Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Volvo XC70 från 2007 och undrar om dieselvärmaren har en spärr som gör att den inte tar all kapacitet från bilbatteriet.

Bilfrågan: Begränsad dieselvärmare?

Bilfrågan

"Finns det en kontroll som ska hindra att dieselvärmaren använder så mycket av batteriets kapacitet att bilen inte går att starta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Finns det en kontroll som ska hindra att dieselvärmaren använder så mycket av batteriets kapacitet att bilen inte går att starta? I så fall verkar den inte fungera på min bil.
Jag har en Volvo XC70 D5 från 2007. Bilen rullar fem mil per dag.
Björn Ahlin

Svar:
Från och med 2012 har vi tagit fram en lösning för bilar från och med 2008, ett övervakningssystem i våra ”stora” bilar.  Det innebär att om bilens system känner av att batterinivån är för låg så stängs värmaren av. Detta för att säkerställa att det alltid går att starta bilen. Dessutom får man ett varningsmeddelande om att värmaren stängts av på grund av för låg batterinivå.
Detta innebär dock att i frågeställarens bil från 2007 så fanns inte detta varnings- och avstängningssystem.
Ett generellt tips inför den kalla säsongen är att ladda batteriet fullt då ”värmarsäsongen” startar. Vet man med sig att man kör korta sträckor och använder värmaren ofta kan det vara vits att ladda batteriet ytterligare en gång. Men om man kör långa sträckor varje dag bör inte problemet med urladdat batteri uppstå alls.
Och en gyllene regel för användning av bränslevärmare är att inte låta den gå fullt ut. Exempel: om man ska iväg klockan 10 så kan man sätta värmarens tidur på 10.30. Bilen hinner bli tillräckligt varm ändå.
I det aktuella fallet, en bil från 2007, kan det kanske också vara vits i att kontrollera batteriets kraft. Det kanske behövs ett nytt.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

 

Kommentarer

#1
2018-03-08 11:33

"Exempel: om man ska iväg klockan 10 så kan man sätta värmarens tidur på 10.30. Bilen hinner bli tillräckligt varm ändå"

Inte dåligt, undrar hur det går till :)

#2
2018-03-10 08:44

Ja så är det på en Skoda iaf sedan minst 10 år.
Men kör man 5 mil om dan bör det vara tillräckligt för bra batteristatus om allt är som det ska.
Men med ett gammalt dåligt batteri då kan man vara rökt ändå fast värmaren slår av eller inte startar pga låg batteri spänning.

#3
2018-03-08 13:30

Om bilmotorn kört 30 minuter borde den värmt tillräckligt tycker jag och vitsen med extravärmaren är väl ändå omvänt.

#4
2018-03-08 13:58

Värmepannans fläkt tar så lite ström att batteriet skulle klara att hålla värmaren igång hela dagen och natten. Det är kupéfläkten som suger ur batteriet beroende på att fläkthastigheten inte kan justeras med mindre än att man lämnar nyckeln kvar i första läget. En Ingenjörsmiss av stora mått! Än värre är det att fläktens hastighet ökar ju kallare det är. Och ännu större ingenjörsvansinne är det att värmaren startar tidigare ju kallare det är. (Inte att undra på att Simon nr 1 är förvånad).

Man kan inte ställa tiden 30 minuter efter som Annika skriver om det är - 5 grader för då startar inte värmaren alls innan man skall åka. Möjligen att 30 min går om det är - 25 grader. Redan här hör man hur idiotiskt konstruktionen är! Det finns dessutom ingen mer är möjligen konstruktören själv som vet, inte ens Annika vet av skrivningen att döma hur mycket man skall korrigera tiden vid olika temperaturer för att man skall veta när värmaren startar. Som att en sådan korrigering skulle vara enklare!

Det skulle vara mycket värdefullt om ViB eller någon annan på forumet kunde reda ut hur långt före progamerad tid som värmaren startar vid olika utomhustemperaturer. Det skulle rädda många från att slippa stå och frysa vid en icke startande bil i väntan på starthjälp. Nog har det gått alldeles för lång när man på Hisingen inte tror att en bilägare utan hjälp kan räkna ut vilken tid motorvärmaren skall starta. Som att det skulle vara bättre att som Annika på Volvo Car försöka gissa en tid och gissa FEL vid rådande temperatur. IDIOTISKT!

