Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bästa suven?

Bilfrågan

Vilken SUV ska vi välja? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Sambon och jag är ute efter en prisvärd suv som är säker, har hyfsad bränsleekonomi och mycket komfort! Vi bor i Värmland med flera branta, leriga och hala backar upp till huset. Jag har kollat på Volvo XC70 samt XC90, men enligt forum och liknande är XC90 inte så bra. Stämmer det? Ska man satsa på en Land Rover/Range Rover? Eller är det bara rost och elektronikproblem?

Anders

Svar:
Volvo XC90 hade i början problem med hjullager och spindelleder men dessa ska ha bytts ut på alla bilar. Handbromsen kan vara svag och det bör kollas på den bil du eventuellt tittar på. Är bilen äldre än åtta år kan det vara fara för att styrenheten till Haldexsystemet börjar krångla och måste bytas ut. På tidigare modeller av XC90 kan också radiopanelen slockna på grund av glapp. 

Om eventuella elektronikproblem med Range respektive Land Rover vet vi inte så mycket. Den enda vi testat på senare år är Range Rover Evoque. Den torde dock inte drabbas av några svåra rostproblem, ty den befanns ha ett medelbra rostskydd, en trea på den femgradiga skalan.

Har du tänkt dig att köpa en stor suv bör du kolla förbrukningen och vad bilskatten hamnar på. Den kan bli hög, speciellt på äldre bilar. 

Det finns förstås också andra fyrhjulsdrivna suvar i den större klassen, exempelvis Kia Sorento, Hyundai Santa Fe och Audi Q7 för att nämna några. Fyrhjulsdrivna kombibilar som kan konkurrera med Volvo XC70 är Skoda Octavia 4X4 eller Scout, VW Passat Alltrack, Audi Allroad och Subaru Legacy.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Kommentarer

#1
2015-12-17 08:55

Volvo xc70 lär vara en ypperlig bil för ändamålet om man inte måste flascha sig i en riktig suv. Behöver man terrängegenskaper så lär Toyota land cruiser vara bra, eller pajero från Mitsubishi, och g-wagon från MB såklart. I en range Rover lär man åka kungligt oavsett yttre förhållanden, synd bara att det kostar så mycket

#2
2015-12-17 09:38

Kan inte bli fel med en XC70.

#3
2015-12-17 09:44

Håller med nedan talare, eller skrivare, en XC70 borde vara en av de bästa kompromisserna för deras behov. Kört 5500 mil med min nu sen februari och är brutalt nöjd. Däremot bör de helt klart från årsmodell 10 då motorerna blev mycket trevligare och snålare då. Gamla D5:an på 185 hästar är väldigt törstig vilket såklart även påverkar skatten ganska mycket som Marianne skriver.

#4
2015-12-17 11:51

En tung och klumpig SUV är inte optimalt även om den har "terrängegenskaper". Jag hade satsat på någon mer normal bil med vanlig fyrhjulsdrift om det nu verkligen är ett så stort problem. Skoda Scout, BMW X1 eller något åt det hållet. Då får man bra fyrhjulsdrift och inte en onödigt tung bil som kör ner sig så lätt. Mycket vikt är inte bra för terrängegenskaper, om jag säger "beach buggy" så kanske det blir enklare att förstå vad jag menar, en lätt och bil tar sig fram mycket lättare. Sedan är det lätt att man springer iväg och köper bil som skall ha alla egenskaper samtidigt, vad menar jag med detta...jo om det bara är så att man inte kommer upp till huset 1-3 dagar/år, skall man då köpa fyrhjulsdrift bara för denna lilla händelse eller parkera bilen nedanför backen dessa dagar!?. Då sparar man både pengar och miljö på att inte köpa den där fyrhjulsdriften och tung bil som släpper ut en massa extra avgaser.

#7
2015-12-17 14:00

brut 33: Mercedes E är en underbar bil men vad gäller leriga och ojämna backar m.m brister den tyvärr i markfrigången, den är väldigt låg även utan sportchassi. Hade en E220 -11 som tjänstebil och den skrapade i bara det blev en mindre grusväg med lite "vall" i mitten....

