Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar över driftsäkerheten gällande kamkedja och automatlåda i Skoda Superb.

Bilfrågan: Är Skodalådan dålig?

Bilfrågan

”Är den 7-växlade DSG-automatlådan en dålig växellåda eller kör bara folk felaktigt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har läst många artiklar om hur dåliga kamkedjorna/kamkedjesträckarna är på VW/Skoda 1.2 och 1.4 TSI. Att bilar med dessa motorer bör undvikas. Hur är det med 1.8 TSI som bland annat sitter i Skoda Superb? Är den också dålig?
Jag undrar även om den 7-växlade DSG-automatlådan som sitter i Superb 3T 2009–2013 är den beryktade DQ200? Är det en dålig växellåda eller kör bara folk felaktigt?
Johan
 
Svar:
1,8 TSI-motorn i Skoda Superb har inte samma problem med kamkedjorna som de mindre motorerna, men på den större motorn har vi, speciellt i kombination med bristande service, sett vissa driftstörningar med kedjesträckaren.
Det stämmer att automatväxlade Skoda Superb av modellår 2009–2013 har den sjuväxlade DSG-växellådan DQ200, där det i de första årsmodellerna har funnits vissa driftsproblem.
Problemen är i huvudsak kopplade till körprofil där vi märkt att exempelvis taxibilar utrustade med DSG-lådan och med många start-/stopp och extremt mycket körning i stadstrafik är mer drabbade av problem än bilar som går i vanlig körning.
Uppdateringar av växellådans konstruktion har dock skett successivt sedan introduktionen och generellt är senare årsmodeller drabbade i mindre omfattning än de allra första.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2017-09-20 07:54

Ganska vagt svar faktiskt även om man får ge cred till att Erik inte skönmålar saker och säger att "här finns minsann inga problem"
Min logik säger att varför skulle Skoda fortsätta sälja bilar om man vet att växellådan rasar efter man kört runt hörnet?

#2
2017-09-20 08:01

Riskerna med den här växellådan är minst sagt förhöjda, och kostnaderna i samband med skada MYCKET höga. På mycket enkel svenska innebär det: UNDVIK de här bilarna. Det finns ingen anledning, utan vid t ex beg.köp, så välj något annat utan denna förhöjda och kostsamma riskbild. Om du trots att måste köpa en sån här bil (med DQ200 -lådan), se då till att priset är motsvarande 30-50.000 kr lägre än jämförbar annan bil (samma med manuell låda?) och håll dessa pengar lite som en försäkring att ta till när/om elände inträffar.

#3
2017-09-20 08:17

Jag har en octavia (gen 3) - 13 som körts ca 7500 mil med denna 7 stegs automatisk låda. Hörde ett vinande ljud efter ca 3000 mil men enligt verkstad var det ett rör som skulle bytas. Bilen var inne en dag på verkstaden. Inga omkostnader för mig som kund. Det skulle inte bero på växellådan sade de. Jag har varit noga att inte stå och slira vid rödljus eller köra för häftigt då släp varit påkopplat. Vi får se, ännu så länge fungerar bilen. Pendlar oftast, 3-4 mil om dagen längre turer på helgerna.

#4
2017-09-20 08:36

#3 Styggavargen: Är (ny)bilägaren fullt medveten om problematiken och har tagit stor hänsyn till detta sedan bilen varit ny så är det en mindre risk när denna bil skall köpas begagnad -men hur verifierar en beg.köpare detta för samtliga som kört bilen sedan ny? I Kina gjorde VAG det enda rätta och bytte ut DSG-lådorna, här i Sverige så lämnades Skoda-ägarna i sticket, med en bil vars andrahandsvärde rimligen, pga den höga och dyra riskbilden, borde vara betydligt lägre när det är dags att sälja.

#6
2017-09-20 09:00

Tar fram popcornen...

