Bild
Nästa artikel
Lågprissatta, men ändå med förhållandevis hög kvalitet, enligt Daciaägarna. Vanliga Sandero kostar efter tio år fortfarande 79. 900 kronor. Sandero Stepway är annars populärast.

Dacia ger mest för pengarna

AutoIndex

Med nybilspriser från 79.900 kronor hamnar Dacia i topp när bilägarna tycker till om kvalitet i för-hållande till pris. Rakt motsatt förhållande visar Volkswagen, sist av 23 granskade märken.

Anders Parment, ekonomie doktor med fokus på köpbeteenden och märkeslojalitet inom bilbranschen, är inte överdrivet förvånad när han tar del av resultaten från årets upplaga av AutoIndex.
– Att Dacia toppar beror på mycket attraktiva priser. Där har Dacia tagit över den position som Skoda tidigare hade.
– Skandalerna kring Renaults hantering av utsläpp drabbar inte Dacia så hårt. I bland annat Sydamerika heter ju Dacias bilar till och med Renault. 

Det är uppenbarligen lätt hänt för kunder att ”glömma bort” och skjuta över alla problem på ursprungstillverkaren, som Renault i det här fallet och Volkswagen efter dieselgate. I AutoIndex klarar sig Skoda och Seat förhållandevis bra medan Audi liksom VW påverkas mer påtagligt av sviterna efter dieselgate.
– Dieselgate påverkar nog en del, men det har också rapporterats rätt friskt om andra kvalitetsbrister hos VW, bland annat med bensinmotorerna, säger Anders Parment.

Känt sedan länge är bland annat de överkuggade kamkedjorna på TSI-motorerna, framför allt i 1,4-litersmotorn och opålitligheten hos de sjuväxlade DSG-lådorna med torrkoppling. Eftersom AutoIndex i bilenkäten sträcker sig så långt tillbaka som till 2011 finns självfallet undermåliga konstruktioner som dessa med i VW-ägarnas medvetande.

Generellt är det annars VW Passat – både med bensin- och dieselmotorer – som ägarna är minst benägna att ge toppbetyg till. Det dokumenteras också i den skandinaviska undersökningen av AutoIndex där Passat i förra numret av Vi Bilägare rankades mycket lågt i mellan- och storbilsklassen.  

Utbrytningar i frågepaketet i bilenkäten visar också att Volkswagen-ägarna är bland de minst nöjda när synpunkterna lämnas hur väl de egna förbrukningssiffrorna överensstämmer med fabriksuppgifterna. Här är det troligen avgasskandalen med dieselbilarna som fortfarande spökar. Resultaten till trots, Volkswagen fortsätter att sälja bilar som aldrig förr. Hur går den ekvationen ihop?

Anders Parment sitter inne med uppgifter om rabattsatser som aldrig publicerats i Sverige, men väl i flera länder på kontinenten. 
– Direkt efter dieselgate fattade Volkswagens ledning beslut om att till varje pris upprätthålla försäljningsvolymen, säger han. Så om en Passat tidigare varit 20.000 kronor dyrare än en Ford Mondeo blev prisskillnaden plötsligt mycket mindre. Det kompenserade de kunder som först valde att avstå VW på grund av dieselgate. Och det visade sig att sådana kunder fanns det gott om.

Anders Parment pekar också på att Volkswagen var tidigt ute med attraktiva privatleasing-erbjudanden när den boomen kom för några år sedan. Dessutom har med tiden också debatten kring dieselgate nyanserats, till ”förmån” för Volkswagen.
– Många andra märken har också hamnat i blåsväder för antingen misstänkt avgasfusk eller höga Nox-utsläpp. Dit hör Renault, Nissan, Mercedes, BMW och Volvo. Flera tidigare kunder har därför åter beställt Volkswagen, inte minst Passat GTE, med hänvisning till att det är fler tillverkare som inte har rent mjöl i påsen. 

Hos Dacia tas beskedet om toppositionen i kvalitet/pris-frågan emot med stor tillfredsställelse.
– Faktum är att vi har samma pris på Dacia Sandero som vi hade för tio år sedan när bilen lanserades i Sverige, säger märkeschefen Anders Hallsten.
Nu är det förvisso få kunder som väljer den lägsta utrustningsnivån. Vanligast är den något högbyggda Sandero Stepway där priserna också är förmånliga och börjar på 118 900 kronor. 

För Dacia och kunderna är det naturligtvis inte bara en prisfråga eftersom det också är kvaliteten som bedöms. Förväntningarna på en lågprisbil blir aldrig lika höga.
– Våra första kunder kommer oftast från begagnatmarknaden, säger Anders Hallsten. Och när de väl har köpt nytt hos oss behåller de bilen i nästan åtta år. Det är lite lång tid tycker vi, men å andra sidan stärks bilarnas andrahandsvärden.

Tilläggas ska att Dacias storsäljare, nya Duster, började säljas först i februari och därför inte har betygsatts i årets AutoIndex.

Diskutera: Vad tycker du om bilmärket Dacia?
 

Så här funkar AutoIndex

11 398 svenska bilägare har lämnat kompletta svar i AutoIndex 2018. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare återfinns i åldersspannet 50–65 år. Den svenska undersökningen består i år av 23 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2011 och senare. Två märken, Lexus och Mini, utgår eftersom marknadsandelarna sett över åren inte överstigit en procent. Antalet svar ger inte fullständig statistisk säkerhet.

AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, diverse norska bilmagasin samt konsult- och researchföretaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Motsvarande frågor har också ställts till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer även att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis. Nationellt sker presentationen märkesvis och då ges det möjlighet att bedöma hur verkstäderna och återförsäljarna sköter sig på respektive marknad.

Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2011–2017. I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.

Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2018 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent. 

I presentationen av ämnesområden eller i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten inte behöver ha missnöjda kunder, utan oftast ligger resultaten klart över medelnöjdnivå; alltså nöjd, nöjdare eller nöjdast.

Bland de 70-talet bedömningsfrågor som ställts är det bara ett fåtal som hamnar närmare medelnöjdnivå och då rör det sig oftast om frågor som är ekonomiskt betingade, typ om driftskostnader, andrahandsvärden, reservdelspriser med mera.

Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2018 blev 820 poäng, att jämföra med 824 poäng 2017. 

 

Kvalitet i förhållande till pris – årsmodell 2011–2017

(Rankning, märke, Indextal)

1. Dacia: 915
2. Subaru: 902
3. Honda: 900
4. Skoda: 893
5. Mazda: 884
6. Citroën: 883
7. Kia: 874
8. Opel: 873
9. Ford: 872
10: Seat: 871
11. Toyota: 870
12. Volvo: 863
MEDEL: 863
13. Suzuki: 856
14. Mercedes: 853
15. Mitsubishi: 853
16. Peugeot: 849
17. BMW: 847
18. Hyundai: 847
19. Nissan: 838
20. Audi: 834
21. Renault: 826
22. Fiat: 824
23. Volkswagen: 812
 

Kommentarer

#1
2018-11-03 10:20

Lite intressant att "kusiner" som Skoda-Volkswagen, Kia - Hyundai, Peugeot - Citroen hamnar så olika.
De är ju idag ganska lika, använder delvis samma delar och har liknande priser.

#2
2018-11-03 10:27

Ytterligare en till dåligt underbyggd fejkundersökning som återigen missat de viktigaste punkterna, då "mitt" favoritmärke inte vann! Vänta och se...(ironi).;-)

#3
2018-11-03 10:33

Såg en BMW som började brinna igår. Vid Alby. Inte mycket till kvalité där.

#4
2018-11-03 10:45

Hultarn
Kan ju bero på att kusiner tillverkas i olika fabrik. Och innan VW rabatterade pga skandalen fanns det prisskillnad.
När det gäller Skoda och Seat har de ju tidigare fått ärva tidigare generationers delar och teknik. Då är det ju mer eller mindre beprövat vilket minskar risken för kvalitetsbrister.

#5
2018-11-03 11:00

Att Dacia ligger i framkant beror förstås på priserna. Men också på att i och med att man har lägre priser så har man också mindre elektroniskt bling-bling och därmed mindre saker som kan gå sönder. Simsalabim! Ett recept på lycka och framgång, både för tillverkare och kunder! :)

.

#6
2018-11-03 11:08

At folkevogn og Audi ligger i bunden. Passer fint med de oplevelser vi har haft i familien . Dyre biler , dårlig service lav garanti kun 2 år og mange fejl .

#7
2018-11-03 11:10

En anledning till att man inte väljer VW, som jag ser det.....

#8
2018-11-03 11:16

Kritiken mot Dacia från icke-ägare, brukar bestå av klagomål på billig invändig plast, enkla lösningar osv. ViB kallade Duster för "grovt tillyxad." Men någon bristande tillverkningskvalité verkar det inte finnas, och ägarna är nöjda med sitt bilval.

#9
2018-11-03 11:24

Ja, hellre billig plast än bristande tillförlitlighet...
Visst är det mycket fluff i undersökningen, men den tyder ändå på att Renault gör rätt med Dacia.
Alla vill inte betala mycket för en ny bil, och alla sätter inte "sportighet" främst. De vill ha en hyfsad bil för vettiga pengar, slippa stora skulder och ändå ta sig till jobbet och affären.

