Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Är Lexus RX rostbenägen?

Bilfrågan

"Jag skulle vilja veta hur rostbenägen Lexus RX 450h är? Hur är rostskyddet?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Gillar skarpt er numera eminenta hemsida som är ett stort lyft från den förra.

Jag har letat febrilt och försökt hitta information om rostskyddet och om ni har något betyg på rostskyddet hos Lexus RX 450h. Vet ni? Vad tror ni?

Ceko

SVAR:
Enligt Vi Bilägares senaste rosttest av Lexus RX 400 så påminner rostskyddet i mångt och mycket om Toyotas övriga bilar. Trots att Lexus är ett lyxbilsmärke håller inte rostskyddet bilens klass i övrigt.

I hjulhusen bak finns en smutssamlande hylla, som kan ge rost på sikt. Hela karossen är av plåt och någon invändig behandling finns inte. Bensintank i plåt brukar vara en rostfälla.

Även bakvagnsupphängningen är sämre skyddad. Bilen saknar också stänkskydd. På plussidan är att skarvarna är bra tätade.

Betyg: 2 på en femgradig skala där 5 är bäst och 1 sämst. 2 = underkänt.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#2
Mr perfect
2011-02-18 08:48

Har ägt många Lexus och INGEN har rostat. Snicksnack Vi Bilägare dags att byta sk. rostskyddsexpert snarast!

#3
VolvoSven
2011-02-18 08:58

Inte bara rostskyddet är undermåligt. Kolla designen på den där bilen. Men hallå! Den ser ut som nåt som tillverkats i Ryssland på 90-talet. Herregud så ful! Premium... Knappast!

#4
Lemlert
2011-02-18 09:21

Det här är den snyggaste bilen som finns!
Smakfull! Jag undrar också om rostskyddet är så dåligt som påstås. Sven kan köra vidare i sin taksänkta Volvo 142 i tron att han är tuffast på byn.

#5
emellertid
2011-02-18 11:11

En taksänkt Volvo 142 är inte mycket fulare än denna stora bulliga klossiga låda.

#6
2011-02-18 11:17

Lexus RS är inte vackrare eller fulare än andra SUVar.

#7
Sweeny
2011-02-18 14:35

den här bilden bevisar ju att det inte är en snygg modell, den ser ju helskum ut...

#8
Peter B
2011-02-18 14:42

Den enda som kommenterar rostskyddet är en som är fanatiker och dissar all expertis hos Vi Bilägare. De andra kommenterar mest designen. Är det inte lite vid sidan av ämnet? Själv har jag en Toyota Auris HSD (hybrid) och jag har lämnat in den för rostskyddsbehandling. Varför? Jo, jag väljer att tro på bl a Vi bilägare. Det kanske lönar sig i längden.

#9
2011-02-18 17:46

Intressant att höra. Den är inte bättre än Toyota. Toyota kan alltså inte vara speciellt bra de heller då. Med tanke på betyg 2 är underkänt.

#11
2011-02-18 18:11

Jag vill bara säga det, att japanskt ger avsmak när man hör hur japanerna jagar val på ett avskyvärt sätt.

#12
2011-02-18 19:43

Tänkte väl det.
En hel dag utan en enda artikel om varken Saab eller Toyota, var ska man då hitta alla lustiga och onödiga kommentarer?
.
Allmänt behöver japanska bilar lite extra rostskyddsbehandling, får de det är de flesta vettiga bilköp. Lexusen är inget undantag, tvärtom är det troligen den vettigaste "normalbilen" man kan välja.

Långt innan Lexus kom till världen, eller i varje fall innan jag visste att den existerade både tänkte och sa jag; tänk om någon kunde bygga en Mercedes utav Audiplåt och med Toyota kvalité, då skulle den bli succé. Lexus är halvvägs vill jag tycka.
Lexus ser ut som en suv brukar se ut, och för att vara en sådan är den én av de mera tilltalande.
.
Thommys; När började japanerna jaga val med bil?

#13
Villaägaren Kent
2011-02-19 02:04

VolvoSven: Denna ser exklusiv och premium ut till skillnad från t ex Volvos xc60. Dock ser det fel ut när en suv saknar stänkskydd.

#15
2011-02-19 11:35

Rost i den omfattning vi har är speciellt för Norden och finns kanske allra mest i Sverige.
Japanerna tillverkar inte bilar enbart för en så liten marknad som Sverige och om man som köpare nu gillar en japansk bil är det väl en struntsak att lämna in den på en rostskyddsbehandling.
Det kostar ju väldigt lite i förhållande till bilens pris och ger ett bättre andrahandsvärde.
Vid ett nybilsköp borde det inte vara omöjligt att snacka till sig en behandling.