#7
2017-09-20 09:23

Jag visste lite vad jag gav mig in på, och det brukar alltid finnas någon nackdel med allt. Andrahandsvärde har jag aldrig lyckats få högt på mina bilar fast jag sköter mina bilar mer noggrant än de flesta (byter olja oftare än service intervaller, handtvättar bilen och repar inte rutor med dåliga isskrapor mm.. käkar inte kexchoklad i bilen heller :-))

#8
2017-09-20 09:54

Kör hårt Vag-hatare.

#9
2017-09-20 10:27

Det råder väl ingen tvivel om att det är en förhöjd risk på dessa första generationens dsg lådor fram till 13 med dom barn skukdommar som fanns och avsaknad av oljebyten, det fanns inte ens avtappnings plugg!!
Detta är ju fakta och skulle ja köpa en sådan beg bil skulle jag pruta på priset för den eventuella risk för haveri.
Till saken hör ju också att det är inte ovanligt med kopplings och dubbelmasse svänghjuls byten på manuella lådor på alla fabrikat i dom årsmodellerna och tidigare, om det nu är nån tröst.
Nu är det andra parametrar och förbättringar och även oljebyte vid 6000 mil som borgar för en bättre drift äkerhet.
Men såklart det är en koppling som på en manuell låda och vansinnes grejor som broms och gas vid rödljusen och fullgas växlingar i tid och otid så talar väl sunda förnuftet sitt både på dsg och manuell.
Sunt förnuft.

#10
2017-09-20 10:36

Kamkedjorna, dottern har haft en 10 1,2 fabia med drygt 20000 mil på mätaren och nu en seat med samma motor och drygt 10 på mätaren och problemfria och inget kedje rassel.
Tysta i motorn och det kan bero på hur dom servats kanske.
Det borde väl höras på motorn vidstart om en kedja är slut och osträckt tycker jag.
Riktig dokumentation över service och olje byten är viktig att kolla.

#11
2017-09-20 10:43

Fast vem VET att det är större risk för haveri med en DQ 200 än vilken växellåda som helst - VAG lär ju ha sålt ett antal miljoner bilar utrustade med växellådan så att det finns haverier är väl rätt självklart. Jag har inte sett någon statistik vare sig från försäkringsbolag eller annars som säger att det finns en förhöjd risk? Att taxibilar som står och slirar på kopplingen dagarna i ända får problem är väl inte heller så konstigt. Och trots bristen på avtappningsplugg bytte åtminstone Skoda olja på min Superb, vill minnas att det var någon återkallning de gjorde, fast det kallades för kampanj... Inget problem med andrahandsvärdet heller. Det har spekulerats oändligt om problem med den här växellådan och det finns givetvis sådana men så länge ingen kan visa att det finns en förhöjd risk för problem jämfört med genomsnittslådan finns det ingen anledning av avhålla sig från köp. Kunskap ja tack, spekulationer nej tack.

#12
2017-09-20 10:43

Häpp!

En representant för VW-gruppen Sverige som faktiskt erkänner problemen och inte skyller allt på brukaren. Stort och lite skillnad från clownen från VW ,(med det ovanliga efternamnet), som alltid kommer med mer eller mindre patetiska undanflykter. Kan vi vara överens nu då att det är stora problem med VISSA motorer och växellådor från VAG nu när man själva medger det? Eller är man en "VAG-hatare" när man påstår det?

#13
2017-09-20 11:36

"Problemen är i huvudsak kopplade till körprofil där vi märkt att exempelvis taxibilar utrustade med DSG-lådan och med många start-/stopp och extremt mycket körning i stadstrafik är mer drabbade av problem än bilar som går i vanlig körning."
Säger Skoda Sverige.
Men om nu över 86 % av Sveriges invånare bor i tätorter och över 90 % jobbar i tätorter är då inte den vanligaste bilanvändningen faktiskt tätortskörning med många start/stopp och den långväga bilkörningen blir den ovanliga bilanvändningen.

