Bild
Nästa artikel
Frågeställaren väljer mellan en Toyota Aygo och en Citroën C1.

Bilfrågan: Aygo eller C1?

Bilfrågan

”Vad skiljer mer mellan C1 och Aygo mer än plastdetaljer och emblem? Skiljer det något i kvalitet och hållbarhet till Toyotas fördel?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har tänkt köpa en småbil, kanske en Citroën C1. När jag läser på nätet är det i grunden samma bil som Toyota Aygo. Jag vet att Toyota har ett väldigt bra rykte och att deras bilar håller medan Citroën kanske har lite sämre rykte. Men jag tycker Citroën C1 är snyggare. Vad skiljer mer mellan C1 och Aygo mer än plastdetaljer och emblem? Skiljer det något i kvalitet och hållbarhet till Toyotas fördel? Är det kanske bättre mekanik och elektronik i Toyotan?
GM
 
Svar:
Du kan lugnt välja en Citroën C1 om du känner för den, för det är till alla väsentliga delar samma bil som Toyota Aygo (och Peugeot 108). Det enda som skiljer är designen på front och akter och det kan också variera lite på den extrautrustning som erbjuds. Alla tre bilmodellerna tillverkas i samma fabrik i tjeckiska Kolin.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vilken av bilarna skulle du råda frågeställaren att köpa?

Kommentarer

#1
2016-03-21 07:21

Japanskt eller Franskt emblem, tillverkat i Tjeckien... Varför fundera? Låter det inte högkvalitet så det osar om det...?

#2
2016-03-21 07:23

@ milkylainen

Ja, det känns verkligen som om tillverkarna är stolta över sin unika product och vurmar för dess kvalitet =)

.

#3
2016-03-21 07:55

19 december 2012, skrev ViB:ägare om krocktestet på dessa trillingbilar.
http://www.vibilagare.se/nyheter/stjarnsmall-for-toyota-aygo-peugeot-107...
Redigerar och lägger in en nyare artikel från motormännen.
https://www.motormannen.se/tester/tester-2015/toyota-aygo-peugeot-108-citroën-c1/

#4
2016-03-21 07:53

På vägen till Toyota så är det kanske många som slås av tanken av att man inte kan uttala Aygo på rätt sätt. Då ångrar man sig och köper en C1 i stället.

#5
2016-03-21 09:26

Det man kunnat läsa i tester när dom ställt Peugeot 108 och Aygo mot varandra så släpper Aygon in mer motorljud och vibrerar mer än 108;an. Styrningen skiljer också där 108;an är lättare i stan medans Aygon är tyngre och upplevs som stabilare på landsväg.
Infotainment verkar vara samma men Android Auto och Carplay lyser med sin frånvaro, kan dock vara värt att dubbekolla innan köp om det hänt något där och är någon skillnad.
Det kan också vara en bra ide att kolla garantier och fundera på vad det kan vara värt.

Ett tips innan köp kan vara att testa en konkurent t.ex. Hyundai i10 eller någon av VW's trillingar (citigo, mii eler UP) för att ha något att jämföra med.

http://www.whatcar.com/car-news/hyundai-i10-vs-peugeot-108-vs-toyota-ayg...

En artikel och översikt mellan de 3 olika/lika bilarna.
http://www.carbuyer.co.uk/news/142764/citroen-c1-vs-toyota-aygo-vs-peuge...

#6
2016-03-21 08:04

Jag vet att Aygo fick bättre betyg, bland annat bättre bromssträcka. Än Peugeoten i deras senaste vintertest. Och ja, jag har noterat att det är C1 han undrar över.

#7
2016-03-21 09:52

De har MirrorLink, som innebär att mobilen speglas på bilens skärm och att mobilen kan styras från bilens panel. Detta fungerar med både iPhone och Android-enheter.

#8
2016-03-21 09:59

@Raphael; "mobilen kan styras från bilens panel".
Och snart styrs bilen från mobilen...

#9
2016-03-21 11:08

Antar att de är nästan likvärdiga men med lite småskillnader, så det man bör titta på är nog mer andrahandsvärde och serviceorganisation, vi har ägt 3 Aygo och det är ett otroligt billigt bilägande

#10
2016-03-21 11:39

Ja, bilarna är ju i princip identiska, så det är ju mer en fråga om vilken man gillar bäst.
Man bör även (precis som Simon no1 påpekar) kolla upp serviceorganisationen. Hur är de lokala förhållandena där man bor? Vilken verkstad är närmast? Vilken har man störst förtroende för?

#11
2016-03-21 14:34

Jag tror att andrahandskunder på småbilar väljer relativt rudimentärt. Toyota låter förtroendeingivande och sedan ska färgen vara rätt. Hur själva monteringslinan i fabriken är uppdelad spelar knappast någon roll.

#12
2016-03-21 14:59

Som Simon påpekar så är det viktigast att kolla servicekostnaderna. Toyotas rykte spiller över och blir bättre än dom andra. Kolla servicekostnad för d0m kommande 6000 milen, finns det reklamationer och hur hanteras dom? Köper du begagnat så blir servicen på allbilsverkstad kanske billigare. Asch, ta den som du tycker är snyggast.

#13
2016-03-21 15:42

" Asch, ta den som du tycker är snyggast." Hur ska det gå till?
Alla tre ser ut som något katten släpat in!

#14
2016-03-21 16:16

Bilarna är som skrivs nästan identiska. Min erfarenhet är att Citroen är mindre knussliga när garantitiden gått ut dvs. goodwill är lättare att hävda när det gäller Citroen.

