Bild
Nästa artikel
För att hjälpa bilen att stå emot rost borde plastsköldarna undertill ibland tas bort vid tvätt.

Bilfrågan: Behövs underspolning?

Bilfrågan

"Jag har lärt mig att spola underredet och hjulhusen för att få bort grus och salt. Men behöver man det på moderna bilar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har läst den intressanta artikeln om rostangrepp som döljs av plastkåpor. Jag har lärt mig att spola underredet och hjulhusen för att få bort grus och salt med mera. Men behöver man det på moderna bilar med innerskärmar och plastkåpor? Man spolar ju plasten och plast rostar ju inte. Hur gör ni med testbilarna?
Jan Lindal

Svar:
Nej, plast rostar inte och sköldar under bilen vore kanske ett bra skydd om de var täta. Men det drar in massor av grus, lort och fukt under kåporna. Många bilar har inget rostskydd på underredet. Tillverkarna tycker uppenbarligen att plastsköldarna räcker.

Men när det ligger salt lort och skaver mot plåten börjar det rosta. Det är även illa med många innerskärmar (främst i bakre hjulhusen) som ofta görs av ett slags filtmaterial, vilket drar åt sig fukt.

För att hjälpa bilen stå emot rostangrepp borde plastsköldarna undertill tas bort med vissa mellanrum och plåten spolas ren. Innerskärmarna bak kan tas bort och ersättas med ett kraftigt lager underredskydd. Vi låter våra testbilar vara som de levereras från fabrik. Endast då kan vi ju se vilka negativa effekter olika konstruktionslösningar har.        
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Spolar du underredet vid tvätt?

Kommentarer

#1
2015-02-13 07:43

Verkar som om biltillverkarna anser att rost som inte syns (p.g.a. plastsköldar) finns inte.

#3
2015-02-13 08:19

Rost må vara ful och irriterande men dagens bilar skrotas inte p.g.a. rostangrepp utan att de för övrigt blir för dyra att reparera (planerat åldrande). Bilar byggs så att ett antal svindyra komponenter- / service går sönder / infaller ung. samtidigt ( vid ca. 10-12års ålder / ca. 20-25.000 mil). Bilens värde är då lägre än reparationernas, med skrotning som följd. Slit och släng.

#4
2015-02-13 10:03

Mitt underrede får sig en rejäl tvagning minst en gång om dagen =)

#5
2015-02-13 16:52

Det tycks inte vara något problem med plastsköldar , åtminstone inte på bilen som visas på bild.
Där är plastsköldarna synnerligen minimala (syns faktiskt inte ens).

#6
2015-02-13 17:38

PÅ golf V bak kan man inte bara ta bort dessa innerskärmar utan vidare då övre stötdämparfästet kommer att fyllas med skit, men att at bort dessa och göra rent och sedan rostskydda och återmontera är inte helt fel

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.