Nästa artikel
Bilfrågan: Året runt på vinterdäck?
Bilfrågan

Bilfrågan: Året runt på vinterdäck?

Publicerad 30 augusti 2011 (uppdaterad 31 augusti 2011)
"Min lösning på mitt däckproblem har varit att köpa vinterdäck och köra på dem året runt." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har i flera år noggrant följt era tester av däck och jag anser att ni fullständigt ignorerar en grupp bilister, vi som kör lite. Om jag skulle ha en uppsättning sommar- och vinterdäck så skulle det innebära att jag hade haft dessa i minst fem år, alltså tills de var riktigt gamla. Enligt era råd skulle jag då byta ut dem innan de var nedslitna eftersom de var för gamla och därmed dåliga.

Jag hade gärna köpt de bästa däcken och haft nya inför varje säsong men det klarar inte plånboken. Min lösning på detta problem har varit att köpa vinterdäck och köra på dem året runt. Jag är långt ifrån ensam om att endast ha en uppsättning däck. Många i Skåne väljer att endast ha sommardäck men det är också vanligt att man som jag endast har vinterdäck. Hur rekommenderar ni att jag ska lösa mitt däckproblem?

Erik

SVAR:
Det finns inga däck som är bra på allt. Väljer man att köra på vinterdäck året runt väljer man bort trafiksäkerheten av ekonomiska skäl. Vinterdäck har i sommarväglag normalt sämre grepp på våt väg och de har betydligt större risk för vattenplaning än sommardäck. Det är alltså under de farligaste vägförhållandena som vinterdäcket passar sämst under sommaren.

Sköter man sina däck genom att alltid ha rätt däcktryck och om man håller dem rena samt lagrar dem svalt, torrt och inte i solljus så försämras inte däckens prestanda märkbart under fem till sex år. Är man osäker bör man låta en expert inspektera däcken innan de tas i bruk.

Använd sommardäck på sommaren och vinterdäck under vintern. Det är mycket oklokt att äventyra säkerheten av rent ekonomiska skäl. Det kan bli en dålig affär i slutändan.

Torsten Johansson, STRO

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2011-08-30 19:30
KaptenOberkommando

hultarn, har du glömt vad jag skrev om de billiga och tillika livsfarliga asiatiska så kallade sommardäcken? Dessa däcks prestanda ligger i paritet med 5 mm dubbfria vinterdäck av från början god kvalitet.

#c • Uppdaterat: 2011-08-30 19:38
snabb95

Du har fel Kandidat! Det är allmänt känt och vedertaget att vinterdäck har lägre rullmotstånd än sommardäck både sommar och vinter. Det kan man även läsa om i ViB.

Eftersom Du kör så lite kommer kostnaden för hjulbyte vår och höst och ev lagring av hjul (om Du inte gör det själv) att vida överstiga kostnaden för däckslitaget.

Även om Du finge sommar- och vinterdäcken gratis skulle det bli mycket billigare att köpta en omgång vinterdäck och körda på dessa i c:a 10 år, med fullt lagligt mönsterdjup.

Även de Taxibilar som kör på vinterdäck året runt byter däck bara en gång per år och får på det viset den lägsta däckkostnaden och det bästa fästet vintertid. Men givetvis det sämre sommartid.

#d • Uppdaterat: 2011-08-30 19:54
PNI

Håller med Erik om att däcktesterna är allt för ensidiga.
Då dagens däck har klart kortare livslängd (både mil och tid) så förstår jag att det finns de som försöker gneta ihopekvationen. Om man kör så lite med fordonet att gummit spricker trots mönsterdjup på 6 mm så känns det klart surt att kassera 8 däck med 7mm mönster. Är som att köpa 10 äpplen äta ett och kasta 9. De nya "miljödäcken" spricker sönder
redan efter 7 år. Däck är som Torsten skriver ovan en kompromis, skulle man då lägga lite mera krut på livslängden i år skulle säkert Erik och många andra bilägare bli glada.