#9
2015-12-17 15:17

c k, det där med begagnat marknaden för XC70 skall du inte vara så säker på, om bara några år kan en XC70 vara kall som en fisk. Jag bygger min idé runt detta på framförallt två saker, utbudet ökar då fler köper XC70 än V70 än tidigare samt att XC70 ändå få anses som ganska törstig, det är en bil på nästan 1,9 ton och med fyrhjulsdrift så blir förbrukningen därefter. Men visst, Volvo har högt andrahandsvärde så är det men det kan förändras snabbt.

#10
2015-12-17 15:32

Styggavargen:
Du fortsätter med ditt mantra om vikter....då blir min fråga till dig, vilken annan bil med motsvarande egenskaper som XC70 väger mindre? Ge ett exempel på en fullstor kombi med 4WD, automat och markfrigång på över 20 cm och dragkapacitet på över 2 ton och som väger mycket mindre än 1900 kg?

Ibland måste man inse att man kan inte få allt, en rejäl bil väger mer helt enkelt än en simplare byggd och utrustad klenare bil.....

#12
2015-12-17 16:52

Håller med brut33. XC-modellerna är ingen höjdare på snabbare landsvägar. Gungig och vinglig med dålig vägkänsla.
Allroad betydligt modernare och bättre bil. Mindre traktor-lik.

#15
2015-12-17 18:36

Suzuki Grand Vitara årsmodell 2010 - 2014. Billigare och bättre än Volvo XC90.
Riktig fyrhjulsdrivning, hög och lågväxel, tyvärr bara låsbar mittdiffrential. Drar litern per mil, eller lite mer.

#16
2015-12-17 19:31

brut 33: Volvon finns med att beställa med ställbar fjädring, och även med det tillvalet billigare än A6 allroad. Helt klart är A6 allroad en riktigt bra bil men den är inte överlägsen Volvon som du vill få det till.

Wolseley: Nämn en till sak Vitaran är bättre på än XC90 än framkomligheten eventuellt? Snacka om att jämföra äpplen med giraffer....

#17
2015-12-17 19:37

Citroen C5 med Hydractive 3+ "fjädring".

#18
2015-12-17 20:43

Subaru Outback är såklart bäst, det vet alla som provat.
De som hävdar motsatsen har aldrig kört bilen genom den där slaskiga djupsnö-backen där de andra inte tar sig fram.
Dessutom driftsäker, markfrigång, snål, säker och hög komfort. Say no more.

#20
2015-12-17 22:51

Ironin i hela denna diskussionen är att snart behöver ni inte fyrhjulsdrift. Den globala uppvärmningen pågår för fullt och det har inte varit en varmare vinter på över 100 år. Nu när folket köper SUV och fyrhjulsdrift ökar man ytterligare utsläppen och påskyndar således utvecklingen ännu mer. Sedan förstår jag inte varför man pratar om dragvikter bilen skall klara av, när inget av dessa sas om i frågan. Mitt enkla svar till den som frågar vilken SUV de skall köpa, är mitt råd INGEN. Köp hellre en prius eller något annat miljövänligt som släpper ut så lite som möjligt men som samtidigt uppfyller behovet. Och när vi ändå pratar behov så är min åsikt, överdriv inte behoven. Har man klarat sig i över 20 år med en gammal tvåhjulsdriven bil...så klarar man nog ytterligare 20 år med en likadan (Ej SUV och ingen fyrhjulsdrift). Nu kommer nog de flesta i detta forum att gå bärsärk pga mitt uttalande.

#21
2015-12-18 07:22

Suv är egentligen inget man behöver, det är mer en livsttilsbil för att visa att man är trendig.

#22
2015-12-18 09:09

hx30, kunde inte sagt det bättre själv ;)
Förstår inte varför "alla" plötsligt ska ha fyrhjulsdrift och SUV när vi har klarat oss bra utan det tidigare.
Hackenbush, det är nog så att SUV:ägare tror att de är trendiga men frågan är om inte bilägare som väljer miljövänligare alternativ egentligen är trendigare.

#23
2015-12-18 09:10

c k har som vanligt inte kört Subaru. Tillochmed andrahandsvärdet är bäst av alla :

http://www.kbb.com/new-cars/best-resale-value-awards/best-brand/?r=50207...

Så någon "SUV" behöver man inte, bara en kompetent bil med riktig fyrhjulsdrift.

#25
2015-12-18 10:53

"Polisen har nyligen utfört en sammanställning av hur bilar fungerar i verkligheten under ofta väldigt tuffa förhållande där de kom fram till att Volvo XC70 blev en klar vinnare."