#10
2018-11-03 11:34

http://www.bilsweden.se/statistik/nybilskopare-personbilar
Markera "Ålder 18 - 25 år". Markera "Alla fysiska personer". Gäller från 2018-10 till 2018-10.
Dacia är inte intresserad av att köpa som människor är så ungt och är på gymnasiet eller nytt jobb som brukar har inte råd att köpa ny bil. Skoda Fabia är bästa val för ganska billig inköp och sålde mycket bra!
Här är resultat nedan som kopiat från Excel Bilsweden.
Rank Antal Modell
1 33 VW GOLF
2 19 SKODA FABIA
3 17 RENAULT CLIO
4 16 VW POLO
5 15 SEAT LEON
6 14 KIA RIO
7 13 BMW 1-SERIE
8 11 TOYOTA YARIS
9 9 AUDI A3
10 8 MERCEDES CLA
11 7 FORD FOCUS
12 7 PEUGEOT 2008
13 7 MINI HATCH
14 7 KIA CEE D
15 6 VOLVO V40N
16 5 FORD FIESTA
17 5 TOYOTA C-HR
18 4 MERCEDES A-KLASS
19 4 KIA STONIC
20 4 CITROEN C3
21 4 SKODA OCTAVIA
22 4 VW TIGUAN
23 3 HONDA CIVIC
24 3 PEUGEOT 208
25 3 SEAT IBIZA
26 3 SUZUKI SWIFT
27 3 TOYOTA AYGO
28 3 RENAULT CAPTUR
29 3 MAZDA3
30 3 TOYOTA AURIS
31 3 SEAT ARONA
32 3 AUDI A4
33 3 VW PASSAT
34 3 NISSAN QASHQAI
35 3 SKODA SUPERB
36 3 KIA PICANTO
37 3 MERCEDES C-KLASS
38 2 VW ARTEON
39 2 OPEL CORSA
40 2 SEAT ATECA
41 2 SUBARU XV
42 2 MERCEDES E-KLASS
43 2 PEUGEOT 308
44 2 MAZDA2
45 2 NISSAN LEAF
46 2 MINI CLUBMAN
47 2 BMW 3-SERIE
48 2 HYUNDAI I30
49 1 MAZDA CX-5
50 1 PEUGEOT 3008
51 1 SUZUKI VITARA
52 1 VOLVO S/V90N
53 1 VW T-ROC
54 1 MAZDA CX-3
55 1 DACIA DUSTER
56 1 KIA NIRO
57 1 VOLVO XC40
58 1 MITSUBISHI ECLIPSE
59 1 AUDI Q2
60 1 LAND ROVER EVOQUE
61 1 TOYOTA RAV 4
62 1 SUBARU OUTBACK
63 1 TOYOTA PRIUS
64 1 AUDI A1
65 1 FIAT 500
66 1 NISSAN X-TRAIL
67 1 RENAULT ZOE
68 1 SUBARU LEVORG
69 1 TOYOTA GT86
70 1 FIAT TIPO
Totalt antal registreringar

#11
2018-11-03 20:07

Var och kastade en blick på Nya Focus och sedan Megane i går och där fanns också Dacia som jag såg på i en hall för första gången och då blev det uppenbart att det är en billig bil därför att det ÄR en billig bil...

En billig bil i betydelsen "man tjänar pengar" och "gör en bra affär" när man köper den är enligt min bestämda syn att den måste vara värd mer än det pris man betalar för den...

Om man betalar 170 000 och den utan tvekan är värd 220, då är den billig.
Betalar man 25 000 och den är värd 60-70 000 då är det en bra affär.

Men betalar man ett pris och den är värd exakt detta då är det varken en bra affär eller en billig.
Dacia är billig därför att den är inte värd mer, man betalar för precis det man får.
Den ger inte mycket för pengarna - den ger exakt precis det du kan få för de pengar du betalar.

En begagnad äldre bil för 120 000 ger enormt mycket mer och bättre bil för pengarna än Dacia - om man inte är fanatisk när det gäller att ha den senaste elektroniken som alltid saknas i en äldre begagnad.

Att Dacia ger mycket bil för pengarna är helt enkelt inte sant, denna bedömning är gjord av människor som inte begriper bättre och sådana finns det väldigt många, speciellt i den kategori som gärna köper en sådan bil.

Därmed inte så att man inte skulle kunna tillverka en fantastisk bil för lite pengar, det är bara det att Dacia är inte den bilen.
Och när det är så att man måste lägga benen på ryggen och fly för livet när en Dacia dyker upp för att avgasernas stank kan användas för utdrivning av onda andar, så är det rakt inget köpargument.

#12
2018-11-03 12:29

N-iklas: du har nog tänkt fel här och du ska definitivt inte ifrågasätta köparnas förstånd.
Alla vill heller inte ha den senaste och mest avancerade elektroniken i en dyrare bil, de upplever den istället som ett orosmoment.
De föredrar att köpa en ny och enklare bil med full garanti, istället för en begagnad utan garanti.
Enkel bil, färre bekymmer, mindre pengar, nöjd kund.
Om du föredrar att springa när det kommer en Dacia så kommer det ge dig bra kondition, för de blir allt fler... ;-)

#13
2018-11-03 12:33

Har själv ingen erfarenhet av Dacia, men min dotters familj gjorde precis som N-klas förslår. Dom tittade på Dacia för att man kunde få en ny bil för liten slant, men konstaterade att dom fick en betydligt bättre begagnad bil för samma peng.

#14
2018-11-03 12:38

Min teori är att som begagnad är bilar med låg förbrukning, mindre teknik osv mer gångbart än tvärtom. Bilar med fyrhjulsdrift, hög förbrukning och ofta då med mycket teknik ratas som begagnat. Volvo, Audi och BMW mm.. är trögsålt som begagnat, medan tex en enkel Seat eller liknande är enklare att sälja, och inte ofta till högre pris. Golf är nog det dyraste man kan köpa som begagnad, priserna är skyhöga mot vad men egentligen får.

#15
2018-11-03 13:09

Vargen: Det är svårt att bekräfta din teori med en snabb koll på blocket.
Exempelvis finns det 140 st Dacia Duster och 850 st XC70 till salu just nu och då har XC70 funnits på marknaden ungefär dubbelt så länge som Duster.
Jag skulle snarare säga att vanliga bilar är lättare att sälja begagnat än ovanliga, storleken på bilen tycks ha mindre betydelse.
Exempelvis är det 500 st BMW X5 och 770 st Citroen C4 till salu just nu, vilket förefaller ganska många i förhållande till antalet XC70.

#16
2018-11-03 15:06

En ny Dacia håller längre än en (genomsnittlig) begagnad bil för samma pris. Sen kan man vilja välja begagnat ändå för högre komfort, fler funktioner o.s.v. Men att säga att en begagnad bil är bättre än en (måttligt utrustad) Dacia är inte riktigt rätt.

