Nästa artikel
Bilfrågan: Är lågprisdäck något att ha?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är lågprisdäck något att ha?

Publicerad 1 mars 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Vi Bilägare har genom åren testat en hel del så kallade budgetdäck. Vår däckexpert Erik Rönnblom berättar om de är något att ha.
"Är de bra eller ska man kanske glömma att de finns? Jag har alltid kört däck som är ”bäst i test” och har inte blivit besviken." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det är mycket intressant att läsa era däcktester. Emellertid så finns det ett till synes oändligt antal däckfabrikat. Jag har hittat en del däckmärken som verkar intressanta, till exempel Aoteli, Landsail, Sailun, Ling Long Grenmax, Autogrip, Nankang, Tyfon, Duro, Kingstar, Delinte, Firemax, Meteor, Nexen, Sagitar, Toyo, Westlake, Roadstone, General, Cooper Mastersteel, Petlas Vellox Sport.
En del av dessa däck kostar bara en tredjedel av vad ett premiumdäck gör.
Är något av dessa bra eller ska man kanske glömma att de finns? Jag har alltid kört däck som är ”bäst i test” och har inte blivit besviken.
Göran Kärnberg, Uddevalla

Svar:
Vi kan hålla med om att utbudet av däck har ökat beroende på handeln via internet. Det är ingen konst att med några klick, hitta och köpa fabrikat som inte har någon officiell importör i Sverige. Det i sig är en anledning att vara lite försiktig med köpet, om det inte finns tester eller annan kunskap om produkten.
Av de däck du räknar upp har vi bara testat versioner av Nexen, Toyo och Roadstone och de däcken var svagare främst på väta. Det finns alternativ till lite lägre pris som har acceptabla prestanda och det är främst premiumtillverkarnas andrafabrikat, exempelvis Debica, Fulda och Sava från Goodyear eller Gislaved från Continental.
I kommande nummer av Vi Bilägare (5/2018) redovisar vi ett test av just lågprisdäck. Där framgår skillnaderna mellan ett av de bästa premiumdäcken och några av de billigaste alternativen. Och även inom den gruppen varierar egenskaperna avsevärt. Därför är det svårt att ge generella råd om lågprisdäck. Vår erfarenhet är att det främst är våtgreppet som premium klarar bättre. Bra grepp på torr väg är inte riktigt lika knivigt att åstadkomma även om det också där finns skillnader.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-03-01 09:03
FXX

Är Toyo ett budgetdäck? Toyo Proxes var länge lite av en måttstock för banracingåka, men det kanske är annat idag.
Jag hade Ling long-däck på en BMW en gång. Det var väldigt underhållande att åka med ställ genom rondeller som 20-åring med stark sexa under huven. Men speciellt säkert var det inte. Jag skulle, med den erfarenheten, aldrig köpa billiga Kina-däck igen. Greppet på torr väg skiljer inte mycket, men så fort vägen blir fuktig så är Kina-däcken (eller var iaf. enligt min erfarenhet) totalt livsfarliga. Men det kanske är annat idag, men dom är väl billiga av en anledning.

#2 • Uppdaterat: 2018-03-01 09:23
Styggavargen

Förutom bromsar är däcken de viktigaste på bilen. Att man ens överväger lågpris däck är jag mycket skeptisk till. En dag kanske rätt däck räddar ditt liv. Jag har alltid köpt av de stora och kända tillverkarna, just nu använder jag cotinental.

#3 • Uppdaterat: 2018-03-01 09:41
Kricko

Vargen, den enda faktorn som är relevant är väl rullmotståndet för lägsta möjliga förbrukning och därmed koldioxidutsläpp? Det kan väl ett budgetdäck klara minst lika bra som ett premiumdäck? För komfort och säkerhet spelar väl lika liten roll på däcken som för bilen i övrigt? Och det är ju inte bra att folk har bra grepp med kort stoppsträcka, det ökar väl risken att man kör på dem bakifrån? Känns som att du är lite inkonsekvent nu...

#4 • Uppdaterat: 2018-03-01 09:48
Granlundii

Skulle aldrig köpa lågprisdäck, men köper inte heller de dyraste. Nu senast har jag haft Gislaved sommar och vinterdäck. Jag tycker däcken har varit helt bra, men sommardäcken är slutkörda efter lite för få kilometrar enligt mig. Finns det åsikter om vilka sommardäck som håller hyfsat länge och samtidigt är trygga och bra?

#5 • Uppdaterat: 2018-03-01 09:54
Saabium

Är det något man ska satsa på så är det bra däck. Är övertygad om att jag undvek en olycka pga just detta för några veckor sedan. Jag var väl lite ouppmärksam när jag körde in mot en rondell, men där kom en stor SUV i galen fart genom rondellen och det var halt... men mina nya Hakkapelitta 8 dubb grep galet bra i underlaget och kombinerat med ABS lyckades jag få stopp i tid. Jag tvivlar på att det lyckats med slitna eller billiga däck.

#6 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Granlundii.
Däckdimension, frågas.

#7 • Uppdaterat: 2018-03-01 10:02
Granlundii

195 / 60 R15 om jag nu minns rätt. Inga moderna lågprofilare inte :)

#8 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Verkar vara vettig dimension. Hjulinställning, rätt lufttryck, sansad högerdoja. Gislaved har såvitt jag vet ett gott rykte.

#9 • Uppdaterat: 2018-03-01 10:18
hultarn

Att hävda att Kinesdäck är bara skit är som att säga att alla europeiska däck är skit bara för att något av dem presterat dåligt.
Det är ju bekant billigare att producera även kvalitet i Kina, och det finns kinesdäck som faktiskt presterar bra. (och de som verkligen är skräp, men det finns såna från andra länder också)
Jag köpte Landsail LS 588 till min C5 är och är väldigt nöjd med dem, mycket komfortabla och tysta. Stor skillnad mot de Michelin som satt på innan.

#a • Uppdaterat: 2018-03-01 10:18
Världens vackraste man

Jag köpte en motorsvag lätt bil för några år sedan. På bilen satt kinesiska KingStar-däck som förra ägaren köpt. Skapligt med mönster var det och jag tyckte däcken fungerade utmärkt. Däremot blev de utslitna katastrofalt snabbt så när det gäller KingStar tror jag att det man sparat i inköpspris går åt till inköp av nya däck ganska snabbt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.