Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: AdBlue i kyla?

Bilfrågan

”Mellan november och mars är det ofta kallare än -11˚C. AdBlue fryser ju vid -11˚C, så hur ska jag tackla det problemet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min Passat är av årsmodell 2016 med en 2,0 diesel som är klassad som Euro6 tack vare att man tillsätter AdBlue. Jag bor inte långt från Polcirkeln och vintertid är här ofta kallare än minus 20˚C, mellan december och februari. Mellan november och mars är det ofta kallare än -11˚C. AdBlue fryser ju vid -11˚C, så hur ska jag tackla det problemet?
Kjell Isaksson


Svar:
Din bil har ett system för elektrisk uppvärmning av såväl ledningar som tank för AdBlue. Så när bilen startas sätter systemet igång att värma tank och ledningar. De flesta nya dieselbilar som ska klara EU6 måste ha AdBlue-rening och ska vid kallstart i minus 15 grader klara att få igång AdBlue-reningen inom maximalt 20 minuter. Men är det kallare så finns inte något liknande krav.
Däremot fryser mycket riktigt AdBlue-vätska vid lägre temperatur än minus 15. Så det är inte lämpligt att förvara dunkar för påfyllning i bilen. Vid påfyllning ska man heller inte överfylla systemet eftersom vätskan utvidgas när den övergår från vätska till fast form. Har man rätt mängd i tanken så ska den klara att vätskan fryser.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-03-14 07:26

Många problem med dessa adblue system.
Både sönderfrusna pumpar och tankar på olika fabrikat.
Sydeuropa produkt.
I bästa fall så är det bara så stt man kör halva vintern utan rening.

#2
2019-03-14 08:48

Man kan ju ha en värmare igång på vintern även när bilen är avstängd, visst det drar lite ström men bilen slipper frysa. Och sen när man startar den så är morn uppvärmd så ingen kallstart. Och reningen fungerar från start.

#3
2019-03-14 09:04

Nej MSO, snarare så att personbilstillverkarna är nybörjare på SCR system. I tunga världen har det funnits SCR system i över 10 år, där har man fått det att fungera riktigt bra, kanske tillverkarna borde snegla lite mer där för att lära sig.

#4
2019-03-14 10:02

Maisch. Det går inte att jämföra tunga fordon med personbilar. Helt enkelt för att tunga fordon rullar nästan hela tiden och inte står stilla i flera dagar. Dieselvärmare och andra system är också större på tunga fordon så kapacitet och tillförlitlighet är bättre på dessa. Tänk också på att personbilstillverkaren vill få ner vikt (då räknas gram) och kostnaderna. Tunga fordon är inte lika känsliga för vikt eller om en pump kostar 50 Euro mer. Visst vill lastbilstillverkaren tjäna så mycket som möjligt, men säljer de lastbilar som går sönder så blir det dyrare. Inte bara i reparationskostnader utan även i minskat förtroende och därmed minskad nyförsäljning. En personbilstillverkare har inte samma problem. Hade förtroende spelat roll så hade VW inte funnits idag.

#5
2019-03-14 12:19

Vilken värmare klarar att värma AdBlue systemet som inte sitter i varken kupé eller i motor?
Och många kör inte ens bilen i tjugo minuter i sträck och då hjälper det inte med ett reningssystem som vaknar först efter 20 minuters körning i bästa fall.
Nödlösning är vad det är och inget annat.

#6
2019-03-14 14:39

Ofta används en privat dieselbil en eller ett par ggr i veckan.
Eller morgon och kväll och ofta en körning på 10 km eller liknande.

Dvs oftast ingen funktion och rening på hela vintern uppe i Norrland.

Och dessutom förekommer problem som sönderfrusning larm och verkstadsbesök.

Jättebra system, tveksamt i norr.

#7
2019-03-14 15:26

Som vanligt, mest dumma kommentarer.
Bor man nära polcirklen har man långt till allt vilket betyder att 20 minuter är normalavståndet till min egen postlåda.
AdBlue fungerar helt utmärkt även i 25 minus.

#8
2019-03-14 15:45

För bilnördar som älskar att lösa problem hela tiden är Diesel fantastiskt!

#9
2019-03-14 16:23

snabb95, du anser säkert att direktinsprutade "moderna" bensinmotorer är bättre? Fy f*n vad dom är skit, precis alla...

#10
2019-03-14 18:19

Peugo @ Varför måste Du köpa/jämföra med direktinsprutade bensinmotorer? När det gäller diesel kan Du inte välja bort vare sig direktinsprutning eller en massa andra nackdelar, kostnader och bekymmer.

#11
2019-03-14 19:12

Jag har kört diesel i 10 år utan något som helst problem. Snarare är det så att det finns en massa bilnördar som tycker om att hitta på problem så att de ska få någon sysselsättnig.

#12
2019-03-14 19:14

Snabb95, nya bensinbilar har partikelfilter som måste bytas. Du kan inte välja bort det eftersom det är obligatoriskt enligt nya regler.

#13
2019-03-14 21:55

Rudolf Diesel uppfann dieselmotorn, han var visserligen född och uppvuxen i Frankrike men hans föräldrar var tyska och eftersom han var tysk så är diesel en perfekt konstruktion.

#14
2019-03-15 00:25

Så perfekt konstruktion att tyska konstruktörer måste fuska för att kunna konkurrera med bensinbilar i USA.

#15
2019-03-16 15:40

Snabb95, det är helt klart så att fransmännen har lyckats förvalta arvet bättre från Diesel men så var han också född i Frankrike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.