Nästa artikel
Bilfrågan: Året runt på vinterdäck?
Bilfrågan

Bilfrågan: Året runt på vinterdäck?

Publicerad 30 augusti 2011 (uppdaterad 31 augusti 2011)
"Min lösning på mitt däckproblem har varit att köpa vinterdäck och köra på dem året runt." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har i flera år noggrant följt era tester av däck och jag anser att ni fullständigt ignorerar en grupp bilister, vi som kör lite. Om jag skulle ha en uppsättning sommar- och vinterdäck så skulle det innebära att jag hade haft dessa i minst fem år, alltså tills de var riktigt gamla. Enligt era råd skulle jag då byta ut dem innan de var nedslitna eftersom de var för gamla och därmed dåliga.

Jag hade gärna köpt de bästa däcken och haft nya inför varje säsong men det klarar inte plånboken. Min lösning på detta problem har varit att köpa vinterdäck och köra på dem året runt. Jag är långt ifrån ensam om att endast ha en uppsättning däck. Många i Skåne väljer att endast ha sommardäck men det är också vanligt att man som jag endast har vinterdäck. Hur rekommenderar ni att jag ska lösa mitt däckproblem?

Erik

SVAR:
Det finns inga däck som är bra på allt. Väljer man att köra på vinterdäck året runt väljer man bort trafiksäkerheten av ekonomiska skäl. Vinterdäck har i sommarväglag normalt sämre grepp på våt väg och de har betydligt större risk för vattenplaning än sommardäck. Det är alltså under de farligaste vägförhållandena som vinterdäcket passar sämst under sommaren.

Sköter man sina däck genom att alltid ha rätt däcktryck och om man håller dem rena samt lagrar dem svalt, torrt och inte i solljus så försämras inte däckens prestanda märkbart under fem till sex år. Är man osäker bör man låta en expert inspektera däcken innan de tas i bruk.

Använd sommardäck på sommaren och vinterdäck under vintern. Det är mycket oklokt att äventyra säkerheten av rent ekonomiska skäl. Det kan bli en dålig affär i slutändan.

Torsten Johansson, STRO

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-30 08:58
Meganmannen

Mitt råd är att köpa en bil som har lägre driftskostnader. Exempelvis en mindre bensindriven bil med lägre fasta kostnader för skatt, försäkring, service och däck för att på så sätt få råd att köra en bil man har råd med och inte riskera medtrafikanternas säkerhet.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-30 09:40
FLAC

Enda alternativet till att köra på vinterdäck året runt är ju inte att köpa nya till varje säsong, det är att förenkla frågan. Köp istället en uppsättning vettiga sommardäck och vinterdäck av erkänt bra märke och kör på dessa i säg 5 år. Är de då "för gamla" köp nya då så gör du dina medtrafikanter en tjänst. Det spelar ingen roll hur lite du kör, det räcker med att du är på fel ställe och behöver panikbromsa för att upptäcka att vinterdäck på sommarväglag ger typ 60% längre bromssträcka, kanske skillnaden mellan liv och död för någon. Har du inte råd kanske du inte ska ha bil... eller gå ner i storlek/dimension på hjulen så sparar du iaf några hundralappar per uppsättning...

#3 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:43
snabb95

Megamannen & FLAC

Att köpa en mindre bil var ett mycket dåligt råd när det gäller säkerhet. Dessutom är det dyrt att byta bil även om man byter till en mindre.
Den lätta bilen vattenplanar nog lika lätt på sommardäcken som V70:n på vinterdäcken om Ni inte väljer att köra på de bredaste Fläskdäcken.
Om Ni är så orolig för att slira på en sommarväg hur gör Ni då på en snöig vinterväg?
Allt är relativt!

#4 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:52
FLAC

Förstår inte var du får ifrån att jag sagt att han ska byta bil, jag skrev gå ner i dimension på däcken... läs igen och försök förstå.
man ska naturligtvis ha det som är bäst för rådande väderlek, att det är halare på vintern betyder inte att man ska strunta i väggreppet på sommaren eller? Dåligt argument., då skulle man ju lika gärna kunna köra på utslitna däck på vintern, "det är ju ändå så halt..."

