Bild
Nästa artikel
Gäller rostskyddsgarantin om man rostskyddsbehandlar bilen?

Bilfrågan: Behandla eller inte behandla?

Bilfrågan

Är det lönt att rostskyddsbehandla en ny bil? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Är nybliven ägare till en ny Honda CR-V. En mycket trevlig och härlig bil! Läste i ert test att rostskyddet inte är så bra och i senaste numret annonserade olika företag om kompletterande rostskyddsbehandlingar. Bilen har rostskyddsgaranti och ska kontrolleras av märkesverkstad en gång om året. Frågade återförsäljaren om man ska låta utföra en extra behandling men fick då till svar att då gäller inte rostskyddsgarantin. Vilket är förståndigast, extra behandling eller ej?

Anders Brötjefors, Gislaved

SVAR:
Om du tänker behålla bilen under en längre tid rekommenderar vi en komplett behandling.
Det är vanligtvis okej att behandla bilen om man använder godkända produkter och anlitar en godkänd rostskyddsverkstad som inte borrar nya hål i karossen. Vi har aldrig hört talas om någon som fått avslag på sin garantibegäran på grund av att bilen är rostskyddsbehandlad på ett korrekt sätt. Det är för övrigt extremt ovanligt att någon får ut något på rostskyddsgarantin. När biltillverkarna åtgärdar fel på bilarna så kallas det goodwill.
Honda svarar att deras bilar består av galvaniserad karossplåt som även på lång sikt har visat sig klara de påfrestningar som en bil kan utsättas för. Deras rekommendation är därför att en extra rostskyddsbehandling inte ska behövas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-05-23 09:09

Om du byter bil innan den är 6 år gammal, så är det nog ingen vits att kosta på extra rostskydd, men om man behåller bilen länge och inte vill åka runt i en bil som är rostig, så är det en riktigt bra investering.
De som köper ny bil brukar få reklam för lackbehandling och min åsikt är att det är helt bortkastade pengar på en ny bil, för varför ska man slipa ned en blank lack för att sedan lägga på ett ytskikt som påstås vara bättre än originallacken? Det är då bättre att lackbehandla bilen när den är 5 år gammal och samtidigt byta til en ny repri vindruta.

#2
2014-05-23 11:42

Enligt ViBilägares test av Civic Tourer bör man räkna med en rostskyddsbehandling för 8 000 kr även om man bara tänkt ha bilen i 3 år/6 000 mil. Antar att alla Honda har fått ett liknande rostskyddsbetyg av tidningen. Man kan undra hur avtalet mellan Rostskyddsmetoder AB (som naturligtvis har ett ekonomiskt intresse av att folk ska känna behov av rostskyddsbehandlingar) och Vi BIlägare ser ut...

Personligen tror jag att det är bättre att lägga de pengarna på att serva bilen ordentligt.

#3
2014-05-24 11:58

Exakt samma fråga har varit uppe helt nyligen.
För att vi ska slippa upprepa oss på samma sätt som tidningen ibland gör, så är det bara att följa länken och läsa.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-rostskydda-ny-bil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.