Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Borde inte kopplingen hålla längre?

Bilfrågan

"Vår nya Volvo V50 han köras 7 400 mil innan kopplingen havererade. Är det verkligen normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vår fabriksnya Volvo V50 -06 hann köras 7 400 mil innan kopplingen havererade i mars 2011. Enligt Bilbolaget i Sundsvall, där bilen köptes och servats enligt serviceschema, är det inte onormalt att kopplingar havererar efter så kort körsträcka. Vi menar att den dubbla körsträckan är mer normal.

Bilen har ingen dragkrok och har aldrig bogserat annat fordon. En skadeinspektör från Volvia besiktigade kopplingen och konstaterade att det är klent gods i kopplingarna nu för tiden.

Någon förlängd garanti eller goodwill var det aldrig frågan om från Bilbolagets sida. Kopplingsbytet kostade oss 10 200 kronor. Är detta verkligen vad man måste förvänta sig av en Volvo nu för tiden?

Siv Johansson

SVAR:
Koppling är precis som bromsbelägg betraktade som förbrukningsvara av biltillverkarna.  Erfarenheten säger dock att ett en koppling ofta varar bilen ut om den används på rätt sätt.

I Bilfrågan har vi bara enstaka frågor om just kopplingshaverier. För att öka livslängden hos en koppling är det viktigt att inte belasta den för hårt och skona urtrampninglagret genom att undvika stillastående med nedtryckt kopplingspedal.

Att ett kopplingsbyte blir så dyrt beror till viss del på de tvärställda motorerna där det är mer komplicerat att sära motor och växellåda än på exempelvis en längsmonterad motor som driver bakhjulen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-06-29 08:33

Körde över 37000 mil med första kopplingen på min gamla 850. Det var bättre förr! ;)

#2
Kalas
2011-06-29 08:34

En koppling kan man faktiskt hålla hur "länge" som helst eller liksom man kan ha sönder den väldigt snabbt beroende på hur den hanteras. Min sambos bil brukar kopplingen i bästa fall hålla knappt 10 000 mil medan min koppling på samma bilmärke, Opel, har jag aldrig behövt byta. Varför? Jo, i början då vi träffades dvs för drygt 10 år sedan noterade jag att hon dels ofta vilade vänsterfoten på kopplingspedalen då hon kör och dels att hon varvar motorn "onödigt" mycket då hon startar samt att hon ALLTID har kopplingen nedtrampad vid rödljus. Då är det inte undra på att koppling inte håller. Kan tillägga att numera kör hon lite "vettigare" men vanans makt är stor...

#3
2011-06-29 10:01

Bekymren med kopplingen försvinner helt om man väljer en automatväxlad bil.

#4
2011-06-29 10:12

Håller med Saabnisse,varför ska man överhuvudtaget föra en spak fram och tillbaka? Det är år 2011 nu! Desseutom är flera bilar med automatlådor lika snåla som bilar med manuella numera.

#5
2011-06-29 11:48

saabnisse: Och efter typ 10 000 mil - när maskinskadeförsäkringen har upphört att gälla - tenderar automatlådorna att uppvisa andra och oftast väldigt dyra andra typer av fel - som dessutom oftast INTE kan lagas utan medför ett komplett lådbyte. En manuell låda kan den mekkunnige faktiskt klara själv om det behövs.
Visst är det bekvämt med automatlåda, men för min del får mätarställningen ALDRIG komma att hamna längre än vad maskinskadeförsäkringen täcker. Därför blir det manuell för min del. Faktiskt riktigt roligt att växla själv och ha full kontroll över maskin. Glöm således snacket om vilket århundrade vi är inne på.

#6
2011-06-29 12:40

Vad är det som är så roligt? Vad är det du inbillar dig att du har kontroll över? De flesta automater kan också växlas manuellt om man vill det endra med spaken eller paddlar på ratten ala F-1........det är som sagt 2011!

#7
2011-06-29 13:00

Men manuell växellåda har jag FYSISK kontakt med maskin. Det är det jag kallar kontroll. Och det är roligt att vara fysiskt aktiv i maskinens arbete. Och ja, jag vet att det är 2011, men det har inget med detta att göra.

#8
2011-06-29 14:30

En manuell växellåda är alltid överlägsen en automatisk, både i bränsleekonomi och reparationskostnader.

Se bara på de nya "automatiska" växellådorna från bla VW, tror de kallas DSG.
Livslängden har ju visat sig vara högst begränsad, ofta under 10 000 mil, med dyra reparationer för ägaren som följd.

