Nästa artikel
Bilfrågan: Byte eller koll av kamrem?
Bilfrågan

Bilfrågan: Byte eller koll av kamrem?

Publicerad 1 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
"Måste jag byta kamrem eller räcker det med kontroll av remmen. Vad händer om den går av?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en VW Golf -02 som har gått 3 500 mil. Måste jag byta kamrem eller räcker det med kontroll av remmen. Vad händer om den går av?

Lennart J

SVAR:
Det räcker med en kontroll av remmen, vilket också föreskrivs i serviceinstruktionerna. En rem med fransar, sprickbildningar eller nötningsskador ska bytas.

Om remmen brister kan stora motorskador uppstå eftersom ventiler och kolvar då rör sig okontrollerat och kan kollidera med varandra. Oftast är det dock inte remmen i sig som är problemet vid denna typ av haverier utan istället spännrullarnas lagring. Oljud från dessa är en varningssignal.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-01 11:28
KaptenOberkommando

Lycka till med den kontrollen med remmen på plats ... Byt remmen vid angivet intervall så är allt det gjort som kan göras. (Om remmen nu inte skulle se konstig ut i förtid.) När jag bytte på 850:n såg remmen jättefin ut där den satt, men när den väl var urmonterad och man böjde den "bakåt", så att säga, var det fullt med sprickor mellan "kuggarna". Dessa hade varit helt omöjliga att se med remmen på plats. Jag ställer mig ytterst tveksam till Bengts svar.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-01 12:15
Freddedw

Precis min mening, BYT!
Visst den har bara gått 3500mil men den är 10år! gammal.
De flesta tillverkare numera brukar just nämna en åldersgräns för att undvika haveri pga ålder. Bara för att det inte står på denna bil betyder ju inte att denna remmen inte åldras, det är gummi i denna med. Det blir oftast ventilras om den går sönder, inte många bilar som klarar sig, varför chansa. Kan du då heller inte göra jobbet själv kommer reparationen på verkstad i många fall överstiga värdet på bilen.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-01 12:47
Hanzzon

Kan bara instämma med föregående talare.
Förutom kamremmen brukar spännrullarna av spröd hårdplast (!) kunna separera på dessa Golfar vilket ger kamremshaveri samt även vattenpumpen som har skovelhjul av plast som brukar kunna släppa, hur ska man kunna kontrollera detta kan man fråga Volksvagen?
Detta när tillverkaren inte har någon riktig bytesintervall utan en kontroll av kamremmen och "Bytes vid behov" är bara idiotiskt och som gjort för att skapa missförstånd och dyrbara haverier.
Vi hade en sån här VW Golf i fjol på mitt jobb som bara gått 8000mil och den första kontrollen ska enligt VW ske vid 9000mil när kamremmen havererade, detta haveri kostade kunden 20 000kr.

Mitt enda råd är: BYT kamremmen, rullar och vattenpump!
Bengt har tyvärr dålig koll på verkligheten i just detta fall!

#4 • Uppdaterat: 2012-11-01 13:12
Mistro

Tycker att det är för mycket hysteri kring dessa kamremmar!
Nu handlar det dock om en 10 år gammal Golf som ändå får anses vara värd något inte minst p.g.a det låga miltalet.
Då är det inte värt att riskera ett ras.
Lämna in bilen på mekonomen eller liknande verkstad och be dem byta det som behövs,sen har du en väldigt bra bil i många år till.

I ett annat fall så får man fundera på om bilen faktiskt är värd att lägga ner mer pengar på än den är värd.
Minns ett besök på en Renaultverkstad där en äldre man skulle lämna in sin bil för service och jag hörde samtalet med kundmottagaren.
Service var inte så dyr men sedan ville mekanikern promt byta kamremmen också då det snart var dax enligt schemat.
Möjligtvis behövde man även byta bromsarna.
Bilen hade rullat 3000 mil sedan förra kamremsbytet utav samma man och det var inget som han var intresserad utav men han skrämdes utav orden om att bilen kunde rasa.

Han var inne på att köpa en ny bil men tänkte att dessa "fel" ju ändå måste fixas oavsett.....
På parkeringen stod mannens Megane -02 och väntade på sin dom.
En bil på sin höjd värd hälften utav en Golf -02 kunde väl fått rulla några år till istället för att "lagas" för lika mycket som värdet?

