Bild
Nästa artikel
Frågeställaren söker prisvärda pickupalternativ. På bilden syns Toyota Hilux från 2012.

Bilfrågan: Är Hilux bäst?

Bilfrågan

"Finns det någon mer prisvärd pickup med dubbelhytt som är lika hållbar och ekonomisk? Kan det vara värt att importera från ett annat EU-land?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har funderingar på att byta upp mig till en större och mer praktisk bil. Min nuvarande Toyota Urban Cruiser är för liten. Behovet är en pickup med dubbelhytt. Mitt val har landat på en Toyota Hilux.
Jag har googlat och sökt på många ställen och nästan alla är överens om att en Hilux är den mest ekonomiska och hållbara pickupen som finns. Men begagnatpriserna är höga. Finns det någon mer prisvärd pickup med dubbelhytt som är lika hållbar och ekonomisk som Hilux? Kan det vara värt att importera en Hilux från ett annat EU-land?
Urban C
 
Svar:
Mitsubihish L200 och Nissan Navara är ett par andra slitstarka pickuper som finns med dubbelhytt. Båda ligger vanligen lite lägre i pris än en Hilux. Att importera själv kan bli billigare men är också krångligare och kan bli problematiskt om det visar sig att bilen är behäftad med fel.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vilken pickup skulle du rekommendera till frågeställaren?

Kommentarer

#1
2016-02-03 10:31

Hiluxen hade varit mitt självklara förstaval. Vi har dom i gruvan i Norrbotten och det är dom enda bilarna som håller i längden.
Navaran håller knappt ihop i 10000 mil.
L200an kan jag inte uttala mig om.

#2
2016-02-03 10:36

VW Taro är samma bil och borde vara billigare. Dock har jag inte kollat prisbilden

#3
2016-02-03 12:10

VW Taro från Toyota blir nog inte lätt att hitta då samarbetet tog slut 1997.
http://www.bilgaraget.se/toyota/hilux?sort=price_ask&type=asc&en...

#4
2016-02-03 12:15

HiLux naturligtvis! Det finns en anledning till att den är dyr även i andrahand. Slitstyrka,pålitlighet, kvalitet, andrahandsvärde är kärnvärden på denna bilmodell.

#7
2016-02-03 15:46

Länk för "Rangernördar":
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Ranger
Det amerikanska Ford Ranger slutade produceras 2011, numera är den samproducerad med Mazda som för övrigt är en i Sverige underskattad pickup!

#8
2016-02-03 16:04

I elkraftkretsar har Ford Ranger inte något gott rykte om sig. Ryckig gång, återkallelser, taskigt rostskydd m.m. - listan kan göras lång. Däremot har den bra vägkomfort.
Förmodligen är det bättre att satsa på en Hilux eller möjligen en Amarok!

#9
2016-02-03 17:07

ISUZU är en bra pickup. Kan fås med enkel, dubbel eller 1½ hytt. Automat finns ej på Hilux med 1½ hytt o diesel. Isuzun är en nedskalad lastbil så torde duga bra.
http://www.isuzu-sverige.se/ http://www.isuzu-sverige.se/Extended-Cab-Shiro

#11
2016-02-03 18:11

Vi servar och reparerar flera pickuper varje vecka på mitt jobb där många maskinförare kör dåliga vägar och terräng dag efter dag.
Kvalitetsmässigt är Hilux tveklöst den mest robusta pickupen med högre kvalitet än konkurrenterna.
Konkurrenterna förbrukar massor av delar under så hård körning som hjullager, abs-sensorer, vevlager, bakaxlar som läcker olja, dieselpumpar och framvagnsdelar för att bara nämna lite, delar man i princip aldrig byter på Hilux trots samma körmönster.
Det är svårt att förklara dessa stora skillnader annat än en klart högre kvalitet hos Hilux

#12
2016-02-03 20:37

Nej,det finns faktiskt ingen bättre Pickup och det är också en del utav orsakerna till det höga andrahandsvärdet.
Bilar från andra länder kan sakna viktig säkerhetsutrustning ( antisladd m.m ) och det är också väldigt svårt att kolla upp dess historia.
Det står inget om bilen skall inhandlas som ny eller inte men nya Nissan Navara ( King cab ) är också trevlig och söker man mycket effekt så finns den med en stark V6:a.

#13
2016-02-03 23:44

Nackdelen med Toyota är väl främst komfort och stolar.
Tänk också på att en pickup är BRA MYCKET DYRARE I DRIFT än din Urban Cruiser. Och då menar jag verkligen dyrare i drift.
Kör du mycket privat är dessutom soppakonsumtion väl tilltagen på alla pickisar så fort du försöker hålla mlmsat tempo. (Ok, en 2010 drar inte på långa,vägar lika mycket soppa som en 2000 års pickis. Men det är fortfarande ett antal deciliter upp mot ex en Audi A4, Mb C-klass eller liknande. Och pickisen är antagligen lika dyr eller dyrare att äga också).
Just: kolla skatten innan du köper din pickup! Annars kommer du att få skrämselhicka när du jämför med din Urban Cruiser.

#15
2016-02-03 23:46

Jämför driftskostnader med din Urban Cruiser innan du slår till! Annars kommer du att få skrämselhicka första gången brevet ,ed fordonsskatten ramlar ner i brevlådan. Särskilt när du inser att den bara täcker några få månader.

#18
2016-02-07 07:51

von-Klotenhjelm:
Hur man upplever stolar är väldigt invidiuellt. Jag jämför alla stolar med min halvtaskiga rygg och med hur min handikappade hustru klarar av dem. Men det är som sagt invidiuellt.
Gällande komfort i övrigt har jag kanske en tendens att jämföra allt med min MB med adaptiva dämpare. Och då blir ju en pickup rätt okomfortabel. Samtidigt vet jag mycket väl att det är en enorm skillnad i komfort på en ny Toyota eller Nissan idag, jämfört med slutet på 90-talet.
Kommer man från en Urban Cruiser till en 2 år gammal Hilux, är det nog ett steg upp i komfortronden.
Hade förresten en King-cab från 99 som andra bil några år. Morsan fick ner den i 1,2 en gång när hon lånade den. Och då körde hon ren landsväg i lunk som aldrig översteg 110. När jag åkte upp till Norrland för älgjakten brukade den ligga närmare 1,5. Idag är de rejält mycket snålare. Har en bekant som kör Mitsubishi, och den ligger runt 0,9 blandad körning. Och han kör normalt, inte direkt hetsigt men inte heller slött.

Jag håller dock fast vid att om man kommer från en Urban Cruiser och inte vet vilka driftskostnader en pickis har, så kommer man att få skrämselhicka.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.