Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Är tvåtaktsmotorn död?

Bilfrågan

"Används inte tvåtaktsmotorer längre som drivkällor i bilar? Kan de någon gång komma tillbaka?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Är tvåtaktsmotorn helt död som drivkälla i bilar?

DKW-fantast

SVAR:
Ja, i praktiken är den det. Det har gjorts försök att väcka den till liv igen men utan större framgång. Motorns tendens att släppa ut oförbränt bränsle medverkar till hög förbrukning och svårkontrollerbara emissioner, två egenskaper som inte gör den populär hos biltillverkare eller myndigheter.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-09-20 08:06

Jag har alltid trott på tvåtaktsmotorn och att den kommer tillbaka.
Inte som direkt drivmotor i en bil, men som konstantvarvsgående laddmotor i en elbil bör den vara mycket bra.
Genom att det idag går att datorstyra bränsleinsprutning och spolluft kan den bli väldigt ren.
Den används i de flesta fartyg och i diesellok bl.a. för att den har högre verkningsgrad än fyrtaktsmotorn.

#2
2012-09-20 09:40

Ford var faktiskt igång och provade en helt ny 3-cyl 2-takt i Fiesta på 90-talet, något som många inte känner till. Den motorn klarade faktiskt de dåvarande avgasreglerna!

2-takt har ju faktiskt en hel del fördelar, som låg vikt och kompakt format i förhållande till effekten. Det är ingen tillfällighet att det är 2-taktare i motorsågar...

#3
johan44
2012-09-20 09:51

Nja, i diesellok han man 2-taktare eftersom motorerna tekniskt är från 40-talet men om/när man byter motorer så byter man till 4-taktare och får minst 20, kanske 30 % lägre dieselförbrukning.

#4
2012-09-20 10:01

johan man får inte upp verkningsgraden genom att byta till fyrtakt, verkningsgraden ökar med bättre förbränningskontroll.
Det konstrueras moderna tvåtaktsmotorer också.

#5
johan44
2012-09-20 10:22

Ja det är möjligt. Länka gärna till en 2-taktsdiesel runt 1000-1500 kWh (lokstorlek) som har bra verkningsgrad och klarar emissionskraven enligt tex steg III A som gäller just nu.

#6
2012-09-20 10:27

Jag läste lite om Fords och Orbitals 2-taktare, känns påståendet igen?
"With twice as many firing pulses as a four-stroke, the Ford three- cylinder two-stroke offers running refinement very close to that of an in-line six."

Jodå, det var ju det som DKW sa redan 1955, med modellen 3=6....

För övrigt gav provmotorn i Fiesta 80 hk (vid 4500 rpm) ur 1200 cc, var 25 %lägre och 30 kg lättare än en motsvarande 4-taktare. Bränsleförbrukningen var 10-12% lägre.
Allt enligt Orbital.

Fast, de som körde bilarna tyckte de var slöa och väsnades mycket... Kanske gav de gammaldags Saab/DKW/Wartburg-känsla också. ;-)

#7
2012-09-20 10:44

Jag tror nog att tvåtaktare kommer att få stanna i gräsklippare och motorsågar även i framtiden.

#8
2012-09-20 12:33

Det är just som en konstantvarvsgående och konstantbelastad generatormotor tvåtaktaren kan bli överlägsen.
Det är nu för tiden enkelt att med elektronik styra spolluften och bränslespridarna till en väldigt bra förbränning.
Den har få rörliga delar, bara två avgasventiler som kan styras pneumatiskt och ha i princip samma smörjsystem som en fyrtaktare.
Och just för att den inte behöver ändra varvtal kan det räcka med två cylindrar.

#9
2012-09-20 13:35

Jag såg en dekal en gång. "En frisk motor tänder varje varv"

#10
2012-09-20 13:57

1storstark:
På min MC sitter: "Real bikes don't have cams" (en Kawasaki trepip)
Fick dekalen från nån firma som säljer delar till dessa hojar.

#11
2012-09-20 15:36

Hade inte amerikanska Peterbilts lastbilar tvåtaktsdiesel? i vilket fall kanske det är historia nu.

