Nästa artikel
Bilfrågan: Blåst på autobromsen i Audi A6?
Bilfrågan

Bilfrågan: Blåst på autobromsen i Audi A6?

Publicerad 1 juni 2015
Bråka om bromsen i Audi A6?
”Jag köpte adaptiv farthållare till min Audi A6 för att få autobroms. Men vid en incident visade det sig att bilen inte hade det. Borde jag bråka om detta?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag har en Audi A6 Allroad uttagen i oktober 2014. Jag köpte till den adaptiva farthållaren för att jag ville få autobroms. Det visade sig att bilen inte har det som man avser med autobroms, vilket jag blev varse när jag hade en incident med en bil som stannade framför mig.
 
När jag efter detta kontaktade min återförsäljare så fick jag beskedet att Audi INTE har det som man normalt sett avser med autobroms. Att jag skaffat tillval för drygt 20 000 kronor i tron att jag skulle få autobroms, kunde försäljaren bara beklaga.
 
På Audis hemsida kan man tolka det som att bilen får en ”autobromsfunktion” när man lägger till den adaptiva farthållaren. Jag misstänkte inget annat då jag köpte en så kallad premiumbil och att det var en relativt gammal teknik som Volvo hade introducerat flera år tidigare. Borde jag bråka om detta med återförsäljaren?
Lars Andersson
 
Svar:
Det är förstås tråkigt att du inte fått den bil som du ville ha, men att bråka lönar sig knappast. Det rör sig ju om ett missförstånd mellan dig och försäljaren och lär bli väldigt svårt att bevisa något annat.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Svar:
Kunden har valt den ”adaptiva farthållaren med Stop&Go inklusive pre sense front för 21 800 kr”. För att få autobromsfunktion med full inbromsning vid farter under 30 km/tim skulle han ha valt ”Assistanspaket inklusive Audi pre sense plus för 27 700 kr”.
 
Den adaptiva farthållaren (ACC) Stop & Go är ett avancerat radar-, video- och ultraljudsbaserat system där farthållaren håller avståndet till framförvarande fordon i högre hastigheter och kökörning. Vid riskfyllda situationer finns ett varningssystem som gradvis uppmanar föraren att bromsa genom akustiska och visuella signaler kompletterat med ett kort bromsryck samtidigt som det bygger upp ett bromstryck. Här krävs dock förarens aktiva ingripande.
 
Assistanspaket har tekniken ovan men samverkar även med sido- och filövervakningssystem. Om föraren förblir passiv, sker en automatisk inbromsning förutsatt att bilen framför körs framåt. Detta sker även om den adaptiva farthållaren inte är aktiverad. Vid farter under 30 km/tim sker automatiskt en full inbromsning även bakom en stillastående bil.
 Irene Bernald, Audi Sverige

Diskutera: Tycker du att det är rörigt att förstå de olika förarstöds-begreppen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-01 08:17
Bortom

Bilarna börjar bli så avancerade att folk inte begriper vad de köper.
Att inte kunna, eller läsa på, tillräckligt är ens eget ansvar och ska inte bortförklaras.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-01 08:21
bgl

Med dagens alla valmöjligheter kan många, både försäljare och köpare bli överraskade när en beställd och specad bil ska levereras. Det är inte bara valen som är svåra att pricka in i minsta detalj, bilen kan ha ett utförande som inte är helt väntat. Vi bytte nyss vår dieseldriva personbil mot en ny likadan, men med senaste avgasrening. Vid försäljarens genomgång av bilen hittades inget hål för att tanka Adblue! Samma motor i andra bilmodeller har Adblue men denna har uppenbarligen uppfyllt avgaskraven utan tillskottet.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-01 08:21
saabnisse

Helt rätt Bortom, men jag tycker ändå att det är försäljarens skyldighet att upplysa om de olika systemen och förklara innebörden.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-01 09:25
Reverend Benny

