Nästa artikel
Bilfrågan: Antispinn eller 4WD?
Bilfrågan

Bilfrågan: Antispinn eller 4WD?

Publicerad 13 oktober 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Fyrhjulsdriften och antispinn-systemet arbetar tillsammans.
”Om man startar på isigt underlag använder bilen fyrhjulsdriften eller antispinn?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag undrar hur systemen automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift och antispinn förhåller sig till varandra. Det är ju rätt vanligt att bilar har bägge systemen. Om man startar på isigt underlag använder bilen fyrhjulsdriften eller antispinn?
Dan L
 
Svar:
Fyrhjulsdriften och antispinn-systemet arbetar tillsammans. Om till exempel ett framhjul spinner loss i en backe med löst underlag som snö eller grus ökar drivkraften på bakhjulen (4WD-systemet) samtidigt som antispinnsystemet skickar över kraft till det framhjul som inte spinner. Systemen arbetar således parallellt med varandra.
Christian Ellmark, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-13 11:35
Henrik-Andersson

Det vore på sin plats att informera frågeställaren följande -

....Många 4WD-system funkar bara i teorin så som Christian Ellmark beskrev i svaret , i verkligheten är de i princip värdelösa, vilket en uppsjö med tester visar.

Varför det har blivit så här har jag ett svar till. "Riktig" fyrhjulsdrift VÄGER mer (ganska mycket mer) och är DYRT att tillverka, samt gör att bilen DRAR MER BRÄNSLE. Detta är inget som går hand i hand med dagens miljökrav etc etc

Men......Köparna vill ha fyrhjulsdrift och tillverkarna vill kunna sälja dem, då det går att ta mer betalt för dessa bilar. Då tog man fram mer eller mindre elektromekaniska system.

Resultaten har varit (minst sagt) ganska skiftande. En del funkar ganska hyfsat, och andra är i princip helt värdelösa.

Jag skrev nedan en text med vilka system som funkar och vilka system som är bluff, men valde att ta väck denna text då det är känsligt. Jag rekommenderar istället att googla !

Generellt kan man däremot säg att - Ju mer "procent" elektronik som är inblandat i det elektromekaniska systemet......... ju sämre är de.

OM man verkligen behöver fyrhjulsdrift så gäller det att läsa på. Googla den aktuella bilen och ta reda på vilket system som sitter i bilen, det kan ibland vara mycket bättre att köpa en bil med ett äldre system (generation) då det nya "moderna" i högre grad förlitar sig på elektroniken.

#2 • Uppdaterat: 2016-10-13 12:54
Roger Skagerström

http://www.carsguide.com.au/car-reviews/2016-mazda-cx-3-and-cx-5-awd-review-snow-test-39534?utm_source=youtube&utm_medium=ytdesc&utm_campaign=ytdesc

Om man får vara ett litet märkestroll så.. här är ett system som funkar ;) ;) ;)

#3 • Uppdaterat: 2016-10-13 12:58
snabb95

Frågan kan verka obefogad, men kanske inte. Dan och Christian menar nog två helt skilda saker med antispinn. Christian skriver om diffspärr funktionen, medan Dan torde mena antispinn som stryper motorn vid hjulspinn. Om den strypningen sker vid en mindre slirning än som krävs för att fyrhjulsdriften skall gå in så är frågan berättigad.

Nu kan det ju knappast vara så, vilket skulle betyda ett totalt misslyckande för fyrhjulsdriften. Men som Henrik Andersson skriver är skillnaderna stora vad gäller fyrhjulsdrift och så är det även när antispinn går in på olika bilar och årsmodeller.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-13 14:02
N-iklas

Ett 4WD som väger bara 65 kg kan som ses här fungera i varje fall överlägset alla antispinnsystem.

https://www.youtube.com/watch?v=qwwpPchWRHE

#5 • Uppdaterat: 2016-10-13 15:47
Styggavargen

Blir besviken varje gång någon skickar in en länk på en video som skall visa 4WD/AWD funktionens förträfflighet och allt man ser, ja .. en vanlig grusväg eller lite snö som en helt vanlig FWD bil skulle klarat av utan större problem eller med lite slir på sin höjd. Någon gång vill man kunna säga "Wow, detta hade inte min gamla framhjulsdrivna Skoda klarat av"... men ännu har det inte inträffat. Kan någon skicka en länk så att jag kan bil imponerad? (OBS ... skicka inte länk på bilar med permanent fyrhjulsdrift och diff/låg växel ... för det blir man impad av!).

#6 • Uppdaterat: 2016-10-13 20:10
N-iklas

Men det är väl enkelt löst, skicka in en länk på när en gammal Skoda klarar samma sak.

#7 • Uppdaterat: 2016-10-13 20:45
Henrik-Andersson

https://www.youtube.com/watch?v=HUEa4qtrCPk

#8 • Uppdaterat: 2016-10-13 22:26
Rutger Jönåker

Styggavargen - titta på N-iklas film från ca4:40 och framåt. Kan lova att din gamla framhjulsdrivna Skoda inte klarat av den backen när den framhjulsdrivna Peugeot 2008:an inte heller gör det. Sen kan man ju möjligen fråga sig hur ofta man har behov av att köra i sådan miljö... För någon vanlig grusväg var ju verkligen inte detta, även om det inte var någon jättebacke som i Henrik-Anderssons film.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-13 22:30
Skodaägare

https://youtu.be/UnVvbIJjRz4

#a • Uppdaterat: 2016-10-15 13:13
Vidstige

Grundproblemet handlar väl om hur öppna differentialer fungerar vid låg friktion. A och O för att motverka det problemet är att se till att ha bra däck med mycket grepp även när det är halt. Många som har 4wd verkar ha nån slags ständig önskan att snåla med däcken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.