Bild
Nästa artikel
Frågeställen har köpt en ny C-HR och undrar om den bör rostskyddsbehandlas. Vi Bilägares rosttest av bilen visade en del brister i rostskyddet.

Bilfrågan: Bör jag rostskydda?

Bilfrågan

"Har köpt en ny Toyota C-HR hybrid. Borde jag rostskyddsbehandla den som ny eller vänta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en ny Toyota C-HR hybrid. Jag har läst att den inte har så bra rostskydd. Borde man rostskyddsbehandla den som ny eller vänta? Vart vänder jag mig för att få en seriös och bra rostskyddsbehandling i Uppsalatrakten?
Mats Wiberg

Svar:
Om det är din privata bil som du avser att behålla en längre tid bör du omgående behandla den. Vid Vi Bilägares rostskyddskoll fann vi bland annat att behandling saknades i balkar och hålrum. Trösklarnas skarv saknar tätning och skärmkanternas konstruktion bak har en smutssamlande hylla. Därför är det bra att skydda bilen från första stund. I Uppsala finns representanter för alla de större rostskyddskedjorna som Ditec, Tectyl, Swerust, Reco. De välkända firmorna som funnits länge vet vilka produkter som ska användas. Vänd dig till någon av dem.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du – bör frågeställaren rostskyddsbehandla eller inte?

Kommentarer

#1
2018-05-04 10:36

Har kørt Toyota siden 1985 og det er rigtigt at årgangene fra 88 til93 rustede en del derefter ændrede toyota ruststrategier, og i den hemmelig holdte rapport læst her på siden , ligger toyota som noget af det bedste, jeg har heller ikke oplevet rust på mine toyotaer super fint kvalitet, om den nye Chr vil jeg lade det være op ejeren selv,,,

#3
2018-05-04 14:48

Bilen har ju 12 års rosskyddgaranti, har den inte rostat på 12 år så klarar den många år till, att VIB ger den dåligt betyg är ju inte förvånande, det har de alltid gjort, minna när man gav Yaris Verso en 2:a, men efter några år fick man höja betyget då bilen inte rostade :) Andra bilar har varit motsatsen, de rostar trots toppbetyg

Hör med din handlare innan du lämnar bilen på behandling är mitt tips

#5
2018-05-04 15:37

Det beror på hur länge man tänkt behålla bilen, skulle jag säga. Byter man igen inom 3-5år så skulle jag strunta i det. Har man däremot tänkt behålla den 8år eller mer så är det klokt att behandla bilen och i så fall redan nu.

#6
2018-05-04 16:06

Det är klart att du ska rostskyda den om du tänker behålla den

#7
2018-05-04 16:16

Nej, Toyota behöver man absolut INTE slänga iväg mer pengar på extra rostskydd eftersom Toyota sedan länge har ett enormt bra rostskydd som inte består av massa kladd utan är torrt, osynligt och fungerar enormt bra i verklig trafik. Det var väldigt länge sedan Toyota rostade, slutet på 1980 talet och några år på 1990 talet. Därefter lärde man sig hur rostskydd går till. Mina Toyotor behålls i ca 7 år och har aldrig haft någon som helst rost trots att jag tvättar dem väldigt sällan några få gånger per år. Andra märken tex VW rostat mycket trots bra rostskyddsbetyg hos ViB och med Toyota är det tvärt om, de får låga rostbetyg men rostar inte mycket alls. Så spar dina pengar och gör en resa för dem istället för att kasta dem i sjön på en helt onödig rostskyddsbehandling.

#8
2018-05-04 18:57

ViB hade ju en artikel i senaste numret där de krocktestade äldre bilar, Golf och Mazda. Mazdan hade rostat sönder och höll inte särskilt bra vid krock medan Golfen höll förvånansvärt bra. Tror det var Folksam som utförde testen.

Så, vill man ha en säker Toyota om 10 år så bör man lägga pengar på extra skydd, tänker jag.

#9
2018-05-04 19:31

nej toyota ligger i toppen sammen med Renault. også i tyskland.

#10
2018-05-04 19:31

nej toyota ligger i toppen sammen med Renault. også i tyskland.

#11
2018-05-04 19:31

nej toyota ligger i toppen sammen med Renault. også i tyskland.

#12
2018-05-04 19:43

har det liggende på min tele fon apple. men ved ikke hvordan jeg slår det op på jeres debat side ???

