Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Volkswagen Golf Plus från 2005 och märker att kamkedjan börjat rassla vid start.

Bilfrågan: Är rasslet farligt?

Bilfrågan

”Är detta normalt eller tecken på att något håller på att hända? Hur länge ska en kamkedja hålla?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf Plus från 2005 med 1,6-litersmotor. Den har kamkedja som nu har börjat rassla lite vid kallstart. Ljudet försvinner inom två–tre sekunder. Är detta normalt eller tecken på att något håller på att hända? Hur länge ska en kamkedja hålla?
XGO
 
Svar:
Om rasslet kommer från kamkedjan så kan det bero på att kedjan börjar bli sliten eller att kedjesträckaren inte fungerar som den ska. I likhet med 1,4-litersmotorerna är den aktuella motorn beroende av att servicen sköts. Missar i serviceintervallerna kan leda till problem med kedja och kedjesträckare.
Enligt våra noteringar finns ingen service utförd på den aktuella bilen mellan 8 600 mil och drygt 15 000 mil. Här emellan borde det ha varit minst två servicetillfällen.
Normalt är det inget bytesintervall eller kontroller av kedjan då den är konstruerad för att hålla motorns hela livslängd men i detta fall kan det vara lämpligt att bilägaren låter en auktoriserad verkstad titta på bilen. Ett byte av kedja är väsentligt billigare än ett motorbyte.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2017-07-10 08:49

Registreras service gjord på icke-märkesverkstad?

#2
2017-07-10 09:01

Nej.

#3
2017-07-10 09:11

Det är bara att rassla in till verkstan...

#4
2017-07-10 09:51

Att det rasslar vid kallstart hade jag gissat kommer sig av för långa serviceintervall. Det kan ge viss koxbildning i oljetråget så pumpen inte får i sig olja direkt och att en del kanaler i motorn flödar för lite. När motorn gått en stund är trycket uppe i hela motorn och då tystnar det.

En dålig kamkedja borde inte tystna.

#5
2017-07-10 10:28

Jag håller med Mäkinen.
Typexempel på vad som händer vid för långa serviceintervaller och med sämre olja.

#6
2017-07-10 10:41

Rassel i kedjan ett par sekunder efter start...

= Den hydrauliska kamkedjesträckaren behöver bytas. Utfört på ett kick då den på de flesta motorer sitter (förhållandevis) lätt åtkomligt.

#7
2017-07-10 10:59

Ett kick, på en del. Riva isär allt, på andra!

#8
2017-07-10 16:15

En granne hade en Golf 2003 med kamkedja. Under de 9 åren de hade bilen lät den som en diesel när de startade den oavsett om den var kall eller när den stått ett tag sen den var varm. Oljudet varade ca 10 sekunder sen gick den tyst som en bensinmotor. Vad jag kunde bedöma blev inte ljudet värre. Under de första åren hade de haft den på VAG och de kunde inte hitta något fel, kanske för det var garanti på den, vad vet jag. Räddningen var kanske att de krockade på år 9 och blev tvungna att byta bil.

#9
2017-07-10 16:38

Min mekaniker säger alltid om folk såg till att sköta servicen framför allt byta olja och filter runt 1000 mil så funkar de mesta bilarna problemfritt...detta gäller även nya bilar med längre serviceintervall menar han...nytt blod är bra helt enkelt för hjärtat;-)!

#10
2017-07-10 18:00

Opel på 70 tal hade kedja den höll länge
Mercedes har-hade kedja den höll (m.m bilmodeller)
Men VAG lyckades göra motorer med kedja som inte håller måttet
VAG hänger inte med konkurrenterna längre med utveckling de mesta blir s...t
VAG har gjort borstig orenligt som alla i värden känner till.

#11
2017-07-10 18:28

Aldrig...
Bullshit. Jag hade en Passat -06 1.8 TFSI med kamkedja som rullat i nära 14000 mil innan jag sålde. Inget rassel eller annat med kedja. Kunde heller inte hitta andra på nätet som haft problem med den motorn.

#12
2017-07-10 19:08

Det finns inte en chans i världen att jag skulle lägga pengar på en begagnad bil från VAG.