Kör transportbil i arbetet 3,5tons skåpbil alltid maxlastad där håller däcken ca 8000 mil på en personbil max 4000 mil. Känner mig inte osäker i firmaskåpet trots att det måste vara hårdare gummi
som ger livslängden.

Så även om det är enkelt att ta nyadäck, och testa de under två veckor och få ett svar. Så är svaret ganska långt bort hur däcken faktiskt använts.
Testa på nytt efter 3000mil, skulle vara klart intressant hur resultatet då skulle bli. Mjukt gummi - litet mönsterdjup / hårdare gummi - mer mönster.
Lägg till i testerna: slitstyrka / Km kostnad, åldersbeständighet. Ihop med hur lättrullat däcket är så är det, det som avgör vad däcket kostar.

Visst lång bromssträcka är ett säkerhetsproblem .Men det är mycket annat som inte uppmärksammas lika ofta är, trötthet, okoncentration, dåliga vägbeläggningar mindre bra utformad trafikmiljö men ger samma konsekvenser.

När hastigheten på våra vägar sänkts så minskas tyvärr nyttan av bra däck.
Men det ingår väl i myndigheternas dålda agenda mot vägtrafiken.

#e • Uppdaterat: 2011-08-30 20:41
kejb

Bra kvalitetsdäck håller minst 10år. Det viktigaste är att provbromsa ibland på blöt slät asfalt. Det ger en bra koll på bilens säkerhet, bromsar, framvagn och framförallt däcken.

#f • Uppdaterat: 2011-08-30 23:04
Kandidat

Just uppgiften om de snåla vinterdäcken (jo jag har sett den också!) skulle jag vilja få mycket noggrannt kollad! Det finns två anledningar till att jag skriver som jag gör:

Egen erfarenhet. Jag har vid ett tillfälle haft förmånen att köra en bil med en veckas mellanrum med både sommar och vinterdäck och trafiksituationen råkade vara identisk (sagolik tur naturligtvis!). Bilen drog cirka 10% mer med vinterdäck, som råkade vara smalare, så det berodde inte på det!

Dessutom stämmer det med övrig teori. Vinterdäck är mjukare än sommardäck (det är det som är poängen med dem, sommardäck blir nämligen för hårda på vintern) och grundprincipen är att ju hårdare däck desto lägre rullmotstånd. Dessutom ger ett jämnt däck lägre rullmotstånd än ett mycket ojämnt, vinterdäckens kraftigare mönster drar alltså bränsle.

Att det mjukare och grovmönstrade vinterdäcket skulle dra mindre bränsle däremot är helt galet ur teoretisk synpunkt. Dessutom i mitt fall motbevisat i praktiken. Så du får nog ta till lite mer köttiga resonemang för att övertyga mig.

Och vad beträffar däckslitaget och prisuppgifter är jag stensäker sedan tidigare. Vinterdäcken håller ungefär 4000 mil och sommardäck cirka 5000 mil ibland mer, bland annat på grund av det mjukare gummit som slits snabbare. Och att de är dyrare är lätt att kontrollera.

Men alla som vill är välkomna att förklara varför vinterdäcken skulle dra mindre bränsle än sommardäcken, kanske är det så, även om jag inte förstår hur detta skulle gå till.

#g • Uppdaterat: 2011-08-30 23:34
Audi A5 SB

Kandidat, jag är också tveksam till detta.

På min bil är bränsleförbrukningen i stort sett oförändrad mellan sommardäck och vinterdäck.

Men det beror på att rullomkretsen är något mindre på vinterdäcket. Vid 120 km/h på mätaren och med sommardäck är rättvisande fart 117 - 118 km/h (mätt med GPS). Med vinterdäck 113 km/h. I den hastigheten står luftmotståndet för ca 70% av det totala motståndet (resten är rullmotstånd). så där har vi en reduktion på i runda slängar 2,7% i bränsleåtgång!