Har även läst, tror det var i VIB, att hela växellådan i många fall har varit tvungen att bytas. Tyvärr på bilägarens bekostnad, till hutlösa priser, men till verkstadens stora glädje.

Så visst är en manuell växellåda bättre, att byta koppling ibland är trots allt bättre och billigare än alternativet.
Men visst borde kopplingen hålla längre än 7000 mil, skärpning Volvo.

#9
2011-06-29 15:30

Kopplingen håller minst lika länge som motor och drivlinan i övrigt om man hanterar den rätt. Jag är förvånad att den håller som den gör för sådan misshandel som man ofta ser t ex vid backning med husvagn. Det luktar lameller lång väg.

Vid backning med släp är automatlådan till stor fördel och när man pratar i telefon utan hands free samtidigt som man behöver växla. Men annars har man väldigt god timpenning för det det lätta arbetet: att växla.

Backväxeln är alldeles för hög för att användas vid backning med släp. Oftast högre än ettan. Varför skall man kunna backa över 60 km/h.

Sannolikt är det dragkrok på de bilar som man måste byta koppling på, eller också är det lika som Kalas sambo använder kopplingen.

#10
Kalas
2011-06-29 15:35

Jag måste säga att det finns de som raljerar över andras åsikter. Igen! Jag behöver väl inte nämna vem det är men kan svara att ja, det är år 2011. Ja det finns manuell eller automatiskt växellåda och slutligen: Ja det finns fler bilmärken än ett enda eller.... Annars handlar väl denn tråd om MANUELLA växellådor och dess transmission där jag tror mig veta att kopplingen fungerar väl så länge som man behandlar den som den behandlas bör. Förövrigt tror jag liksom flera andra här att den manuella lådans fördel är "billiga" kopplingsbyten versus automatlådans bekvämlighet med dyra reparationer där man själv, än så länge, kan välja att köra aktivt med en manuell låda eller glida fram med en automat. Valet är ditt!

#12
2011-06-29 18:47

Jag kan mycket väl tänka mig att kopplingen, såväl som allt annat idag, är noga uträknat för att spara pengar och gods. Ibland resulterar sånt i dyra kostnader för kunden.
Byta hjullager efter 3000 mil, renovera framvagnar efter 7000 mil är ju inga obekanta saker...

Så, vi kunder får surt betala för tillverkarnas besparingsiver.

Sen, just på grund av optimeringen, så tål ju inte grejorna någon udda behandling, det finns ingen "reserv" att ta av. Det går helt enkelt sönder i förtid. Grejorna är mer ömtåliga.

Tillägg: Om man vill växla själv eller inte, är upp till ägare och bil. Jag har automat i min bruksbil, den är uppe på 21000 mil och går perfekt. Det är min 6:e bil med automat, och jag har aldrig reparerat någon.
Mjuk ryckfri körning, bra när man drar släp, särskilt hästsläp, och den sparar bensin! (jodå, bilen går snålare med automat än manuell pga högre högsta växel)

Å andra sidan skulle jag aldrig tänka mig automat i min MI16... där är det ju kul att dra på växlarna.

#13
2011-06-29 18:53

På gamla Volvo-modeller (240 / 740 / 940) så höll kopplingarna i en evighet! Min gamla Saab 9-3 med 12 000 mil på mätaren har fortfarande en helt felfri koppling, trots endast stadskörning...

#14
2011-06-29 19:45

Rätt använd varar lamellerna i bilens livstid
Automatlåda är för lata bekväma människor som inte orkar växla eller ens använda blinkers. Att köra med automatlåda är inte bilkörning, inte konstigt att så många somnar vid ratten där man overksam tar sig fram i trafiken.

#15
2011-06-29 21:01

Jag köpte fabriknytt bil för 1,3 mil en Skoda Fabia -06 nu gått 13.300 mil har ingen byt koppling går fint utan ryck.

#16
2011-06-29 21:30

Manuella växellådor är en kvarleva sedan bilens födelse, att sitta och dra i en spak och trampa på en pedal ideligen i stadskörning anser jag vara tokigt med tanke på dagens teknik. Men alla ni som gillar detta kanske också vill ha startveven tillbaka, då känner ni hur slitna kolvringarna är och slipper sånt där lull-lull som krånglande startmotorer med dyra reperationer som följd.

#17
2011-06-29 23:37

Jag föredrar att växla manuellt.

Och det kan man göra utan koppling efter start om man varvtalsmatchar, vilket i sig är lite av ett nöje.