#5
2018-03-08 16:46

Hej Simon no1 2018-03-08 11:33
Gissningsvis går det till så att tiden går ut 10,30, och om värmaren är gjord för att gå en timme så har bilen värmts upp i en halvtimme när man kommer ut.

#6
2018-03-08 19:33

Polo: Så länge går inte värmaren. Min går max en halvtimme innan utsatt tid.

Problemet är med Volvo är batterierna verkar underdimensionerade. När det är riktigt kallt startar inte värmaren, eller så går den 5-10min för att sedan stänga av sig (pga låg batterinivå).

Vad värre är att bilen redan efter tre-fyra dagar går in i batterisparläge, vilket medför att värmaren ej går att starta med Volvo on call.

Större batteri och längre tid till batterisparläget önskas!

#7
2018-03-08 19:32

Dubbelpost.

#8
2018-03-08 19:40

Har bilägaren någonsin bytt batteri? Dieselvärmare dränerar batteriet och sliter klart hårt på det.
Om han kör fem mil per dag kanske det största problemet är att batteriet börjar bli kasst eller att den inte laddar 100?

#9
2018-03-09 00:08

Polo och Mc Tar @ Jag som trodde att det tydligt framgick hur värmarens tidur fungerar på en V70 i mitt inlägg #4. Var inlägget för långt för att Ni skulle orka läsa det? Om Ni läser så slipper Ni gissa funktionen. Orsaken till varför batteriet töms när det är kallt ute (även om batteriet är nytt milkylainen) framgår också.

#10
2018-03-09 07:31

Snabb 95: Jag läste och delvis förtydligade. Sedan skulle ett större batteri vara en dellösning. Att bilen går in i energisparläge så snabbt är totalt värdelöst.

#11
2018-03-09 07:54

@snabb95: Jag tycker faktiskt att funktionen med olika driftstid för olika utetemperaturer är bra. Jag vill ha en varm bil när jag åker, oavsett yttertemperatur, och ställa in avresetid, inte värmarens starttid.

#12
2018-03-09 08:42

Whooooooo....ljudet när den elektriska garageporten går upp. Inga problem med halvsmält slask på bilen eller krånglande batterier. Hela bilen är "sommarvarm":)

#13
2018-03-09 11:21

Härligt det FXX - och garaget tar du med dig förstås... En bränslevärmare och carport gör annars samma nytta utan att behöva värma upp ett garage, och man kan faktiskt få en varm bil även om man till äventyrs skulle råka parkera någon annanstans än hemma. Har inte haft problem med batteriet på min Skoda, däremot är den rätt kinkig med bränslenivån, under tio liter i tanken så vägrar värmaren starta. Kan tyckas lite överdrivet försiktigt med tanke på hur lite värmaren förbrukar.

#14
2018-03-09 17:03

Mc Tar @ Inte säkert att det skulle hjälpa med ett större batteri. Elektroniknördarna på Hisingen har sabbat detta. På nyare bilar sitter en strömmätare som känner av hur mycket ström som går ut ur resp. in i batteriet. När elektroniken räknar ut att jämnvikt råder och därför tror att batteriet är fulladdat slutar generatorn att ladda även om batteriet bara är halvladdat. Enda sättet att få batteriet fulladdat är att ansluta en batteriladdare direkt på batteriets poler. I instruktionsboken står det att man skall ansluta laddarens minuskabel till bilens chassi, men då stänger generatorn av helt så att batteriet åter igen bara är halvladdat efter första resan.

#15
2018-03-13 17:00

Jag har en 5 kw dieselvärrmare i min C5 som jag startar med sändare 20 minuter när det är varmare än -15 räcker att tina framrutan +hyfsad värme i kupen kör blandat kortare o längre har aldrig blivit utan ström

#16
2018-04-21 20:53

Det är inga problem i dagens bilar och som Hans säger så starta bilen med sändaren 15-20 minuter före avfärd så är rutan tinad och hyfsad värme i bilen.
Och en modern bil larmar när batterispänningen är låg.
Och har man en gång haft bensin/dieselvärmare så aldrig en bil utan bränslevärmare med alltid varm kupe och motor..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.