Bild
Nästa artikel
Fem år är gränsfall för lagring av motorolja.

Bilfrågan: Åldras motoroljan?

Bilfrågan

”Är fem år för lång lagringstid för kvalitetsmotorolja?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är en fem år gammal kvalitetsmotorolja, full-syntetisk av känt fabrikat och som förvarats i oöppnad originaldunk, fortfarande användbar vid oljebyte eller är fem år för lång lagringstid?   
Erland
 
Svar:
Fem år är gränsfall, för motorolja åldras. Hur snabbt det går beror till viss del på hur den har lagrats. Smörjmedel bör förvaras vid jämn temperatur och i torr och mörk omgivning. Exponering för sol är inte bra. Lagras oljan i ett kallgarage där temperaturen varierar med årstiderna finns risk för att det bildas kondens som försämrar de smörjande egenskaperna.
OKQ8 anser att lagringsgränsen för motorolja – vid bästa förutsättningar – går vid just fem år. Men rekommendationerna kan variera med fabrikat. Hör efter med tillverkaren vad som gäller för just din olja.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur gammal motorolja har du använt?

Kommentarer

#1
2016-03-08 10:13

Oljan i backen är några miljarder år gammal ...

#2
2016-03-08 10:59

Jag skulle inte hälla i 5 år gammal olja i bilen om jag brydde mig om den. Men samtidigt tror jag inte problemen är så stora om den lagrats på ett vettigt sätt.

#3
2016-03-08 11:52

Varför behöver man då aldrig byta olja i de flesta manuella växellådor och diffar (bakhjulsdriven bil) trots att bilen kanske körs i 15-20 år? Allt enligt tillverkaren. Och då belastas / utsätts dessa oljor för avsevärt mer ´grymteter´ än lite temperaturväxlingar i ett kallgarage. Så en motorolja har bra mycket längre hållbarhet än 5 år. Förresten, jag har nog aldrig sett att tillverkningsdatum anges på dunken.

#4
2016-03-08 12:23

Bortom: En växellådsolja i en sluten manuell låda slits inte mycket. Den exponeras inte för förbränningsrester utan mestadels bara mekaniskt slit som är väldigt väldigt litet. Stora flis tar magneter hand om, även en hel del smått. Det är klart att oljan i en manuell låda åldras och att det är bättre att byta. Frågan är om det är relevant över något rimligt perspektiv? 20-25k mil && < 10 år.
Om jag köpte en redigt gammal bil så är det klart att jag skulle göra all service på den, inklusive växellådsolja.

#5
2016-03-08 13:10

Kan väl inte bli luftväxling i en oöppnad förpackning, därmed ingen kondens och då spelar temperaturväxlingar ingen roll och troligen inte heller lagringstiden. Om polymerer och andra tillsatser inte faller ur och lägger sig på dunkens botten efter 5 år så lär det inte heller ske efter 20 år.

#6
2016-03-09 10:13

Återigen en bra fråga som besvaras av hejvilda spekulationer och gissningar... för sjutton! Tror gör man i kyrkan!!

Att vetenskapligt mäta upp hur en olja åldras kan ju inte vara någon större match, att sitta och gissa sig fram hjälper ingen. Att någon "känner" det lite obekvämt att hälla i gammal olja i en ny bil har inget med oljan att göra, utan personens egen världsuppfattning (varför köra på en gammal väg med den nya bilen? MYCKET bättre att bara köra på nya gator, eller hur?).

För övrigt är man lite väl "dum" om man inte inser att det också kan vara en rätt avsevärd skillnad i åldrande mellan vanlig resp helsyntetisk olja, så också i olika kvaliteter naturligtvis.

Troligtvis skulle det kunna komma fram saker som att long-life-olja inte är så mycket mer long-life än vanlig sådan av samma typ... så det finns även kommersiella intressen i det hela.

Men, det är alltid lite kul att iaktta hur folks uppfattningar och känslor kan glida ifrån verkligheten, vare sig de är påhejat av en indoktrinering från ekonomiska intressen eller annat...

ps. alltid kul med ViB's standardsvar "hör efter med biltillverkaren" -hmm, "smart", en biltillverkare som vill sälja 50-kronorsolja för 300 spänn litern -undrar vad det kan blir för svar månntro... =)

#7
2016-03-09 11:53

Kondensutfällning i oljan förutsätter att det finns fuktig luft som kan kondensera. De få cm3 som finns under förslutningen i en oljedunk kan inte producera den mängd fukt som kan på något sätt påverka oljan.

#8
2016-03-09 13:15

Hmm, i tunga tillämpningar som båtar så renar man med en centrifug, analyserar då och då och kör läänge med samma olja.

#9
2016-03-09 17:11

håller helt med milkylainen, tycker hans svar är klockrent.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.