Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Byta olja i växellådan?

Bilfrågan

"Varför ska man ska byta olja i motorn en gång om året men aldrig i växellådan? Jag förstår inte logiken." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

SVAR:
Jag kan inte förstå logiken i att man ska byta olja i motorn en gång om året men aldrig i växellådan. Den oljan måste väl åldras på samma sätt?

Ingemar Holmström

SVAR:
Nej, växellådsoljan åldras inte på samma sätt som motoroljan. Den utsätts inte för lika höga temperaturer och den behöver inte heller ta hand om vatten på samma sätt som motoroljan.

De tillsatser växellådsoljan har för att klara höga belastningar i kuggväxlar är mycket långlivade och därför är det i de flesta fall inte nödvändigt att byta den.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-02-17 08:29

Om nu inte oljan åldrars så fort så borde slitaget i växellådan göra att det blir partiklar i växellådan, vilket borde vara ogynnsamt i längden.

#2
2012-02-17 08:49

Här visar det sig verkligen vad kunskaper i tribologi har medfört för bilägaren
.
För 50 år sedan var det inte ovanligt med oljebyte i motor efter 200 mil och i transmissionen efter 1000 mil, även om inte alla gjorde det.
Det var på dessa bilar, som inte fick ny transmissionsolja, som de omskolade hästhandlarna hällde sågspån och mjöl i lådan för att få ner tjutet från kugghjulen!

Jag har många gånger undrat vad det skulle ha kostat att ha bil idag om de vore lika de som fanns under 1950-60 talet.
Rundsmörjning var 100e mil, minst 0,5 tim. + fett.
Motorolja var 200e mil, minst 4 liter ca 0,3 tim.+ oljekostnad + ibland filterrengöring.
kontroll av transmissionsolja i samband med rundsmörjning ca 0,2 tim.
Byte av transmissionsolja var 1000e mil ca 0,5 tim. + oljekostnad.

Till detta kommer att många motorer krävde en omfattande renovering mellan 5-10000 mil trots att de hade avsevärt lägre effektuttag.

Här kan vi främst tacka bättre material, nya material och tillverkning med snävare toleranser, filter och förfinad teknik, men framför allt en enorm utveckling på oljesidan.

#3
2012-02-17 09:30

Jag hade en Bmw 518i 90 för ganska länge sedan. Det var standard att renovera toppen och byta kamaxlar efter 10.000 mil oavsett hur många oljebyte som gjorts. Materialet höll helt enkelt inte längre än så.

#4
2012-02-17 09:35

Partiklar (spån) samlas på magneter som finns i botten på växelådan, men oljan blir ändå grådaskig med tiden, så byte med rimlig intervall är aldrig fel, tex 10.000-15.000 mil.

#5
2012-02-17 09:41

Det är nästan lite störande att se all okunskap om bilar. Motoroljan utsätts för alla möjliga påfrestningar som höga temperaturer, höga tryck, vatten som hamnar i oljan efter det att delar av luft-bränsleblandningen hamnar i oljan och INTE MINST en hel drös med förbränningsrester som tar sig förbi kolvringarna och hamnar i oljan. Motoroljan bokstavligen talat skitas ner på alla möjliga sätt och av alla möjliga ämnen.
Växellådsoljan däremot ser inte röken av något av ovanstående uppräknat. Den lever sitt eget lilla liv utan påverkan av yttre faktorer. De små partiklar som slits loss från drev och andra roterande delar är dels mycket små och få, dels samlas de upp av en magnet i växellådan och hindras på så sätt från att vispas runt med oljan.

Så, den enskilt största anledningen till att motoroljan måste bytas men inte växellådsoljan är att motoroljan tvingas svälja mängder av förbränningsrester samt vatten. Det blir helt enkelt som grus i maskineriet.

#6
2012-02-17 09:49

Motorn i din BMW 518 (M40) var fekonstruerad, den hade fel utväxling på viparmarna mellan kamaxeln och ventilerna (för högt tryck mot kamaxeln) och bristfällig oljetillförsel via ett smörjrör istället för oljekanaler.

