Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar varför inte fler biltillverkare väljer att ha inkopplingsbar fyrhjulsdrift, eftersom det borde spara bränsle. Men enligt Vi Bilägares expert ger inte detta lägre förbrukning.

Bilfrågan: Bättre med manuell 4WD?

Bilfrågan

”Finns det någon nackdel med manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift?” Vi Bilägare svarar.

Läs hela testet!

Köp Vi BIlägares test av fyrhjulsdrift i digital form. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag undrar varför de europeiska biltillverkarna inte gör bilar med fyrhjulsdrift som kan slås av och på manuellt som det går att göra i vissa asiatiska och amerikanska bilmärken. Vore inte detta väldigt fördelaktigt i Norden där man bara har användning av fyrhjulsdrift några dagar om året? Då skulle man ju slippa slösa bränsle på fyrhjulsdriften resten av året. Eller finns det någon nackdel med manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift?
Oskar
 
Svar:
Manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift ger inte lägre bränsleförbrukning. Tvärtom. Bilar med automatisk fyrhjulsdrift har ofta lägre förbrukning. Det är förklaringen till varför många europeiska biltillverkare har valt automatisk 4WD. I en del bilar med automatisk 4WD driver bilen med framhjulen vid normalkörning på torrt underlag. Det krävs hjulspinn eller tvära styrutslag för att bakhjulens drivning ska aktiveras.
För bränsleekonomin hos en fyrhjulsdriven bil gör det inte så stor skillnad om alla hjul driver eller bara två. Den extra vikten med drivaxlar som ger ökad förbrukning finns ju ändå.
Jämfört med en bil med automatisk 4WD kan en med manuellt inkopplingsbar drivning (som en amerikansk suv eller pickup) dra mer bränsle. Den manuellt inkopplade fyrhjulsdriften har ofta en lågväxel, vilken gör bilen bättre i terrängkörning men också tyngre.
4WD-system som är utformade för att spara bränsle (genom viktbesparing) är dock i regel inte lika effektiva som system där framkomligheten prioriteras.
Christian Ellmark
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2017-04-20 11:19

Sammanfattning, behöver du fyrhjulsdrift så skaffa en bil med ett system värt namnet och fokus på framkomlighet. Annars kan du likaväl skippa en fyrhjulsdriven bil. Många tester har gång på gång visat att hybrid lösningarna inte klarar uppgiften och då kör man runt med en bil med onödigt hög förbrukning utan fördelar på framkomlighet området, snarare tvärtom att du fick en tyngre bil som får försämrad framkomlighet.

#2
2017-04-20 14:24

Fyrhjulsdrift handlar inte bara om framkomlighet utan om kördynamik och komfort. Styggavargen borde ta sig iväg till en bilhandlare och prova själv. Då kan han samtidigt passa på att beställa en variant som inte drar lika mycket bränsle, eller smutsar ned/förgiftar sin omgivning med höga utsläpp kolväten och andra gifter, såsom han bensinbil gör idag. MVH AL

#3
2017-04-20 15:07

I norden där vi har is och halka stora delar av året borde fyrhjulsdrift vara standard.

#4
2017-04-20 15:45

A.L ställer du upp på blindtest där du får tex köra Octavia med och utan fyrhjulsdrift? Det går givetvis inte att känna vid normal bilkörning. Men du kanske är unik på det området? Har testat och kände ingen skillnad alls, inte ens i närheten av att veta mer än att 4x4 emblemet fanns på bakluckan.

#5
2017-04-20 15:44

Samma sak gjorde de med Octavia 1.0 liters motorn, personerna intervjuades och fick information att de körde 1.8 liters motorn, de blev paffa när skylten plockades bort och de fick reda på att bilen hade en motor med nästan hälften i cylindervolym.

#6
2017-04-20 16:38

Absolut Vargen. Nämn tid och plats så kan jag på två sekunder avgöra om bilen är två eller fyrhjulsdriven.
Känner man inte skillnaden bör man inte ha körkort...

MVH AL

#7
2017-04-20 16:46

Fyrhjulsdrift är bra om ska dra ett hästsläp från en lerig åker eller en tung husvagn uppför en isig backe men vid bromsning och vanlig körning har man inget bättre grepp på halt väglag där gäller naturlagarna och en tyngre bil hamnar längre från vägen plus att den har längre bromssträcka

#8
2017-04-20 17:27

Många bilar med automatisk inkoppling har även möjlighet till manuell inkoppling, och även möjlighet att frånkoppla automatiken så den alltid är framhjulsdriven. Jag förstår inte problematiken riktigt... Sen har ju även flera asiatiska modeller automatisk inkoppling, så det gäller inte bara europeiska märken.