#13
2017-07-10 19:34

Jag har tillhör också gruppen som aldrig kommer att köpa en bil från Volkswagen igen. Jag har haft 6 Volvo, alltifrån 140, 240 till V40, Hondor, Toyota, Ford, Mazda, BMW och nu senast en Seat -13. Första bilen som inte klarade en motortvätt utan att gå sönder. Jag har 1,2tsi, för övrigt en motor med kedja som kan rasa precis när som hellst, men där har man lyckats sätta den elektroniska wastegaten till turbon med plastkåpan under. Om man motortvättar eller om man öppnar huven när det regnar, eller råkar köra i regn eller en vattenpöl så fyller man wastegatens styrning med vatten och den blir kortsluten med limphome-mode som följd och ett byte är lösningen.
Det senaste som hänt nu är att kliman har slutat kyla. Bilen är 4 år och rullat 4000 mil, min V40 hade gått 16,000 mil och var 10 år gammal när jag sålde den och den fungerade klockrent alla 8 år i min ägo.
Kostnadsmässigt är det inget jag oroas över då jag har försäkring med 1500kr självrisk på maskinskada om nått går sönder i motor eller ecc. Det är den usla kvaliteten jag blir förbannad över, hur idiotiskt saker är konstruerade. Vem f-n kommer på iden att placera oljefiltret ovanpå motorn? Det ska ju sitta under motorn.
När det är minusgrader ute så går bakdörrarna bara att öppna 20cm, hur f-n är det ens möjligt? En fyradörrars bil som blir brukbar för 2 när det blir vinter i landet!
Frugans CR-V av märket Honda har vi haft i 7 år, den bara går och går. Min Seat byts nog ut innan månaden är slut, och ja, det blir en Volvo nästa gång.

#15
2017-07-10 20:57

Axa>
Jag ska inte kommentera dina kunskaper att googla men det första som jag får upp när jag skriver vw 1,8 tfsi problem är följande länk. http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswa...
Så du har nog haft tur med din motor!

#16
2017-07-10 21:55

FXX. Eller så skötte han oljebytena!

#17
2017-07-11 18:23

Kamkädjan behöver dock att "spennaren/tentioner" byts når den behövs t.ex. når den raslar mycket.

#18
2017-07-11 18:52

FXX
Redig artikel du drar fram. Dom blandar äpplen och päron när dem nämner TSI och TFSI i samma artikel. Och om jag inte minns fel så är det olika mellan TFSI beroende på årsmodell.

#19
2017-07-11 19:20

L. Mäkinen påpekar det uppenbara och Henrik-Andersson kan ha rätt, men kanske inte om att det alltid går så smidigt.
Men precis som ALDRIG mer AUDI skriver, är det lite märkligt att det som ansetts vara en pålitlig och långlivad lösning av VW i ett svep förvandlas till något synnerligen opålitligt. Nu gäller det i och för sig inte samtliga av deras motorer, tack och lov.

#20
2017-07-11 22:58

Jag har haft 17 st av VAG (bedrägeri märket) modeller, med många många verkstads besök.
Så jag tröttnade till slut och bytte märke.
2st Opel 1st Saab 1st Renault senast BMW med inga verkstadsbesök
Oplarna + en Golf räknas inte in eftersom de användes för rally brukande.

#21
2017-07-12 00:11

Aldrig mer...
Haha, tog det dig 17 VAG-bilar innan du insåg att det inte är en bil för dig???

#22
2017-07-12 10:46

@fxx vad exakt är dåligt med att oljefiltret är på ovansidan? Tycker själv det är genialt och förstår inte varför inte oljefiltren alltid suttit så för att undvika söl vid byten samt lättare att nå uppifrån. Har missat något fatalt om det skulle vara dåligt på något vis!??

#23
2017-07-16 11:05

Om alla bytte oljan i förtid(max 1000mil) så skulle många bekymmer ej dyka upp, hur svårt kan det vara.

#24
2017-07-21 08:33

Kamkedjor som slits ut på 8000-10000 mil är dåligt konstruerade motorer,Mercedes hade på äldre bilar enkelkedjor som började rassla vid 10000 mil kom sen med dubbelkedjor som höll motorns livslängd,men dom var ju för bra,så på vissa motorer kom enkelkedjorna tillbaka runt 2000 talet med slitageproblem som följd,snålheten bedrar visheten heter det ju,det kommer nya generationer tekniker som ska uppfinna hjulet på nytt.