#7
2012-02-17 10:20

Rikard: aha, då förstår jag bättre varför min 318 -90 knackade i lyftarna vid 9000 mil... tur att bilfirman fick ta det då den var nyköpt av mig vid tillfället. Dessutom blev det inte bra så BMW fick göra om det några månader senare...

#8
2012-02-17 14:40

Det uppges även på automatlådor att de inte behöver byta olja, vilket är rent nonsens. De påstås vara "sealed for life", men verkligheten är en annan.

Automatlådor behöver få fräsch olja nånstans runt 15- 20.000 mil, så kommer de att leva mycket längre! Fråga en specialist vad de flesta ras beror på....

Tilläggas kan också att flera tillverkare rekommenderar oljebyte om bilen körs som taxi. Detta trots att de påstår att det inte behövs annars.

#9
2012-02-17 15:35

Klart man skall byta växellådsolja, dock inte lika frekvent som i motorn. Jag har bytt på min lilla Fabia efter ca 7000 mil, lådan blev som ny. Kostnad för detta på verkstad = 800:- Mycket billigare än att byta låda efter en 23 000 mil.

På min gamla Saab V4 skall växellådsoljan bytas efter 3000mil, detta i en bil fårn 1979. På min andra "hobby" bil en Saab 99 från 83, skall växlelådsoljan aldrig bytas enligt instruktionsboken, och byts den skall det vara till motorolja. Sen att man byter själv på gammelbilarna är en sak, men att byta växellådsolja på en modern bil är inte svårare, bara mycket mindre utrymme.

#10
2012-02-17 17:46

Klart att oljan i växellådan behöver bytas! Det är lätt att räkna ut. Oljan utsätts för våldsam behandling i lådan och friktionen leder till värmeutveckling. Spån och flisor lossnar från kuggarna, i de flesta bilar. Inte i franska dock, enligt empirin.

Jag bytte vid 12 000 mil, när jag köpte min bil 5 år gammal. Det behövdes.

Men generalagenterna vill ju framställa sina bilar som superbilar som inte behöver sådant underhåll. Sen börjar lådan kärva och pajar istället vid 30 000 mil och då hoppas de på att man köper ny bil - av dem så klart!

#11
2012-02-17 18:57

erifog: "Inte i franska dock, enligt empirin." Jag vet inte om du minns Renault Trafic som hade drevet till hastighetsmätaren inne i växellådan och som var tillverkat av nylon... det var så lagom kul att byta det för att få en fungerande hastighetsmätare igen. Franska skitkonstruktioner.

#12
2012-02-17 19:14

Toyota har byte av växellådsolja var 6000:e mil inskrivet i serviceprogrammet.

Finns det fler märken som har det?

#13
2012-02-18 10:24

Det hade ju underlättat om alla bilar hade en bottenplugg på växellådan så det vore enkelt att byta oljan,..men eftersom att de flesta fabrikat inte rekomenderar något oljebyte så saknas dessa pluggar vanligtvis :(

Hade en Kia Pregio som växellådan hade rasat en gång på.
Raset skedde vid 10200 mil varpå ingen garanti gällde.
Då jag köpte bilen hade den rullat ca 20.000 mil varpå jag för säkerhetens skull bytte växellådsolja samt bakaxelolja som jag har för mig skulle bytas vid 6000 mil?
Den lådan som var monterad hade bottenplugg men inte den lådan som satt där orginal!?
Då detta är en Mazda motor och låda borde ju även de bilarna ha samma restruktioner?

#14
2012-02-18 13:55

Jag talade med vår lantbrevbärare som tidigare körde Renault, nu har de bytt till Fiat.
Postens tekniker ville ha oljan bytt i automaten varje år, men enligt Renault var det onödigt, lådorna skulle hålla utan oljebyte.
De lådorna jobbar ju lika mycket på ett år som en normalbil gör på tio!
Mycket riktigt fick de många haverier.

Jag byter hälftenav oljan (mer går inte utan att riva lådan) i min Saabautomat vid 7000 mil och det tror jag är värt kostnaden.

Förr, på Saab 99, var det vettigt att byta olja vid vartannat oljebyte, bilen blev avsevärt mer lättväxlad då och det var ju enkelt, samma sorts olja i motor och växellåda även om man från början föreslog transmissionsolja SAE 75, som aldrig gick att få tag på.

