Bild
Nästa artikel

Bilfågan: Nyttigt med tomgång?

Bilfrågan

Är det bra för miljön att lämna sin dieselbil på tomgång? Vi bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Häromdagen stötte jag på två bilägare som båda två lät sina personbilsdieslar stå och gå på tomgång (det är för övrigt ett beteende som verkar bli vanligare) när de var inne på en mack och uträttade sina ärenden. Jag påpekade det olämpliga i att låta bilarna stå och gå med tanke på miljön, på att de som hävdar att bränslepriset är för lågt får vatten på sin kvarn samt att det även finns risk att bilarna stjäls och att ägarna då inte får ut nåt på försäkringen.

Naturligtvis blev båda irriterade över mitt påpekande och hävdade att en diesel mår bra av att stå och gå och att den då drar mindre bränsle än om de startas ideligen. Den ena, som var lastbilschaufför, menade att det var rent idioti att stänga av en diesel, just med tanke på miljön och bränsleförbrukningen. Båda menade att försäkringen naturligtvis täcker en eventuell stöld. Har de rätt?

Reinor Andersson

Svar:
Nej, dieselägarna har inte många rätt i sitt resonemang. Visserligen drar en personbilsdiesel väldigt lite bränsle på tomgång – det handlar om några deciliter i timmen – men är den avstängd drar den ju ingenting. Om det skulle gå åt mer bränsle när den startas än på tomgång skulle nog inte biltillverkarna förse sina moderna dieslar med stopp/startteknik – vilket bevisligen minskar förbrukningen i stadskörning.


Om en biltjuv skulle hitta en bil på tomgång och sticka med den, lär försäkringsbolaget inte bli så samarbetsvilligt. I försäkringsklausulerna finns något som heter aktsamhetskrav och för en bil innebär det att den ska vara låst och att nyckeln inte förvaras i anslutning till bilen. I Folksams regler står uttryckligen att ”försäkringen gäller inte om någon som har tillgång till fordonet använder det utan lov”. En olåst bil på tomgång kan ju sägas vara tillgänglig för vem som helst.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-11-18 07:35

Vilken dum fråga!

#2
2014-11-18 07:40

Man är nog rätt blåögd om man tror att försäkringsbolaget utan vidare skulle betala ut ersättning för en bil som står obevakad, olåst och med motorn igång... F ö låter Mariannes svar också helt logiskt. Min lilla "miljö-diesel" drar ca: 0,6 l/t när den är varm men när man startar den kall på morgonen så indikerar färddatorn ca: 1,2 l/t så jag tror inte heller att det är nåt bra sätt att varmköra den på tomgång i samband med kallstart.
F ö kan jag inte anse att frågan var dum utan snarare svaren från de som lät sina bilar stå på tomgång vid macken.

#3
2014-11-18 07:44

Jag kan tänka mig att en motor, som inte är byggd för start / stopp, släpper ut lite mera i startögonblicket och de som har bilen som arbetsplats kan dessutom få tänka på sin egen hälsa och tillåtas ha en jämn och behaglig temperatur i bilen. En bilmotor på tomgång är nog ingenting mot en buss eller lastbil som värmer upp och väntar på lufttryck till bromsarna. Traktorer och grävare som värmer upp hydrauloljan mm. Däremot de som lämnar motorn igång, lång tid, bara för att de inte ids stänga av, kan få sig en känga.

#4
2014-11-18 08:57

3 miljoner bilar i sverige som står på tomgång en timme per månad, 0.5 l x 3000000 blir 1500 kubikmeter, som motsvarar 3000 ton koldioxid........
Ja, jag vet, det är ingen vetenskaplig uträkning, men tanken är svindlande.
Förra gången marianne svarade på en liknande fråga, svarade hon att det var marginellt.
Har hon läst kommentarerna, och fattat?

Angående bilägarnas svar, kan jag bara säga att "vissa lever ensamma, och räknar med att dö ensamma".
Med det menar jag, att vi som har efterlevande, borde tänka efter........
I övrigt är jag ingen miljötaliban, när ekonomin tillåter kommer jag att köpa miljöbil, stänga motorn har jag råd till nu!