Men inte nog med det, vägmätaren visar ju också nu 3,6 % för mycket! Så där har vi 3,6% till!

Summa: 6,3%!

#h • Uppdaterat: 2011-08-31 00:24
Serber

Varför måste man köpa nya dyra däck? finns gott om lätt begagnade däck på blocket om man bor i storstan tex där man kan komma över däck billigt-
Sen är det upp till var och en om man vill tumma på ev säkerheten för att man är lat och snål så man inte orkar byta däck på bilen...

#i • Uppdaterat: 2011-08-31 01:10
snabb95

Varför är det självklart att ett mjukare gummi gör att däck rullar tyngre. Däcket deformeras mot vägbanan och ett mjukare gummi har lättare för att deformeras.

Min bil rullar med konstant låg hastighet i en backe med 1 % lutning med vinterhjul. Det tror jag inte att den gör med sommarhjul.

Ni som har möjligheten kan ju lätt prova detta i samband med däckbyte om Ni har samma däckdimension, lufttryck och backe.

#j • Uppdaterat: 2011-08-31 20:23
Kandidat

Snab95, så här är det. En stor del av rullmotståndet åstadkoms just av deformeringen av hjulet (som självklart drar energi). Ju hårdare däcket är, desto mindre deformering och mindre rullmotstånd. Alltså har däck som är gjorda för att vara bränslesnåla väldigt styva däcksidor, vilket inte gynnar våtgreppet direkt...

Ett par extrema exempel på detta:

Släpp ut så mycket luft du vågar ur cykeldäcken (utan att skada däcken alltså) och cykla sedan iväg 1 km så fort du vågar. Pumpa därefter däcken till rekommenderat däcktryck eller till du med nöd och näppe kan trycka in däcksidan några millimeter om du saknar manometerpump. Cykla nu hem och du har en ny cykel.

Ett annat extremt exempel där det inte sker någon jämförelse: En dresin skulle vara totalt okörbar på väg, men metallhjul mot metallräls (=stenhårt, inte minsta deformation!) funkar.

Så mjuka däck är mer trögrullade.

Audi A5 SB:s resonemang är intressant. Med bilen jag testade med var vinterdäcken 1,7% mindre. Dock tittade jag inte på momentanförbrukning, utan medelförbrukning över ett helt körpass med en genomsnittshastighet på cirka 60 km/h och skillnaden upplevdes från början som betydligt större än de cirka 10% jag är säker på.

#k • Uppdaterat: 2011-08-31 23:15
snabb95

De exempel Du tar upp Kandidat gör mig inte alls övertygad. Att cykeln går tungt med lite luft vet vi nog alla. Samtidigt vet jag att cykeln går enormt mycket tyngre vid stark kyla även om man håller lufttrycket konstant. Det har jag fått erfara efter att ha cyklat till jobbet varje dag från -25 till +25 grader C.

Det är inte hjullagringar och vevparti som gör den stora skillnaden utan gummit som blir stelt vid kyla.
Det stärker mig i tron att ett mjukt gummi rullar lättare.
Däckets deformation beror i huvudsak på luftrycket och den last däcket skall bära och i mycket liten grad på hur hårt gummit är. Om Du släpper ur all luft så blir också ett sommardäck platt, även på vintern.

Det betyder att deformationen blir lika stor på ett vinter- och ett sommarhjul om man har samma last, däckdimension och lufttryck. Därmed blir deformationsarbetet större och temperaturen högre på sommardäcket som är hårdare och svårare att deformera vid en given temperatur. Det gör även större motstång när det skall återgå till den runda formen.

Om Du fortfarande tvivlar på ViB och däcktillverkarnas mätningar, gör en egen mätning omedelbart före och efter höstens hjulbyte i en backe som lutar c:a 1 %. Då kommer det att visa sig med vilka däck som bilen rullar längst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.