#9
2017-04-20 17:30

Beredd att hålla med vargen mfl. Folk har en övertro på 4wd.Såklart det finns behov som släp dragare, jägare och typ folk som skall vid sidan av vägen och besvärliga uppfarter osv osv. Men tveksamt om alla behöver det. Sunt förnuft och riktiga vinterdäck är det bästa för dom flesta. Men så klart handlaren får Ju in några %mer slantar ju fler han lurar på 4wd Och som sagt vad folk än säger så tar bilen i fråga mer soppa med 4wd.

#10
2017-04-20 17:45

Privat klarar jag mig med framhjulsdrift. Men i jobbet hade det varit kört utan 4Motion. Och bor man på landet och inte kan lita på att det plogas automagiskt så är det nog jäkligt gött med.

#11
2017-04-20 18:26

Som tidigiare beskrivits finns det bilar med haldex som har elektroniskt låsbar fyrhjulsdrift. Det är naturligtvis dyrare att tillverka även om många billiga asiatiska bilmärken har den funktionen. Kan intyga att det är mycket stor skillnad i framkommlighet främst i djupsnö och lervälling med låst fyrhjulsdrift så köp en bil som har det om ni ändå ska ha 4WD :)

#12
2017-04-20 19:08

Nuförtiden finns det så många hjälpsystem med antispinn, antisladd,etc så att det vid normala förhållande knappast blir någon fördel med 4WD.
Och bor man söder om Dalälven är det knappast ett argument för 4WD på vintern då antalet snödagar är vad? typ 20?

#13
2017-04-20 19:51

Har klarat mig utan fyrhjulsdrift i över 20 år, och har varit och kört över nästan hela Sverige och Norge. Åkt till Åre mm i en gammal Saab med fyra växlar (ost kupan), fullt lastad. Funkat alla gånger trots all snö mm. De finns tillfällen när det kan vara bra med 4WD, men handen på hjärtat, hur ofta och hur många behöver detta egentligen!? Mindre än 3% av bilar förr hade fyrhjulsdrift, och hörde man någon klaga!? Nä givetvis inte.

#14
2017-04-20 21:02

Håller med, Styggavargen. Men du bör tänka på att dagens "moderna människa" enbart är ute efter statushöjningar -att det finns en funktion bakom den falska fasaden är helt ointressant för dem. Dekaltrim, som vi kallade det förr, har blivit big-business och minst sagt viktigt för den "moderna människan".

#15
2017-04-20 22:01

Tidigare hade vi inte klimatanläggningar, fönsterhissar, servostyrning, startmotor, automatlådor, breda däck, säkerhetskarosser, krockkuddar och mängder av ljudisolering heller. För att inte tala om all elektronik. Idag finns detta, då kunderna vill ha och uppskattar det på precis samma sätt som de vill ha fyrhjulsdrift. Fenomenet kallas för utveckling. MVH AL

#16
2017-04-20 22:07

AL
Det är ju skillnad på behov och behov. De flesta av dagens behov är konstruerade. De flesta intalar sig att de behöver bland annat 4WD.

#17
2017-04-20 22:39

Ja det är upp till konsumenten att avgöra det. Personligen är jag fast i träsket, precis som jag är fast i träsket som vill ha säkerhetsbur, krockkuddar, antisladdsystem, automatlåda och ljudisolering. Mina preferenser som sagt och aptiten växer ju mer man äter. Fyrhjulsdrift är överlägset i alla väglag.

MVH AL

#18
2017-04-21 09:48

Visst är merparten av dagens behov konstruerade. Många idag klarar sig inte utan sin mobiltelefon t.ex. Behovet av mobiler är minst lika konstruerat som behovet av fyrhjulsdrift. Man klarade sig alldeles utmärkt utan mobiltelefoner på 80- och 90-talet.
Givetvis klarar man merparten av alla körsituationer med 2WD och bra vinterdäck. Men stabiliteten och framkomligheten som 4WD ger i halka är överlägsen. För mig personligen så handlar det om att jag vill ha körkänslan som en bakhjulsdriven bil ger, men slippa framkomlighetsproblemen som RWD ger i halka. Så för mig är en BMW med xDrive helt perfekt. Men jag klarar mig utan både BMW och xDrive. Klarar mig också utan LED-tv, mikrovågsugn, Ipad och espressomaskin. Till syvende och sist handlar det ju om lyxdetaljer som sätter guldkant på tillvaron.

