Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Borde Saab stå för kostnaden?

Bilfrågan

"Jag har en Saab 9-5 2,3 Biopower vars slang till servon gick av. Och bilen har bara gått 4 500 mil! Står Saab för detta?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Saab 9-5 2,3 Biopower -08. Vid en körning Ludvika–Arlanda ”rasade” servon? Olja läckte ut, det rykte som attan. Fick idag reda på att det var en slang till servon som gått av. Bilen är 2,5 år och gått 4 500 mil! Kostnaden är uppskattad till 2 000 kronor.

Jag tycker att Saab borde stå för detta! Ett fel som beror på undermålig kvalitet ska leverantören stå för, även om garantitiden gått ut, eller hur?

Lars Strandberg, Ludvika

SVAR:
Saab Sverige tillämpar ingen generell reklamationsrätt utan förpliktar sina återförsäljare på den svenska marknaden att följa Köplagen (KL) gällande en kund som är näringsidkare och Konsumentköplagen (KKL) samt Konsumenttjänstlagen (KTjL) när det gäller en konsument som är kund.

Utöver den lagstiftning som finns har återförsäljaren alltid möjlighet att själv besluta om så kallad goodwill i sitt kundomhändertagande men det är inget som Saab Sverige har del i.

I det aktuella fallet har Saab Sverige, efter att fått kännedom om fallet, kontaktat den aktuella återförsäljaren som återkommit till Saab Sverige och meddelat att reparationen sker utan kostnad för kunden, som ett goodwillåtagande från deras sida.

Margaretha Högström, Saab Automobile AB

Diskutera: Vad tycker du om felet och Saabs agerande?

Kommentarer

#1
spliff
2010-10-04 13:13

men vad tusan, 2000 spänn... är det nåt att bråka om när garantin ändå gått ut för 6 månader sedan? man kan ju resonera så att alla delar i en bil borde vara gjorda för att hålla bilens livslängd förutom rena slitdelar. Men nu är det ju en viss skillnad på vad man tycker och hur det ser ut i verkligheten, betala och var glad att det inte var 20000 istället.

#2
jarl s
2010-10-04 13:58

Undermålig kvalitet gäller väl allt som har med Saab att göra :-)

#3
Jägaren
2010-10-04 14:03

Alltså, "Jag tycker att Saab borde stå för detta! Ett fel som beror på undermålig kvalitet ska leverantören stå för, även om garantitiden gått ut, eller hur?" Lars Strandberg (och övriga 99 procent av befolkningen): Precis som svaret säger så finns det lagar i Sverige som reglerar reklamationesrätten. Gör dig själv en tjänst Lars och insup vad KKL säger och acceptera detta. Vad du sen än tycker "borde gälla" är fullständigt irrelevant. Bollen ligger helt hos dig och det upp till dig att förhandla med din Saabhandlare om goodwill. Men garantitiden har gått ut. Så är det bara.

#4
MR X
2010-10-04 15:15

Om det visar sig at det är Saabs eget fel så ja då tycker jag de skall ersätta Lars. Men om han har haft inne bilen på en oauktoriserad verkstad blir svaret nej tycker jag.

#5
MR X
2010-10-04 15:15

Om det visar sig at det är Saabs eget fel så ja då tycker jag de skall ersätta Lars. Men om han har haft inne bilen på en oauktoriserad verkstad blir svaret nej tycker jag.

#6
2010-10-04 15:25

Men nu står ju Saab för kostnaden.
Vad är problemet?

#7
SiggeN
2010-10-04 15:30

Jägaren...väl talat. Det räcker nu ViB med dessa insändare som tror de har livstidsgaranti på sina bilar.

#8
Aldrig mer Toyota
2010-10-04 15:44

Jarl:
OM du visste vilka fel jag haft på min snart 4 år gamla Toyota Avensis 06:a. Den ligger ute på Blocket sedan flera veckor tillbaka. Inte såld än... Har själv inte SAAB men skulle gärna vilja ha en SAAB också eftersom jag vet från en bekant som kör taxi att SAAB är väldigt bra bilar även om jag föredrar Audi och avskyr numera Toyota. Du Jarl, glöm inte att ta din kvällsmedicin!!!