#5 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:53
FLAC

dessutom, snabb95, var står det att han åker V70? han kanske redan kör en liten lätt bil?

#6 • Uppdaterat: 2011-08-30 13:44
snabb95

Förlåt FLAC jag läste slarvigt. Det var Megamannen som föreslog byte till en mindre bil. V70 nämnde jag bara därför att Folksam skriver att det är en säker bil.

Jag tycker att Du har rätt i allt Du skriver. MEN det förutsätter att man hinner lägga på vinterdäcken INNAN första snön kommer och hur många hinner det? Troligen mindre än hälften.

Det tar ett tag innan man hör att Dubbhjulen knatter mot gatan och man ser alla dikeskörningar som inträffar när snön kommer på hösten samt när vintern börjar om på våren och de flesta hunnit ta av vinterhjulen p. g. a. Dubbdäcksförbud inträtt enligt almanackan.
Dessa avåkningar slipper (alla) de som kör året runt på vinterdäck.

#7 • Uppdaterat: 2011-08-30 14:02
FLAC

det är ändå ett obestridligt faktum att bromssträckan rakt fram på sommarväglag förlängs betydligt med vinterdäck. Det är heller inte de relativt små skillnader som kan förekomma mellan "bra" och "dåliga" märken utan rejäl skillnad... vid ett test jag läste visade det sig att när bilen med bra sommardäck stod still höll vinterdäcksbilen 50 km/h när den susade förbi, det är inte försvarbart att åka på vinterdäck då. Skillnaden mellan en incident och en dödsolycka kan finnas där. Visst, en del missar att byta däck i tid men vid vinterväglag kör de flesta försiktigare och folk som går tar (förhoppningsvis) också hänsyn till halkan men på sommaren tror jag inte den som kör på vinterdäck räknar med försämringarna pga sämre grepp. Det är helt enkelt dumsnålt enligt min mening... tror inte besparingen blir så stor om man räknar slitage heller.

#8 • Uppdaterat: 2011-08-30 16:10
hultarn

Det är förbjudet att köra med sommardäck vid vinterväglag, och det borde vara lika förbjudet att köra med vinterdäck vid sommarväglag.

Man får inte vara så snål (eller dum..) att man kör vinterdäck på sommaren. Skillnaden i bromssträcka och vägeegenkaper är så stor att det kan handla om liv eller död.
Den dagen man försöker bromsa/väja och man istället för att lyckas undvika olycka, kör ihjäl någon... då inser man allvaret i däckfrågan.

Då snittfarten är högre på sommarväglag, lär också följderna bli värre.

Sen har vi ju också den här gruppen som kör dubbdäck året runt, något som är vanligt i Stockholm.
Helt obegripligt!

#9 • Uppdaterat: 2011-08-30 17:43
Micke J

Själv funderar jag på om det inte våre bäst att i år köpa nya dubbfria vinterdäck och lägga på dom när temperaturen är under +5ºC morgon och kväll (Oktober-Mars i Stockhom) och sen byta till nya dubbade lagom till jul när snön kommer (om det inte blir dubbförbud). Sen kan man lägga på de dubbfria i Mars när snön smält bort och sen byter man till nya sommardäcken i April/Maj när det är varmare än +5ºC morgon och kväll.
Då får man ju dessutom ytterligare anledningar att kolla lufttrycket!
Men det blir nog för dyrt att göra så här iallafall, men det vore ju bäst för trafiksäkerheten ;-)

#a • Uppdaterat: 2011-08-30 17:58
Kandidat

I min familj går två bilar sammanlagt cirka 1500 mil per år och vi räknas av den anledningen till samma grupp som personen som ställde frågan. Det skulle aldrig aldrig aldrig någonsin falla mig in att köra med vinterdäck åter runt.

Det finns främst två anledningar till detta:
Säkerheten, som nämnts redan tidigare.
Dessutom ekonomin. Eftersom vinterdäck är dyrare och med mjukare gummi slits dessa mycket snabbt på sommarväglag. Dessutom ökar bränsleförbrukningen med cirka 10% (även om man kör odubbade) med vinterdäck.

Detta gör att drar man ett sträck och summerar är det sannolikt dyrare att köra vinterdäck året runt än att ha två däckuppsättningar. Eller försumbart billigare. Så kör du med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.