Man kan ju tycka att generalagenten borde stå för detta, vilket Toyota gjorde ett antal år, men de slutade ett par år in på 2000-talet.
Anledningen påstods vara att många bilar såldes på treåriga leasingkontrakt och under den tiden trodde man inte att de skulle hinna rosta.
Men mycket beror på vilka vägar de körs på.

#16
Corolla 1998-2001. A legend.
2011-02-19 11:40

Så Toyota skiter i om folks bilar är rostiga efter fyra år?

Snacka om oseriöst företag.

Svenska bilar i svenskt klimat tack!

Kör en Corolla från den korta period rostskyddet på Toyota var bra, riktigt bra. Om bilen blir dålig någon gång, vilket lär ta länge än ska jag köpa mig en svensk bil för svenskt klimat. Dock inte Saab då även deras nyare modeller tyvärr verkar rosta en del.

#18
Corolla 1998-2001. Kvalitet.
2011-02-19 11:45

Men efter leasingperioden är det väl bra om bilen är rostfri? Framförallt med tanke på hur illa många leasinbilar sköts. Inte snällt mot övriga nybilsköpare och begagnatköpare.

Dåligt rostskydd ger dessutom dåligt andrahandsvärde. Inte snällt mot köparna.

Men nyare Toyotor hinner väl inte börja rosta. De står alltid inne på återkallning.

#19
Toyota. Kvalitet?
2011-02-19 11:47

Lexus är en dyr lyxbil. Ändå har de sämre rostskydd än "gratisbilen" Dacia.

Lexus premium? Nej!

#20
2011-02-19 12:57

Om nu exempelvis Dacia uppfyller de kriterier man har för sitt bilval på ett bättre sätt än Lexus, då ska man naturligtvis välja Dacia.
Personligen tycker jag att det ät svårt att jämföra just Lexus och Dacia, de tycks vända sej till helt olika typer av bilköpare.

#23
Börje bilkunnig
2011-02-20 02:24

Freddan i Solsidan kör Lexus.

#24
2011-02-20 11:11

Här ser man hur rostig Lexusen är efter 20 år, jätteproblem!


Min ena Lexus är bara 17 år gammal och har bara rullat 35 000 mil så nu kommer snart problemen med rost och andra fel helt säkert vilket dom inte kände till när den här filmen spelades in.

Andra stora problem med lexus är att man inte hör motorn eller vindbrus vilket förklaras i den här filmen.

Underkänt som VB säger helt klart.

#25
Sven.
2011-02-20 13:20

Previa:
den andra videon med vattenglaset på motorerna är kanon! Lexus IS King. Tar väl en 20år till innan svensson förstått det...

#27
2011-02-20 19:27

Detta att Lexus rostar måste ju vara en parodi! Även att Toyota rostar mer än andra är numera en parodi. Jag menar fortfarande att Toyotaägare måste stå i kö för att få med sina rostande och upprostade Toyota bilar i repotage i Vibilägare vid detta laget så många år Vibilägare skrivit om att Toyota har dåliga rostskydd. Det hela är så överdrivet så det saknar motstycke.

Vibilägare ser inget eller lite med rostskyddsmedel i Toyotas/Lexus balkar etc och dömmer ut hela rostskyddet. Det hela är en parodi sett till hur det ser ut i verkligheten. Fråga en Toyotamekaniker och en Lexusmekaniker om bilarna idag har stora rostproblem. Jag känner minst fyra sådana mekaniker och ingen har något att rapportera. Bilarna rostar inte mer än andra,snarare tvärtom. Titta på gamla Lexusbilar från början av 1990talet hur rostiga de är.....

Vibilägare har enligt mig gjort en felbedömning igen!

#28
2011-02-20 20:24

Jag tror nog att bedömningen görs utifrån erfarenhet av uppbyggnad, konstruktion och faktiskt rostskydd Shogun. Att sedan bilarna inte rostar, vilket jag håller med dej om att de, kritiken till trots inte gör speciellt, är en annan sak.
Allting är inte alltid som det verkar, minns Fiat med galvad kaross, var det Croma, Panda eller vad den nu heter, mycket lovordat vid introduktionen men rostade nåt så kopiöst att man sällan skådat nåt liknande utom i kaffeproduktion :)

#29
Johannes4
2011-02-21 06:17

De här rostskyddsbedömningarna missar helt det viktigaste av allt - plåtkvaliten och behandlingen av plåten. Med andra ord - om bilen så var gjord i rostfri stålplåt men saknade vaxbehandling i balkarna skulle den få dåligt betyg...