#9
2010-10-04 15:48

Jägare, SiggeN och spliff: Ni måste vara bilfabrikenternas drömkunder. Maken till överseende med fel och brister har jag inte skådat på länge. Givetvis skall en bil inte gå sönder efter 2,5år och 4500 mil. Oavsett kostnaden bör självklart tillverkaren stå för notan. Vi har blivit så vana vid nya bilars dåliga kvalitet att det numer anses helt normalt att de går sönder alltför ofta. Jag kommer ihåg på den tiden då bilarna kunde gå både 50 000- 60 000 mil utan större problem. På 60- och 70-talet kunde en Mercedes eller Volvo rulla länge och väl med bara normalt underhåll. Säg den bil som klarar detta idag.

#10
2010-10-04 15:53

Garantin har gått ut. Jag skulle inte bråka för 2000:- Ifall det hade kostat 20000:- hade jag nog vädjat ödmjukt, med mössan i handen.
Men snyggt av SAAB att ta kostnaden

#11
spliff
2010-10-04 16:01

Gösta, en slang har gått av. Ett fel som är omöjligt att "bygga bort" utan helt enkelt en slump. men tror du på fullaste allvar att det finns produkter som inte riskerar att gå sönder, ja utom tex en mortel, då?
Klart att jag inte gillar om något pajjar så man får lägga ut pengar på en reparation, man man får ju också ha någon slags förankring i verkligheten. Shit happens! bilarna gick 50000-60000 mil utan störra fel, säger du... ja men inte helt utan fel alltså? detta får väl i dagens konstnadsläge ändå ses som ett mindre fel...

#12
SiggeN
2010-10-04 16:05

Gösta_L du för tycka precis vad du vill men bilfabrikanten har rätten på sin sida! Inse fakta! Du kan skrika dig blå i huvudet men du har inget att komma med.

#13
SiggeN
2010-10-04 16:07

Bilar som gick 50-60 tusen mil är bara i Gösta_L:s drömvärld. Driftsäkerheten idag är mångdubbelt bättre än bara för 10 år sedan. Men vissa förtränger gärna för att det ska passa in i deras världsbild.

#14
Jägaren
2010-10-04 16:48

Gösta: Ingenstans i mitt inlägg kan det ha framgått att jag skulle vara bilfabrikenternas drömkund. Jag har inget överdrivet överseende med fel och brister. Jag bara redogjorde för vad som gäller med Konsumentköplagen. Har garantitiden gått ut så har den. Men Lars Strandberg verkar tro att just han och hans bil ska behandlas annorlunda. Garantin har gått ut. Saab har all rätt att vägra betala om de vill. Så för att hjälpa Lars på traven lyfter jag fram det enda återstående alternativet, nämligen att själv föra en diskusssion med sin Saabhandlare alternativt Saabs huvudkontor om någon slags goodwill eller annan uppgörelse.
Ytterst verkar det som att en del människor inte kan acceptera de spelregler som finns på markanden utan tycks anse att just "deras" bil (eller annan produkt) ska placeras i någon slags gräddfil. Ja, ännu värre: En del bara kräver att deras produkt ska undantas från regelverket. Tragiskt, faktiskt.

#15
Sven001
2010-10-04 17:22

Jägaren, ska du lära ut KKL så lär ut att man har tre års reklamationstid! Har inget med garanti att göra. Strandberg mfl har all rätt att klaga och skall så göra för läckaget är vanligt på SAAB. Gör ett sök på webben bara.

#16
Jägaren
2010-10-04 17:32

Sven001: Reklamationstid är en sak - att påvisa att felet är ett ursprungsfel en annan.

#17
jarl s
2010-10-04 18:32

Du med Toyotan som "krånglar" tänkte bara att det kanske är ditt fel. Att du inte trycker ner kopplingen när du växlar etc...

#18
lubos
2010-10-04 18:45

Fantastiska fel hos vissa bilmärken! Att en slang till servon (jag antar att det är styrservon som avses) brister är ju ett fel som inte borde få förekomma och som borde leda till återkallande av biltypen.
Felet är utan tvekan riskabelt för trafiksäkerheten! Plötsligt blir bilen mycket tungstyrd, vilket med en klen person vid ratten som samtidigt jonglerar sin mobiltelefon, kan leda till kollisionskurs och frontalkrock!

