Bild
Nästa artikel
När Vi Bilägare bedömde rostskyddet på Volvos nya 90-serie blev utlåtandet klart sämre än för konkurrenterna Mercedes och BMW. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Blir de inte arga?

Bilfrågan

”Hur brukar biltillverkarna reagera när ni testar deras bilar och hittar något som inte är bra?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur brukar biltillverkarna reagera när ni testar deras bilar och hittar något som inte är bra? Exempelvis när ni rosttestade Volvos nya 90-serie var betyget inte särskilt imponerande med tanke på att det är en ny svensk premiumbil. Betyget var dessutom mycket sämre än för dess närmaste konkurrenter. Mercedes E-klass och BMW 5-serie belönades med högsta betyg vardera. Hur har Volvo reagerat på detta?
Johan
 
Svar:
Det är klart att tillverkarna inte blir glada när vi kritiserar deras bilar, men sällan kastar de sig på telefonen för att skälla på oss. De har en professionell inställning till motorjournalister och respekterar våra omdömen, även om de inte gillar det vi skriver.
Volvo menar att rostskyddet på S/V90 är fullgott och inte sämre än konkurrenternas. Hur det står till med den saken får vi veta först om några år.
Marianne Sterner Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du om rostskyddet på Volvo S/V90?
 

Kommentarer

#1
2017-08-15 09:56

Jag tycker det är hög tid att Vi bilägare gör om sina rostbetyg, för som det är nu så går det inte att ta betygen på allvar tyvärr. Det blir oseriöst och blir dessutom mycket vilseledande för dom som läser Vi bilägare och använder det för att göra bilval.

#2
2017-08-15 10:00

På vilket sätt menar du att betygen är oseriösa Vidstige? ViB har väl använt samma metoder och samma firma ganska länge, och de baserar vad jag förstår sina undersökningar på gedigen erfarenhet.

Jag har för övrigt låtit dem tilläggsbehandla min bil, och när jag i höstas var inne hos dem för en rostskyddsbesiktning inför en eventuell uppföljande behandling efter fem år var det mycket intressant att jämföra min bil (Octavia -11 med 15000 mil på mätaren) med Vi Bilägares Mazda 6 med fyra år och 10000 mil på nacken som stod på lyften intill. Min var i princip 100% rostfri under medan Mazdan hade tydliga angrepp på hela underredet och begynnande rost på krockskyddsbalkarna som döljs av kofångaren i plast.

#3
2017-08-15 10:12

För mycket negativa recensioner leder till indraga bjudresor till medelhavsländer med lyxboende och mat... Sällan man läser något negativt på ViB.

#4
2017-08-15 10:13

Jag tror att ska man köpa en ny Volvo måste / ska man kosta på en extra rostskyddsbehandling.

#5
2017-08-15 10:37

Fast att rostskyddsbehandla i efterhand är nog i grunden fel väg att gå - och högst osäker. Det bör göras rätt redan ifrån tillverkningen och inte minst gäller det konstruktionen som inte får innehålla t ex fickor som kan samla på sig grus m m. Detta har helt klart blivit oerhört mycket bättre hos de flesta märken jämfört med de rostburkar vi hade på t ex 70-talet men det finns säkert fortfarande förbättringspotential.

#6
2017-08-15 11:46

Jag tror så här att biltillverkarna hörsammar kritik men att de skyndar långsamt.
Att skynda långsamt är ett skydd mot nyckfulla kast och angående rost så väl detta inte en helt exakt vetenskap.
Vad ägarna och ÅF anser tror jag äger den största tyngden, det finns en koppling där som driver hårt och när media gör saker offentligt så blir allt sammantaget en kraft som inte går att förneka.
Volvo är inte känt för några större rost problem vad jag vet så att rostskyddet är väl bra till att motsatsen har bevisats.

#7
2017-08-15 11:49

Jag minns engelska bilar på 70-talet som rostskyddsbehandlades som nya, men trots det så rostade de efter ett par år.
Det visade sig att de stod utomhus på kaj i England i upp till ett par månader för transport till Sverige där rostskyddsbehandlingen utfördes på redan rostiga, fuktiga plåtdelar!
Behandling i efterhand är naturligtvis bättre än ingen alls, men det ska ske på torra ytor.

#8
2017-08-15 13:01

StefL, Vi bilägares rostbetyg har länge och systematiskt gett t.ex. japanska märken betyg 2 genomgående, dvs underkänt. Det blir mycket dålig konsumentupplysning då dels är det inte så jämt rostskydd på dom bilarna så att alla ska ha 2, dels slår det extra illa på japanskt då dom gör dom mest driftsäkra bilarna. Inte heller är det så att rost blir ett problem på japanska märken idag, utan dom är liksom Volvo V90 anpassade för att klara av rostangreppen i Sverige.

