Bild
Nästa artikel
Det är bättre att vara på den säkra sidan vid köp av en så pass avancerad bil som en senare BMW M5.

Bilfråga: Törs jag köpa M5:an?

Bilfrågan

"Jag är intresserad av en BMW M5 från 2007 som verkar importerats från Tyskland 2013. Hur jag kan kolla bilens historik?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är intresserad av en BMW M5 från 2007 som verkar importerats från Tyskland 2013. Efter inregistreringen i Sverige verkar ingen ha kört bilen då den är avställd. Enligt säljaren så har den dyra kopplingen byts enligt servicerekommendation vid 8 000 mil. Jag undrar hur jag kan kolla bilens historik från Tyskland? Antal ägare, mätarställningen, besiktningar, service?
Rijad
 
Svar:
En auktoriserad BMW-verkstad kan bistå med ett test av bilens kondition och även kolla i en portal kallad ISPA Light hur bilens service- och reparationshistorik ser ut. Detta förstås under förutsättning att arbetena utförts av en auktoriserad verkstad och registrerats i systemet. Dessutom bör man kolla bilens servicebok och kontakta de verkstäder som i den anges ha utfört service av bilen och fråga om de i boken angivna servicarna verkligen har utförts av denna verkstad.
 
I ISPA Light finns inte någon notering om att kopplingen har bytts i den aktuella bilen. BMW ger ingen rekommendation om att kopplingen ska bytas vare sig vid 8000 mil eller någon annan körsträcka. Den senaste utförda reparationen som är registrerad i ISPA-systemet är ett motorarbete som gjordes 2010 när bilen körts 13 401 mil.
Michael de Geer, BMW Group Sverige
 
Svar:
Enligt säljaren hade M5:an gått bara 11 000 mil och med anledning av informationen här ovan bör du nog se dig om efter en annan bil. Det kan stå dig väldigt dyrt att köpa en så pass avancerad bil med så tvivelaktig historik.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Skulle du köpa en privatimporterad bil?

Kommentarer

#1
2015-04-02 10:52

Privatimporterat i allmänhet kan inte dömas ut, men om just denna bil är det bara att MED EFTERTRYCK hålla med Marianne Sterner.

#2
2015-04-02 12:24

pruta ner den 50-60% av priset så är det bara att slå till sedan ;)
sikta helst på att betala 10% av begärt pris. mäterskruvade bilar är inte säkra kort.

#3
2015-04-02 12:45

Marianne Sterner har rätt - KÖP INTE BILEN!
Oavsett pris, är det troligt att den kommer att göra dig olycklig. En M5 är ruskigt dyr att reparera när något går sönder.
Och tro mig - det är alltid roligare att ha en fungerande bil, än ett "objekt" som är "på gång" att komma ut på vägen.
Och även om du får den till vrakpris - hur mycket tid kommer den att tillbringa trasig? Och varför har bilen varit avställd sedan den kom till Sverige?

Dessutom är M5 ingen bil som folk köper för att gubb-köra. En sådan bil har nästan säkert gått hårt. Bromsar, koppling, bussningar, stötdämpare och så vidare är bra mycket dyrare än på en vanlig 5-serie. Och redan en vanlig 5-serie är dyr att reparera när den går sönder.

#4
2015-04-02 13:38

Hur jädrans svårt kan det vara för biltillverkarna och se till att mätarställnignen INTE går att manipulera? Borde vara increment only. Motorbyte etc hänvisas till service-loggarna. Chassit har ju alltid gått motsvarande mil oavsett. Så trött på att höra om manipulerade mätarställningar.

#5
2015-04-02 15:18

Är du inte rädd för utgifter ska du köpa bilen. Jag har ett annat förslag. Köp en Lexus IS-F istället, något mindre än M5, men ett skottsäkert köp och du kan sova gott om natten.

http://www.blocket.se/varmland?q=lexus+is-f&cg=1020&w=3&st=s...

https://www.youtube.com/watch?v=mIMvxCfB8lU

#6
2015-04-02 15:20

En skruvad mätare på en IS-F är ett lika kallt objekt!

#7
2015-04-02 16:20

McTar.

Det är en Lexus.........som pallar milen......;o)

#11
2015-04-02 18:11

Shogun: Ful historik på 09:an låter inte bra. Vad gäller BMW-import skall man lägga ner så mycket kontroll på historiken att man är lagom trött och hoppar av innan köp.

#12
2015-04-02 19:50

Är den skruvad är det inget att ens tänka på.

#13
2015-04-02 20:24

Precis vad jag alltid har trott, det är min 30 år gamla Volvo som är den verkliga PREMIUM-bilen. Den bara går och går, oljebyte då och då, med några års mellanrum! Kanske kopplingsbyte var 40:nde år också, men den dagen den sorgen! Kanske spindelled a 100 kr också, man vet aldrig.

#14
2015-04-03 17:34

Jete:
Dessutom om det mot alla odds något skulle gå sönder kan man anlita nästan vilken mekanisk verkstad till det man eventuellt inte klara själv.

#15
2015-04-03 17:37

ja och en Volvo är ju precis lika rolig att köra som en M5:a