#17
2018-11-03 15:07

Många som generaliserar här...

En persons åsikt är inte facit, förutom för just dennes person då, att säga att en viss bilmodell inte ger mervärde för någon kund är sätta sig själv på lite för höga hästar.

En sådan sak kan endast den som köper just denna bilmodell bedömma utifrån sina egna preferenser, är kunden glad och nöjd med sitt bilval så är det en bra affär för denne kund, sen får väl andra självklart TYCKA tvärtom om de vill.

Men de kan ju inte VETA...

#18
2018-11-03 15:08

Varken X5 eller XC70 var någon volym bil. Grejen är att de ratas som begagnade pga orsakerna jag skrev. Enklast att gå till dig själv, vill du äga en gammal bil som kostar mycket i förbrukning osv!?

#19
2018-11-03 16:04

Prova en daicia så inser man varför man hellre lånar upp 50 tusen till för en bättre bil.
Billigt material och bullrig.
Men visst att frakta röven och den som inte vet eller bryr sig så visst.

#20
2018-11-03 16:55

Med tanke på att det säljs runt en halv miljon Dacia i Europa i år, så är nog inte bilarna så tokiga.
Alla kunder är inte så prestigebenägna, och är inte heller intresserade att lägga mer än nödvändigt på en bil.

#21
2018-11-03 17:08

http://www.bilsweden.se/statistik/nybilskopare-personbilar
Markera "Alla åldrar". Markera "Alla fysiska personer". Gäller från 2018-10 till 2018-10.
Rank 66 Dacia Sandero fick 30 st och rank 9 Skoda Fabia fick 221 st.

Nyregistrerings-statistik 2018-10
Rank Antal Modell
1 508 VW GOLF
2 310 TOYOTA YARIS
3 297 VW POLO
4 292 RENAULT CLIO
5 235 TOYOTA AURIS
6 231 VOLVO XC40
7 230 KIA CEE D
8 223 KIA NIRO
9 221 SKODA FABIA
10 196 VOLVO S/V60
11 179 PEUGEOT 2008
12 178 VOLVO S/V90N
13 169 TOYOTA C-HR
14 149 KIA RIO
15 148 FORD FOCUS
16 146 VOLVO XC60
17 146 VW TIGUAN
18 140 NISSAN LEAF
19 136 PEUGEOT 3008
20 120 MAZDA CX-3
21 120 VOLVO V40N
22 117 RENAULT CAPTUR
23 116 KIA STONIC
24 115 FIAT DUCATO
25 114 BMW 1-SERIE
26 111 SKODA KAROQ
27 106 SUBARU XV
28 105 TOYOTA RAV 4
29 104 KIA PICANTO
30 101 SUBARU OUTBACK
31 92 SEAT LEON
32 92 AUDI A3
33 88 TOYOTA AYGO
34 87 CITROEN C3
35 86 VW PASSAT
36 86 SKODA OCTAVIA
37 84 NISSAN QASHQAI
38 82 KIA SPORTAGE
39 79 MERCEDES E-KLASS
40 77 MINI HATCH
41 76 VW T-ROC
42 73 DACIA DUSTER
43 70 MERCEDES A-KLASS
44 66 MERCEDES C-KLASS
45 65 SUZUKI SWIFT
46 63 SKODA SUPERB
47 63 OPEL CORSA
48 61 PEUGEOT 208
49 61 SEAT ARONA
50 60 MITSUBISHI OUTLANDER
51 56 RENAULT ZOE
52 56 BMW 3-SERIE
53 53 FORD FIESTA
54 49 MAZDA CX-5
55 46 PEUGEOT 308
56 45 MERCEDES GLC
57 44 KIA OPTIMA
58 43 MERCEDES CLA
59 42 FORD KUGA
60 40 PEUGEOT 5008
61 38 HYUNDAI I30
62 37 HONDA CIVIC
63 34 SEAT ATECA
64 32 MAZDA3
65 32 MINI CLUBMAN
66 30 DACIA SANDERO
67 29 MAZDA2
68 28 BMW 5-SERIE
69 28 SUZUKI VITARA
70 27 CITROEN C4 CACTUS
71 26 AUDI Q5
72 26 VOLVO XC90II
73 25 OPEL ASTRA
74 25 SEAT IBIZA
75 24 MERCEDES B-KLASS
76 24 HYUNDAI IONIQ
77 23 TOYOTA PRIUS
78 22 BMW X1
79 22 MAZDA6
80 22 AUDI Q2
81 20 RENAULT MEGANE
82 20 FIAT 500X
83 20 FORD ECOSPORT
84 18 NISSAN X-TRAIL
85 17 RENAULT KADJAR
86 16 SUBARU IMPREZA
87 16 SKODA KODIAQ
88 16 FIAT 500
89 15 AUDI A4
90 15 HONDA CR-V
91 15 LAND ROVER EVOQUE
92 15 AUDI A6
93 14 DACIA LOGAN
94 14 HYUNDAI I20
95 14 FIAT TIPO
96 14 HYUNDAI IX20
97 14 MITSUBISHI ECLIPSE
98 13 MITSUBISHI ASX
99 13 BMW I3
100 13 SUZUKI S-CROSS
101 12 SUBARU FORESTER
102 12 LAND ROVER DISCOVERY SPORT
103 12 VW CADDY
104 10 BMW X3
105 10 HONDA HR-V
106 10 NISSAN JUKE
107 10 FORD MONDEO
108 10 KIA SOUL
109 10 VW UP!
110 9 JEEP COMPASS
111 9 KIA SORENTO
112 9 VW ARTEON
113 9 HYUNDAI I10
114 8 MINI COUNTRYMAN
115 8 BMW 2-SERIE
116 8 AUDI A1
117 8 AUDI Q3
118 8 LEXUS NX300H
119 7 MERCEDES GLA
120 7 JEEP RENEGADE
121 7 VW SHARAN
122 7 JAGUAR F-PACE
123 7 JAGUAR I-PACE
124 6 BMW X4
125 6 TESLA MODEL S
126 6 JAGUAR XF
127 6 FORD S-MAX
128 6 AUDI A5
129 6 FORD TRANSIT
130 6 SUZUKI IGNIS
131 5 PORSCHE MACAN
132 5 SKODA RAPID
133 5 JAGUAR E.PACE
134 5 KIA CARENS
135 5 LEXUS RX
136 5 CITROEN C3 AIRCROSS
137 5 PORSCHE PANAMERA
138 5 RENAULT MASTER
139 5 VW TOUAREG
140 5 OPEL INSIGNIA
141 5 MERCEDES GLE
142 5 CITROEN JUMPER
143 5 HONDA JAZZ
144 5 MERCEDES V-KLASS
145 4 OPEL CROSSLAND X
146 4 CITROEN C4 PICASSO
147 4 VW BEETLE
148 4 MAZDA MX5
149 4 BMW 4-SERIE
150 4 JAGUAR XE
151 4 LEXUS
152 3 PEUGEOT 108
153 3 FIAT 124
154 3 AUDI Q8
155 3 FORD GRAND C-MAX
156 3 BMW X2
157 3 NISSAN MICRA
158 3 PORSCHE 911
159 3 FORD C-MAX
160 3 MERCEDES CL/S280-600
161 3 SUBARU LEVORG
162 3 AUDI A7
163 3 KIA VENGA
164 2 TESLA MODEL X
165 2 CITROEN BERLINGO
166 2 NISSAN NV200
167 2 TOYOTA LANDCRUISER
168 2 MERCEDES G WAGON
169 2 TOYOTA GT86
170 2 OPEL MOKKA
171 1 PORSCHE CAYENNE
172 1 NISSAN NV300
173 1 BMW 6-SERIE
174 1 CITROEN C1
175 1 JEEP GRAND CHEROKEE
176 1 FORD TRANSIT CUSTOM
177 1 FIAT 500L
178 1 MERCEDES CLS
179 1 FORD TOURNEO CUSTOM
180 1 VW TOURAN
181 1 OPEL GRANDLAND X
182 1 AUDI A8
183 1 LAND ROVER DISCOVERY
184 1 CHEVROLET CAMARO
185 1 TOYOTA PROACE VERSO
Totalt antal registreringar