#15
2012-02-18 16:46

Roligt att "vetbästarna" på denna sida vet bättre än konstruktörerna/tillverkarna vad som behövs servas på bilarna.

Växellådan är en sluten enhet och där lär inte oljan åldras.

Men om ni är oroliga så tycker jag absolut ni ska byta i ER bil.

#16
2012-02-18 19:33

SAE 75W som man tydligen har i nyare växellådor (samt gamla saab 99 och 900:or) i bränslebesparingssyfte kan bli i det tunnaste laget när lådan är ordentligt varmkörd, byt gärna ut det till sae 75w-90 efter inkörning ca 3000-6000mil och betekningen Api-GL4 bör finnas med på flaskan,

jag har denna oljan i min golf från 07 men mycket gott resultat hitills (troligen samma som statoil GearWay PS 45 ?):
http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=36986

#17
2012-02-19 10:31

Sigge, det är inte så enkelt.
Växellådan är visserligen en relativt sluten enhet, men det innebär inte att oljan förändras till det sämre även om den ju inte utsätts för samma enorma påfrestningar som motoroljan.
Men lite beroende på hur bilen körs är det absolut ingen nackdel att byta oljan i lådan efter ca 10000 mil och är det en automat bör man byta så mycket olja som möjligt, oftast hälften, helst tidigare.

Men som du skriver är det ju upp till vara och en, men jag skulle akta mig för att köpa en beg. bil där jag inte visste att lådan fått ny olja.

#19
2012-02-19 12:39

Simon_d...det var stora ord ifrån en glad vet-bästare.

Så du vet bättre än tillverkare och konstruktörer?

Förövrigt som tidigare påpekats sitter det magneter i som drar till sig ex metallavlagringar. Metallspån i någon omfattning lossnar knappast ifrån en modern växellåda.

#20
2012-02-19 12:39

Byta olja i växellådan?
Idag står det i serviceinstruktionen för flertalet
personbilar, att växellådsoljan inte behöver bytas,
så Vi Bilägare har gett ett korrekt svar.
Endast oljenivån behöver kontrolleras.
Sedan finns det bilar med stort växellådshus,
som gör att drevens inbördes läge ändras.
Detta betyder att härdningen på kuggarna slits,
pga. det varierande ingreppet på kuggarna.
Växellådsoljan kommer därför att innehålla
en mängd järnfilspån. Detta har egentligen
inte att göra med oljan, oavsett om oljan byts eller
ej, behöver en sådan växellåda renoveras
inom bilens normala livslängd. Exempel på
sådana, felkonstruerade växellådor är bl. a.
Saab V4, Saab 99 m fl.

#21
2012-02-19 12:40

Simon_d...när bytte du olja i bakaxeln. Där lossar säkert massa metallbitar.

#22
2012-02-19 13:53

Thommys: Jag pratar främst om personbilar. På franska "skitbilar" är det ofta så, att de icke-slitdelar som ger upp och pajar - är tillverkade i Tyskland. Bosch är ett lysande exempel. De gör tändmoduler och givare av olika slag som gillar att ge upp i förtid. Sen kan man tycka att fransoserna borde lära sig och istället ha mer franska delar i sina bilar. Men ingenjörerna vet nog inte det som mekanikerna märker.

#23
2012-02-19 13:56

Klart att oljan i växellådan och andra drivknutar också behöver bytas om dom ska hålla. Men eftersom många biltillverkare vill att vi ska skrota bilen efter 10000 mil eller 3 år och köpa nya hela tiden så håller man på med såna påståenden att "det behövs inte": Att det varierar i uppfattning mellan olika tillverkare är ju en intressant iakttagelse. På min Subaru är schemat oljebyte i motorn var 1500:e mil och byte av olja i växellåda (automat) samt diff fram och bak var 6000:e mil (kontroll var 3000:e mil). Men det är klart då håller ju grejerna också....

#24
2012-02-19 19:42

Är det bara Toyota och Subaru som har byte av växellådsolja på serviceschemat?