#14
2017-09-20 11:42

Nja Rålle, tyckte nog att svaret från Skoda avseende växellådan var rätt VAGt (förlåt, kunde inte hålla mig). Vad säger han egentligen? Finns problemen kvar på nyare lådor, har uppdatering av de äldre lådorna löst problemen där, fanns de alls för normalbilisten? Det enda han gör är att jämföra nyare och äldre DQ 200, någon jämförelse med andra lådor görs inte. Och sådant lär väl ingen tillverkare släppa heller så det var nog inte att vänta. Min egen erfarenhet av lådan är att den var väldigt trevlig men kanske lite märkligt programmerad - uppväxling till tvåan vid 5 km/h känns som att det borde ge lamellslitage, men mina tekniska kunskaper är tyvärr extremt obefintliga. Någon som vet?

#15
2017-09-20 12:16

toyota då slipper man bekymmer... tråkigt absolut men vem bryr sig

#16
2017-09-20 12:24

Min Skoda skall få mjukvaran uppgraderad nästa månad, det gäller faktiskt DSG lådan. Kostnadsfritt. Antagligen bidrar uppgradering till att man inte kan köra för hårt så att DSG lådan går sönder. De sade "finns risk för att tryckackumulatorn skadas på grund av det höga hydralsystemtrycket. Detta kan leda till läckage i systemet och att varningslampan tänds". Dock har jag den torra lådan, så jag vet inte om denna uppgradering kommer göra någon skillnad.

#17
2017-09-20 12:22

adzam, de som inte vill ha en tråkig bil bryr sig.

#18
2017-09-20 12:25

Skoda är väl också ganska tråkig om man ska hårdra.

#19
2017-09-20 12:51

Ja, rätt så vagt Kricko. Men han erkänner ändå problemen i mycket högre grad än Thomasfolk tycker jag. Och jag håller med om att lådan var helt okey, inget fel på hur den betedde sig. Men jag skulle definitivt inte köpa en beggad bil med den. Gör man det är man antingen lyckligt ovetande eller bara naiv. Eller märkesentusiast....

#20
2017-09-20 13:02

Krasst så är väl 9av10 familjebilar tråkiga jämförelsevis.
Tycke och smak men är en 1900kg v90 så kul?
Kricko. På dq200 lådan är nog ettan en lågväxel för att skona kopplingen vid tex släp båtvagn eller full last i bilen.
På min lätta octavia växlar nog tvåan in efter en meter och full bil några meter till.
Med 1300kg släp eller när båten skall upp inser man varför den är så låg.
Däremot när jag står i lång seg bil kö i 3-10 minuter brukar jag trycka spaken åt höger och låsa ettan bara för min egen känsla att det är bra.

#21
2017-09-20 13:03

Tråkigheten ligger i betraktarens ögon pinjong, det är därför vi alla gillar olika bilmärken.

#22
2017-09-20 13:12

mso 1000, precis så brukade jag också göra i körkörning. helt ovetenskapligt men en magkänsla om detta kan aldrig vara nyttigt...

#23
2017-09-20 13:13

Styggavargen: ingen mjukvaruuppdatering i världen kan hjälpa mot "många start-/stopp och extremt mycket körning i stadstrafik". Tyvärr.

#24
2017-09-20 13:15

PREVIA, taxikörning är knappast något som normalbilisten oavsett bosättningsort ägnar sig åt? sitter man i bilkö eller ägnar sig åt krypkörning mer än 5000 mil om året för att pendla så bör man nog överväga att förändra något i sin livssituation.

#25
2017-09-20 13:41

Eventuella kvalitetsproblem på DSG-lådan vill jag inte debattera, men i ViB:s tester av DSG-bilar så påpekas ofta att växellådan ger viss ryckighet i lågfart och vid parkeringsmanövrar. Det tycker jag är en allvarlig nackdel, särskilt som jag har ett trångt parkeringsgarage med felplacerade pelare. Kan man komma ifrån detta genom att lägga i lågväxel istället för "drive" i sådana skarpa lägen? Jag är ju bortskämd med den steglösa CVT-lådan i min Toyota. Tråkig, visst, men jag är ju tråkig själv...

#26
2017-09-20 15:02

Ska man verkligen låta försäljaren svara på om det är fel eller inte på modellen?

Vilken trovärdighet kan man lägga i det?
Speciellt när det är ett svar från VAG koncernen som inte precis dyrkar sanningen.