#22
2018-11-03 17:18

Dacia är dessutom livsfarliga, dåliga betyg i krocktest. Skulle aldrig ens överväga att köpa detta märke.

#23
2018-11-03 17:20

Jag tycker det är ren idioti att köpa bil som är väldigt dyr i förhållande till den egna inkomsten, därför tycker jag det är förvånande att det säljs så få dacias

#24
2018-11-03 17:20

http://www.bilsweden.se/statistik/nybilskopare-personbilar
Markera "Alla åldrar". Markera "Alla fysiska personer". Gäller från 2018-07 till 2018-10.
4 månader period.
Rank 75 Dacia Sandero fick 89 st och rank 7 Skoda Fabia fick 688 st.

Nyregistrerings-statistik 2018-07 och 2018-10
Rank Antal Modell
1 1675 VW GOLF
2 1243 VW TIGUAN
3 1079 KIA NIRO
4 1064 VOLVO XC40
5 963 VW POLO
6 904 TOYOTA YARIS
7 688 SKODA FABIA
8 677 TOYOTA AURIS
9 658 RENAULT CLIO
10 609 TOYOTA C-HR
11 590 KIA CEE D
12 435 AUDI A3
13 435 KIA RIO
14 420 VOLVO S/V60
15 410 VOLVO XC60
16 409 PEUGEOT 3008
17 405 PEUGEOT 2008
18 399 VOLVO S/V90N
19 387 VW T-ROC
20 381 KIA PICANTO
21 381 FIAT DUCATO
22 381 SKODA KAROQ
23 381 VOLVO V40N
24 379 SEAT LEON
25 362 VW PASSAT
26 311 NISSAN LEAF
27 306 SKODA OCTAVIA
28 303 KIA STONIC
29 297 FORD FOCUS
30 294 TOYOTA RAV 4
31 289 MERCEDES A-KLASS
32 276 RENAULT CAPTUR
33 268 CITROEN C3
34 262 DACIA DUSTER
35 262 BMW 1-SERIE
36 253 MAZDA CX-3
37 243 MERCEDES E-KLASS
38 239 NISSAN QASHQAI
39 236 SEAT ARONA
40 233 SUZUKI SWIFT
41 232 TOYOTA AYGO
42 232 PEUGEOT 208
43 214 FORD FIESTA
44 211 SUBARU XV
45 199 PEUGEOT 308
46 189 MINI HATCH
47 186 SUBARU OUTBACK
48 183 RENAULT ZOE
49 167 KIA SPORTAGE
50 161 KIA OPTIMA
51 158 SEAT IBIZA
52 156 AUDI A1
53 155 MERCEDES C-KLASS
54 149 MITSUBISHI OUTLANDER
55 141 MERCEDES GLC
56 141 PEUGEOT 5008
57 130 FIAT 500
58 126 BMW 3-SERIE
59 125 HONDA CIVIC
60 123 AUDI Q2
61 123 SKODA KODIAQ
62 122 OPEL CORSA
63 116 MERCEDES CLA
64 116 AUDI A4
65 115 MAZDA3
66 111 TOYOTA PRIUS
67 110 FORD KUGA
68 108 SKODA SUPERB
69 108 HYUNDAI IONIQ
70 107 SUZUKI VITARA
71 105 AUDI Q5
72 105 MAZDA CX-5
73 103 CITROEN C4 CACTUS
74 90 MAZDA2
75 89 DACIA SANDERO
76 84 KIA SOUL
77 81 MINI CLUBMAN
78 80 BMW 5-SERIE
79 77 VOLVO XC90II
80 71 LAND ROVER EVOQUE
81 70 DACIA LOGAN
82 69 BMW X1
83 68 OPEL ASTRA
84 65 SUBARU FORESTER
85 65 FORD ECOSPORT
86 64 AUDI A5
87 62 AUDI A6
88 62 SEAT ATECA
89 58 HYUNDAI I30
90 58 MERCEDES B-KLASS
91 58 MITSUBISHI ASX
92 57 BMW I3
93 56 PORSCHE 911
94 54 VW BEETLE
95 53 PORSCHE CAYENNE
96 53 RENAULT MEGANE
97 52 MAZDA6
98 50 TESLA MODEL S
99 50 LEXUS NX300H
100 50 FIAT 500X
101 48 RENAULT KADJAR
102 47 NISSAN NV200
103 46 KIA CARENS
104 45 HYUNDAI I20
105 44 NISSAN X-TRAIL
106 44 HONDA CR-V
107 42 FIAT TIPO