Lastbilar som läcker tryckluft kan repareras, min ställs på fredag, och tankarna är fulla på måndagen.
Dessutom har vi order på att inte varmköra, och stänga av för allt mer än 30 sek.
På vintern använder man värmare, om det finns.

#5
2014-11-18 09:32

Dum fråga. Men ännu mer korkade bilägare. Hur kan man tro att en varm motor mår dåligt av att slås av? Är oljan och vattnet varmt är det bara att slå av. Sen att tro att försäkringen skulle ersätta en bil som blivit lämnad igång oövervakad. . Hur dum får man bli?

#6
2014-11-18 09:49

Tycker inte frågan var så dum om frågeställaren har blivit utsatt för en irriterad förare (idiot) som hävdar att det är så det ligger till....

Dessa nötter har dessutom en viss förmåga av extrem lathet så de parkerar gärna en meter utanför dörren där de ska gå in, om inte detta är möjligt så stannar de gärna på en handikappruta eftersom dessa oftast ligger närmast dörren, de tror de äger hela världen och att de kan göra hur de vill :)

Det borde vara riktigt höga böter för dessa så att de lär sig en läxa de sent ska glömma :)

#7
2014-11-18 10:42

CO2 utsläppet från diesel är väl 3,03 kg per liter + minst 10 % för att pumpa upp,raffinera och få bränslet till pumpen. Men värst kanske är alla ämnen som inte är så hälsosamma som släpps ut när man står med motorn igång i onödan. Alla bilar som står i bilköer eller kör sakta med motorn igång i onödan mångdubblar utsläppen för bilar på tomgång. Tur att man har en bil som inte är med om detta då den rullar på eldrift i köerna och utförslöporna och nästan alltid stängs av vid fartminskning, vid trafikljusen osv.

#8
2014-11-18 11:42

Det är bara en kall motor som släpper ut mer i startögonblicket och fram tills motorn är varm då avgasreningen börjar fungera ordentligt. Är motorn varm så inga problem att stänga av den och sedan köra igång den igen.. det som skiljer en motor med start-stopp från samma motor utan, det är att start-stopp har kraftigare doningar på generator och startmotor som gör att systemet klarar många fler starter, ett bra start-stopp system stannar motorn på inrullning mot stopp (PSA-gruppens gör det) och sedan startar när man trycker på gasen.

#9
2014-11-18 12:17

Ingen ide att hålla på och varmköra heller, då går motorn fisljummen längre tid,tar onödigt mycket soppa, och så klart högre utsläpp.
En halv minut räcker, sen köra snällt till den är varm, det blir den fortare då!

#10
2014-11-18 12:31

x

#11
2014-11-18 13:22

Borde vara bra för miljön att återställa dieselresterna dit de kom ifrån ..
Klart man inte krånglar med att stanna motorn bara för en varmkorv :-)

#12
2014-11-18 13:53

Det är tillåtet att ta bilen till stugan, hälsa på vänner, åka till en fiskesjö, till och från jobbet, affären, dagis mm. mm. Man kan köra flera tusen mil per år, helt lagligt, men gå för tusan inte ut ur bilen. Då får du böta för utsläpp!

#13
2014-11-18 17:31

Det är klart att du ska få böter för onödig tomgångskörning. En bil används för att transportera personer och gods. Om bilen står still ska motorn såklart vara avstängd.
Finns alldeles för många idioter som tomgångskör sina bilar. Och otyget med dieselvärmarna som står och spyr ut avgaser för att värma bilen är ju otroligt dum grej.

#14
2014-11-18 18:00

Kupevärmaren ... oavsett om den går på bensin eller diesel avser att hålla varmt BMW ...hur dumt du än må tycka det vara ... Hur gör du hemma?

#15
2014-11-18 18:28

Tänk att denna fråga diskuterades i en annan tråd i denna tidning för någon dag sedan! Ont om diskussionsämnen?

