Bild
Nästa artikel
Vindrutorna blir allt tunnare för att spara vikt.

Bilfrågan: Är det skillnad på rutor?

Bilfrågan

”Jag undrar om det är olika kvalitet på vindrutor. Har det någon betydelse vilken bilglaskedja man anlitar?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag undrar om det är olika kvalitet på vindrutor. Har aldrig sett något test på detta. Motstånd mot stenskott och vanligt slitage (blästring). Har det någon betydelse vilken bilglaskedja man anlitar?
Per-Inge Kindesjö
 
Svar:
Visst kan det förekomma skillnader i kvalitet, men de flesta större bilglaskedjor köper rutorna från samma leverantörer. Generellt gäller att vindrutorna med tiden blivit tunnare för att spara vikt. Det har också blivit vanligare med stenskott vilket kan ha flera orsaker. Vägarna grusas numera med stenkross, vilket är extra vasst och elakt mot glasrutor. Gruset fastnar lätt i däcken och sprätter iväg i högre farter. Dagens bilar har heller inga stänkskydd som skulle kunna stoppa stenar från att slungas mot en bakomvarande bil.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du bytt ruta på din bil?

Kommentarer

#1
2016-09-13 09:18

Visst har jag, glasverkstaden, bytt ruta på någon bil jag haft. Kanske dags att införa stänkskydd på nya bilar.

#2
2016-09-13 10:59

Finns väl typ bara två? Saint Gobain och Pilkington. Lite trist att det inte verkar gå att få tag i orginalrutor med orginalstämplar etc. Blir genast lite mer begagnat när det inte är tillverkarens logga på grejerna tycker jag :P

#3
2016-09-13 12:05

Det är märkligt att det i denna miljötänkandets tid inte finns krav på stänkskydd. Dessa gummilappar borde bespara soptipparna många ton med oanvändbart glas varje år.

#4
2016-09-13 12:39

Ett evigt tjat ;) Stänklappar var aktuella förr när bilar hade en markfrigång på 40 cm. Idag när bilar generellt är lägre har de liksom spelat ut sin roll. De stenar som ett stänkskydd fångar tar stötfångaren idag. Har dessutom åkt bakom lastbilar som har stora gardiner som nästan släpar i marken - och nog fasen flyger det sten bakom dom med.

#5
2016-09-13 20:12

Låg 200 m bakom en annan bil häromdagen. Nog fasen fick jag stenskott i rutan som behövde lagas för 200 kr. Stänklappar gör nytta både fram och bak. Överhänget bak är för kort och ligger för högt för att ta stenarna. Söderut där man inte sandar asfaltvägarna behövs inga stänklappar. Det är väl därför de försvann.

#6
2016-09-13 20:13

Skagerström , nä där har du fel, ligger du bakom en lastbil med dubbla däck bak där kan de sitta rejäla stenbumlingar som kan släppa när farten ökar blir en skaplig smäll i bilen om den släpper rakt bakåt, stänkskydden va inte obligatoriska för att bilarna va högre förr utan de va nog ett arv från grusvägarnas tid och vissa vägar ser ju nästan ut som såna numera, så att stänkskydden fyller nog sin funktion även idag.

#7
2016-09-13 20:42

Återigen är diskussionen om stenskott igång. Den allmänna missuppfattningen är att stenar kastas iväg bakåt från däcken. Det sker bara om bilen körs med hjulspinn. I normala fall kastas stenar rakt upp i luften och blir "påkörda" av mötande eller bakomvarande bil. Därför är risken för stenskott lika stor vid möten som vid omkörningar (eller om avståndet till framförvarande bil är för kort) och blir kraftigare om farten är hög.

#8
2016-09-13 21:32

Om stenarna kastas "rakt upp i luften" så bör ju rimligtvis stenarna träffa den egna bilens underrede?

#9
2016-09-13 22:31

Ja celef, många stenar träffar den egna bilens underrede, men inte alla. Om stenarna skulle kastas bakåt borde inga stenskott ske vid möten, men de flesta stenskott jag har råkat ut för har skett vid möten.
Här har Redaktionen något att klargöra.

#10
2016-09-13 22:59

När stänkskydd är monterat, slungas stenar mot dessa och studsar ut på sidan på mötande bilar.
Hoppas inte att stänkskydden kommer tillbaka då dom ständigt slets bort och orsakade bilägarna stora kostnader.

#11
2016-09-14 07:40

O.V.E. man undrar hur en del resonerar ibland, "Stänkskydden slets av"..... var det på 50-talet när man skruvade dit dom med plåtskruv i karossen?
När jag tog ut en ny volvo v70 för några år sedan så valde jag till stänkskydd och försäljaren tittade på mig och sa, -det är inte många som vill lägga den kostnaden för stänkskydd på nya bilar men det skyddar bilens sidor mot just det, blästrande STENSKOTT! och skyddar bakomvarande fordon. Dom var snyggt lackade i bilens kulör och kostade ynka 1500kr. Dom satt fast hela 10 000mil och jag är säker på att dom fortfarande sitter fast.
Nu kör jag Peugeot 508 med panoramaglastak och jag önskade att bilen framför mig hade haft just det, STÄNKSKDD så hade jag sluppit att få ett nesligt stenskott i mitt glastak som dessutom inte går att ta på bilens glasförsäkring utan jag får slanta upp dom pengarna själv. Ja! Jag får skylla mig själv att jag köpte en bil med panoramaglastak.
Jag kör också motorcykel och jag kan tala om för dig att när en lite sketen sten kommer vinande från en bil utan STÄNKSKYDD och träffar ansiktet när man för tillfället råkat ha visiret öppet så gör det vääälldigt ont. För att inte tala om märkena man får i hjälmen så att snacka om att stänkskydd inte hjälper och att dom hela tiden lossnar och förorsakar bilägaren stora ekonomiska skador är inget annat än en indikation på svår enfaldighet av stora mått.

#12
2016-09-15 21:12

Jag kom att tänka på Saab 99 som hade sex (6!) stänklappar.
En bakom vardera framhjulet och framför och bakom bakhjulen.
Men det var före GMs inträde förstås!

#13
2016-09-20 14:35

I dessa tider utan stänkskydd på bilarna bör man även i det avseendet tänka på att hålla avståndet till framförvarande fordon. Det gör tyvärr långtifrån alla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.