#9
2017-08-15 13:42

Tja, mekaniskt driftsäkra och motståndskraftiga mot rost är två olika saker så det behöver inte betyda att inte en "driftsäker" bil kan rosta. Brorsan hade en Toyota Corolla som aldrig krånglade, men den rostade enormt vilket troligen var på god väg att föra den mot skroten om han inte hade lagt den på taket vilket påskyndade den resan.

Visst - den var gammal och det bör ha hänt en del med Toyotas rostskydd sedan dess (liksom med t.ex. Hyundais), men något måste ju ViBs rostskyddsbesiktningar betyda? Självklart är det mest intressant att se vad "facit" visar efter några år i svensk trafik - har ViB gjort några uppföljningar där man korrelerat rostskyddsbetyden med utfallet efter kanske 3, 5 och 10 år. DET skulle i sanning vara intressant.

Jag tror samtidigt att det inte är helt osannolikt att olika tillverkare tar olika allvarligt på rostskyddet. Den svenska bilmarknaden är internationellt sett liten, och vi har ett unikt rostaggressivt trafikklimat i stora delar av landet, med salt och fukt under halva året.

#10
2017-08-15 13:51

StefL, Vi bilägare undersökte 8 år gamla VW Golf och Toyota Prius nyligen. Golf fick betyg 4 och Prius betyg 2. Båda var lika rostiga, faktiskt var Golfen något värre. Betygen stämmer inte med verkligheten. Det är en fantasiprodukt som bygger mycket på huruvudvia en rotskyddsfirma som lever på att spruta på klet, ser mycket klet när dom undersöker bilarna. Idag är kletet borta på nästan alla nyutvecklade bilar som t.ex. V90.

#11
2017-08-15 14:15

VolksWagens problem är inte otätade skarvar.. utan att lacken lossnar från karossen!

#12
2017-08-15 17:48

Nej Vidstige. Att ge bilar med obefintligt rostskydd och dåliga konstruktioner låga betyg är inte missvisande. Det är konsumentupplysning .. Som du ju själv hörsammat och lagt sura penningar på .. helt i onödan dessutom för du får inte en enda spänn tillbaka ändå.

#13
2017-08-15 18:28

Jag tror också att betygen är svåra att tyda i det långa loppet. Hur mycket skillnad är det mellan en tvåa och en fyra på en 10 år gammal bil? Båda bilarna är nog fortfarande driftsäkra med fullgott krockskydd, tror jag.

Sedan är jag inte insatt i hur bedömningen görs efteråt, jämförs bilarna med samma körsträcka? Pratar vi generellt så körs vissa bilmärken längre än andra vilket borde inverka på rostbenägenheten till exempel. Eller vad tror ni övriga bilägare?

#14
2017-08-15 19:22

Badman, har inget emot rättvisande betyg, det är det dock inte frågan om alls här. Vilket är just vad min kritik handlar om.

#15
2017-08-15 19:32

Att det är så inibängen svårt att få vissa att begripa att VIB;s rostskyddsbedömning är en PROGNOS. Man grundar sannolikt sin bedömning på tidigare erfarenhet av liknande konstruktionslösningar, tillgängliga uppgifter avseende grundbehandling (galvanisering), tätning skarvar, kvalitet hålrumsbehandling, tjocklek lack, etc. Sedan kommer tidens tand att gnaga några år och vissa bilar kommer att överraska positivt och andra negativt. Att t.ex japanska bilar ofta får ett lågt betyg beror inte på illvilja, utan ett till synes dåligt rostskydd. Att man belyser riskerna är självklart utmärkt ur konsumentsynpunkt.

#16
2017-08-15 19:53

Jag provkörde en bil som hade hyllats av T.V. Kan säga så mycket att jag var av en annan åsikt. Säljaren frågade vad jag tyckte när jag kom tillbaka efter provturen, och jag var rak om sa precis vad jag tyckte. Inte riktigt vad säljaren hade förväntat sig, så han surnade till ordentligt.

#17
2017-08-15 21:46

Lasse J, det stämmer inte alls, vore det en prognos så skulle man ha ändrat betygen för länge sedan just baserat på erfarenhet. Du ser ju hur det fungerar med V90, inget klet ger dåligt betyg. Egentligen hade man troligen velat ge V90 betyg 2 men man vågade inte.

#18
2017-08-15 22:09

De som blir argast är Vi bilägares märkesfanatiker. Det är fel på testet, tidningen, journalisten om det skrivs negativt om favoritmärket.