Jo, men i ett tidigare test så kom man fram till att BMW 5-serie var bättre köregenskapsmässigt, men att den var för låg att ta sig i och ur och hade för skålade säten;

http://teknikensvarld.se/bmw-5-serie-vinner-polisbilstest-ratas-anda-117...

Kanske polisen borde köra BMW X3, så får de både bra köregenskaper och en bil som är bekväm att sig in och ut ur :-)

#26
2015-12-18 10:57

c k:

Med youtube klipp kan man bevisa vad som helst:

https://www.youtube.com/watch?v=rl0iQybJQsE

#27
2015-12-18 11:52

Hackenbush, nu blev det väl fel. Vi behöver en bra dragbil med och efter haft olika med varierande resultat så fastnade vi för en Forester och nu är vi fast. Ffa genom bra insteg (slipper slå i huvudet), bra automat och låg bensinförbrukning. Så det där med trend är ett billigt argument. När det gäller frågan så tycker jag att t.ex Teknikens Världs test av 20 st SUV kan vara en bra hjälp. Sen gäller det att åka runt och prova noga innan beslut. Personligen kan jag varmt rekommendera Subaru Forester eller Outback.

#28
2015-12-18 13:06

Folk verkar tro att bara för att det inte är någon snö i Skåne så är det ingen på något annat ställe heller. Jag blir verkligen förvånad att dessa användare klarat att skapa ett konto här på forumet. Man behöver ju faktiskt använda hjärnan för att göra det. HX30 tycker att man skall köpa en prius istället? Hur många vill ha en trång ful bil med instrumenten i mitten? Jag vill ialla fall inte skämmas när jag åker bil. Hackenbush vet vad alla behöver och ingen behöver en SUV. Jag gissar att han har ett förflutet i gamla Sovjet.

#30
2015-12-19 12:51

HT19, skäms du om du skulle ha en bil som är bättre för miljön än en SUV?! Konstigt!
Det är väl snarare så att de som kör SUV borde skämmas.
Och så drar du in gamla Sovjet. Hackenbush värnar om miljön i sina inlägg. På vilket sätt har gamla Sovjet gjort det? Förstår inte hur du får ihop den kopplingen.

#31
2015-12-19 12:58

BMW, jag trampade på en öm tå tror jag. Det är lite tråkigt att se all dessa stora Suv varje dag som kör omkring med bara 1 person i dem. Miljömässigt känns det fel. Däremot får naturligtvis alla köpa de bilar de vill ha det är inget fel i det men man kan ju tycka att det inte direkt gynnar miljön.

#32
2015-12-21 17:28

Jag tycker SUV är mest trams, visst finns det behov av bilar som tar sig fram lite bättre vid dåligt väglag, och sådana bilar har funnits i Sverige i över 30 år. Dock har dessa bilar använts av de som haft ett behov av detta, oftast bönder osv. Men nu köper folk som bor i glesbygden och inne i stan som enbart kör på asfalterade vägar dessa SUV's, och då tycker jag det blir ett problem både miljömässigt och säkerhetsmässigt. När alla börja köpa på sig bilar i 2 tons klassen är vi alla förlorare. Jag vet att mellan/mindre SUV's väger mindre om nu någon inte gillar vad jag säger, men relativt en liknande bil som lastar lika mycket som en SUV väger dessa oftast 15-40% mindre. Små bilar som tex en Qashqui motsvarar en Golf, och då väger Golfen typ 300 kg mindre. Detta gör att vi kör omkring i små SUV's som väger som stora vanliga bilar (typ kombi modell större). Hur många hade tyckt att det var OK att en Golf vägde in på 1600 kg? (bilarna i exemplet är ungefär lika långa, skiljer max 5 cm).Men plötsligt är det helt OK och köpa en Qashqui SUV som väger så mycket. Ingen vågar prata om dessa miljöförluster vi gör för att folket skall ha en tung SUV med högt luftmotstånd.

#33
2015-12-21 22:14

Som vanligt håller jag med dig Styggavargen gällande SUV/CrossOver tramset. Fjollträsk Truckar kallas de av mina släktingar i Norrland. Dessutom är en större andel dieseldrivna jämfört med riktiga bilar-för att få en inte helt orimlig bränsleförbrukning. Dieselmotorer är ju mer miljöovänliga än bensinmotorer.