108 42 NISSAN JUKE
109 42 PORSCHE PANAMERA
110 41 VW CADDY
111 41 CITROEN C3 AIRCROSS
112 36 SUBARU IMPREZA
113 35 BMW X3
114 35 AMATÖRBYGGE
115 35 FORD MONDEO
116 34 PORSCHE MACAN
117 33 VW SHARAN
118 32 HONDA HR-V
119 32 SKODA RAPID
120 30 MINI COUNTRYMAN
121 30 SUZUKI S-CROSS
122 29 MITSUBISHI ECLIPSE
123 27 BMW 2-SERIE
124 27 VW ARTEON
125 27 JEEP COMPASS
126 26 NISSAN MICRA
127 26 HONDA JAZZ
128 26 HYUNDAI I10
129 25 LAND ROVER DISCOVERY SPORT
130 25 VW TOURAN
131 25 FORD TRANSIT
132 24 MERCEDES GLE
133 24 HYUNDAI IX20
134 23 TESLA MODEL X
135 22 OPEL CROSSLAND X
136 22 CITROEN JUMPER
137 22 JEEP RENEGADE
138 22 MERCEDES GLA
139 21 RENAULT MASTER
140 20 AUDI Q3
141 19 SUZUKI IGNIS
142 19 VW UP!
143 18 JAGUAR F-PACE
144 18 BMW X4
145 18 KIA VENGA
146 17 LEXUS RX
147 17 LEXUS CT200H
148 16 KIA SORENTO
149 16 JAGUAR E.PACE
150 16 FORD S-MAX
151 15 OPEL INSIGNIA
152 15 CITROEN C4 PICASSO
153 14 JAGUAR XF
154 13 JAGUAR XE
155 13 SEAT ALHAMBRA
156 13 FORD EDGE
157 13 BMW 4-SERIE
158 13 OPEL MOKKA
159 11 LEXUS
160 11 OPEL GRANDLAND X
161 11 MAZDA MX5
162 11 CHEVROLET CORVETTE
163 10 AUDI A7
164 10 PORSCHE 718
165 10 VW TOUAREG
166 10 PEUGEOT 108
167 9 MERCEDES V-KLASS
168 9 PEUGEOT PARTNER
169 9 SUBARU LEVORG
170 8 JAGUAR I-PACE
171 8 NISSAN PULSAR
172 7 AUDI Q8
173 7 BMW X5
174 7 MERCEDES CL/S280-600
175 7 AUDI Q7
176 7 MERCEDES CLS
177 7 FORD C-MAX
178 7 BMW X2
179 6 FERRARI
180 6 FORD KA
181 6 ALFA ROMEO GIULIA
182 6 LR / RANGE ROVER
183 6 CITROEN BERLINGO
184 5 FIAT 124
185 5 TOYOTA AVENSIS
186 5 PEUGEOT 508
187 5 FIAT 500L
188 5 KIA STINGER
189 5 FORD GRAND C-MAX
190 5 LAND ROVER DISCOVERY
191 4 CHEVROLET CAMARO
192 4 TOYOTA PROACE VERSO
193 4 CADILLAC CTS
194 4 JEEP WRANGLER
195 4 LAND ROVER VELAR
196 4 PEUGEOT BOXER
197 4 VW MULTIVAN
198 4 RENAULT TALISMAN
199 4 DACIA LODGY
200 3 CITROEN C1
201 3 MERCEDES GL
202 3 TOYOTA GT86
203 3 FORD TRANSIT CUSTOM
204 3 TOYOTA LANDCRUISER
205 3 SUZUKI BALENO
206 2 LOTUS
207 2 HYUNDAI TUCSON
208 2 MERCEDES G WAGON
209 2 SKODA ROOMSTER
210 2 ASTON MARTIN
211 2 JEEP CHEROKEE
212 2 ÖVRIGA FABRIKAT
213 2 BENTLEY BENTAYGA
214 2 DS 4
215 2 CADILLAC ESCALADE
216 2 RENAULT KOLEOS
217 2 PEUGEOT EXPERT
218 2 BMW 6-SERIE
219 2 IVECO DAILY
220 2 JEEP GRAND CHEROKEE
221 2 RENAULT SCENIC
222 2 SSANGYONG TIVOLI
223 2 NISSAN NV300
224 1 SUZUKI JIMNY
225 1 MASERATI
226 1 SMART
227 1 FORD MUSTANG
228 1 BMW X6
229 1 AUDI S4
230 1 RENAULT TRAFIC
231 1 FORD TOURNEO CUSTOM
232 1 AUDI A8
233 1 BENTLEY CONTINENTAL
234 1 BMW I8
235 1 HYUNDAI I40
236 1 CITROEN C4
237 1 DODGE ÖVRIGA
238 1 FIAT DOBLO
239 1 MERCEDES SLS
240 1 MITSUBISHI SPACE STAR
241 1 DS 7
Totalt antal registreringar