#19
2017-04-21 13:00

A.L, du tar upp många saker som ingen egentligen vill vara utan idag, det är saker som är självklara annars kunde vi likaväl haft häst och vagn. Men fyrhjulsdrift är en extremt onödig sak som 99% kan vara utan, man märker ingen skillnad och ger ingen högre säkerhet. Det handlar 99% om framkomlighet, och kommer man inte fram... ja köp en fyrhjulsdriven bil, men alla andra som aldrig ens kört fast....varför fyrhjulsdrift? Om jag tar mig själv som exempel, som kanske kört fast 1-2 gånger/25 år och som löst problemet då det uppkom med en skyffel eller lite granris under hjulet... behöver vi fyrhjulsdrift, nä är mitt svar.

#20
2017-04-21 13:14

Jag resonerade som Styggavargen fram till 2007. Jag skulle då beställa en Audi A6 med framhjulsdrift (som vanligt). Nu visade det sig att leveranstiden skulle bli 8-9 månader p.g.a. brist på partikelfilter (diesel, 2,0). Eftersom jag då hotade med att köpa ett annat märke, blev jag erbjuden ett riktigt bra pris på en 2,7 TDI - och Quattro. Sedan dess (6 bilar senare) är jag hjälplöst fast - och det har INTE (läs detta Styggavargen) med framkomligheten att göra. Men jag begär inte att Styggavargen ska förstå detta, lika lite som min fru förstår det. Hon kör en Fabia och kommer aldrig att ha nytta av 4WD. Tycker man att en FWD Octavia är den optimala bilen, så får man förstås göra det. Men klarar man inte att tänka utanför den boxen, så ska man vara försiktig med att tjata livet ur andra.

#21
2017-04-21 13:15

Ok, Styggavargen: Om du inte tycker om fyrhjulsdrift är det din prioritering. Själv tycker jag att det är ett utmärkt tillval, som både ger högre körstabilitet, komfort, säkerhet som framkomlighet. Och uppenbarligen är det allt fler köpare som upptäckt fyrhjulsdriftens storhet, då det säljs i allt större upplagor. Det kan jag förstå. Bilen blir avgjort mycket stabilare och roligare att köra, dessutom mer förutsägbar. Tycker man inte det är bra med ett sådant beteende så väljer man tvåhjulsdrift. MVH AL

#22
2017-04-21 13:31

Styggavargen - 4wd handlar inte så mycket om att man kör fast annars. Det handlar mer om stabilitet på vintern, och att man inte behöver bry sig om de där snökanterna eller den där isen. Kör man där det är vinterväglag är det helt enkelt mycket bekvämare med 4-krafs. Bara en sådan sak som att det inte finns någon anledning att börja skotta bort plogvallen eller skotta uppfarten bara för att man ska till jobbet är en rätt skön känsla. Gäller särskilt för oss som har lite taskiga kroppar, där man får en massa värk om man ska börja med skyffeln.
Men behöver jag 4wd? Det är lite som att fråga om man verkligen behöver varmvatten i kranen hemma. Behöver vi verkligen det? Nej, det skulle gå att värma vatten på spisen och i vattenkokaren. Få människor skulle dö av att duscha i kallt vatten. Men vill vi det? Absolut inte!
Det är på samma sätt med 4wd: skulle jag överleva utan? Absolut. Vill jag vara utan? Njet!

#23
2017-04-21 15:59

" Men fyrhjulsdrift är en extremt onödig sak som 99% kan vara utan, man märker ingen skillnad och ger ingen högre säkerhet. "

I halka så märker man definitivt en stor skillnad. Går inte att jämföra med 2WD. Sen är det som erikivan säger, det handlar mer om stabilitet än om något framkomlighetsproblem. Det är precis som med en mobiltelefon, man kan definitivt vara utan, men det underlättar enormt i vardagen.

