Nästa artikel
Bilfrågan: Bör jag byta olja ofta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bör jag byta olja ofta?

Publicerad 11 november 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har en VW Golf TSI Blue Motion.
”Vad jag förstår är bilen utrustad med en kompressor. Är det något jag bör beakta, till exempel tätare oljebyten?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har bytt till en VW Golf TSI 140 Blue Motion årsmodell 2014 som gått 4 000 mil. Vad jag förstår är den utrustad med en kompressor. 
Känner ni till något om hållbarheten och om det är något jag bör beakta, till exempel tätare oljebyten?
Anders
 
Svar:
Din bil har turbo som drivs av motorns avgaser, inte kompressor. Den har också ett system som känner av när det är dags för service och som på displayen upplyser om när det är dags att åka till verkstad.
Om du kör helt perfekt kan det gå 3 000 mil eller två år mellan servicetillfällena. Men om du kör många korta turer kan det vara en god idé att byta olja en gång per år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-11 07:46
VW Polo 2012

Liten petitess bara, som kanske någon tycker att det skulle vara kul att veta. Den vita VW Golfen på bilden har en 1200 motor. Och hur vet jag det, jo bokstäverna TSI på VW Golf GT har en 1400 cc motor och på den är det dom två sista SI-bokstäverna är röda, och på 1400 cc motorn med 125 hk är det bara sista I-ett som är rött. Och lite till som skvallrar om det är en 1200 cc eller 1400 cc motor i bilen är att 1400 cc motorn har dubbla avgasrör medans 1200 cc motorn har ett avgasrör. alla här nämnda har bensinmotorer.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-11 08:24
VW Polo 2012

Tillägg på "Liten petitess bara"

http://www.caricos.com/cars/v/vw/2013_volkswagen_golf/1920x1080/77.html?

#3 • Uppdaterat: 2016-11-11 09:08
hultarn

Det finns gott om exempel på hur fel det är att sträcka oljebytet till 3000 mil (motorskador etc.), så svaret på frågan borde vara:
Byt varje år, minst var 1500:e mil.

Och oljebyte är inte så dyrt, räknat per mil är det någon krona.

#4 • Uppdaterat: 2016-11-12 18:41
Axelman

Med allt vi vet nu om VW och motorerna med kamkjedja så är det 1500 mil max mellan oljebytena. 3000 mil går i teorin, men det stora antalet haverier på kamkjedor säger något helt annat. Den som vill behålla bilen i några år ska satsa på ett extra oljebyte.

#5 • Uppdaterat: 2016-11-12 20:09
a128

Golf V och VI har Tsi-spis med kompressor (gäller motorer >140Hk)

#6 • Uppdaterat: 2016-11-13 14:31
Henrik-Andersson

Svar till Audi S4

Det är väl många som inte har en aning om ens vilken motorvolym/modellbeteckning/årsmodell det är på sin bil. Man behöver inte vara bilintresserad för att KÖRA bil nämligen.

Det räcker gott för min morsa att veta att hon ska tanka bensin - Allt annat vetande är ren överkurs :)

#7 • Uppdaterat: 2016-11-14 09:43
Hackenbush

Många som kör BMW säger att deras bil har en V-sexa.

#8 • Uppdaterat: 2016-11-14 11:23
saabnisse

@Henrik, och det är ju inte så ovanligt att det tankas bensin i dieseltanken!

Jag tror att det var någon gång på 1960-talet som "Grundläggande kunskaper om bilens uppbyggnad" utgick ur bilskolornas utbildningsplan. Det var kanske lite tidigt, många bilar gick fortfarande att reparera med slägga och spett, men det började ju att komma mer komplicerade konstruktioner.
Jag tror nog ändå att det borde finnas en undervisning på bilskolorna som gav en inblick i bilägandet och skötsel.
Men jag vet inte om det hjälper, jag har ett par bekanta som aldrig läst en instruktionsbok.

#9 • Uppdaterat: 2016-11-14 16:27
Olle Lindén

Marianne Sterner, TSI motorn har både kompressor och turbo.
Hälsningar Olle

#a • Uppdaterat: 2016-11-14 22:48
VW Polo 2012

Nä du Olle Linden, det har den inte!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.