Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bör jag rostskydda min Golf?

Bilfrågan

”En del anser att jag ska vänta tills fabriksskyddet börjar bli slitet. Andra hävdar att man ska göra det så snabbt som möjligt. Vilket är bäst?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Bör jag rostskydda min 1,5 år gamla VW Golf? Jag har nyss köpt bilen och jag har tänkt ha den länge. En del anser att jag ska vänta med kompletterande behandling tills fabriksskyddet börjar bli slitet och att det annars kan lösas upp av det nya. Andra hävdar att man ska göra det så snabbt som möjligt och helst när det är sommar och varmt. Vilket är bäst? Jag ser till exempel att det bara är lackering i fjäderbensholkar och framåt mot motorutrymmet.
Steve Karlsson

Svar:
Eftersom du tänkt ha bilen länge så kan en kompletterande rostskyddsbehandling vara en god investering. Golf är inte dålig i detta avseende, snarare bra. Men som du själv konstaterat finns det ändå vissa brister i rostskyddet. Därför bör du omgående låta göra en heltäckande behandling. Med rätt produkt skadas inte skyddet från fabrik. Förbättringen ska förstås göras innan det befintliga skyddet försämrats så att inte du inte riskerar ens mindre rostangrepp.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Vi Bilägare 2018/12 Biltest: Ford Focus, Kia Ceed, Volkswagen Golf

Ny attack mot Golf Står VW Golf pall för attacken från nya Kia Ceed och Ford Focus? Eller är det dags för maktskifte i Europas mest konkurrensutsatta bilklass? Vårt avslöjande test ger besked! Ford Focus Kia Ceed Volkswagen Golf   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor (3.3 MB)  

Kommentarer

#1
2019-02-01 07:54

Svar ja!
Ska du ha den fin om 5år så gör det.

#2
2019-02-01 08:30

Ja, en VW Golf ska definitivt rostskyddsbehandlas så snart det bara går där våren / försommaren är en extra bra tidpunkt då det är torrt och fint.

#3
2019-02-01 11:11

Ingen bil far illa av en rätt utförd behandling, förr eller senare börjar saltet kräva sina offer.
Kolla bara så det inte blir konflikt med rostskyddsgarantin, det finns säkert kryphål i det finstilta...

#4
2019-02-01 11:33

Skulle kostat på en Ditec behandling så du får behålla lacken på bilen..

#5
2019-02-01 12:07

Ditec behandling är säkert bra som skydd mot lacken, det finns även andra konkurrerande behandlingar, men man kommer väldigt långt med att tvätta och vaxa bilen noggrant minst två gånger per år, och mycket billigare är det också

#6
2019-02-01 15:03

Lägga pengarna på en lackbehandling istället för rostskydd är så korkat att det inte går att beskriva. Kan inte smygreklamnissarna försvinna härifrån.

#7
2019-02-01 16:28

Ingen sa väl iof lackbehandling ISTÄLLET för rostskyddsbehandling, har man pengarna så är det nog inte dumt att både behandla lack och rostskydd, under och "i".

#8
2019-02-01 16:41

Jag får hålla med om att en rejäl rostskyddsbehandling är det självklara valet framför en lackbehandling. Om man tvättar bilen regelbundet och noggrant samt vaxar åtminstone en gång per år (helst två gånger), står lacken sig utmärkt. Sedan beror det mesta på hur mycket pengar man vill lägga ner.

Sedan har jag aldrig förstått varför biltillverkarna inte kan tillhandahålla en extra rostskyddsbehandling redan från fabrik i form av extrautrustning. Jag skulle lätt betala kanske 6 900 kronor extra för "Vinterbehandling" och veta att varenda balk, vartenda hålrum och varenda yta på bilens undersida blir behandlade med både livrem och hängslen, gärna också hjulupphängningar och annat.

#9
2019-02-01 18:02

Ägde en Ford Granada nybil som jag rostskyddade och den visade aldrig någon rost fast den var över 15 år gammal. Så jag skulle rekommendera det om du har för avsikt att behålla den.

#10
2019-02-01 18:14

Tja, vad att säga! Jag har rostskyddat min bil direkt sedan den var ny. En inte helt billig affär men med tanken att behålla bilen förhoppningsfullt ett riktigt beslut. Problemet är dock att om fullgod funktion på utförd behandling skall kunna garanteras måste bilen besiktigas och åtgärdas periodiskt. Under exempelvis 15 år skulle detta innebära en ansenlig utgift som jag slipper om jag kör min VW Golf obehandlad. Efter 15 år och 25-30.000 mil är en modern bil med diverse reparationsbehov som lätt kan kosta vad bilen är värd ingen större vits att behålla. Så hur smart är det att för dyra pengar försöka hålla bilen rostfri fram till skrottillfället?

#11
2019-02-02 16:29

Håller tyvärr med Sabus ovan. Tror inte att det är ekonomiskt försvarbart med extra rostskyddsbehandling. Men om du ska behålla bilen länge och vill att den skall vara fin hela tiden kan det ändå vara värt det.

