Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Är det fel i skärmarna?

Bilfrågan

Filtinnerskärmarna tätar inte som jag vill, har Volvo gjort fel? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en ny Volvo V90, trots att den bara fått en trea i betyg för sitt rostskydd. Nu har jag sett att de
bakre filtinnerskärmarna inte tätar som jag vill att de ska göra. Jag har tittat på flera V90 än min och sett att en del innerskärmar tätar bättre och andra sämre. Detta verkar vara ett generalfel hos nya V90 och jag skulle vilja veta vad Volvo anser om detta.
Michael Alström

Svar:
Vi har inte fått några som helst anmärkningar eller rapporter om detta. Volvos rekommendation är att kunden vänder sig till sin verkstad för att se om det är något på just hans bil som måste åtgärdas.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation

Diskutera: Vilka rostfällor håller du koll på i din bil?

Kommentarer

#1
2017-11-23 07:57

Nu är ju frågan vad som kan anses bra, men varierande bra tätning ger inga signaler om god byggkvalitet.

#2
2017-11-23 08:47

Dyr och och med sådär rostskydd. Men den har ju i alla fall en pekskärm med massa appar...

#3
2017-11-23 08:54

Vore ju bra med en bild. Men vad menar man? Att innerskärmen glappar från sin montering? Har den fel storlek? Normalt sitter ju skärmar och plastsköldar monterade. De kan ju lossna förstås och då får man åtgärda dem. Det är inte nått sånt som hänt?

#4
2017-11-23 10:02

De flesta som köper en kommer nog aldrig på tanken att vara kritisk... så då blir ju antalet rapporter därefter...
Det stämmer ju med Volvos ryckte sedan tre år tillbaka som tillverkare av bilar med taskig byggkvalitet så det är säkert en riktig iakttagelse.

#5
2017-11-23 10:08

N-iklas: Jag har tagit ut 2 nya Volvo de senaste 3 åren och jag upplever verkligen inte det du försöker få det till.....båda bilarna känns väldigt välbyggda med snygg och hög finish och kvalitetskänsla. Den första körde jag 11.500 mil på 24 månader och hade inte ett fel förutom vanlig service och den andra nu har jag kört 4.500 mil på 9 månader och samma där, inte nånting förutom service och en återkallelse för att byta en skruv de tydligen kommit på ev. var fel.

#6
2017-11-23 10:17

En Volvo känns ganska mer budget om man ställer den mot en Mercedes audi eller varför inte en Lexus av motsvarande stl.

#7
2017-11-23 12:59

@Henrik M;
Det är efter 10 000 mil som det börjar märkas om det är någon kvalité på sakerna, och till och med en bil med riktigt uselt rostskydd klarar 24 månader utan att det märks.

Men i dagens samhälle så ska väl bilar ändå bytas lika ofta som telefoner då "appar" och annat skräp blir omodernt. Själv brukar jag köra bilarna till 25-30 000mil och då får man en desto bättre indikation på kvalitén...

#8
2017-11-23 13:07

Men det är ju bara att läsa alla rapporter och klagomål på Volvos alla fel och brister i tillverkningen under de senaste åren, det vimlar ju av dem, bara en Volvoentusiast kan vara okunnig om detta.

#9
2017-11-23 15:12

Till Volvos försvar så ser jag sällan en rostig Volvo efter tjugohundra.
Min sena 245:a rostade inte heller, kompet stagnerade det var det enda.
Sedan är detta med att vad man vill..då får man allt göra själv själv eller bo i USA där man kan få en komplett igenom gång med pulverlack och epoxy bara att man kan betala för sig.

#10
2017-11-23 16:34

245:orna blev rosthögar efter några år. Skall inte räkna upp allt men hål i golvet här och där och i bakluckan under fönstret och till sist körförbud när tvärbalken bak rostade loss helt och hållet. Kostade 4000kr för att få dit en ny balk, ny lucka, 4000kr, piratgrejor som sålde bra. Fanns ingen behandling i balkar och luckor. Rostade aldrig mer efter min behandling, men blev ett såll på andra ställen.

#11
2017-11-23 16:37

Gissar att det var runt år 2008-09 man påbörjade utförsbacken. Nu börjar man plana ut på en ekonomiskt fördelaktig nivå på vilken man sannolikt, med hjälp av "dimridåer" kan operera 8-10 år innan verkligheten kommer ikapp.

#12
2017-11-23 16:40

@Tvärnit. Det är inte den synliga rosten på dörrar och skärmar mm som brukar vara så allvarlig. Det är under bilen det händer ;)

#13
2017-11-23 16:45

Styrman..:) Men det heter också att det man inte vet det lider man inte av.

#14
2017-11-23 19:01

Jag lider synnerligen när jag får byta en bärarm för jag varit ovetande om ett undermåligt rostskydd.

Själv föredrar jag förebyggande underhåll då det är både billigare och lättare att planera. Brukar rostskydda mina bilar ungefär vart annat år.

#15
2017-11-24 08:28

Det tycks som om flera tillverkare, bland dem Volvo, börjat att pruta på rostskyddet runt 2008-9-10. Ska bli intressant att se vad som händer med dagens bilar. Såg förresten en E-klass från 2008 som hade rejäla "sorgkanter" runt bakre hjulhus och nederkant av dörrarna, jag som trodde de skärpt till sig!?

#16
2017-11-24 11:39

Filtinnerskärmarna ska väl inte täta ens? De är väl där för att minska ljudet från vägen och grus etc. Mot karossen ska de väl sitta "fast" mest. De ska inte viberara och nöta på lacken, men de måste ju sitta så eventuell fukt bakom kan ventileras ut.

#17
2017-11-27 01:45

Styrman Jansson. Om vi kollar på den långsiktiga slitstyrka så är Volvo i en klass för sig. Det är bara Mercedes som kan matcha (i genomsnitt). Heltäckande data visar att Volvo helt enkelt blir äldre än sina konkurrenter. Och dessutom rullar de en ansenlig summa mil. Det finns till och med modeller som i genomsnitt ligger runt 30 000 mil (vilket ger oss en rejäl andel som ligger uppåt 45-50 000 mil). Mig veterligen ligger ingen annan där.

Så om Styrman Jansson efterfrågar just långsiktig slitstyrka är det en Volvo han skall titta efter. Ingen annan (ja förutom MB då) går lika länge.

MVH AL

#18
2017-11-27 22:01

A.L En Volvo känns inte fräsch efter 14-15000 mil och några år på nacken. Klädslar spricker, bussningar blir glappa och bilarna börjar kännas svampiga och gnirkiga. De bilar som kriminella skruvade mätare på, var tyska premiumbilar som kanske gått 30-40000 mil där mätarställningarna halverades med en ny ratt & pedalgummi, så wips hade de tjänat mycket pengar.

#19
2017-11-28 13:10

J.L. Jag vet inte om jag håller med dig. Den Volvo jag har haft som rullat längst var en V70. Den hade 33 000 mil på mätaren när jag sålde den. Det enda som var dåligt där var lådan- eftersom ingen bytt olja i den. Men i övrigt gick den lika bra som när den var ny.

Men om vi studerar heltäckande data så blir Volvo näst äldst på marknaden. Det är bara Mercedes som blir äldre, + 0.3 år närmare bestämt. Anledningen till detta torde vara kombinationen av hög slitstyrka och gott rostskydd.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.