#13
2018-05-04 20:57

Dessutom var ju konstruktionen av skärmkanterna bak definitivt inte bra och rostskyddsgarantin lär ju inte vara mycket att komma dragandes med - där hittar ju bilföretagen alltid kryphål.

#14
2018-05-05 09:45

@Simon: 12 års rostskyddsgaranti innebär inte att det inte rostar. Det handlar om genomrostning.

#15
2018-05-05 16:43

Att denna diskussion aldrig upphör.
Att man inte ser rost på/i lacken betyder inte att den inte är rostig undertill. Detta är en kompis Avensis fron 2004 ett lysande exempel på. Ingen synlig rost när man står bredvid den. Rostig undertill.
Att Golfen klarade krocktesten ger också ett tydligt svar. Taskig lack med synliga skador, men helt ok rostskydd undertill.

Den farligaste rosten är inte den synliga!

Rostskydda bilen om den har dåligt betyg, om inte annat så kanske du räddar nästa ägares liv.

#16
2018-05-05 17:04

Dumheter, en Toyota kan inte rosta, den är tillverkad av speciell magisk plåt, det har vi fått höra många gånger!

#17
2018-05-05 17:48

Formeln för den magiska plåten finns säkert nedtecknad i den topphemliga rapport som Toyotaägare ständigt hänvisar till.

#18
2018-05-05 18:33

nej vi er bare ærlige. du kan gå ind på google og søge på flg. side HEMMLIG LISTE AFSLØRER , DISSE BILER RUSTER MEST .

#19
2018-05-05 20:53

Nej du behöver inte rostskydda den. Toyotas super ingenjörer har en magisk formel som trollar bort rost. Det har shogun berättat

#20
2018-05-05 21:52

Intressant att en moderator sätter (den låga) nivån på tråden en lördagskväll. Dags för nya krafter att ta över?

#21
2018-05-06 12:25

Svaret var för mig på förhand givet.
Mats Wiberg, kasta inte dina pengar i sjön!
Toyotor är inte kända för att rosten kommer tidigt, jag har haft att göra med synlig rost på Toyotor men de har då rullat uppåt 15 000 mil och fortsatt utan ett nedslag på bilbesiktningen.
Firmabil Toyota Hiace....23 700mil och att den tänker inte lämna in.. rost javisst men inga nedslag men att annat smått har gått före som mekanismen i förarsätet och alla låsen, avgassystemet givetvis och byte av koppling och strålkastare/spolare.

#22
2018-05-06 19:24

Tobo, sedan tio år har vi fått höra om Toyotas fantastiska magiska plåt!
Om den nu är så bra är det ju verkligen onödigt att rostskyddsbehandla en Toyota!
Hade jag själv en Toyota, vilket vore helt osannolikt med nuvarande modellutbud, hade jag inte rostskyddsbehandlat den!

#23
2018-05-06 21:20

saabnisse: För en saabägare kanske det upplevs som magiskt, men det handlar ju bara om en högkvalitativ galvanisering i två steg som Toyota varumärkesskyddat under namnet "Excelite II", se denna info till Toyotas verkstäder från 1994: http://crrtraining.com/CRR2/assets/pdfs/CRIB63-Rust-Resistant-Sheet-Meta...

#24
2018-05-06 21:36

ja det er rigtigt Tobo.. hilsen Jørgen

#25
2018-05-07 12:34

Tobo, jag vet mycket väl vad det handlar om.
Reklam!
Det är inga märkvärdigheter, många tillverkare använder sig av likartad behandling utan att kalla den "magisk"!.

#26
2018-05-07 12:55

Finns det några oberoende undersökningar över lång tid som visar att extra rostskyddsbehandling ger någon effekt. Typ att man låter ett par bilar av samma modell gå 10 år utan resp med rostskyddsbehandling.

#27
2018-05-07 15:20

saabnisse: Nej, Toyota kallar inte plåten magisk, vare sig i reklam eller någon annanstans. Det är DU som inför begreppet i denna tråds kommentarer, 2018-05-05 17:04 för att vara exakt.

#28
2018-05-07 17:52

Tro mig Tobo, den benämningen infördes för tio år sedan av de troende bland Toyotas lärlingar!

#29
2018-05-07 19:04

misundelse er en grim ting . Fakta er jo at TOYOTA BARE LAVER GODE BILER. IK..

#30
2018-05-07 19:48

Antar att de miljoner Toyotabilar som har återkallats runtom i världen också är gode biler.