#5 • Uppdaterat: 2012-11-01 16:47
ralph42 (ej verifierad)

"Det är bara att betala" Jag förväntar mig inte en stor demonstration framför riksdagen med en uppallad hög av kamremshavererade skrotbilar men lite jävlar anamma måste det väl ändå finnas bland VB:s läsare och dess redaktion?

#6 • Uppdaterat: 2012-11-01 18:52
Hundter

Vad jag inte kan förstå är att man fortfarande 2012 tillverkar bilar med kamrem! Men en massa bling-bling går bra! Dubbla avgasrör, ledljus och annat krims-krams. Där ser man hur utstuderat bilfabrikanterna tjänar på oss köpare! Vad skulle det kosta extra att sätta dit en kamkedja egentligen? Att förse bilarna med ett ordentligt rostskydd osv.? Förmodligen mycket små slantar! Men verkstäderna ska ju hållas igång och ve den som inte göra sina servicear i rättan tid! Dags att tänka om! Köp ingen bil med kamrem, kostar i bästa fall 5-6000:- att byta och i värsta fall en ny motor! Vet ni förresten vad det kostar att byta partikerlfilter till en diesel?? Upp emot 40.000!!! SJUKT, är bara förnamnet!

#7 • Uppdaterat: 2012-11-01 19:11
FLAC

läste att nya tsi-motorn i nya Golf har en sån där "livstidskamrem" dvs den ska klara 25000 mil, men sen då? det är ju inte säkert att bilen är förbrukad då, är remmen lika "lätt" att byta som förut eller måste halva motorn demonteras?

#8 • Uppdaterat: 2012-11-01 20:23
Peugo

Hundter har visst ingen aning om hur "bra" dessa dagens kamkedjemotorer är!? :D
Kan berätta att det är länge sedan kamremmarna höll lika dåligt som dagens "eviga" kamkedjor! Jäkla jobb att byta kamkedjorna då de är tänkta att hålla i "evighet" men sedan kan vara färdiga för byte tom. redan så fort som 30000 km. Peugeot har förresten också Continentals kamrem i olja i sina nya motorer men tyckte det var 10 år och 180000 km som dom vågade lova? Om man se bakåt i tiden så har PSA haft mera rätt än vad superoptimistiska VW med sina löften. Viktigaste är inte tekniken (kamrem/kedja) utan hur de fungerar i praktiken. PS. Börjar bli trött på LED-lampor då det hela tiden kommer Mercedes emot var ena LED-lampan inte fungerar. Fruktansvärt dålig kvalitet på "moderna" och "fina" tekniska lösningar.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-01 21:40
snabb95

När det gäller bensinmotorer är det så lite justering som behövs för att ventiler och kolv inte skall kollidera, att det är väldigt dumt att inte sänka maxeffekten med några kW för att slippa denna kostnad med att byta rem i tid och otid.

Remmen skulle då inte behöva bytas förrän den kuggar över eller går av vilket inte kommer att hända innan bilen skrotas, eftersom remmen normalt håller fem till tio gånger så länge som bytesintervallen.

#a • Uppdaterat: 2012-11-02 08:25
Freddedw

Som sagt en kedja är inte lösningen på detta problem, det är så otroligt känsligt i dag så bara för att en kedja höll i en evighet 1960 så betyder det inte att den håller i en evighet idag, en kedja är dyrare att tillverka och den är också faktiskt i många fall känsligare än en rem, speciellt när det gäller smörjningen och spänningen. och om något av detta inte är korrekt (användning av skit olja istället för den dyra rekommenderade, icke följda intervaller eller fel på spännaren) så nöts den ner mycket snabbt och den blir väldigt dyr att byta. Då är faktiskt en rem som byts oftare att föredra även för kunden. Och snabb95, det hadlar inte om hästkrafter när det gäller om ventilerna tar i eller inte. Det handlar om avgasrening/miljöklasser/bränsle förbrukning. För att få bra värden som möjligt så är det nästan kolven som stänger ventilen. Man vill ha ventilerna öppna så länge som det bara går. Det handlar om mm även på lastbilsmotorer. Visa mig den rem som på en dubbelkams bil med katalysator håller 5 till 10 gånger bytesintervallen! Det skulle betyda 30-60000mil!! Kanske 1975 på en 70-100 hästars lågvarvig motor som hade istort sett noll avgasrening jämfört idag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.