Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Peugeot 308 SW med glastak och undrar varför det inte görs krocktester med bilar som är utrustade med tak i glas.

Bilfrågan: Är glastak krocksäkert?

Bilfrågan

”Har försökt att hitta ett krocktest med bilar som har panorama- eller glastak men hittar inga. Varför testas inte tak av glas?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag äger en Peugeot 308 SW och har försökt att hitta ett krocktest med bilar som har panorama- eller glastak men hittar inga tester.
Frågan är varför ingen tillverkare eller Euro NCAP testar sådana bilar då tak av glas har blivit mer vanligare nu.
VH

Svar:
Euro Ncap testar bilarna i grundutförande och glastak är i allmänhet tillval, även om det kan vara standard på vissa marknader. Därför har ingen bil med glastak kraschats av den oberoende säkerhetsorganisationen. Men tak av glas måste uppfylla alla homologiseringskrav och har förstås testats av tillverkarna själva.  
För några år sedan skrev Vi Bilägare om en Renault Mégane Scenic där glastaket plötsligt splittrades. Men dagens glas är
laminerat och uppför sig i en krasch som en vindruta – det vill säga att glaset spräcks men inte splittras. 
Volvo tillhör de bilmärken som erbjuder glastak och dessa testas både virtuellt och i verkligheten lika noggrant som bilar helt av plåt, vilket innebär att de genomgår en rad olika typer av krascher.
Volvo bedyrar att en bil med glastak är lika säker som en med plåttak. Euro NCAP svarar på Vi Bilägares frågor att: ”Vi har ingen anledning att tro att bilar med glastak erbjuder sämre skydd än andra bilar”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om glastak?

Kommentarer

#1
2017-12-15 10:49

Det är inte själva plåten som är krockskyddet vid rundslagning, utan ramen och stolparna. De tror jag inte är svagare.
Däremot lär det kunna bli klart grisigare med glassplitter, lossat glastak och annat skit i personutrymmet av ett glastak.
Skulle jag välja det enbart för säkerheten skulle jag klart välja ett plåttak.

#2
2017-12-15 09:42

Instämmer med milkylainen.

Jag har haft bilar med traditionell taklucka, vilket jag tyckt haft begränsad användning. Har man den öppen blir det ett förbannat oväsen och stängd släpper den ändå igenom heta solstrålar, så mest har innerluckan också varit fördragen. På vintern tyckte jag mig också uppleva kallras från luckan, men det kan ha varit inbillning.
Jag har faktiskt inte åkt i någon av de nyare bilarna med dessa jättefönster och kan alltså inte bedöma om de skulle upplevas som trevliga ljusinsläpp eller mest vara irriterande. (Jag vet att Marianne Sterner har en viss vurm för dylika takfönster.)

#3
2017-12-15 10:15

Jag har också undrat över detta? Hur blir det om du krockar med en älg? Eller om du voltar där det finns sten och stubbar? Folksams älgtest på en V70 med taklucka ser ju inte så roligt ut: https://www.youtube.com/watch?v=98ZK_kknP9U&t=127s

#4
2017-12-15 10:21

Nu är väl glastaken kanske laminerade, så då blir det inte så mycket splitter. Å andra sidan är sidorutorna nästan alltid härdade (förutom de dubbla).
I den bästa av världar skulle taken ha en splitterskyddsfilm på insidan men det tror jag inte förekommer på bilar alls.

#5
2017-12-15 10:31

Jag har glastak, men har alltid innerdelen fördragen av bullerskäl. Glasytor reflekterar ljud alldeles för bra. För egen del skulle jag inte betala ett öre för att ha glastak.

#6
2017-12-15 10:40

Glastak höjer framför allt upplevelsen i baksätet. För den som kör ensam har det liten eller ingen betydelse, men det kan verkligen lyfta en familjebil.

#7
2017-12-15 10:41

Jag har glastak på cabben, får se hur det artar sig. (nu tänkte jag inte krocka, utan om det upplevs kallras, eko eller kondens)

#8
2017-12-15 11:23

I Tesla fick bilägaren som gjort en massa tester i Norge köpa till ett löst skummskydd för att sätta upp under det stora glastaket för att det blev för mycket kallras och kondens från glastaket. Glastaken på bilarna är inte som våra moderna fönster som är fyllda med gas mellan flera rutor för att slippa kallras och uppvärmningskostnader utan mer som enkelglasfönster från förra seklet.

#9
2017-12-15 11:25

Hade glastak på Forden och uppskattade ljuset och känslan av rymd i kupén. Jag drog nästan aldrig för innerskyddet förutom vid extremt stekande solsken. Att det skulle vara mindre säkert är väl bara spekulationer vad jag förstår men däremot har det väl hänt att dom kan spricka och att vissa modeller är mer känsliga för det. Men jag skulle absolut vilja ha glastak igen nån gång.

#11
2017-12-15 12:52

I länken så har denna bil glastak i testet, som splittras helt ca 1:30 i videon som redan vistats i en annan artikel.

https://youtu.be/k5C5cYOagnY

Verkar använda fler bilar av samma sort vid testen om man ser in 1:34 i samma video där torkarna inte är i samma läge?