Toyota har för övrigt växelådsoljebyte på manuell låda var 6000:e mil och på automat var 9000:e mil.

#25
2012-02-19 20:24

Självklart blir även växellådsoljan sämre med tiden även om det inte går lika snabbt som motoroljan. Vi som har varigt med om oljebyten på växellådor automat som manuell. Vet att det blir spån i oljan. Alla växellådor har inte magnetplugg och de som har sett en plugg med, vet att de ser ut som en igelkott efter en tid. Antingen byter man växellåda eller olja. De som inte förespråkar oljebyten är de som säljer och monterar nya växellådor.
Men visst tror man på att sin bilförsäljare/verkstads intresse är att sätta ditt, före sitt egna så- lev vidare i den blåa värden.
Ett oljebyte är växelpengar jämfört med en utbyteslåda.
Tar man sedan en automatlåda så går oljan lika varm som motorns.

Inse fakta:
Underhåll minskar reparationer.

#26
2012-02-19 21:09

För de som råkar ha en Polo?

Finns en hel del om detta problem.
Själv drabbad men inte min bil utan grabbens tjej som 5an krånglade/hoppade ur m.m.
Var inte många mil innan den rasade helt.
Fick loss 5ans drev som låg i samtidigt med de andra växlarna som höll på att brännas fast på axeln p.g.a. för lite olja i lådan.
Nu är det mer olja än det ska vara i lådan.

http://www.zatzy.com/teknik/354016-polo-vaexellada-2sekundersfraga.html

#27
2012-02-20 09:37

Det finns ett serviceprogram för i princip alla bilar med rekommenderad serviceintervall för byte av växellådsolja.
Det är en ren myt att den inte skulle behöva bytas.

#28
2012-02-20 09:41

En del automatlådor saknar vanlig nivåplugg och man ska använda följande metod för att kontrollera om det är rätt mängd automatlådeolja.
I en reparationshandvisning står det ungefär så här"Börja med att fylla på en halv liter växellådsolja. Varmkör bilen och starta motorn öppna nivåpluggen, Mät vilken mängd som rinner ut under 30 sekunder. Om det rinner ut mindre än X dl olja, fyll på en halv litter till och kontrollera igen, tills rätt mångd olja rinner ut under 30 sekunder.. Pust är min enda kommentar och en Renaultverkstad brukade istället hälla ut all olja ur lådan, Mäta hur mycket som runnit ut och fyllt på den mängd som de erfarenhetsmässigt vet behöver fyllas på, så det blir rätt mängd olja i växellådan.
Det är så krångligt att kolla oljemängden i en sådan växellåda, att man blir riktigt glad, av att läsa att inget växellådsoljebyte behövs under bilens livslängd.

#29
2012-02-20 11:14

Anledningen till att man tagit bort möjligheten till att kolla oljan på många automatlådor är att det ställer oftast till med mer än vad det gör nytta. Många är inte så noga som man måste vara med renheten och sedan finns det de som inte häller i rätt olja om de finner en låg nivå heller. Minsta skräp i en automatlåda kan få stora konsekvenser.

#30
2012-02-20 11:31

Kul ändå att så många är så måna om sina bilar och även helt övertygade om att "detta spelar en stor roll".
På mina nya bilar följer jag det serviceschema som finns och inget annat.
Om de rasar vid 30.000 mil eller rostar bryr jag mig väldigt lite om då bilen vid det laget troligtvis har bytt ägare många gånger.
Elektronikfelen i "dagens" bilar är ett klart mycket värre problem än rosten och de mekaniska problemen tillsammans.

Ägde en mycket fin Saab 9000CSE -94 som hade fått bästa tänkbara vård utav sin ägare och så även utav mig som försökte underhålla den så gått det gick....Men det fanns så mycket elfel i den bilen som INGEN ville ta i med tång och då kvittar det hur många gånger oljan är bytad i lådan eller hur rostfri bilen är o.s.v

Hur vet man för övrigt att ens "övervård" med tätare oljebyten m.m verkligen är orsaken till att just den bilen håller ihop?
Det finns bilar som alltid går i sönder oavsett hur mycket de underhålls och lite de körs,..samtidigt som det finns bilar utav samtliga fabrikat som bara rullar trots missvård....lite svårt att "ställa en diagnos då"!