#12
2012-09-20 16:06

FLAC: jo, det var ganska vanligt med 2-takts dieslar i bussar och lastbilar i USA, men de har försvunnit på senare år. Tror de har svårt att klara avgasgränserna.
Däremot används de fortfarande mycket till sjöss, tror den största är på över 100.000 hk! Skulle tro att en sådan bara varvar drygt 100 varv/min. Minns att maxvarvet på de maskiner vi satte i på varvet var 124 rpm, och då var det bara små maskiner på 8.000 hk..

Dock ska man ha klart för sig att dessa stora överladdade 2-taktsdieslar skiljer sig mycket från personbilsmotorer. Man använder överladdningen till att "blåsa rent" istället för att öka effekten.

#13
HenkeBenke
2012-09-20 19:04

@Peter i Sidney
Gräsklippare är inte tvåtaktare, då skulle man ju hällt oljeblandad soppa i tanken vilket man inte gör och så skulle man inte behöva byta olja på den ibland, som man gör. Eller gör ni inte det?

#14
2012-09-20 21:38

Den stora fördelen med tvåtaktare är låg vikt och kompakt format relativt motoreffekten. Med direktinsprutning undviks utsläpp av oförbränt bränsle, vilket gjort att tvåtaktstekniken levt kvar i utombordsmotorer. Se t.ex. http://www.marineenginedigest.com/specialreports/2versus4stroke.htm

Tyvärr används också konventionella tvåtaktsmotorer fortfarande i mopeder, med skyhöga avgasutsläpp som följd.

#15
2012-09-20 23:41

HenkeBenke. Tvåtakt används i vissa gräsklippare som ska kunna lutas kraftigt t ex i slänter, då de inte har olja i sumpen som bara klarar en viss vinkel, Det gör att den också är bra för grästrimrar och slyröjare även om enkelhet och låg vikt också är orsak till användningen där.

#16
Uno von Lööf
2012-09-21 01:20

Jo, det finns äldre tvåtaktsgräsklippare vilka är bra i lite brantare slänter p g a smörjningen.

På en fyrtaktsgräsklippare räcker det för normalhemmaanvändaren att byta olja en gång om året. När maskinen är helt ny ska oljan dock bytas redan efter 4-5 timmar då en ny motor sliter mer på oljan.

Tvåtaktsbilar må vara charmiga men fy vad miljön skulle få stryk. Däremot hoppas vi att grästrimmers i största utstäckning kommer vara tvåtakt även i framtiden, framförallt för yrkesanvändare. Fyrtakstmotorn är tung och eftersom man mest fisgasar om inte gräset är alltför högt så väsnas inte tvåtakt så farligt högt heller. Finns dessutom akrylatsoppa.

MVH Uno von Lööf, adlig hovträdgårdsmästare.

#17
2012-09-21 10:59

Uno, varför skulle en tvåtaktsmotor i en bil ryka?
Det är länge sedan man slutade köra på oljeblandat.
En modern tvåtaktsmotor kan ha samma typ av smörjsystem som en fyrtaktare, den behöver inte använda vevhuset till förkomprimering.

Sedan akrylatsoppa?
Är det något ni adliga målar med, eller något ni äter?

Det som det vanliga folket bör köra gräsklippare och motorsågar på heter alkylatbensin och är något annat.

Men nu gällde artikeln tvåtaktsmotorer till bilar.

#18
Förstikön
2012-09-21 13:15

@saabnisse: Mata inte Uno-trollet.

#19
2012-09-21 13:21

Ursäkta....

#20
Förstikön
2012-09-21 13:24

@saabnisse: Det är lätt hänt när man tar sina meddebattörer på allvar. Har själv hamnat i den fällan några gånger.

#21
2012-09-21 17:29

Min motorbåt med snurra från 93 .. tja tiden går ... Har med fördel en 2 liters V6 som tänder varje gång, så att säja.
Fördelen är, hur man än räknar .... vikt mot effektuttag. Nackdelen om man räknar storlek på bränsletank .. är förbrukning.
Bilar är inte lika känsliga på vikt .. så där vinner 4-taktaren :o)

#22
2012-09-21 23:19

Lite synd förresten att de lämnat kvar en så fin bil i skogen. Jag har själv en likadan, som stått stilla några år nu.