#25
2018-11-03 18:43

Nix, Dacia är inte livsfarliga i krocktest, men de får sämre betyg än andra beroende på att de inte har lane assist och autobroms som standard.
De lär inte vara farligare än de gamla skorvar som många kör runt med.

#26
2018-11-05 18:15

GF. Inte stor skillnad i pengar upp till en fabia kombi från Sandro men så mycket mer bil i Fabia på Pricis alla punkter.
Sedan kan man fundera på hur Subaru kan ligga tvåa i kvalité för pengarna, en inte helt felfri bullerburk med tveksamma lösningar.

#27
2018-11-03 19:49

Nöjer man sig med en bil som saknar i stort sett allt som övriga märken har som standard och väljer en Dacia av "inropar-modell" så får man säkert mycket nybil för pengarna men så snart man väljer att närma sig andra märkens "inropar-standard" så ökar ju priserna också avsevärt och prisskillnaden till övriga märken minskar i samma grad.
Sen är det ju lite konstigt i denna undersökning att modermärket Renault placerar sig i botten och deras billighetsmärke Dacia i toppen... Kvaliteten på billighetsbilen borde ju inte vara markant högre än tillverkarens normalt prissatta märke kan man tycka...

#28
2018-11-03 19:48

Skulle verkligen vilja provköra en ny Dacia, för en helt ny bil för det priset är ju ganska otroligt egentligen *ler*

Sedan, visst man får vad man betalar, vilket gäller vid många varor/produkter/tjänster men summan upp till nästa bil så har du en del reperations pengar kvar *ler*

#29
2018-11-03 19:49

@Patrik Österberg

Alternativt soppa för ruggigt många mil.. :)

.

#30
2018-11-03 19:50

+10

#31
2018-11-03 22:39

”Nix, Dacia är inte livsfarliga i krocktest, men de får sämre betyg än andra beroende på att de inte har lane assist och autobroms som standard.”

Nja, de får sämre betyg än andra även i de traditionella krocktesterna. Dacia Duster 2017 fick bara 3,4 poäng i krockprovet för ”front hela bredden” och förarens huvud var rödmarkerat, alltså risk för huvudskador. Jag håller med Niklas, man får precis vad man betalar för när man köper Dacia. Alltså inte speciellt mycket.

#32
2018-11-03 23:43

Skodaägare 2018-11-03 22:39.
Dacia Sandero med krocksäkerhet betyg 4. Nyast till: https://www.euroncap.com/sv/results/dacia/sandero/8866

#33
2018-11-04 07:09

GF, förstår inte vad du vill säga med dina återkommande länkar om personer 18-25 år. I den pldern tänker man ofta på status. Dacia är motsatsen till status. En vettig, statusbefriad och funktionell bil.

#34
2018-11-04 07:12

N-iclas, som vanligt utmålar du andra människor som ”idioter” som ”inte förstår bättre” bara för att de väljer något annat än Opel. Uppenbarligen uppskattas Dacia av sina ägare, trist att du inte kan acceptera det. Alla vill inte ha en begagnad bil med osäker historik. Dacia är en bil som gör sitt jobb!

#35
2018-11-04 09:24

Den som alltid köpt 10-15 år gammla skrotbilar så är datca ett lyft med ny bil för lite pengar.
Men tar man steget till nybil rekomenderar jag att testa fler nybilar i den lägsta prisklassen.

#36
2018-11-04 10:37

mso 1000: En ny Dacia Duster 1.6 SCe Comfort 4x4 kostar 146 900 kr. Ska man välja annan nybil i den prisklassen, så får man hålla tillgodo med småbilar, ingen fyrhjulsdriven SUV. Duster har ingen konkurrent om mest bil för pengarna, om vi talar köp av ny bil.

#37
2018-11-04 11:04

Ja varför någon vill köpa en dålig ny bil, istället för att köpa en bra tre år gammal bil, är nog anledning till att många ifrågasätter intelligensen på Daciaköpare.

