Nästa artikel
Bilfrågan: 95 eller 98 oktan?
Bilfrågan

Bilfrågan: 95 eller 98 oktan?

Publicerad 21 oktober 2014
Sänks bränsleförbrukningen om man väljer 98 oktan i stället för 95? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Blir bränsleförbrukningen lägre då man tankar 98 oktan jämfört med 95 oktan? Frågan är generell men gäller i synnerhet min egen bil Opel Vectra 2.2 Direct från 2006.

Henrik Hallberg

Svar:
Du kan inte förvänta dig någon nämnvärt lägre bränsleförbrukning med 98 oktan i tanken. Oktantalet talar om förmågan för bränslet att motstå knackning (vilket uppstår när förbränningen sker för snabbt, att likna vid en explosion).

Men 95-oktanig bensin har inblandning av fem procent etanol som har lägre energivärde och som skulle kunna ge en lite högre förbrukning än den oblandade 98-oktaniga bensinen. Skillnaden är dock försvinnande liten, kanske någon procent.

Motorer som är inställda (mappade) för 98 oktan kan däremot dra mer bränsle om man tankar 95 oktan. Då kommer motordatorn att sänka tändningen vilket i de flesta fall leder till ökad bränsleförbrukning.

Nils G Engström, Rototest

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-21 12:34
Filips

Min BMW 328i från 96 är mappad för 98 okt. Står t.o.m. att angiven effekt och bränsleförbrukning endast kan garanteras om man tankar 98.

Det stämmer nog, för den går mycket bättre på 98. På 95 misständer den ibland på tomgång (ganska sällan) men aldrig på 98.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-21 14:01
snabb95

Filips @ Om BMV:n misständer på tomgång så inte beror det på 95 oktan. På tomgång skulle det inte bli någon skillnad ens med ett ännu lägre oktantal. Kompressionstryck och förbränningstryck är mycket låga på en obelastad motor även om kompressionsförhållandet är stort.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-21 15:57
Onehp

98 innehåller också 5% etanol i Sverige, så det är jämt där.

Specifikt: en Vectra 2.2 Direct har en direktinsprutad motor med en kompressionsförhållandet på 12:1 samt ett elektronisk styrsystem som justerar för knackningar. Det betyder att den har alla förutsättningar att nyttja den högre oktanhalten med som resultat mer effektiv förbränning och tvärtom, att motorn kommer att fördröja tändningen på 95 som gör att motorn inte går lika bra.
Jag skulle köra den på 98 bara för det. Och visst, förbrukningen borde bli lite lägre vid samma körstil., dock om det uppväger merkostnaden för 98 får man testa och räkna ut själv.

Generellt: de flesta bilar kan inte nyttja fördelarna med 98, så det gäller att kolla specifikt på bilen i fråga ;)

#4 • Uppdaterat: 2014-10-21 21:57
jete

På min 30 år gamla Volvo finns knacksensor som gör att jag kan köra på 95 oktan eller 98 oktan. Den drar mindre bensin och är starkare /roligare på 98. Ekonomiskt gick det ut på ett när jag testade för 20 år sedan.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-21 22:03
Peugeote-Pär

Hade jag haft en bensinare så skulle jag alltid tanka 98, vill alltid ge bilen det bästa som finns att ge... När det gäller etanolen i 98 oktan så är det ju max 5% etanol men sällan så mycket, skulle gissa på runt 3 % i snitt.

#6 • Uppdaterat: 2014-10-22 07:41
JOCA_1

När det gäller oktantal, så blev jag förvånad över att det i USA användes 91-oktanig bensin som normalbensin... Shell V-power var 95-oktanig (tror jag).... det gick precis lika bra med 91-oktanig bensin faktiskt. Bilen drog inte så fruktansvärt mycket, fast det var en SUV...

#7 • Uppdaterat: 2014-10-22 14:49
Viggy

USA mäter inte oktantal på samma sätt som vi gör, se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

#8 • Uppdaterat: 2014-10-22 14:54
a128

En riktig bilmotor är byggd för min 98 oktan

#9 • Uppdaterat: 2014-10-22 19:25
snabb95

Stämmer inte a128. I alla mina instruktionsböcker står det RON95 men även RON91 förekommer.
Det senare räcker bra om man inte hoppar över växlar och inte gasar så mycket i synnerhet vid låga varvtal.
Under dessa förutsättningar påverkas inte heller bränsleförbrukningen ens med RON91.

#a • Uppdaterat: 2014-10-24 09:52
duccedriver

Att vissa bilar kan dra nytta av ett högre oktantal stämmer nog.
Har roat mig med att blandtanka, och ett par av bilarna blev snålare med 30-40% e85 i tanken!
Opel omega 2.0 96 drog 0,82 med 40%, 0,91 på 95.
Audi 100 2.3 94, drog mycket mindre,. men på den var lambdasonden trasig, vilket nog spelar in, medan citroen xsara och v40 drog något mer.
Alla bilarna blev piggare på blandningen, men gick något råare på tomgång.
Högre inblandning av etanol vände på detta, och förbrukningen steg drastiskt.
Opeln gick dock bra på enbart e85, men drog då 1,2l/mil!
Volvon vågar jag inte prova det på, blir svårstartad vid 50%.
Den orsak jag kan tänka mig till detta är att vissa av bilarna drog nytta av det höga oktantalet i etanolen, blandningen borde legat på 100-105 oktan, samt att lambdasonderna har olika mätområde.
Då detta har varit mina jobbpendlarbilar har körningen skett på samma vägar, vilket borde ge hyfsat säkra mätningar.
Min motorcykel, en goldwing går bättre på 98 än på 95, men förbrukningen är oförändrad.
Så oktantalet kan spela in, men det beror på bilens konstruktion, är min uppfattning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.