#16
2014-11-18 19:38

Volvo är ju stolta över sitt miljöprogram, massor av finesser som ska spara bränsle samt en supersnål ny 4cyl diesel. I andra änden marknadsför de på hemsidan(lite undanskymt)en för Sverige ny finess som standard, fjärrstart till automatväxlade bilar. i upp till 2x15minuter kan bilen stå och puttra på (tjänstebils)parkeringen, antingen för uppvärmning eller avkylning. Tilläggas kan att flertalet dieselbilar har bränslevärmare som standard, är det kallt kommer båda att jobba parallellt. Jag kan se denna parkering framför mej, många dieselmotorer på tomgång som då ger de skitigaste avgaserna, allt bara för att mänskligheten bara blir bekvämare och bekvämare. Har påpekat detta för Volvo PV´s miljöansvariga som hänvisar till lokala tomgångskörningsregler. Jo tjena..

#18
2014-11-19 10:40

328i, det bara verkar så för dig att dieselförare är konstiga. Orsaken är troligen att du använder alkohol för att framföra din bensinare?

#19
2014-11-19 17:40

Jes, bränsledriven kupevärmare (bensin eller diesel) är otroligt korkat att använda för att värma kupen. Det måste du väl fatta?
Nej jag värmer inte bilen hemma med bensin eller diesel stillastående.

#20
2014-11-19 21:33

Min dieselbil drar mindre om jag låter den stå på tomgång vid snabba ärenden.
Exakt samma körstil och väder, och jag kom 92 mil på en tank om jag lät den stå på tomgång medans jag hämtade hämtpizzan eller köpte huvudvärsktabletter på macken t.ex, än om jag stänger av och startar igen.
Gör jag det kommer jag 86 mil. Dock inte en modern common-railmotor.

#21
2014-11-19 21:55

Det ska tilläggas på Mariannes svar att tomgångskörning i mer än en minut är förbjuden inom tätort med detaljplan i de flesta kommuner och dessutom är det förbjudet på stationer som säljer bränsle.

#22
2014-11-19 22:28

Lason1 - hur kan du avgöra vad som är mest effektivt under den typen av körning ? Det krävs nog en helt annan mätprecision och mätmetodik än att snacka om att låta bilen stå på tomgång när du hämtar din pizzakartong eller din medicin. Fast jag förutsätter nästan att du bara ville driva lite med oss.

#23
2014-11-20 22:23

Lason1 @ Har Du hört talas om start-stopp? Förutsätter att Du inte menar det du skriver.

#24
2014-11-20 22:31

Jag driver inte med någon. Jag brukar stänga av, men struntade i det en tank för att kolla skillnaden. Noterade även att den ger en viss bränsleupprikning även vid varmstart vilket medför ett mysigt svart sotmoln. En mekanisk pump är inte lika smart som ett modernt common-railsystem så kan ju vara en bidragande orsak.

Skulle givetvis behövts mer vetenskaplig mätning men det va resultatet i alla fall...

#25
2014-11-22 17:14

Lason1 @ På radpumpar brukar det finnas en magnet styrd från start(motorn) som låter reglerstången gå lite längre än till max insprutning. Det sker oavsett motortemperatur och gör att avgasröken blir mörk vid varje start.

Berikningen går ur så fort motorn kommit upp till tomgångsvarvtal vilket tar mindre än en sekund när motorn är varm. Det är således omöjligt att kunna mäta denna förbrukningsökning oavsett typ av mätdon.

När Du tankar så är det ett antal okända faktorer som påverkat bränsleförbrukning mycket mer, hur många starter Du än gjort.

#26
2015-07-06 12:33

Folk tänker inte på andra, bara sig själva. De skiter fullständigt i miljön. Först den dagen klimatet skenar på grund av alla föroreningar kommer det att ske saker. Det går oerhört långsamt att göra bilar miljövänligare. Efterfrågan på lyx och prylar och status går helt klart före miljötänket. Annars kan jag inte riktigt förstå varför folk köper SUV's och fyrhjulsdrift eller varför bilindustrin inte ser till att få ner förbrukningen. Med den utveckling av motorer vi haft under de senaste 10 åren borde vi idag inte acceptera en förbrukning på mer än 0,4 liter/mil (diesel). Den enda lösningen som jag ser det är att börja begränsa hur mycket energi en bil får ha. Så som det ser ut idag så äter man ut vinsterna med snålare motorer med att bygga större och tyngre bilar och sedan sätta fyrhjulsdrift på dem, är det framtiden? I så fall kommer en bil år 2025 också att dra 0,7 liter/mil (diesel).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.