Nästa artikel
Bilfrågan: Bör jag backbromsa?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bör jag backbromsa?

Publicerad 24 mars 2015 (uppdaterad 24 mars 2015)
Bilar är oftast tyngre fram, det är en anledning till att bromsverkan är bättre där.
"Det är allmänt bekant att frambromsarna arbetar mer än de på bakhjulen. Men hur förhåller det sig om man backar snabbt och sedan bromsar? Arbetar då bakre bromsarna mer istället?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

 Fråga:
Det är allmänt bekant att när man bromsar så är det frambromsarna som arbetar och slits mer än de på bakhjulen. Men hur förhåller det sig om man backar snabbt och sedan bromsar?

Arbetar då bakre bromsarna mer istället? Tänkte som så att då skulle man ju kunna motionera bakbromsarna på det sättet.
VW Polo 2012
 
Svar:
De flesta bilar är tyngre fram och har större dimension på främre bromsskivorna (vilka också ofta är ventilerade). Bakbromsarna får vid lindriga inbromsningar jobba betydligt mindre och riskerar att rosta och kärva. Därför är det bra att då och då ”motionera” bromsarna, men kanske inte genom att backa.

Om du backar och bromsar får förstås bakbromsarna jobba hårdare. Men ska du uppnå någon ”motionerande” effekt får du backa ganska fort och det är knappast att rekommendera ur säkerhetssynpunkt. Bättre är att köra framåt på en otrafikerad väg och bromsa maximalt några gånger.          
Marianne Sterner

Diskutera: Hur motionerar du bakbromsarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-24 08:23
VW Polo 2012

Hej-Klotenhjelm Det var ju intressant, men jag vet faktiskt inte om min handbroms tar på skivorna eller om den tar på en separata minibromstrummor (En del av dom bilar jag ägt har haft sådana lösningar) . Men om den tar på en minibromstrummorna så hjälper inte ditt knep, dessutom så sliter man ju ner minibromsbanden i onödan. Äger även en VW Golf 7a också och den har elhandbroms, och på den är det i sådant fall tvärnit som gäller om man använder den i fart .

mvh VW Polo 2012

#2 • Uppdaterat: 2015-03-24 08:35
EnannanRobban

Polo, din bil har handbroms på skivorna, så du kan "spak-motionera" dem! Lucky you...
Har också el-klafs på Volvon.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-24 08:49
GammelMan

Alla Audi med skivor bak från sent 80-tal har parkeringsbromsen på skivorna och skulle tro att VW från samma tid också har det.
Aldrig fel att dra i parkeringsbromsen då man kör sakta för att motionera bromsoken och nöta bort rost från skivorna, gäller ju då bilar med parkeringsbromsen på skivorna.
På en bil med el-parkeringsbroms så går det inte att aktivera den medans bilen rör sej fortare än nån km/h, åtminstone är det så på Passat men det borde gälla alla då det inte är så nyttigt att tvärlåsa bakhjulen i hög fart.
Mycket bättre med en vanlig "spak" att dra i om man vill ha lite kul med en framhjulsdriven bil, enda sättet för att kunna lägga ut arslet i kurvorna :-)

#4 • Uppdaterat: 2015-03-24 08:54
Swemba

På de flesta moderna bilar så fungera den elektriska parkeringsbromsen även som nödbroms och går att aktivera även vid högfart.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-24 08:56
Swemba

"De flesta bilar är tyngre fram och har större dimension på främre bromsskivorna"

Men däri finns ingen korrelation, så varför ens nämna det?

#6 • Uppdaterat: 2015-03-24 09:01
1storstark

Gammelman! Nog går det att ställa upp en framhjulsdriven bil utan att använda handbroms. Motorbromsa eller lätt fotbroms, gör en liten rattrörelse åt "fel håll", sedan åt rätt håll. Sedan kanske man måste möta med lite gas, för att inte snurra. Kolla rallyåkarna som inte kör 4-hjulsdrivet.
Bakbromsen motionerar jag med spakhandbroms.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-24 09:31
L West

Varför är så många rädda för rost speciellt på bakre bromsskivorna? Det nöts ju normalt bort genast vid första inbromsningen.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-24 09:41
Mistro

Bäst vore förstås om tillverkarna tog ansvar för sitt skit och att det därför vid service ingick att bromsarna smordes upp. Typiskt att skylla ifrån sig på användarna då produkten är undermålig. Man kunde ju ta en del utav den tiden som används till "nödvändig" visuell kontroll vid service och kontrollera sådant som kunden faktiskt har någon nytta av istället. Som svar på frågan så kör inte jag runt och tvärbromsar som en idiot och sliter upp däck,bromsar och vägbanan mer än nödvändigt. Problemet med kärvande bakbromsar är ett relativt nytt problem som vi borde ge tillverkarna en käftsmäll för. Gör om gör rätt så slipper vi problemen!

#9 • Uppdaterat: 2015-03-24 09:45
Mr.Wheeler

@Gammelman: På Passat, åtminstone på den -11 och den -14 jag haft/har så fungerar parkeringsbromesen som nödbroms i högre farter, men det är inte på/av som i krypfart. Man måste "dra" i den som en konventionell handbromsspak.

#a • Uppdaterat: 2015-03-24 11:30
L West

Jag tycker det var vanligare förr med kärvande bromsar, på 80- och 90-talet fick jag oftast skruva med bromsarna på alla bilar jag hade. Enda bilen nyare än 2000 jag haft med kärvande bromsar var Citroen C2, och på den kärvade dom framtill.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.