#34
2015-12-22 12:47

Såg en dokumentär som utspelade sig i Alaska där man fick följa en bärgningsfirma, bilarna de fick rädda hade oftast kört utanför vägen och ner igenom isen eller liknande. Man undrar varför de skall ut med sin stora Landrover långt ut i terrängen?. Men som vanlig fick man inte veta det. Eller så var det stora tunga SUV's som fått snurr och gått av vägen vid halt väglag. Givetvis var de chanslösa fast de hade fyrhjulsdrift. Att bilen var hög och tung var nog också en nackdel för att bilen snurrar lättare och då är det bara att följa med efter ner i diket.

#35
2015-12-22 12:57

Bästa suven? Finns inte, enbart nackdelar med suv från mina ögon sett.

#37
2015-12-22 17:50

Som vanligt ligger inte fokus på frågan som saken gäller, utan en massa snack om allt annat onödigt..
Är frågan, som i detta fall, vilken SUV som är bäst för frågeställarens förhållande - så kanske personen vill läsa svar från bilförare som har erfarenhet med SUVar... Varför annars ställa frågan?

Eftersom jag har äger en SUV, har kört olika SUVar och andra 4 hjuls drivna personbilar - läs CX70, CX90, VW Passat, Audi - så kan jag ge mitt tyckande och svar på frågan;
Land Rover Discovery Sport
Bilmodellen är ny från 2015, finns även nu med modern diesel (för miljön), variabelt lastutrymme (flyttbart baksäte), extra baksäte (7sitsig) om man behöver, 2- eller 4 hjuls drift - med olika program för olika underlag. Bra komfort i olika hastigheter, låg bränsleåtgång etc, etc. Listan kan göras lååång - men jag rekommenderar en seriös provkörning OM man önskar en SUV som klarar av mer än en förhöjd personbil.
Jag har kört Land Rover Freelander sedan 2005 - både Freelander 1, V6 (mod 2004) och senare Freelander 2, diesel 190hk (mod 2010) - ingen av dem hade några problem med vare sig elektronik, rost eller besiktningar.
Jaghoppar att jag givit frågeställarna några synpunkter att ta med vid deras slutliga val av SUV. Lycka till!

#38
2015-12-24 14:31

För en gångs skull, kanske den ända gången håller jag med c k, en XC70 kan nog vara ett smart val, en kompromiss men där fördelar kanske överväger nackdelarna. Polisen kör XC70, och det är ingen slump. Även om jag själv ogillar XC70 så måste jag nog säga att det är en bra bil när det kommer till framkomlighet, för bilen har fortfarande goda vägegenskaper. Nackdelarna handlar antagligen mer om förbrukning och ökade utsläpp som påverkar miljön negativt mer än en vanlig bil.

#39
2015-12-27 09:19

Stygga Vargen: den största anledning till att folk köper SUV är inte framkomlighet. Däremot det faktum att det är lätt att ta sig in i en SUV (inte alla), och bra utsikt är stora köpskäl. Många äldre och skadade tycker att det är en enorm lättnad att slippa krypa ner på backen. Många barnfamiljer tycker att det är mycket lättare att spänna fast barnstol och ungar.
Sedan gör det inte ont att man slipper oroa sig för att trotoarkanter förstör fälgarna. Eller att man slipper skotta bort plogkanten innan man drar på jobbet.

Till frågeställaren:
Det finns ett talesätt i England om Land Rover/Range Rover: Man behöver inte vara mekaniker för att köpa en, men man kommer att bli mekaniker. Eller extremt fattig. En Land Rover eller Range Rover är fantastiskt dyra i drift. Det är inget konstigt att lägga 50 papp per år för att hålla igång en Range Rover. Och då pratar jag bara om verkstan. Man brukar säga att en Range Rover kräver 25 % av inköpspriset i verkstadskostnader. Per år.
Däremot har Land Rover Discovery och alla varianter av Range Rover charm och känsla som inget annat! Personligen älskar jag dessa bilar, men har alltid fegat ur eftersom jag vet vad de kostar att hålla igång. Och jag är inte gjord av pengar. Dessutom har jag redan en äldre Land Rover, och jag får inte köpa fler för min hustru.
Defender är min absoluta favoritbil alla kategorier. Problemet med den är bara att säkerheten är ett skämt. Antisladd och krockkuddar går inte ens att montera på grund av grundkonstruktionen. Och den har komfort som min fars Massey-Ferguson.
Den som köper en Land Rover eller Range Rover fastnar för märket för resten av livet - och bryr sig inte om hur mycket kärlek och verkstadstid de behöver. Eller också ångrar du dig bittert och hatar bilmärket resten av livet. Det finns inget mellanting där. Personligen skulle jag tillhöra den första kategorin om jag bara hade råd. Men nu är jag inte gjord av pengar, och jag har varken tid eller energi att skruva själv för jämnan.