#27
2017-09-20 16:33

40-talisten, DSG lådan ger ryckig gång på samma sätt som en manuellt växlad bil när man kör på ettan. tar ungefär lika lång tid att lära sig att undvika den ryckigheten som att anpassa sig till var koppling tar på en bil man tidigare inte kört, så inget nämnvärt problem enligt min mening. Sedan har den andra problem, tvära kast i körstil från inbromsning till acceleration kan bli rätt komiskt ibland, typ när ett trafikljus ändrar sig så man avbryter inbromsning och gasar på istället. CVT-lådan är klart mjukare i sitt agerande där, men den har såklart andra avigsidor - och lockar aldrig fram någon munterhet ens till följd av att bära sig dumt åt...

#28
2017-09-20 16:56

Min låda är inte ryckig alls.
Parkering o fin manövrering är en vanesak och lika lätt som en manuell låda.
Nu har jag iofs inte provat vinterkörning än vilket kanske kan förändra saken med is kall olja.
Jag är nöjd med hur mjukt den växlar dock tycker jag min växlar väl tidigt men det är ju iofs också bara att dutta till spaken en gång så ligger sport läget i och då drar den 500-1000 varv extra innan växling.
Tycker att VAG spakens funktion är bra mycket bättre än många andras lösningar med hit och dit i sidled med spaken och speciella externa knappar för sport och och och allt vad det är.

#29
2017-09-20 17:14

mso, på den version av dq 200 jag hade skulle man just flytta spaken åt sidan för att få i sportläget - vilket jag tyckte var mycket bättre än den nya. Kan ju iofs vara så att det bara blir svårare och svårare att anpassa sig till förändringar... Men dq 500 (tror jag den heter) har inte heller något av den ryckighet som den gamla hade. Inte heller Fords Powershift har jag upplevt som ryckig, men den är å andra sidan mer lik en CVT-låda än en dubbelkopplingslåda till sin karaktär.

#30
2017-09-20 17:19

Kricko, nu är det väl så att det inte bara är taxikörda bilar som fått problem utan just även normalbillister? Alltså dom som enligt dig inte behöver ändra sin livssituation.

ViB hade väl tex problem med lådan på sin långtestbil? Det kanske inte var just den modellen men ändå...

#31
2017-09-20 18:00

Ingen vet i dagsläget hur mycket problem det är med automat lådorna av i dag men det råder ingen tvekan om att alla fabrikat har nån garanti åtagande nån gång eller flera.
Det är en komplicerad mekatronisk hydralisk konstruktion med många felkällor inbyggda.
Det är ju liksom inget man vill prata om

#32
2017-09-20 20:15

Sammen, det är riktigt att ViB hade problem - och det var väl inte så länge sedan så det bör ha varit den uppgraderade varianten? Men säger det att det finns ett generellt problem med högre felprocent än andra växellådor? Jag har ingen aning, och det har rimligen ingen annan utanför VAG heller och då blir det bara spekulationer. Och vid koll av begagnatpriserna ser det inte ut att ge utslag där.

#33
2017-09-20 21:20

DSG är emot dej som konsument när du byter till ett annat märke ("Njaa, dom är så osäkra och dåliga...stor risk för oss") men så fort den är uppställd för försäljning så förändras DSG till ett stor plus. :D
Den "torra" är ännu också allt för osäker men det finns ju redan en hel massa olika varianter så var på er vakt ifall ni köper en bil med DSG. En "våt" 7-stegs finns till förfogande i dagens läge, men inte i alla VW koncernens bilmärken!

#34
1
2017-09-20 22:36

Skit!