#30
789
2011-02-21 10:36

Det är faktiuskt sant att Toyota och Lexus har ett fantastiskt bra rostskydd. Jag har absolut INTE sett många rostiga Toyota / Lexus bilar på vägarna. Tvärtom ser jag fler rostiga tex SAAB, Volbo, BMW, Audi, VW och Ford än rostiga japanska bilar. Min frus Toyota Avensis -06:a som rullat drygt 9000 mil är inte alls speciellt rostig trots att den knappt tvättas alls. En eller ett par tvättar per vinter och övrig tid tvättas den automatiskt av regnet. Inget annat alls. Vax har den aldrig fått. Toyota har en "seg och vaxartad" film över lacken som gör att den inte behöver vårdas speciellt. Köpte jag en SAAB, Volvo, Audi etc skulle jag absolut rostskyddsbehandla den eftersom de är mer rostbenägna än Toyota / Lexus. Vi kör dessutom Toyotan på ca 30 - 50% etanolinblandning i bensinen. Ca 30 - 40% etanol på vintern och drygt 50% övrig säsong. Det har vi gjort under minst 7 - 8 000 mil.

#31
Börje bilkunnig
2011-02-21 10:58

Men 9000 mil är inte mycket.

Förstår att ingen vill köpa den vanvårdade bilen. Trots bra rostskydd är tvätt och vax viktigt i längden, annars slits lacken fortare och får fortare rost.

I en äldre, mer sliten bil med sämre packningar mm är för mkt etanol ännu värre. Vi får se hur det går med E10. Tack och lov är inte 10% extremt mycket.

Extra rostskyddsbehandling ska man ge alla nya bilar, framförallt japanska. (Bäst rostskydd hade japanska bilar runt år 2000.)

Max 15% etanol, sedan slits packningar mm och brandrisken ökar för mkt. Bilen blir dessutom törstigare på etanol. I längden kan detta göra att motorn blir slöare, töstigare iom t e x att den blir slöare och kanske t o m förstöras helt.

#32
789
2011-02-21 11:13

Börje Bilkunnig:
Toyota har faktiskt ett otroligt bra rostskydd däremot hade jag en Honda CRX från mitten på -90 talet och den rostade en del men den var otroligt rolig att köra. Med ökande ålder och förstånd insåg jag att jag behövde en mer "praktisk" bil och då sålde jag bilen även om den var en "kul leksak" med diverse rost. Men Toyota av idag rostar absolut INTE!

#33
Lemlert
2011-02-21 15:00

Det känns som att någon resonerar med sig själv i föregående inlägg men det är väl vara inbillning!? Tack och lov så ser man inte många taksänkta Volvo 142 längre så vi får hoppas att det ohyreproblemet löst sig själv. RX:en är fantastiskt snygg och borde inte rosta mer än andra Lexusar. Vi får väl se i framtiden.

#34
2011-02-22 00:39

Kan bara instämma med vad de flesta redan sagt, jag har ägt 2st Lexusar med mellan 8-10 år på nacken och dessa har absolut inte rostat mer än lika gammla tyska konkurrenter från Audi, Bmw eller Mercedes, tvärtom mindre än dessa trots att Vibilägare gav konkurrenterna bättre rostskyddsbetyg men Lexus har inte några direkta rostproblem jämfört med konkurrenterna i alla fall är mina erfarenheter.
Jag är faktiskt lite förbluffad av att till och med "789" håller med om detta måste jag säga... :)

Hur många Toyota/Lexus-ägare hör som sagt av sig till Vibilägare som är missnöjda med att deras bilar rostar så snabbt och så mycket kan man fråga sig?
Hur många Toyota/Lexus-modeller blir underkännda i procent hos Bilprovningen pga. rostskador efter säg 8, 10 eller 12 eller 15år Vibilägare vilket det ju måste krylla av om era bedömmningar verkligen stämmer?

#35
Gnorf
2011-02-24 11:54

Vi bilägare lottar inte ut sina rostskyddsbetyg.

Rent generellt har japanska bilar sämre rostskydd än svenska och tyska märken. Lexus är i grunden en Toyota, så resultatet är inte oväntat.

Sedan säljer Lexus rätt så dåligt av olika skäl, så det finns ingen heltäckande statistik hos bilprovningen som hos Volvo t.ex. Och eftersom det finns så pass få vagnar ute så hörs eventuella klagomål av förklarliga skäl mindre än när någon volymmodell drabbas av problem.

#36
2014-06-25 18:08

Nej, det har är de inte alls ,snarare tvärtom. En felprognos av VIB igen av Toyota/Lexus rostskydd.

#37
2014-06-25 18:30

Man kan ju tycka att det är allmänt känt att ett tätt skal skyddar mot fukt och rost, men vad händer när hamnar på fel sida och inte kan ta sig ut, tycker att det är lite pinsamt att vi bilägares expert inte förstår det.

#38
2014-10-06 17:44

Lexus finns i 3 varianter; Lättrost, mellanrost och mörkrost!

#39
2014-10-06 17:45

Inte så långt från Mercedes alltså!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.