Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Är LED-ljuset lagligt?

Bilfrågan

”Möter dagligen fordon som man kan misstänka monterat dessa kit, där jag upplever att bländningen är väldigt hög. Har Vi Bilägare haft några tankar på att testa dessa?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har i de senaste numren av Vi Bilägare sett en ökning av annonsering från diverse företag och varumärken som säljer olika typer av belysning. Det kan handla om allt från så kallade LED-ramper som ju är en annan typ av extraljus, men också så kallade konverteringssatser till bilar som normalt använder halogenlampor för halvljus. Det utlovas mycket ljus, enkel installation och låga priser.
Har Vi Bilägare haft några tankar på att testa dessa kit i sin berömda ljustestningsutrustning? Jag möter dagligen fordon som man kan misstänka monterat dessa kit, där jag upplever att bländningen är väldigt hög. Samtidigt så utlovar leverantörer som OWL en H7 lampa som är e-märkt, men är det lagligt? Internationella jätteföretagen IPF och Philips släpper egna ersättningslampor i H4 och LED med egna varumärkets prestige bakom. Kan ni kommentera och utröna om dessa kit är lagliga på vägen samt vilka som kan tänkas ge en ljusbild som är likvärdig eller bättre än en originallampa? 
Anders Mullo

Svar:
Utbyte av E-märkta produkter i bilens belysning är inte godkänt. Någon kontroll existerar dock inte, om det inte rör sig om mycket tydliga förändringar som upptäcks vid besiktning eller vid en polismans ”flygande besiktning”. Därför förekommer många produkter som kan ge avsevärd bländning. Hittills har Vi Bilägare valt att inte testa ej godkända lösningar. Men det finns i framtiden anledning att göra en koll av vad som händer när originaldelar i belysningen byts till andra. 
Se också vårt test av LED-ramper i nr 1/2018.
Erik Rönnblom, Ljustestare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2018-02-01 11:08

Att konvertera en strålkastare till LED är inte så självklart enkelt. Exakt var själva ljuspunkten hamnar i en strålkastare är extremt viktigt för resultatet. En halogen eller Xenon-lampa har 1 väldigt stark ljuspunkt, medan en LED-lampa ofta har flera ljuspunkter. Detta i sig gör att risken för felaktig ljusbild ökar markant.

#2
2018-02-01 18:18

Du kanske redan har sett det här testet (på tyska, går väl att översätta med Google translate) från tyska motororganisationen ADAC som gör extremt tyskt grundliga tester: https://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/licht/lichttechnike...
Där testar de ersättningslampor i olika strålkastarkonstruktioner, t ex i Freiflächenreflektorscheinwerfer. De skriver att i Tyskland kan det bli bekymmer med försäkringsbolagens ersättningar vid olycka om det framkommer att man kört med olagligt ljus. Är det så i Sverige också?

#3
2018-02-01 18:22

Största skillnaden är att halogen och xenon i grunden är en rundstrålande ljuskälla medans LED är en riktad ljuskälla. Reflektorer m m bör se helt annorlunda ut för LED.

#4
2018-02-02 08:41

Har led original i bmwn riktigt bra. Däremot halogen i dimljusen. Ser inte klokt ut

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.