#19
2017-08-15 23:45

Vidstige.
Ett rättvisande betyg får man efter genomförd prestation. Prestationen i detta fall är fordonets "kamp" under ett antal år mot destruktiva (korrosiva) krafter. Därefter kan betyg anges. Innan "provperioden" kan en PROGNOS presenteras baserat på vissa kriterier.

#20
2017-08-16 11:40

Lite överdrivet; man kan ju med detta resonemanget lägga ner SMHI. Det är ju bara att planka hur vädret var förra året vid samma tid;-) Sen tror jag att jag läst att just ViB (som är ensamma om en rostbedömning här i Sverige) numera tar en viss hänsyn till hur det sett ut historiskt (läs; VAG och rost).

#21
2017-08-16 12:59

Stefan Eriksson, för mig handlar det dels om ett engagemang i Vi bilägare, vill att den ska vara Sveriges bästa konsumentupplysing, även om jag tappat tron att det kan ske. Det andra är att just japanska bilar är så driftsäkra men sänks i VIB nybilstester av att dom nästan alltid får betyg 2. Och det betyget menar jag är felaktigt. Nu kommer troligen fler börja överge rostskyddsmedel, inte minst av miljöskäl, så VIB står ingör en stor "utmaning" kan man säga. V90 är ett exempel på det.

#24
2017-08-16 14:37

@Vidstige
Glöm inte Audi också i den soppan..

Det är bara att kolla vilka som köper mest reklamplats i tidningen så kan man dra paralleller till vad det skrivs om och inte..

#25
2017-08-16 14:39

Rymdskrot, läser du verkligen tidningens tester? Det är ofta någon modell sablas ner ordentligt.

Som skrivits, så är rostskyddsundersökningen en prognos. Det har också hänt att ett betyg justerats efter en tid. Det har dock inte behövts så ofta.

#26
2017-08-16 14:41

Vidstige.
Hur ska VIB bli Sveriges bästa konsumentupplysning? Genom att presentera fejkade rostprognoser för japanska bilar??

#27
2017-08-16 14:49

Lasse J, vari ligger fejket?

#28
2017-08-16 16:16

Lasse J, antingen ser man att VIBs prognoser stämmer dåligt eller så ser man inte det. Jag ser problemet, betygen stämmer inte, du ser inte det. För att nämna något, det skiljer rätt mycket mellan olika märken och modeller vad gäller japanskt i praktiken, ändå får i princip alla betyg 2. Och dom jobbar mycket med rostskydd, ändå är det betyg 2 och har nästan alltid varit betyg 2 sen man började med registret. När betygen inte längre stämmer så bryr sig inte heller tillverkarna om det.

#29
2017-08-16 16:56

Roy.
Det föreligger som jag ser det inget fejk avseende rostskyddsprognoserna. Har dock intrycket av att vissa skribenter gärna skulle se både 4 och 5 i prognosutfall för att stilla sina sinnen. Även om detta vore "fake news".

#30
2017-08-16 17:51

Lasse J, absolut inte. Jag vill se riktiga betyg som stämmer bättre med verkligheten. I fallet japanska märken hade man ju kunna tänka sig att ge betyg 3 till en hel del numera. Man har förbättrat rostskyddet kraftigt under 00-talet hos märken som Honda och förlängt rostskyddsgarantier från 6 till 12 år. Honda är för övrigt ett märke som gör enormt driftsäkra bilar. Det enda man ser i nybilstesterna är att Honda har "dåligt" rostskydd (betyg 2 av 5), blir du sugen på köp då?

#31
2017-08-16 18:27

Samtidigt har andra märken förbättrat ännu mer Vidstige. Renault och Opel är lysande exempel.
Kraven ökar helt enkelt snabbare än japanerna hinner med.
.
För egen del .. om så Toyota fick 6/5 skulle jag inte bli sugen ändå. Lite bilkänsla för pengarna vill jag allt ha ;-)

#32
2017-08-16 18:30

Biltillverkarna blir nog inte arga. Men vissa bilköpare blir.

#33
2017-08-16 19:23

I Sverige är såvitt jag känner till VIB den enda tidning som upprättar rostprognoser, vilket jag som sagt tycker är utmärkt. Tyska tidningen Auto Bild gör också en koll på rostskyddet vid sin tester. Där kör man vanligtvis tiotusen mil på två år, varefter man demonterar bilarna helt, kollar slitage och eventuella rostangrepp på kaross, i balkar och hålrum. På två år hinner det inte hända alltför mycket på rostfronten, men dom bilar man riktat kritik mot är genomgående japanska. Honda, Toyota, Lexus har drabbats av anmärkningar. Är man svag för konspirationsteorier finns det säkert mycket att jobba med för märkesfanatikerna.