Gå till en vanlig parkering och lyssna på när en dam eller äldre herre ska förflytta sig i låg fart..

Detta är ödet för våra kopplingar...

Jag blir ibland förvånad över att det håller så länge...

#18
2011-06-29 23:52

Focus: Det är väl sällan man växlar när man är i de situationer att man kan somna? Brukar du växla ofta på halvöde tråkiga 90-vägar ? ;)

#19
1 Tysken
2011-06-30 08:45

Att en koppling håller 30.000 mil eller 3000 mil beror till 99% på den som kör bilen.som en del redan skrivit så är det bara att stå några minuter vid en p-plats utanför ett shoppingcenter så kan man lätt lista ut vilken koppling som behöver bytas inom en nära framtid.
Automatlåda Vs manuell är en fråga som engagerar många, frågan är varför skall man återgå till bilens barndom när det finns moderna växellådor som växlar själv.
Att påstå att det är sportigare är ren okunnighet, det finns nära nog inte en modern tävlingsbil idag som har en konventionell manuell låda.
Jag förmodar att ni som vill ha kontroll över växlingarna också väljer bort centrallås, intervalltorkare och regnsensorer, automatiskt halvljus, ABS bromsar m.m.

#20
2011-06-30 09:27

Det bråkas alltså inte bara om bilmärken, utan även om val av transmission! Att ni orkar ;)

#21
2011-06-30 11:44

Skarström:
Det verkar ju som många har somnat även i stadstrafik men det är kanske inte bara på grund av automatlåda.

#22
2011-06-30 20:19

Av frågan att döma har kopplingen havererat och inte blivit utsliten ... eller? I så fall är det, eller kan vara ett materialfel. Är den utsliten efter 7000 mil är det troligen ett handhavande-fel (fothavande).
Automat eller manuell växellåda är mest en smaksak och har inte så mycket med frågan att göra ... dock är de flesta bilar ff manuellt växlade.

#23
2011-06-30 22:15

Kollegan berättade idag att hans V50 årsmodell 2011 nu står på verkstaden för kopplingshaveri efter 9000 mil. En gång ingen gång...

#25
2011-07-01 00:31

Jag säger som GF: "Jag köpte fabriknytt för 1,3 mil en Skoda Fabia -06". Övriga kommentarer överflödiga. Möjligen kan tanten som ville avlösa bussföraren vid bensinvispen tilläggas.

#26
2011-07-01 00:49

"Pratar vi aktiv körning så är en dubbelkopplingslåda snabbare än manuell och roligare, används inom racing därför. Kopplingspedal är rena 1900-tal."

Den används i racing för att undvika förarmisstag och för att det är mer effektivt..
Roligare? Föga..

#27
2011-07-01 10:20

Mycket skitprat för så lite resultat. Att en koppling slits har oftast med körsätt att göra. Havererad koppling har troligen samma orsak men kan naturligtvis också ha med fabrikationsfel att göra. Det är ytterst sällan att någondera fallen inträffar men då betydligt billigare att åtgärda en rasad automatlåda. Man må ha olika åsikt om nyttan med en automatlåda kontra vanlig låda, men jag anser att den förra passar bäst i en handkappanpassad bil.

#28
2011-07-01 10:56

Leifer.

Håller med helt och hållet.

#29
2011-07-01 17:43

Pender:
Jag är man. Jag kör blandadkörning och normalkörning utan försiktig.

#32
2011-07-02 10:17

Leifer: Du skriver vid något tillfälle: Focus, du har fel. Man behöver inte ha fel för att man inte tänker som du. Jag vill köra bil när ja gör det, har inget behov av att sitta och fibbla med mobiltelefonen samtidigt. Snacka inte stadstrafik med mig. Men fortsätt du köra på ditt sätt. Så länge det finns efterfrågan finns det ingen fabrikant som utesluter den manuella lådan som säkert kommer att finnas kvar i min livstid. Slut på detta tjafs som inte ens hör till den grundläggande frågan.

#34
2011-07-02 19:45

Ska inte fördjupa mej för mycket i diskussionen men du har fel Leifer, det går inte att, fullt ut växla "manuellt" med en automatlåda ... Det är tvunget att stega sekventiellt. Eller hur gör man annars?
Personligen tycker jag att alternativen har sina för och nackdelar beroende på hur och varför man kör bil.

#36
Ernst P
2011-07-02 20:02

Morsans 244 fick nyligen ett kopplingsbyte. Bilen hade då gått 28 000 mil med en del kopplingsslirande av henne de sista åren.