#24
2017-04-21 17:54

Så som ni lägger fram det, stabilitet på vintern och att detta skulle vara då fördel med 4WD. Nackdelen med denna övertro är att man lätt kan vaggas in att det inte är fara att köra över en mittsträng på vintern, hålla högre farter ... men jag kan lova er att när det väl släpper, så blir resultatet en flygande och snurrandes "tvålkopp" där 4WD inte kan göra ett skit. Jag har kört både båda dessa sorters bilar på vintern, och visst... man kan ratta runt på en P-plats en mörk kväll med 4WD och köra lite snabbare i kurvorna med nästan fullt rattutslag, men detta har ingenting med att göra med normal bilkörning där bilen körs i 15-30 m/s... och slutresultatet blir antagligen sämre för en 4WD förare som överskattar och har högre fart. Ut på en halkbana och prova så kommer ni nog märka vad jag talar om. Men det kanske är klart, ni gasar er runt älghindret på halkbanan... jag kan säga redan nu att farten är det mest avgörande för utgången om man klarar att köra runt den där älgen. (inbromsning, sedan undanmanöver).

#25
2017-04-21 19:05

AL
Bara för att man gillar hästskit behöver det varken betyda att det är gott eller rätt...

#26
2017-04-21 19:43

Styggavargen skriver: ...."Nackdelen med denna övertro är att man lätt kan vaggas in att det inte är fara att köra över en mittsträng på vintern, hålla högre farter ..."

Se där, då tycker du att ABS och ESP på din Octavia inte borde finnas? Dessa funktioner gör ju att "man lätt kan vaggas in" i att det är tryggt i alla lägen.

Allt bara för att en Octavia FWD är optimalt.

#27
2017-04-21 21:42

Audi, nu gled du över på andra system som vi alla vet gör nytta. Nog har vi alla provat köra utan ESP och ABS och där tror jag alla här delar uppfattningen att dessa system hjälper föraren optimalt och utan dessa så kommer bilen lättare i sladd. Men vi kanske istället skall ställa frågan till A.L om han anser att sin fyrhjulsdrivna bil svänger och bromsar bättre än en tvåhjulsdriven bil vid halt väglag!? (När föraren inte gasar. tänkt scenario en älg springer ut på vägen en vinterkväll med halt väglag).

#28
2017-04-21 21:53

Här finns lite att läsa om detta jag talar om:

http://www.wheels.ca/news/does-all-wheel-drive-actually-help-in-winter-d...

Jag håller med om att på en rallybana kan du köra fortare med 4WD, du har bättre accelerationsförmåga och fäste eftersom alla hjulen driver samtidigt. Men detta har väldigt lite att göra med hur normalbilisten framför sitt fordon tex vintertid eller i hårt väder med regn och halka. Det är väldigt mycket myter runt detta med 4WD/AWD.. som jag inte riktigt kan förstå hur de uppkommit. Men som sagt, ut och kör på halkbana med instruktörer och ställ frågorna ni vill ha svar på. Vintertid kan ni testa och jämföra bilar om ni har någon väg utan trafik tex. Det har gjorts lite större utredningar om 4WD/AWD skulle ha med säkerhet att göra, men i dessa undersökningar har det inte visat några större skillnader ...utan snarare att 4WD/AWD föraren hade högre hastighet när det sket sig ... och farten dödar som sagt. Detta var sista kommentaren för mig. Ni får helt enkelt tro på vad jag säger eller drömma vidare.

#29
2017-04-21 22:01

Sorry styggavargen, hur väl har du testat awd i vinterväglag?
För du kan vara förvissad om att den både styr och bromsar bättre, även om abs har större effekt på det senare.
Detta för att momentet(vridkraften beroende på vikten i hjul, axel osv) på en drivande och en ickedrivande axel skiljer sig markant.
Det var väldigt märkbart på den tiden man inte hade abs och esp, som ju naturligtvis utjämnat skillnaden.
Utan dessa får en 2wd lättare sladd än en 4wd, på motorbroms såväl som med frikoppling nertryckt, vilket naturligtvis gör jobbet lättare även för dessa system...
Jävligt enkel fordonsfysik!
Har kört ett flertal awd genom åren, utan sånt bjäfs, subaru leone superstation automat, audi 100 quattro, coupequattro och passat syncro, och skillnaden vid bromsning i halka är himmelsvid...
Stannar inte fortare, men rakt....
För föraren som inte överutnyttjar fördelen med 4wd är det en säkerhetsfördel.
Om den är så stor så att den är värd priset får var och en avgöra, jag har kört 10 mil i halka i år, så för min del är det inte det.
...

