Nästa artikel
Bilfråga: Skadlig värmare?
Bilfrågan

Bilfråga: Skadlig värmare?

Publicerad 16 februari 2015
Är det skadligt att använda motorvärmaren för ofta?
"För många år sedan fick jag höra att det inte är bra att ha motorvärmaren inkopplad för mycket. Ligger det något i det här?" Vi Bilägare ger svaret.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
För många år sedan fick jag höra att det inte är bra att ha motorvärmaren inkopplad för mycket. Det skulle göra att motoroljan tar skada och att cylinderväggarna är ”torra” när motorn startas. Ligger det något i det här?
Micke
 
Svar:
DEFA har gjort mätningar vid olika temperaturer, analyserat oljans viskositet och undersökt risken för kemiska förändringar av oljan när man använder våra motorvärmare. Slutsatsen är att vi tryggt kan rekommendera bruk av motorvärmare vid yttertemperaturer under +10 grader.
 
Att strömräkningen kommer att stiga är vi på det klara med, men vi vet också att bilarna startar lättare och ger mindre farliga avgaser. På sikt är bidraget till en bättre miljö en av vinsterna, men också att motorn slits mindre. Kombinerar man motorvärmare med batteriladdare och kupévärmare kommer man också att få ett friskare batteri och bättre komfort.
 
Att sätta på motorvärmaren när man parkerar en varm bil är egentligen slöseri med energi och inget vi rekommenderar. Därför har DEFA utvecklat olika kontrollprodukter som hjälper ägaren att få en startklar bil när den behövs.
Agnar Kopperud, DEFA AS

Diskutera: Är du sparsam med hur ofta du använder motorvärmaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-16 07:44
Tjalle

Calix - som är ett svenskt företag - har samma funktioner - och ungefär samma priser som DEFA.
Arbetstemperaturen i cylindrarna är över 100 grader - dvs även start i +20 grader är "kallstart"- man kan alltså med fördel använda motorvärmare c:a 3 timmar året runt.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-16 08:20
Bortom

Svar på frågan: nej motoroljan tar inte skada, motorn blir knappt varmare än 40-50 grader med en inkopplad motorvärmare, medan under drift är oljetemperaturen på ca. 110-130 grader.
Nej, motorn blir inte torr inuti av motorvärmaren, åtminstone inte ´torrare´ än om motorn står oanvänd i några veckor.
Användning av motorvärmare har endast positiva effekter, mindre slitage, skönare kupé, lägre bränsleförbrukning.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-16 09:16
1storstark

Nackdelen med att aldrig starta bilen, utan att den stått inkopplad, är att man inte får någon förvarning om att allting inte står rätt till. En kallstart i riktiga minusgrader avslöjar obarmhärtigt om motor och batteri är friska.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-16 10:23
Pablo

Enligt det utförliga testet i ViB nr 15/2007 så blir oljan endast ca 13 grader varmare än omgivande temperatur efter 3 timmars inkopping. Avser en V70 med kontaktvärmare som är den absolut vanligaste tekniken idag. Slangvärmare eller gammaldags doppvärmare är dock betydligt effektivare.

Enligt undersökningar av vti så blir en motor inte heller nämnvärt varmare om man har den inkopplad längre än 3 timmer. Särskilt inte om det blåser mycket ute.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-16 10:46
saabnisse

Jag tycker att kontaktvärmare är fullständigt värdelösa. Går det inte att montera en blockvärmare (som ju inte heller är särskilt effektiv, men bättre) och inte en slangvärmare (som är bäst bland elektriska) kan man lika gärna låta bli att kasta bort pengarna på en usel blockvärmare.
Det enda som fungerar effektivt är en dyr, men bra, bränsledriven värmare, men inte heller den gör att motoroljan tar skada eller "torkar ut cylinderväggarna".

#6 • Uppdaterat: 2015-02-16 11:17
L West

Jag har kontaktvärmare i min bil, är påslagen 2 timmar (begränsas av kopplingsuret). Vid ca 0 grader utetemperatur stiger oljetemperaturen till nära 30 grader, kylvätsketemperaturen stiger till mellan 15 och 20 grader. Ju kallare ute desto mindre uppvärmning, vid -20 orkar oljan och kylvätskan upp till nån enstaka plusgrad. Genast efter start (vid 0 grader ute) sjunker oljetemperaturen snabbt 10-15 grader samtidigt som kylvätsketemperturen stiger lika snabbt, efter ett par minuters körning börjar dom följas åt. Jag har kanske lite ändrat uppfattning om kontaktvärmare till det bättre men jag saknar ändå en riktig slangvärmare...

#7 • Uppdaterat: 2015-02-16 14:43
uruguru

När jag har värmaren på mer än en timme på min gamla Citroen C5 får den spatt.
Elektroniken förstår antagligen inte situationen.
Det kommer felkoder med Engine fault, Air pollution fault och annat.
Motorn tappar all kraft.
När jag kört en bit och fått upp motortemperaturen så kan jag stanna och starta om.
Sedan går bilen som vanligt. Dock måste jag rensa felkoderna för att släcka larmen.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-16 17:18
Tjalle

Citroen är en fransk bil, eller?
Förlåt, men det var en straffspark :o)

#9 • Uppdaterat: 2015-02-17 02:41
ENTJ1

Värmare med element i kylvätskan skall enligt vissa ge ökade avlagringar/ökad partikelmängd.
~200 watt på en sådan liten yta resulterar i en kokning runt elementet,detta är kanske inte helt optimalt.

#a • Uppdaterat: 2015-02-17 09:06
uruguru

Ja Tjalle, Citroen är tillverkad i Frankrike.
Det har inte varit något fel på den på dessa 12 år förutom detta elektronikfel.
Troligen är elektroniken tysk (Bosch).
Straffräddning!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.