#37
2011-07-02 20:30

Leifer, jag har en Porsche 944 som jag inte, inte i min vildaste fantasi, skulle kunna tänka mej vara lika rolig, inte ens rolig med ... ens den mest avancerade automatlåda ..
Min Passat-diesel däremot är kanonfin med automat ..
.
Jag tror nog att valet av växellåda beror på vad man vill med bilen.

#38
2011-07-02 21:48

Jes
När Du nu provkört din nya lastbil (troligen en Volvo med robotiserad 18 växlad låda) så vill jag höra vad Du tycker om växlingarna. Växlar den upp sekventiellt där varje steg sänker varvtalet från 1500 till 1200 rpm. Hoppar den över några växlar med tanke på det stora antalet växlar. Vilken växel startar den på, troligen olika beroende på last och lutning? Hur är det med frihjulningen, troligen urkopplingsbart? Hur många backväxlar finns det? Om det finns flera, skiftar även dessa automatisk vid backning.

#39
2011-07-03 17:30

@snabb95
.
Det känns fortfarande både nytt och mysko med min nya lastbil men den har 12 växlar, det är mycket riktigt en Volvo FH12;a med "i-shift" och 460 pållar, 40 mer än min gamla från -98.
Växellådan stegar inte sekventiellt liksom personbilar, utan vanligen utan last, startar den på 5;an ... sedan ibland 7;an .. sedan 9, 11 och 12. Mycket riktigt ligger varvtalet mellan de 1000 och 1500 (inom det gröna fältet) när jag kör i "e-läge" .. Jag kan dock enkelt forcera genom att gaspedalen har två lägen. Vid "normalt" fottramp stannar pedalen i sitt första bottenläge men det går att trampa lite extra och då verkar det som att P-läge (performance) tar över E-läge (economic), jag kan förstås också välja P-läge från början ...
Det ska tydligen finnas 4 backväxlar men jag har bara hittat två än så länge ... nej den växlar nog inte automatisk i backläge.
När bilen rullar "fritt" går lådan över i neutral och det är ju liksom "frihjul" ... men inte riktigt såsom Saabs konstruktion förstås men effekten blir ju ungefär den samma :o)
Bilen har ännu inte gått 300 mil så jag tar det lugnt och lär mej efterhand ... men jag vete tusan hur det här blir när halkan kommer :o)

#40
2011-07-03 18:46

Tack för lektionen Jes.
Det närmaste jag kommit växellådan är vad jag iakttagit när jag ibland åker buss.
När använder den växlarna 4:an, 6:an, 8:an och 10:an? Får Du välja dessa växlar manuellt eller blir det dessa växlar om den startar på 4:an? Eller växlar den sekventiellt om Du har full last i en uppförsbacke? Eller har det med hur mycket Du gasar att göra?

Lådan hoppar aldrig över någon växel för vissa busschaufförer. Men gör det alltid för andra enligt vad föraren berättar. Det tar dock några mil innan den ändrar sig till den nya chaufförens körstil/gaspådrag.

Finns det ingen knapp för att koppla bort frirullningen? Om Du sätter foten på bromspedalen eller handen på retarden så läggs väl växeln i igen?

#44
2014-06-12 22:43

Jag är möjligen lite gammaldags men föredrar manuell låda eftersom jag ser hur vägen ser ut längre fram och väljer växel inför det som komma skall. När jag kör företagets automatbilar (utan paddlar) är jag frustrerad över att automatlådan inte ser vad jag ser. Dessutom har jag en stolthet att kunna växla manuellt utan att mina passagerare märker växlingarna. Kalla det oldtime eller vad ni vill men jag gillar utmaningen. Dessutom håller kopplingen hur länge som helst.
När det dessutom är vinterväglag där jag ofta kör i riktigt besvärliga förhållanden har jag betydligt bättre koll över bilen med manuell låda än en automat.

#45
2014-09-30 12:37

Sedan asbets inte längre används i bromsbelägg och kopplingslammeler så är livslängden vesäntligen kortare än på den gamla men kanske inte så goda tiden.

#46
2015-10-02 10:13

Min V50 har gått 18000 mil och på den är kopplingen bytt två gånger. Har en kompis som köpte en ny V50 och på den byttes kopplingen innan 5000 mil, han fick det dock på garantin. Enligt en opartisk meck jag pratat med är felet jättevanligt för V50, även om Volvo inte vill veta av det när man pratar med dem...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.