#12
2017-12-15 14:02

Om glaset är laminerat eller inte varierar starkt från bilmärke till bilmärke, orsaken till att glaset inte varit laminerat i vissa är att laminerat glas är tyngre och dyrare.

Det är nonsens att påstå att glastak i den groteska storlek som är senaste mode inte försvagar styrkan.
Men eftersom efterfrågan är stor är det otänkbart att antyda negativa sidoeffekter...

"”Vi har ingen anledning att tro att bilar med glastak erbjuder sämre skydd än andra bilar”."
TRO - man pysslar alltså med religion och inte vetenskap...
Absolut ingen överraskning.

#13
2017-12-15 14:30

Skulle inte vilja ha glastak eller lucka om det ens vore gratis. Dessutom tror jag att det väger mer än vanligt plåttak, i sådant fall så blir ju tyngdpunkten högre vilket ju inte är bra.

#14
2017-12-15 15:57

Här är en äldre Peugeot 407 med glastak i samma Folksams test: https://www.youtube.com/watch?v=urPz7rK-OZM
Bra med tanke på att dom satte älgen att "passa in" perfekt mellan ramarna?
Jämför med Volvo V70 som nån länkade ovan: https://www.youtube.com/watch?v=OQae61pjuIY

#15
2017-12-15 15:56

Det finns ju folk som köper cabbar utan att ifrågasätta om säkerheten är sämre än på coupéversionen.

Så jag tror inte att den som väljer till glastak funderar nämnvärt på detta.

#17
2017-12-15 17:35

Jag gillar glas/panorama-tak - så det har jag. Tänker inte på att krocka normalt. Har inte krockat på 45år, dvs aldrig - så varför bry sig. Njuter istället av ”öppenheten” och ljuset, utan att få drag i nacken. :-)

#18
2017-12-15 19:54

Det har visat sig i en mängd konstruktioner att glas som bärlag ej är att lita på.
Ett stycke homogen plåt är givetvis bättre mot ett infattat glas för vad som händer med glaset vid en kraftig smäll är att antingen så går den i bitar eller så släpper glaset ur infattningen och trycker te en.
Plåt däremot är segt, bular o bänder och kan aldrig kom till en med den samma energi som glas.
Jag har efter en krock suttit indränkt i glassplitter, små jack här o där och glassplitter över allt ända ned byssorna..det trillade ut små glasbitar ur öronen, fy fan för glas säger jag bara....glastak? Aldrig!

#19
2017-12-15 20:30

För min del är detta gammal, dålig minnesbild och från början hörsägen. Det bör ha varit i början på 80-talet när en dyrare bil (MB?) med någon form av glastak voltade minst 2 varv. Svåra skador. En kompis som var tidigt på platsen och försökte hjälpa till berättade att räddningspersonalen sagt att volta mer än ett varv med sådant tak medför större risk. Vore intressant om det gick att inventera den typen av olyckor för att konstatera ev riskökning.

#20
2017-12-16 05:17

Att man inte har krockat i 45 år betyder inte att man skall sluta bry sig om bilens säkerhet. Med detta argument kan man lika gärna sluta bry sig eller använda sig av bilbälte. Svårt att tro att glaset kan ge lika effektivt skydd som plåt.

#21
2017-12-16 13:10

Euro NCAP "har ingen anledning att tro" att glastak har sämre egenskaper vid deformation än plåt!
De har väl "ingen anledning att tro" att avgasprov i labmiljö ska skilja sig från verkligheten heller!
Ring och kolla?

#22
2017-12-16 14:46

Jag har ett sånt där panoramaglastak. Skulle aldrig i världen köpa en bil med det igen, nog det mest meningslösa påfund som uppfunnits. Hade gardinen bortdragen en gång, det blev sånt äckligt ljus i bilen, och varmt och otrevligt med solen rakt i huvudet så jag har inte öppnat gardinen på 8 år. Nu har det dessutom spuckit också, vet inte om det blev när det kom en åskskur en varm sommardag. Glas tål ju inte temperaturväxlingar så bra.

#23
1
2017-12-16 19:00

Taklucka är underbart, glastak inte alls lika bra men en liten tröst ändå, vill absolut inte ha en bil med trist plåttak.

#24
2017-12-16 19:02

Förra veckan körde min fru över E4bron i Umeå när ett stort is och snö sjok föll från pylonen och krossade vindrutan, om det hade träffat panoramaglastaket har taket med säkerhet kommit in i bilen med förmodligen svåra personskador,så den bilen får snart en ny ägare.

#25
2017-12-17 06:52

Enar, nej. Lamineringen håller glassplitter borta men det kan ju vara olika tillverkningsprocesser så kan inte säga om andra än PSA bilar. Värmen från solen kommer ju inte in, det har ni uppfattat också fel.

#26
2017-12-17 09:01

Har taklucka av glas på ena bilen. är bara positivt.

#27
2017-12-17 16:17

Glastak är najs men det finns ju också nackdelar, jag skulle nog helst välja en panoramavindruta som gick lite längre upp mot taket än vanligt, gillar inte alls den instängda "kepskänslan" som många bilar ger, då måste jag böja mig framåt för att se många rödlysen om jag står först i kön

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.