#15
2016-03-21 16:50

Mopedbilar typ...

#16
2016-03-21 16:58

"Mopedbilar typ..."

Fast billigare

#17
2016-03-21 17:14

Saabnisse. Skönheten finns i betraktarens ögon.:-))

#19
2016-03-21 17:50

Hoppa över denna uråldriga konstruktion och köp en Up! istället.

#20
2016-03-21 18:46

Snart så finns dem även i SUV-utförande ;-)

#21
2016-03-21 19:12

Den där fyrkantiga papplådan Up är bland det fulaste man kan se i trafiken. Dessutom vw-kvalite?!

#22
2016-03-21 21:05

Futuristisk ny djärv x-front Aygo :-)

#23
2016-03-21 22:42

Oavsett vilken bilarna man väljer så får man en av de allra bästa motorer som kan köpas idag,föregångarens motor fick pris för bästa en liters motor fyra år i rad och den nya är ännu snålare.
http://www.gizmag.com/toyota-atkinson-engines-improved-thermal-fuel-effi...

#24
2016-03-22 11:26

Säger som Sigge NN - kolla t ex VW Up istället eller Hyundai i10 av senaste modellen om man är intresserad av bilar i denna storleksklass. Annars kostar det inte speciellt mycket mera att hoppa upp en klass till "Polo-klassen" där bl a Fabia, Polo, Mazda 2 och Kia Rio kan vara intressanta val.

#25
2016-03-22 15:47

Fakta:
Köpte Aigo 2005. Har den fortfarande. Över 12.000 mil !
Kamrem bytt annars bara service !
Valde pga Automat-lådan - kanonbra ! OCH att Toyota var den enda som hade stolar med Whip-lash-"skydd". Avgörande för att inte bli handikappad efter en evtl smäll med denna lilla bil. Snart (tyvärr)till salu ! Vad får jag?
Sofarnoproblems!

#26
2016-03-22 19:14

Previa försöker som vanligt skönmåla Toyota och far med osanning.

Engine of the year är den erkända tävlingen och där syns inte denna motor till...http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=12

#27
2016-03-22 19:51

SiggeNn: läs vad PREVIA skriver. "....,föregångarens motor fick pris för bästa en liters motor fyra år i rad...."

#28
2016-03-22 21:07

Audi...sist den motorn varnn 2010. det var 6 år sedan. Har hänt en hel del sedan dess. Bl a Fords motor som vunnit de SENASTE fyra åren.

Knappast "en av de bästa motorerna som finns att köpa idag."

#29
2016-03-23 00:06

Jag väljer Aygon då jag vet att var helst i världen som Japanerna tillverkar något så ställer de samma höga krav och håller koll.

Det har tillverkats i Kina i många herrans år o alla är där och delar på fabrikerna för få ned kostnaderna ytterligare.
Samma basprodukt och de "japanska" linerna levererar den bästa kvaliten, vad det nu kan bero på...och nej delarna är inte helt de samma, de avgörande bitarna "finliret" det har japanerna för vana i att hålla på sin egen planhalva.

#31
2016-03-23 07:57

@Tvärnit. Läste du inte texten? De tillverkas i samma fabrik! Det är samma bil. De gör så klart inget speciellt med de exemplar som ska få en Toyota-front påklistrad i slutet av monteringsbandet.

#32
2016-03-23 10:50

SiggeNn: Om du läser på så ser du att det hänt en del på 6 år bl.a. så har nya Aygo en ny motor, den har inte ärvt den prisbelönade motorn från föregångaren, utan har en ny motor med ännu bättre egenskaper.
Sedan, om du ska länka till Engine of the year, länka gärna till rätt kategori: Aygos motor räknas till "sub 1-litre", du länkade till "1.0-1.4 litre".

#33
2016-03-23 12:20

Tobo....uppenbarligen har konkurrenterna gått om eftersom Ford vunnit 4 år i rad.

Bra att du själv klarade få till webadressen eftersom du inte fick den serverad.

#34
2016-03-23 14:51

SiggeNn: Ja, Ford är verkligen en förebild, en kvalitetsikon.

#35
2016-03-23 20:47

Tobo...lägg ner nu! Du gör dig bara löjlig.

#37
2016-03-24 12:48

Ok så "Pedal" har lyckats byta kamrem på sin Aygo. Det är ju bra gjort då den verkar ha kamkedja.

#38
2016-03-24 15:18

Freddedw, visst är det fantastiskt ;)
Kan ju också vara så att "Pedal"har den i Sverige ovanliga dieselvarianten av Aygo med PSA-diesel, den har rem.

#39
2016-03-28 22:38

Visst tillverkas bilarna i samma fabrik men det kan ändå finnas en hel del skillnader vilket det också var på den tidigare modellen.
Om dessa skillnader sedan leder till att den ena eller den andra faktiskt håller ihop bättre är det nog ingen som vet.
Skulle vi utgå ifrån att bilarna faktiskt VAR helt lika så är det ändå så att Toyotas goda namn och bättre service/garantier gör att dessa bilar behåller sitt värde något bättre.
Vad detta är värt får sedan köparen avgöra själv men det är ju bara till att åka och titta på bilarna om man är intresserad och jämföra själv. Kanske får man lite mer utrustning och kommer undan någon tusenlapp billigare om man väljer en bil med Citroen/Peugeot logga istället för Toyotas?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!