#31
2012-02-20 12:39

Där har du tyvärr fel Saabnisse. Jag jobbar med alla bilmärken om dagarna och de allra flesta saknar helt rekomendationer på oljebyten i växellådor i service-intervallerna från biltillverkaren.

Tobo har helt rätt i att tex. Subaru, Toyota/Lexus och Hyundai är några av få som har byten av växellåds-oljor samt diff-oljor med i sina service-intervaller på ordinarie servicearna (oftast ca var 6000e mil).

Våra Européiska märken resonerar förmodligen så att servicearna blir tillräckligt dyra ändå på sina bilar då dessa i regel är klart mer svårservade och mindre genomtänkta service-mässigt och blir därmed dyrare att serva och man snålar därför bort andra saker som detta för att kunna konkurrera service-mässigt och för att ägarna inte ska klaga allt för mycket.

#32
2012-02-20 13:05

Trams....Att serva en bil är dyrt därför att tillverkarna VILL att det skall vara dyrt.
Kostnaden för att serva en bil står inte i proportion till arbetet det krävs på något fabrikat

Det är detta som är ett stående problem och orsaken till att "allbilverkstäder" existerar.
Det finns inget fabrikat som "skäms" det minsta för att ta ut oskäliga kostnader utöver vanlig service,..inte minst då det handlar om kamremmar,partikelfilter,Acc,Bromssystem/antisladd o.s.v som tenderar att ge upp inom en snar framtid på moderna bilar.
Ett oljebyte på en växellåda vart tredje år ( om det ansågs behövas )är inget som skulle "skrämma" någon tillverkare att belasta kunden extra för....tvärtom skrattar dem hela vägen till banken så ofta som de kan....

Man kan se detta på flera vis ...tillverkare som rekomenderar ett oljebyte på växellådan vid 6000 mil tror alltså inte själva att deras produkter håller annars!?
Medan de som inte anser att detta behövs VET att deras produkter håller?

Vilka "bevis" finns det för att lådor som får ny olja håller längre än dem som det inte anses behövas på?
Vilka fabrikat och modeller pratar vi i så fall om?

Kan man verkligen tala om att en produkt är bättre då den kräver extra underhåll som kunden själv får stå för? ...

#33
2012-02-20 13:11

Jag tycker det är fult av tillverkarna att först påstå att man inte behöver byta olja i automatlådorna, sedan lite diskret tillägga att det kanske ändå behövs (beroende på körning, plus att en del bilar har varningsfunktion), och dessutom försvåra både kontroll och oljebyte genom att inte skicka med oljesticka.
Sådan finns enbart på märkesverkstaden, och det är förstås dit man vill ha bilen, så man kan skinna ägaren på ett betydande antal kronor....

#35
2012-02-20 19:03

Glömde ett tillägg.

Det kostar och ligga på topp med nyare bilar.

:)

#34
2012-02-20 19:04

Tycker det är konstigt att det diskuteras om att byta eller inte, att följa verkstadens rekommendationer eller inte, vad säger sunt förnuft ? Kör själv en turbobil där volvos verkstad säger att " du behöver inte byta oljan ännu " , kör mellan 1500-2000 mil mellan bytena, servicen säger 3000 mil, samma för växelådan, verkstan sa till mig att " varför ska du byta oljan i lådan, den behöver inte bytas", kör 4000 mil på lådans olja, jag höll på att skratta ner mig, bara byt utan och diskutera, sa jag, det är en billig försäkring om man slår ut det på antal körda, nöjda mil och det är kunden som bestämmer, inget fordon har mått dåligt av ett extra oljebyte, och lämnar man inte in bilen så kan man göra det själv, jobbar själv med växlar inom ett annat område så lite kan jag men långt ifrån allt. Om ni råkar åka utomlands så kolla oljepriserna där, ett tips. ( Antingen så gör man en sak eller inte. )
MVH: Erkki K

#36
2012-02-20 20:27

Land Rover har oxå byte av alla oljor på service.