Har du funderat på en Mercedes? GLK är billigare i drift än en XC60, men å andra sidan räcker den inte till om du har barn. En ML är inte särskilt dyr i drift heller, jämfört med andra SUVA:ar av motsvarande storlek. Ett annat alternativ är en Lexus RX 450. Eller en Subaru Outback. Där får hela familjen garanterat plats!
Koreanska SUV:ar är inte alls särskilt dåliga bilar. Men de är inte prisvärda, och du kommer att ångra dig om du kör mycket. Komfort är nämligen inte jämförbar med Tyska eller Svenska alternativ. Eller Engelska, om du skulle föredra det.

#40
2015-12-27 09:24

Bilräven:
Har du verkligen haft en Freelander 1 som inte krånglat? I så fall måste du vara rätt unik!
Hm.... kanske uppdateringen av Range Rover evoque som borde komma 2016 eller senast 2017 när man byter bil nästa gång?
Eller en Discovery Sport... hm..... måste börja slipa på argumenten för min hustru (som alltid har sista ordet angående vilka bilar vi åker eftersom hon är handikappad och ska klara av stolarna), och för min bror som jag äger mitt företag tillsammans med. Han älskar ju Citroen, så varför ska inte jag få gå över till Range Rover? Hm.... det blir svårt, men kanske.... jag kan ju försöka övertala honom att ta ut någon av de nya jaggorna.

#41
2016-01-05 10:02

Hej du erikivan72,

Ja - jag har inte haft några problem med någon av mina Land Rovrar. Freelander 1 var en 2004 (Sport - med hardtop) och den gick fint (även genom besiktning) alltid. Jag hade den till ca 9500mil på mätaren. Freelander 2 var en tjänstebil från start och hade gått 17500mil (!) i höstas när den byttes ut till min nuvarande Disco Sport. 2:an var en 2011 med stora dieseln (190hk) och gick som en klocka i ur och skur.
Så, att Land Rover kostar mer är nog något gammalt - precis som att Opel rostar etc..
Skoj att din kollega kör Citroen - Jag har en C5 (2013) med 204hk diesel - uppskrämd till ca 235hk - som var min förra firmabil. Den går också som en klocka - tyst och fantastisk att "flyta fram i". Är man ute efter komfort och bagageutrymme är C5 absolut topp för prislappen, dessutom ligger dieselårgången på 6,6liter per 10mil i snitt och då menar jag typ +15km över begränsningarna på 80, 90, 110 och 120 vägarna...
Så varför välja medelmåttor när det bästa finns till "samma pris"?
PS. Även min hustru gillar att köra Land Rover..

#42
2016-01-13 17:36

Jag är grymt besviken på min tämligen nya Forester (2014). Ständig 4-hjulsdrift - pyttsan! När jag försöker dra upp båten driver den på ETT hjul, stor grop vid höger fram. Förnedrad att ta hjälp av grannens Kia för att få upp bilen!

Kan komplettera med att jag har använt samma ramp i nästan 20 år och mina tidigare SUV-ar har fixat det. Först två stycken Honda CR-V, inte perfekt, men med drag på två hjul, ett fram och ett bak fick jag upp båten utan några större problem. Sedan hade jag Nissan X-trail med CVT-låda i sju år. Perfekt. Verkade driva på alla hjul i alla väder, ett knappt märkbart ryck i något hjul visade att det kanske var halt underlag.

Det finns miljövänliga SUVar, till exempel laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV

Här är ett klipp som beskriver just vad jag råkade ut för.
Se klippet vid 6,0 min,
Men i mitt fall kan jag inte backa, det är en sjö bakom!
https://youtu.be/W5g4ySOh0WE

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.