#31
2018-05-07 20:37

Då kanske vi kan få se alla rostiga Toyota i reportage i VIB om var specifikt olika modeller rostar. Efter alla år av kritik. Av detta ser vi ingenting, är inte det märkligt Saabnisse? Jag har försökt lära dig mycket om Toyota, men du vill inte ta till dig info om bla det utmärkta plåt Toyota använder sig av sedan långtid tillbaka nu. Hittar man ingen verkligt allvarlig rost när vi inte får något reportage om hur utfallet blev av VIB prognos av rostskyddet för olika Toyota modeller och var specifikt de rostar. Kanske plåten är tillräckligt magisk........

#32
2018-05-07 22:09

Se där, nu kom det igen!
Det var ju vad jag skrev tidigare, Toyota behöver inget rostskydd med sin magiska plåt!

#33
2018-05-08 17:57

jo men du skrev det ironisk..

#34
2018-05-08 18:11

I ViB nr 7 (papperstidningen) har man redovisat 459 bilar i rosttest.
Där kan lätt se om den "magiska" plåten haft någon betydelse jämfört med vad som finns på övriga bilar!

#35
2018-05-08 18:38

saabnisse: Kallar du det rosttest?
Snarare är det AB Rostskyddsmetoders bedömning av hur mycket "klet" bilarna är behandlade med.
AB Rostskyddsmetoder (som naturligtvis har ett ekonomiskt intresse av att folk ska känna behov av rostskyddsbehandlingar) är knappast neutral partsinlaga.

#36
2018-05-08 18:54

Tobo, det är nog ändå det mest realistiska rosttest som finns och om du läser testet ser du att man har reviderat rostbetygen då man fått erfarenhet.
Och det är ju en jämförelse mellan olika fabrikat.

#37
2018-05-08 19:17

Jag har för mig att ett av Toyota-boysen på forumet menar att man alltid ska komplettera sin nya Toyota med en grundlig rostskyddsbehandling. Det kanske är rostskyddsbehandlingen som är magisk?

#38
2018-05-09 06:09

Det bästa är om man känner någon mekaniker som jobbar med Toyota om det finns några specifika rostproblem på vissa modeller och vart på dom. Svaret är nej. Men det är som Tobo skriver att man inte ser något klet i balkar osv. Samma sak sa Bengt Dahlström infochef hos Toyota Sweden på min direkta fråga hur de ser på VIB rosttester. De ser inget klet, de har fått info om rostskyddet om vad Toyota gjort. Men tar ingen hänsyn till det. På frågan varför de ändå inte sprutar bilarna med rostskydd/klet för att gå VIB tillmötes och få tyst på kritiken var svaret. Toyota jobbar inte på det sättet. Vi vet att vi har ett fullgott rostskydd på marknaden jämfört med konkurrenter och att bilarna idag inte behöver kompletterande behandling. OBS denna fråga var för ca 10-15 år sedan till Bengt Dahlström. Är det därför vi inte får någon uppföljning/reportage om VIB prognos för rostskyddet på Toyota? Troligtvis, verkar som det gått prestige i detta. Självklart kan VIB hitta något rostigt exemplar att peka på och säga" se här här här vi en rostig Toyota av den och den modellen och vi har rätt om rostskyddet är bristfälligt". Det borde inte vara några problem att hitta för Toyotaägare borde stå i kö med upprostade bilar för att medverka i reportage i tidningen med sina bilar efter alla år av kritik. Själv hör man ingenting om att ägare pratar om att de drabbas av rost anmärkning hos bilprovning eller att Toyota mekaniker upptäckt rost vid service eller liknande larmrapport. Det får man bara i VIB prognos om rostskyddet att det inte finns något klet i balkar. Snarare än att bilarna rostar mer än normalt i verkligheten......återigen ser jag framemot en förklarande reportage/uppföljning i VIB om sina prognoser. Märkligt att man inte valde en Toyota när man utförde krocktestet på en gammal bil utan valde en gammal Mazda 6, hittade man inte en tillräckligt rostig Toyota för samma test........det borde ha varit lättare då de sålts betydligt mer......eller de kanske inte finns att få tag på som sagt........

Så nej jag tycker inte att frågeställaren behöver rostskydda sin bil. Om han ändå väljer att göra det så är det ju aldrig fel att göra då det ändå är en kostnad som är en droppe i havet när man köper en bil för ca 300tkr så gör en rostskyddsbehandling. Jag själv skulle inte göra det idag. Tar en resa till Medelhavet istället......

#39
2018-10-18 11:14

Stå på dig Tobo mot trollen.........som inte vill förstå vad det handlar om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.