Tvåtaktsmotorn övergavs av Saab 1967, efter viss vånda och lite "skunk work" bland teknikerna på Saab (Rolf Mellde fick gå bakom ryggen på sina chefer för att få gehör för övergång till fyrtakt). Men den levde kvar länge i andra bilar. De senaste jag känner till är Trabant och Wartburg, som tillverkades med tvåtaktare till ca. 1988-89. Trabin hade en tvåcylindrig tvåtaktare, inte helt olik Saab 92, medan Wartburg hade en trepip, som DKW och Saab.

Tvåtaktare är väldigt annorlunda att köra jämfört med fyrtaktare, man måste varva dem mer. De är roliga!

#23
2012-09-22 11:33

Den typ av tvåtaktsmotor som de flesta tänker på är säkert borta som bilmotor.
Men en modern tvåtaktsmotor ser helt annorlunda ut och påminner delvis om fyrtaktare, den har ventiler för avgas, spolluft, bränsleinsprutning (som Gutbrod hade 1953), men nu kan den ju vara elektroniskt styrd och separatsmord med slutet oljesystem.
Men motorn passar bäst för ett jämnt varvtal som i diesellok och fartyg och därför kan den säkert vara oekonomisk som bilmotor om den inte används som jag skrev i början, just som laddmotor i en seriell hybrid.

#25
2012-09-22 15:00

PerK:
Ska man vara riktigt noga så sålde faktiskt Saab 2-takt även 1968, men då endast på export.
Här hemma ville alla ha 4-takt, så fabriken byggde om 1966 års 2-taktare till V4, och många av V4:orna har därför chassinummer från 2-taktarna.

Saab funderade på en 2-takt V6 till 99:an, men det blev det som bekant inget av med. Dåtidens 2-taktare hade betydligt sämre effektkurva mot dagens. Med reedventiler och variabla avgasportar blir det nåt helt annat.

Bortsett från detta onödiga vetande så kan jag hålla med dig, 2-takt är roligt! :-)

#26
2012-09-22 16:07

Och ska man vara riktigt extra noga så såldes det 28st 2-takt Saabar på den Svenska marknaden av årsmodell 1968
Och så finns det några lagligt 2-takts konverterade ända fram till 1975års modell.

#27
2012-09-23 12:55

Det här är ett exempel på en modern tvåtaktsmotor som mycket väl kan ersätta en fyrtaktsmotor i en bil.
http://www.ecomotors.com/videos/opoc-dual-module
Men det finns fler och enklare konstruktioner, men just den här är säkert mer användbar för direkt drift utan hjälp av elmotorer i en hybrid.

#28
2012-10-01 23:18

for jekligt men i ddr ble det tvåtakt til 1992

#29
2014-10-10 10:23

Nej, tvåtaktaren är inte död....
Inom enduro har fyrtaktsmotorer dominerat sedan Honda tog beslutet att sluta tillverka tvåtaktare. Men under tiden efter har flera tillverkare utvecklat tvåtaktaren med bränsleinsprutning, katalysatorer och annat vilket innebär att motortypen har fått en renässans. Tvåtaktsmotorer är betydligt billigare och mer tillförlitliga , åtminstone i skogen...
Intressantare är dock att det kommer nya tvåtaktsoljor som inte är oljor utan helt vegetabiliska och fullt nedbrytbara vätskor. Dessa vätskor innehåller världens hårdaste och halaste ämne som dessutom är ett grundämne. och har därmed betydligt bättre smörjande egenskaper än nutidens tvåtaktsoljor. Jag har också hört att, i ett svenskt forskningsprojekt. så experimenterar man med att blanda dessa vätskor med icke-fossila bränslen. Om det fungerar kommer tvåtaktaren vara betydligt mer miljövänlig än vilken fyrtaktsmotor som helst. Den som lever får se...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!