Nästa artikel
Bilfrågan: Avgaser i kupén av värmaren?
Bilfrågan

Bilfrågan: Avgaser i kupén av värmaren?

Publicerad 14 maj 2013 (uppdaterad 14 maj 2013)
"Med bränslevärmaren och kupéfläkten igång kommer avgaser in i kupén. Har Mazda ingen lösning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Äger en Mazda6 -11 med dieselmotor. När bilen står still och Webasto-värmaren samt kupéfläkten är igång kommer dieselavgaser omedelbart in i kupén.

Har påpekat detta för Mazda-återförsäljaren men svaret var goddag yxskaft. De verkar inte ha någon lösning för kundens bästa.

Bo Linder

SVAR:
Webastos bränslevärmare sitter idag standardmonterade i många moderna bilar och de ska normalt sett inte ge någon avgaslukt i kupén. Först och främst måste man undersöka värmaren grundligt så att det inte är något fel på den samt kontrollera att alla komponenter är rätt placerade och inte defekta (avgasrör, ljuddämpare och så vidare).

Skulle problemet kvarstå rekommenderar Mazda att man trycker in knappen för recirkulation av luften vid stadskörning.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har du upplevt liknande problem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-14 09:05
1storstark

Har en Peugeot med samma problem. Avgaserna från Webaston kommer ut under vänster framskärm. Står man stilla och vinden ligger från vänster så går avgaserna raka spåret in i kupén. Verkstaden har ingen lösning. Det verkar som att man får leva i dimman.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-14 09:41
saabnisse

Lösningen på problemet är ju enkel och framgår ju i svaret på frågan:
"Skulle problemet kvarstå rekommenderar Mazda att man trycker in knappen för recirkulation av luften vid stadskörning."

#3 • Uppdaterat: 2013-05-14 11:23
1storstark

"Recirc" är ingen höjdare om man nyss har startat och rutorna är isiga / immiga. Enda riktiga lösningen är ett avgasrör som går längst bak.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-14 11:42
quattron

Har V60 och känner också igen mig i detta, dock aldrig under körning, vilket väl också var fallet med frågeställaren. Står bilen och vinden kommer från "fel" håll så sugs avgaser in. Äckligt är ordet! Jag tror Volvo har någon form av lösning på det men jag har inte anmärkt, än..

#5 • Uppdaterat: 2013-05-15 09:24
Mattse

Samma problem hos VW med tillsatsvärmare till diesel. Lösningen blev att förlänga värmarens avgasrör med flexslang så att det nu går ut bak vid normala avgasröret och inte inne i främre hjulhuset som tidigare. Gjordes kostnadsfritt på VW verkstaden efter påtalande.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-16 00:55
snabb95

328i har helt rätt. Jag har bilen i garage mer än 95 % av tiden och har under 12 års tid kört bensinvärmaren dagligen minst 11 av årets 12 månader med porten stängd utan några problem med lukt i garaget.

Förbjudet säger några av Er. Vist, men vad är alternativet om man inte vill starta motorn kall.

Sonen har en V70 diesel och tidigare ett fristående garage i vilket han under 5 år körde motorvärmaren utan större problem av lukten. Under det senaste året har han ett garage hopbyggt med huset och med en diesel är det en omöjlig kombination eftersom det luktar av värmaren första minuten efter start.

Han måste endera parkera utanför garaget (i sol eller kyla) eller starta dieselvärmaren först sedan bilen körts ur garaget.

Att starta dieselmotorn (gäller även bensinmotorn) vid +15 C i garaget ger tyvärr också en del lukt. Så med en diesel går det åt fanders hur man än gör. Med lite ärligare marknadsföring eller mer erfarenhet har dieselbilen inte varit ett möjligt alternativ.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-19 11:57
snabb95

Att köpa diesel var "not" smart! crister_1

#8 • Uppdaterat: 2013-05-22 17:50
snabb95

crister_1 @ Hur jag tänker?! Ja inte tänker jag då på att det är förbjudet. Det har för mig ingen som helst betydelse.

Att jag skulle bli koloxidförgiftad är jag inte heller bekymrad för. Det finns inte den minsta lilla risk!

Att bilen kan brinna upp finns det en viss risk för, men är mycket ovanligt. Den risken får jag ta, för att få motorn varm.

Att både bil och garage skulle brinna upp samtidigt är ungefär lika illa och gör inte att jag en sekund tvekar att använda motorvärmaren som för mig och bilen är guld värd.

På 245:an har jag haft bensinvärmare sedan 1984 och på V70 sedan 2001 med c:a 500 starter per år varav drygt hälften i garaget.

Att under dessa 30 år startat motorn kall tusentals gånger alternativt haft bilen utomhus (varför då ett garage) hade verkligen varit IDIOTISKT! Inte bara för mig och bilen utan i hög grad för miljön. Som Du tänker finns för mig inte ens på Kartan!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.