#35
2017-09-21 08:14

Som jag förstått det så förekom problemet med DQ200 lådan från LuK nästan bara på Passat och berodde, åtminstone, delvis på att motorns vridmoment var för högt i förhållande till vad växellådan var konstruerad för. En fix för att minska risken var en momentbegränsning i växlingsögonblicken.
Jag har mer än 10.000 mil i två olika Passater, 2011 och 2014, med nämnd växellåda bakom mig och upplevde inga problem med lådan.
Den hade dock en liten egenhet att inte driva direkt då bromsen släpptes utan det tog några tiondels sekunder innan den började driva. Nu åker jag Golf diesel med 7-stegad våtlamell DSG och den beter sig mer som en traditionell automatlåda vid start, i övrigt växlar den silkeslent.
Ryckigheten som många pratar om handlar mer om föraren än lådan. Vid krypkörning är det som som att krypköra en manuell bil utan att använda kopplingen och då är det försiktighet som gäller. En momentomvandlarlåda eller CVT har en inbyggd "fjädring" som DSG-lådan saknar och är på så sätt mer förlåtande och du kan vara ganska brutal med gasfoten vid krypkörning utan att det märks.
Att sedan taxi drabbats mest är fullt förståeligt, dels kör de mest, dels kör de ganska brutalt och dels kör de inte bra. Det fanns en tid då taxi-kort innebar extra uppkörning med högre krav på körkunskaper. Jag saknar det.

#36
2017-09-21 11:04

#35 Wheeler: Då en mycket stor mängd bilar körs just i krypkörning så kanske DSG-lådorna mer borde anpassas för sånt, istället för att man försöker anpassa förarna. Väldigt grovt "spånat" och kanske inte genomförbart men... varför inte addera en momentomvandlare som bara bara funkar vid krypkörning, övrig tid = lockup. Ingen ryckighet och man spar DSG-lådans koppling etc.

#37
2017-09-21 13:42

Nåja, man får väl ge Skoda credit för att de erkänner att det varit mycket problem både med motorer och DSG, annar s brukar det avfärdas som en skröna och att det beror får föraren eller hans bristande service. 3000-mils intervall var bevisligen inte bra för VW's motorer, öht tycker jag det är dumsnålt att sträcka ut intervallet så långt. Oljan är inte så dyr.

#38
2017-09-21 13:59

Dessutom är det väl int eenbart DQ200 som krånglat, utan även de större. Kompisen fick bytt DSG på sin Transporter, även motorn faktiskt. Båda innan 20.000 mil. Och han kör lugnt och lätt.

#39
2017-09-21 15:56

@hultarn: På mina VW var/är det inte 3.000 milaintervaller, det är upp till 3.000 mil , beroende på körsätt etc. Jag har aldrig kommit upp till 3.000 mil med mina VW utan hamnat runt 2.000 när bilen vill ha service.

Nej, det var inte bara DQ200 men den var nog värst. De sexväxlade våtlamellådorna hade en del problem med trasiga tempsensorer och mjukvara. Med nya sensorer och uppdaterad mjukvara sägs det vara mycket bättre.

#40
2017-09-21 18:14

I ett tidigare inlägg frågade jag om eventuell ryckighet med DSG-lådan. Efter att ha läst era genmälen, så uppfattar jag det som att denna egenhet finns hos fler än ViB:s DSG-tester. Ni anser att man måste lära sig DSG-lådans egenheter, men sen går det bra! Tycker att man inte ska behöva utbilda sig för en automatlåda, den ska ju förenkla bilkörningen. Känns som att DSG går bort för min del, det får bli CVT-låda i fortsättningen också, eller konventionell automat med momentomvandlare.

#41
2017-09-21 18:33

40-talisten
Jag hade under drygt en månad lånebil Superb med DSG-låda. Det var första gången för mig och jag kör väldigt sällan automat. Jag upplevde ingen ryckighet och jag behövde varken vänja mig eller lära mig köra DSG.

#42
2017-09-26 13:15

40 talisten, Jag fattar inte vad man pratar om när man snackar ryckighet och lära sig.
Jag har min första dsg och en torr dq200.
Silkeslena nästan obemärkta växlingar med låga motorvarv.
Parkerings körning är lite vanesak men alltid att utgångsläget är ingen gas utan den drar sakta iväg och du anpassar på bromspedalen.
I mina ögon helt suverän och behöver du växla eller mer kraft så duttar man till spaken och sport läget är i eller att en ev växel är låst.
Mycket enkelt och logiskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.