Min förra chef fick betala 11.000:- för första servicen på sin RR vid 2000 mil då alla oljor byttes !!!
(Motror, automat, fördelningslåda, bak och framaxel)

#37
2012-02-20 22:09

Hehe och Toyota-ägarna med sina Fyrhjulsdrivna modeller (tex. RAV-4, Landcruiser) som i bland klagar då deras dyraste Storservice vid 6000 mil med oljebyten överallt i växellåda, fram+bakdiffar, fördelningslåda, luftfilter+kupéfilter m.m som brukar hamna på omkring 4500-5000kr hos oss.
Tur att inte dessa kör Land Rover då kan man konstatera Rikard om första servicen kostar 11000kr... ;)

#38
2012-02-21 08:38

Saab 9-5 automat
vid 12000 mil så ska jag byta olja i min låda.. står i servicelistan

#39
2012-02-21 09:50

Hanzzon: allt handlar inte om fabrikat, en stor del i skillnaden i pris kan ju också vara timkostnad och vad respektive verkstad tar för oljan.

Svenska verkstäder är ju inte blygsamma när det gäller prissättningen på olja, som bekant.

Läste på annan plats:
"Jag har ju varit på Toyota och fick ett pris på 10.000kr vilket känns lite brant. Det är den stora servicen med alla oljor filter etc."

#41
2014-07-09 10:23

Visst finns det märken som har rekommenderat bytesintervall av växellådsoljan. Dock ska man göra skillnad på automatlådor och manuella. I en automat SKALL oljan bytas regelbundet. På Mercedes 6500mil. Att säga som BMW / Volvo m.fl. att oljan håller bilens livslängd är lögn. Automatoljan är utsatt för mycket höga temperaturer (de allra flesta har just därför extra oljekylare) därmed åldras oljan snabbt. Så fort den inte är klarröd är det dags att byta.
Manuella lådor klarar sig utan oljebyte i vårt klimat.

#42
2014-09-16 13:51

Bortom:

Du har fel. Det går inte att generalisera så. En automat behöver inte alls bytas regelbundet. Det beror helt på vad det är för en automatlåda. En torrlamell-DSG behöver inte bytas oftare olja på än en vanlig manuell låda.
Det är automater som använder oljan för lameller eller för andra funktioner som är relevanta att byta olja på i vissa intervall.
Det finns en anledning till att många tillverkare inte har rekommendationer för att byta olja i manuella lådor och vissa typer av automater. Det är att sannolikheten att verkstaden gör fel med din låda med smuts och fel oljenivå ökar risken för skador mer än att köra på en gammal olja.
Man byter när det börjar bli problem. Växellådor koksar inte oljor på samma sätt som motorer.. så det är inte samma problem.

#44
2014-12-20 10:53

Jag fick ut en helt ny A4 med riktig automatlåda (momentomvandlarautomat, den finns ju även med snål ryckautomat...) och jag blev förvånad över hur mycket jämnare den växlade än min 9-5a som gått 15000 mil.
Jag talade med serviceverkstan som nyss skaffat en oljebytare för automatväxellådor. Den pumpar ur all olja i lådan, kör den genom filter tillsammans med varm rengöringsvätska och ersätter slutligen allt med ny växellådsolja (7,2 liter).
Dyrt blev det, men nu växlar den lika jämnt som A4an.

#45
2017-06-01 12:16

Jag lyssnar på dom som jobbar med service och renovering av automatlådor och hur man ska sköta dom för att få lång livslängd på dom.

http://www.stmab.se/svenska/rad-tips/

Jag hade problem med min växellåda i min Volvo 740 med M46 manuell med 24000mil på mätaren. Gick knappt att växla och volvo mekanikern menade på att schimsen i växelspakens länkage behöve bytas för att få det att lira igen.
Jag bytte växellådsolja och växellådan blev som ny, silkeslen växling....

Jag bytte även olja i automatlådan på min Volvo V70-2007 med 9000mil på mätaren. Det finns många Volvo S80 i annonser på blocket med problem på automatlådorna där en eller två växlar slutat att fungera, etc. Men det kan bero på annat också naturligtvis.

Men gör som Ni vill......filled for life.........ja livet kan ju bli som bekant olika långt på det mesta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.