#30
2017-04-22 12:11

När din bil glider på ett halt underlag, kan du berätta för mig vad din 4WD gör i det läget för mig!?

#31
2017-04-22 12:19

Kan, tillägga att jag håller med om att 4WD går att gasa på halt underlag och få dit bilen vill lättare, dvs som på en rallybana där 4WD kommer slå en 2WD. Men när älgen står där och du måste bromsa och svänga gör inte 4WD någon skillnad. I de situationer jag pratar om gör det skillnad på hur bra däck man har och om bilen är utrustad med antisladdsystem och ABS.

#32
2017-04-22 12:24

Ducce
Hur menar du att det är en skillnad i att bromsa en 2WD jämfört med 4WD?
Man släpper gasen och bromsar. Förutom vridmomentet från hjulen centrifugalkraft så är vridmomentet från motorbroms inte en faktor så till vida man inte ska hålla på att växla ner som på banracing.

Jag vidhåller att vid normal körning så är påståendet om skillnaden mellan 2WD och 4WD lika jämförbar som när så kallade hifi-experter påstår att det är skillnad mellan ordinär biltemasladd och guldpläterad suprakabel till högtalarna...

#33
2017-04-22 14:18

@Styggavargen, hur hjälper automatlådan dig när älgen står där? Eller soltaket, navigationen eller klimatanläggningen?

#34
2017-04-22 14:19

@Axa, möjligen om du bor i Spanien. I Sverige med snö och is stora delar av året är det enorm skillnad mellan 2WD och 4WD.

#35
2017-04-22 15:48

Swemba
Normalt i den delen där jag bor är numera snöfattiga vintrar. De dagar som det är snö och is hanterar hjälpsystem detta utan problem.
En del bilar har så pass avancerad antisladd, antispinn idag så att skillnaden mellan att ha det eller inte är större och tydligare än skillnaden mellan 2WD och 4WD. Vid normal körning.

#36
2017-04-23 09:16

Det allra bästa för att avgöra fyrhjulsdriftens storhet är helt enkelt att köpa en själv, och gärna testa ordentligt. Styggavargen brukar ju åberopa fysikens lagar och dessa vissar med en förkrossande tydlighet att AWD både är stabilare och bättre på att accelerera. Det är därför folk efterfrågar lösningen i allt större grad, precis som att de vill ha elektronik i olika former, säkerhetsbur och kraftig motor. Tycker man inte om att ha bilens extra stabilitet, extra möjlighet att gasa sig ur en knivig situation, tillgång till mängder av körglädje eller bättre framkomlighet sä väljer man bort AWD. MVH AL

#37
2017-04-23 09:28

Axa; om tillräckligt många kunder efterfrågar hästskit kommer producenterna förstås att sälja det till dem. Det är så ekonomin är uppbyggd. Konsumenterna efterfrågar en vara eller tjänst och producenterna möter denna efterfråga till ett givet (producent)pris.
Vad som sedan moralfilosofiskt och rent objektivt är rätt och fel finns det ingen som kan svara på. Men det finns både filosofiska (huvud)inriktningar som ekonomiska modeller som säger att majoriteten har rätt samt att individen själv avgör sin nytta bäst. Fyrhjulsdrift är vettigt för mig och därför väljer jag det. Om Axa inte har det behovet väljer han bort det. Jag har fått min efterfråga och marginalnytta tillgodosedd och Axa sin. Vad är problemet.? MVH AL

#38
2017-04-23 09:35

De som vill ha 4wd köper det och de som inte vill ha det köper 2wd. Själv kommer jag aldrig att köpa 4wd, väldigt sällan som vi har snötäckta vägar i skåne. Det räcker med bra vinterdäck.

#39
2017-04-23 09:43

Helt rätt Hackenbush. Om du inte efterfrågar AWD så väljer du tvåhjulsdrift. Jag sitter inte och talar om för dig att du egentligen behöver 4wd, och vill till och med förbjuda 2wd med hänvisning till att det är "onödigt".
Ändå är det så resonemanget går i fallet 4wd ( hos vissa skribenter)och det tycker jag är märkligt och självcentrerat. MVH AL

#40
2017-04-25 17:58

Att ni bara orkar...
Den som vill ha 2WD köper det, den som vill ha AWD köper det.
Det kallas valfrihet!