#19
2010-10-04 19:03

Förutom olika längd på nybilsgaranti (numera börjar alltfler märken komma upp i USA:s standardlängder), så är det mycket stor skillnad på hur generösa de olika märkena och/eller importörerna är. Min uppfattning är att Peugeot är ett bra exempel på typen "sälja billigt och sen plocka kunden via reparationsnotor". Medan Toyota är ett av de mer kända exemplem på tvärtom: "Ta (alltför?) bra betalt för bilarna. Men sen själva bekosta reparationer, så länge bilen servas hos Toyota.
PS. Jag tror inte Toyotor är ett dugg driftsäkrare än dagens Peggor.
PPS. Sen finns det givetvis handlare som upphäver snåla generalagenters policy. Ibland betalar dom själva, ibland lyckas dom pressa förra ledet. Det senare om dom är en särskilt framgångsrik säljare.

#20
crille
2010-10-05 00:19

Bra jobbat av SAAB ,heder åt detta bilmärke.

#21
S-E S
2010-10-05 14:01

Tänk, efter 2,5 år gick en säkring i min bil. Ett fall för konsumentverket eller för slang... förlåt säkringstillverkaren?

#22
spliff
2010-10-05 14:36

S-E S: inlösen till nybilspriset är det enda som kan komma i fråga i ett sånt skandalfall, stå på dig! annars kanske Gösta kan ge dig ett tips om en garanterat felfri bil;-)

#23
S-E S
2010-10-05 18:50

Spliff, tack för ditt goda råd, det gäller att stå på sig. Tror du Göstas tips är en Fiat?

#24
Spliff
2010-10-05 19:55

S-E S: det var så lite så... nej Göstas tips tror jag blir en Amazon eller möjligen en 240 som han tydligen anser vackrare än en Porsche.

#25
Hanzon
2010-10-05 20:01

Ni som hyllar Saab som tar ansvaret för detta har inte riktigt läst Saabs svar, Saab Sverige tar inget på någon garanti annat än vad lagen kräver dom att göra i detta fall.
Ska Saab-ägaren få någon Goodwill på felet så får i så fall återförsäljaren stå för detta för att föhoppningsvis få en mindre missnöjd kund, och i det här fallet har alltså återförsäljaren efter övervägande tagit kostnaden vilket är bra agerat.
Det som är fel är att givetvis Saab som tillverkat produkten om någon borde ta ansvar och stå för kostnaden om man inte vill ha en missnöjd kund som tycker att en Servo-slang inte ska gå sönder på en så ny bil men det bollar man helt över på sina återförsäljare som själva i så fall får stå för kostnaden vilket är svagt.

Pender, Det stämmer att Toyota generellt tar väldigt mycket mer ansvar för sina produkter än vad tex Peugeot gör men jag kan också intyga att Peugeot generellt håller mycket lägre kvalitét än Toyota.
Vi servar både nyare och lite äldre Peugeoter på mitt jobb och den gemene nämnaren är att det är mycket mer fel på både de äldre som det nyare Peugeoterna jämfört med lika gamla Toyotor så på den punkten tror du fel...

#26
Lars Strandberg
2010-10-15 18:35

Saab har inte statt for kostnaden! Jag betalade sjalv och inga pengar har betalats tillbaka! Jag begar inte att min bil ska ha livstidsgaranti men en tryckslang som inte haller mer an 2,5 ar vidhaller jag fortfarande har en undermalig kvalitet och sadant ska inte kunden betala! Det har inget med pengarna att gora det ar bara en principfraga! Det verkar som en del av inlaggen menar att man bara ska ge upp och acceptera det som ar fel!

#27
2014-11-04 21:01

Var glad att det fanns en reservdel.
Själv fick jag tag på en begagnad reservdel genom kompisens kompis kompis.
När SAAB varken kunde få fram reservdel eller leveransbesked.
Fick åka till verkstaden med en begagnad reservdel i plastpåse för montage.
6 veckors hyrbil blev det. Förväntar mig lite mer av en 4 år gammal bil.

#28
2014-11-04 21:19

Vad var det för del och vilken modell har du?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.