Inte ens säljarna vet vad dom säljer till kunderna.
Har en god vän som precis köpt en ny Audi S3 och det är så mkt man kan välja till så att det som upplagt att glömma saker. I hans fall så missade dom att lägga på el-stolar. Inte lika allvarlig som autobroms men ändå.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-01 09:39
Gunnar Lindberg

Sådana misstag skulle undvikas om man vid varje vald specifikation fick en lista på vad som finns att välja till men inte har valts.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-01 09:45
saabnisse

Precis så Benny, jag har en kompis med en Q3, han fick ingen information vid inköpet, jag tror inte han hade en aning om vad han köpte, bara att det var en Audi, han har inte haft något annat på väldigt länge.
Han är fullkomligt ointresserad av teknik, har ingen aning om hur han ställer in färddatorn, när han bytte till vinterdäck fick jag ställa in däcktrycksgivarna, när han bytte tillbaka lämnade han in bilen på service och fick det gjort.
Det finns alltså för mycket funktioner här, och jag är fullständigt övertygad att om nu försäljaren hade upplyst och förklarat alla finesser(?) hade det ändå inte gått in.
Det finns alltför många såna bilägare och instruktionsboken är bara till för att fylla ut handskfacket.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-01 10:05
PREVIA

"Så här kan det gå när man väljer ett bilmärkedär praktiskt taget allt i bilen är tillval vilket kan göra det svårt med att välja rätt om man inte är bilkonstruktör eller väldigt bilintresserad kund vilket de flesta bilköpare inte är. Så här står det på VW sida om ett par tillval.
MMI navigation plus (tillval) samarbetar med de assistans- och säkerhetssystem som finns i nya A6. Den skickar data om färdvägen till kontrollenheterna för strålkastarna, automatlådan och den adaptiva farthållaren med Stop&Go-funktion. Det gör att dessa system kan upptäcka komplexa scenarier och hjälpa föraren. I många situationer kan säkerhetssystemet Audi pre sense mildra olyckor och dess konsekvenser, i vissa fall rent av förhindra dem. Audis aktiva lane assist hjälper föraren att hålla A6 på rätt kurs och parkeringsassistenten befriar föraren från grovgörat vid fickparkering."
http://www.volkswagengroup.se/sv/Mediarummet/Pressrelease---visningsida/?pid=52975
Mycket Mungo jumbo i den texten där man får intrycket av att olyckor kan undvikas i en del fall.
Välj ett bilmärke där allt följer med från början utan att bilen blir 50-100 % dyrare med alla tillval man behöver göra för att få till en skaplig bil utan att behöva läsa massa floskler i tillbehörsbrochyrerna.
Men Audi verkar ha gjort dessa oändliga tillvalslistor till en affärsidé då de verkar tilltala många Audiköpare vilket man inte minst läst här i VB där Audiköpare skrivit in långa listor om alla sina tillval man gjort vid bilbeställningen.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-01 10:15
L West

Jag kanske är dum men vilket bilmärke/modell "har allt från början" utan tillval?

#9 • Uppdaterat: 2015-06-01 10:31
1storstark

Det är därför jag läser ViB. Då kan har man en chans att undvika sådana här fallgropar.

#a • Uppdaterat: 2015-06-01 10:38
Tjalle

Kunden har fått vad han beställt och betalat för. Han är - nästan - som en bilförare - alltid ansvarig för sina handlingar.
Däremot har säljaren gjort ett mindre bra jobb, antingen av "slöhet" eller att systemet är så komplext att han inte klarar det till 100%.
Jag köpte nyligen också en "premiumbil" med oändligt med tillval. Jag visste dock exakt vad jag ville ha, så det fungerade utan problem - om jag bortser från kostnaden.
Jag har haft en del synpunkter - både positiva och negativa- som jag diskuterat med säljaren och på ett märkesforum. Säljaren säger, naturligtvis, ja och Amen. Forumet - USA baserat- "förstår" inte egenskapsrelaterade problem, men är mycket skickliga på mjukvaruproblem relaterade till funktion och kommunikation. Ett generationsproblem?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.