#12
2019-02-02 18:46

Eftersom det är en VW så kommer du få elfel och andra obegripliga fel så snart garantitiden gått ut. Strunta i rostskyddet och spar pengarna. Kör tills det inte går längre. Byt olja och filter enligt servicebok, men gör sedan så lite som möjligt eftersom varje krona du lägger på den är bortkastat. Det är inte rosten som kommer döda din bil. Utan undermåliga el- och mekaniska delar installerade av VW.

#13
2019-02-02 22:29

Nä strunta i det. Golfen har bra rost skydd. Hade du däremot köpt en Japan. Toyota eller Lexus hade jag skyndat mig till rost skyddaren och sicksackat mellan vatten pölarna

#14
2019-02-02 23:02

Man kan ha tur att elektroniken håller. Det enda som gav upp på min förra Audi A4 efter drygt 15 år var bip ljudet om man glömde lysena på. Fast den hade ju halvljus automatik så det var sällan jag vred om vredet för att aktivera helljus nattetid. Fast VW har generellt sämre elektronik än Audi så hur länge det håller på VW Golf? Fast en rostskydd behandling skadar väl aldrig.

#15
2019-02-02 23:04

Man kan ha tur att elektroniken håller. Det enda som gav upp på min förra Audi A4 efter drygt 15 år var bip ljudet om man glömde lysena på. Fast den hade ju halvljus automatik så det var sällan jag vred om vredet för att aktivera helljus nattetid. Fast VW har generellt sämre elektronik än Audi så hur länge det håller på VW Golf? Fast en rostskydd behandling skadar väl aldrig.

#15
2019-02-02 23:04

Man kan ha tur att elektroniken håller. Det enda som gav upp på min förra Audi A4 efter drygt 15 år var bip ljudet om man glömde lysena på. Fast den hade ju halvljus automatik så det var sällan jag vred om vredet för att aktivera helljus nattetid. Fast VW har generellt sämre elektronik än Audi så hur länge det håller på VW Golf? Fast en rostskydd behandling skadar väl aldrig.

#16
2019-02-02 23:04

Man kan ha tur att elektroniken håller. Det enda som gav upp på min förra Audi A4 efter drygt 15 år var bip ljudet om man glömde lysena på. Fast den hade ju halvljus automatik så det var sällan jag vred om vredet för att aktivera helljus nattetid. Fast VW har generellt sämre elektronik än Audi så hur länge det håller på VW Golf? Fast en rostskydd behandling skadar väl aldrig.

#17
2019-02-02 23:05

Man kan ha tur att elektroniken håller. Det enda som gav upp på min förra Audi A4 efter drygt 15 år var bip ljudet om man glömde lysena på. Fast den hade ju halvljus automatik så det var sällan jag vred om vredet för att aktivera helljus nattetid. Fast VW har generellt sämre elektronik än Audi så hur länge det håller på VW Golf? Fast en rostskydd behandling skadar väl aldrig.

#18
2019-02-02 23:06

Man kan ha tur att elektroniken håller. Det enda som gav upp på min förra Audi A4 efter drygt 15 år var bip ljudet om man glömde lysena på. Fast den hade ju halvljus automatik så det var sällan jag vred om vredet för att aktivera helljus nattetid. Fast VW har generellt sämre elektronik än Audi så hur länge det håller på VW Golf? Fast en rostskydd behandling skadar väl aldrig.

#18
2019-02-02 23:06

Man kan ha tur att elektroniken håller. Det enda som gav upp på min förra Audi A4 efter drygt 15 år var bip ljudet om man glömde lysena på. Fast den hade ju halvljus automatik så det var sällan jag vred om vredet för att aktivera helljus nattetid. Fast VW har generellt sämre elektronik än Audi så hur länge det håller på VW Golf? Fast en rostskydd behandling skadar väl aldrig.

#19
2019-02-03 08:57

Vag med audi i topp ser ut som buskar i lacken före en japanske eller franskt märke

#20
2019-02-03 10:28

Fabriksskyddet? Vilket skydd?

#21
2019-02-03 20:00

VAG med Audi i topp? Audi är väl knappast VAG:s bästa märke utan Porsche, Lamborghini eller Bentley. Bugatti tillverkar för få VAG bilar för att räknas in. Audi A6 räknas som bäst i sin klass gäller även förra modellen C7. Varför har vissa Audi komplex som aldrig ens varit i närheten av en Audi? Jag tycker fortfarande att du ska rostskydda din VW Golf om du tänker behålla den länge.

#22
2019-02-04 05:58

Har haft audi och många vänner och arbetskamrater och säger bara det villket överreklamerat märke det är ; (
Massor av dyra fel och flera fall av bärgningshjälp och fula lacksläpp.
Vw kan man ha mera överseende med då de är mycket billigare och har samma låga driftsäkerhet.

#23
2019-02-04 07:07

om man ska ha bilen i många år kan det kanske löna sig??

#24
2019-02-07 07:58

Hur många år är länge idag? Är det 10 år? Eller 20 år? För många verkar länge vara typ 5-8 år, inte blir det bättre av att kasta pengarna i sjön för den korta tiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.