#34
2017-08-16 19:31

Argast utav alla är Toyotaägarna.

#36
2017-08-16 21:04

Lasse J, ja rostskyddsmedel fungerar hyggligt rent kosmetiskt dom första åren, sen försvinner medlen från bilen. Så kollar du efter några få år så ser bilar som har rostskyddsmedel pålagt bättre ut. Kollar man efter 8 år så ser du ingen skillnad. När Vi bilägare kollade på 8 år gamla VW Golf och Toyota Prius så såg inte (!) Golfen bättre ut. Dom blev mäkta förvånade på firman som sätter betygen. Kors i taket, sen hände ändå ingenting med betygen på nyare bilar.

#38
2017-08-17 08:03

Badman, sluta med dina oneliners och personangrepp. Diskutera sak. V90 görs av Volvo, inte Toyota, Betyget är felaktigt även på den. Dom som köper V90 verkar inte heller oroa sig trots det dåliga betyget.

#39
2017-08-17 08:15

Badman börjar bli lite väl glad för personangrepp. Detta tolereras inte.

#40
2017-08-17 08:33

Badman = Q7 = Jes = Avstängd = Inaktiverad......igen

#41
2017-08-17 08:41

Bra Deeds, verkar som en del lär sig aldrig.

#43
2017-08-17 17:10

Lasse J, jag missade att det var ironi.
Ironi är för övrigt alltid vanskligt i skriven text.

#44
2017-08-17 17:32

Rosten skulle inte vara so stort problem om vi inte hade salthelvetet som förstör både bilar och naturen men där finns ingen kritik i Vib ,i Norrbotten är bara några vägar saltade och det är inget problem att köra på dom osaltade man får anpassa hastigheten efter väglaget det borde väl gå även i södra Sverige

#45
2017-08-17 18:45

Håller med Berglund. Saltet har i första hand att göra med ekonomi, för Trafikverket och inte minst dess entreprenörer. Sprida salt är mycket billigare än att ploga och göra några begränsade insatser med sand, och sprider därför förtjusning i leden av vinstdrivande kontrakterade väghållare. I den stund man tvingas göra en "konsekvensanalys" kommer sannolikt följdkostnaderna i form av fordonsrost, ökat vägslitage, korrosionsskador på broar och kringutrustning längs vägarna, grundvattenskador, skador på skog och åkermark osv att tvinga fram alternativa metoder.

#46
2017-08-17 18:47

Roy.
Jag tar kanske "svängarna" lite snävt.

#47
2017-08-17 19:48

Ja,
1. Sluta salta.
2. Lägg slätare asfalt så man slipper köpa stora dyra lyxbilar för att få vettig ljudnivå i bilen.

#48
2017-08-17 21:43

Konstigt att VIB har en nyhet som just inte är en prognos utan faktiskt resultat som styrker det jag säger. Jämförelsen mellan Toyota och VW må vara tjatig men är relevant och tydlig, VW får genomgående betyg 4, Toyota betyg 2. T.ex. Passat rostar alltså i praktiken mycket mer än Avensis.
http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-biltillverkarnas-hemliga-rostlista
Toyota Avensis: 62 st, 2 %
Toyota Corolla: 42 st, 14 %
VW Golf: 136 st, 13 %
VW Passat: 122 st, 41 %

#49
2017-08-18 19:24

Vidstige läser Kimabrapporten ungefär som faan läser bibeln. I det aktuella testet sågas metallytor från sex olika karossdelar ut och granskas. VIB granskar hela fordonet. Den årsmodell av Avensis som granskades hade vid rostprognosen fått en trea i betyg då man ansåg den bättre skyddad än andra nyare Toyotor. Passaten av aktuell årsmodell hörde väl inte till dom bättre men föll huvudsakligen igenom på dåligt tätade skarvar i motorhuven och därav följande skador. Undersökningen är intressant i och för sig, men man kan väl fundera en del över det statistiska underlaget.

#50
2017-08-18 19:28

Lasse J, är väl snarare så att det inte finns nån fakta som biter på dig. Prognoserna VIB har är ändå perfekta och kan inte förbättras. Andra exemplet jag hade var VIBs egna test där man tog 8 år gamla Golf och Prius, båda var ungefär lika rostiga. Golfen fick betyg 4, Prius betyg 2. Igen blundar du för detta. Som jag sa, betygen är oerhört fokuserade på (synligt) klet under bilarna. Det visar ju också betyget på V90.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.