Bild
Nästa artikel

Saab rankas allt sämre - en tydlig signal

AutoIndex

Del 1: Trea, femma, femma, åtta - och nu nia. Saab rankas allt sämre i Vi Bilägares AutoIndex. De senaste fem årens placeringar ger en signal om att allt inte står riktigt rätt till. Det var bättre förr, åtminstone i jämförelse med konkurrenterna.

När Vi Bilägare presenterar resultaten för cheferna på General Motors huvudkontor vid Liljeholmen i Stockholm känns det som om det tydliga tappet inte kommer helt överraskande, men skenet måste naturligtvis hållas uppe.

- I våra egna undersökningar noterar vi själva ett stigande kundnöjdhetsindex, säger vd Björn Pettersson.

Det må så vara, men uppenbarligen har konkurrenterna i de flesta fall gjort ännu bättre ifrån sig under de senaste åren. Och vid en direkt jämförelse med förra året enligt den modell som AutoIndex bygger på visar det sig att Saab-ägarna är de som mest dragit ned på betygen i en jämförelse med andra ägare bland 22 undersökta märken på den svenska marknaden.

Saab är också jämte Skoda i år det enda märke som fått sänkt betyg i alla fyra huvudenkäter - bedömningen av själva bilen, återförsäljarna, verkstäderna och lojaliteten.

Garanti skapade förvirring

Saab sålde bra ifjol, liksom praktiskt taget alla biltillverkare under 2007 som blev det femte bästa bilåret i Sverige genom tiderna med 306 387 nyregistreringar. Försäljningen av Saab 9-5 Bio Power mattades av, men i stället steg 9-3 både i etanol- och i dieselversion som en raket på försäljningslistan. Men vi ska också ha klart för oss att fördelningen för Saab mellan juridiska personer och privata ägare är ungefär 70/30.

I AutoIndex är det enbart privata ägare som kommer till tals, och i totalredovisningen finns det också ägare som har upp till sju år gamla bilar. Det betyder att ett antal ägare konfronterats med eller känt oro för oil sludge-problemen (till och med årsmodell -03) och att ägarna också kallats in för byte av tändkassetter (2000-2002).


I samband med smörjproblemen gick Saab ut med en förlängd, men också mycket otydlig motorgaranti som skapade förvirring hos många trogna Saab-kunder. Hur skadat blev Saabs anseende på grund av dessa olägenheter?

- Vi anser att vi lagt de här problemen bakom oss, säger Saabs tekniska chef Christer Volby. Vi städade bort bytena av tändkassetter hösten 2006 och när det gäller oil sludge är det trots allt bara en liten andel av våra bilar som har drabbats.

Tar tid att komma igen

I AutoIndex ges besked om hur ägarna ser på kvalitet över tiden, och för Saab är det i de här fallen naturligt att skylla på historiska problem som nu eventuellt är ur världen.

Historien visar dock att det mycket väl kan ta förskräckligt lång tid att "tvätta bort" gamla upplevelser eller rykten. Oil sludge-problemen lär Saab få leva med ännu en tid framåt.

En djupdykning i verkstadsenkäten visar att Saab-kunderna varit klart mindre nöjda än flera andra bilägare just på frågan hur de uppfattat flexibiliteten vid garantiärenden - svar som visar på resultat under medel och en ranking som blott ger en 13:e-plats.

Ägarna till äldre bilar (2001-2003) drar ned Saabs totalbetyg, men i rankningen blir det ändå ingen skillnad i jämförelsen med dem som äger yngre bilar, från årsmodell 2004 och framåt. Det är något förvånande, enligt Björn Pettersson.

- Under senare år har kvaliteten på våra bilar höjts högst väsentligt, i det avseendet har vi egentligen inga problem.

Förbättrad bilkvalitet är naturligtvis en förutsättning för att stiga i rankingen, men kanske borde också Saab i större utsträckning lägga ned ännu mera jobb på att höja sitt kundnöjdhetsindex hos återförsäljare och verkstäder och framför allt fundera på hur kunderna i fortsättningen kan komma att uppfatta varumärket Saab.

Lojalitetspoängen, som i vår AutoIndex-modell också grundar sig på vilka
referenser ägarna har till det egna märket, har sjunkit ganska mycket. Vi ska återkomma till det längre fram.

Bättre i Norge och Danmark

Saab har behållit sitt goda renommé i säkerhetsfrågorna och är också på väg att nå mycket höga poäng i miljötänket tack vare försprånget med den förhållandevis tidiga lanseringen av Bio Power. Etanoldebatten som på allvar flammat upp under våren har dock påverkat återförsäljarorganisationen.

- Vi har lagt mycket fokus på att utbilda våra säljare för att seriöst och professionellt kunna berätta om etanoldriftens fördelar, säger Björn Pettersson.

I dessa avseenden står sig Saab gott, men kanske är det inte tillräckligt för att få nuvarande eller blivande Saab-ägare att tända på alla cylindrar. Att endast ha två modeller till salu så här långt, varav en funnits i över tio års tid, är ett dilemma som en globalt liten tillverkare som Saab får leva med.

En tröst för alla Saab-fans är att märket har en helt annan status i våra grannländer, tredje bästa märke i Danmark och femte bästa märke i Norge. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.