Givetvis bryr sig inte Daciaköpare, om huruvida det är en bra bil de köper. Det är en väldigt enkel uträkning av hur de kan toppa listan. Det, plus att Daciaköpare gärna vill bedyra och sprida sin tro på hur bra den egentligen är, trots att det är försvinnande få som köper en.

#38
2018-11-04 11:19

På vilket sätt är en Dacia en dålig bil?
Den är kanske lite sämre utrustade och lite bullriga men det säger ju inget om att bilen är dålig eller ej.
Det hela beror ju på vad man är nöjd med.
Många är nöjda med att köpa en ny billig Dacia med nybilsgarantier och allt annat det innebär jämfört med att köpa en begagnad bil utan garantier och som gått ett antal tusen mil.

#39
2018-11-04 11:29

@ Hackenbush

Helt rätt. Tänk för den genomsnittlige köparen att kunna köpa en bil med garantier. Förvisso utan allt elektroniskt bling-bling, men det är ju det som gör bilen så bra och gör att kunderna är bland de mest nöjda: Det finns ju mindre som kan gå sönder.

.

#40
2018-11-04 11:52

Raphael
Du ska vara försiktig att ha förutfattade meningar om unga i ålder 18-25. De har nog ett annat tänk än dinosauriegenerationen.

#41
2018-11-04 12:54

Vad vi kan se är att Dacia köparen gärna behåller sil bil under flera år, och det kan ju då vara mer lockande att köpa en ny bil för att behålla länge än att köpa en begagnad bil och behålla länge för den begagnade är redan gammal. Jag tycker inte att detta tyder på låg intelligensnivå, tvärtom tycker jag det är klokt tänkt.

#42
2018-11-04 13:57

Här talas det väldigt mycket om vad man FÅR för pengarna men väldigt lite om vad man INTE... FÅR.
Om man utelämnar 50 % av berättelsen så har man ingen möjlighet att göra en riktig bedömning.
Om det är för att man medvetet... blundar... eller för att man saknar kunskap, det är beroende på vilket syfte... man har.

Jag pratar ofta med människor som inte är speciellt bilintresserade och deras resonemang skiljer sig rätt dramatiskt från dem som har ett bilintresse tillräckligt för att skriva kommentarer.

Det är väldigt mager grund man fattar sina beslut på och det är inte alls den noggranna genomgång och bedömning som "bilintresserade" tror eller påstår är det som gäller för alla.

"Alla är som jag" är en klassisk mänsklig generalisering, nej så är det inte, om man tillhör minoriteten - vilket de bilintresserade gör.

#43
2018-11-04 14:40

N-iklas: fortfarande är det så att om kunden gillar sitt bilköp så har tillverkaren nått sitt mål.
De är nöjda, bryr sig inte om att gräva mer i bilforskandet, lägga tid på något som mest känns besvärligt.
De är inte heller intresserade av statusjakt, att grannen har en XC60 för 400.000 uppfattar han/hon som slöseri med pengar.
Var och en har olika syn på saken, olika behov, olika smak, olika ekonomisk förutsättning.
Det ena är inte mer fel än det andra, och framförallt är det ingen grund för att bli dumförklarad.

#44
2018-11-04 14:57

Hm, faktum är att det är mycket allvarligt att legitimera felaktigt tänkande, dåliga kunskaper och allmän nonchalans med ursäkten att någon mår fint och är nöjd med tillvaron.

Jag som ägnar mig åt att studera välden som min huvudsakliga verksamhet ser att detta "låt gå, vi trivs ju helfett..." är orsaken till oerhört mänskligt lidande, krig, sammanbrott av länder och samhällen, hundratals miljoner döda helt i onödan och ett hot mot livets överlevnad på planeten.

Allt bara för att någon tycker det är såå jobbigt att tänka lite längre än nästippen och såå skönt att slippa bry sig.

#45
2018-11-04 15:36

Niklas
Och för en som läst socialpsykologi och arbetar med mänskliga öden varje dag så ter sig din förklaring som en förenkling och generalisering.

#46
2018-11-04 16:22

Hur relevant är denna undersökning? Jag har varit med några år, och den förutsätter att du är ärlig. Har och äger den bil du betygsätter.
Det finns ingen kontroll eller koppling till bilregistret som bekräftar att du är ägare till bilen, du kan ange att du äger ytterligare bilar. Ingen kontroll där heller.
Ponera att du vill framhäva ett bilmärke, troligtvis den du äger, och sedan svartlista ett annat. Inga problem.
Jag ger inte mycket för Autoindex. Koppla denna undersökning till bilregistret, då får vi i alla fall bort belackarna.

#47
2018-11-04 17:10

Jag äger en Dacia Duster och har varit nöjd så långt. 6 år och 9600 mil senare kommer en kalldusch, kardanaxeln är inte renoverbar och en ny kostar nästan 8000:- + montering. Stödlagergummit är mjukt, ger dåligt stöd och kryssen är inte utbytbara. Många klagar på vibrationer i Dustern. En onödigt dyr reparation som drar ner betyget rejält!

#48
2018-11-04 17:35

"Och för en som läst socialpsykologi och arbetar med mänskliga öden varje dag så ter sig din förklaring som en förenkling och generalisering."

Tyvärr en väldigt vanlig undanflykt som skall ursäkta agerandet och motivera varför ingenting skall förändras och varför man trots resultaten skall fortsätta som hittills.
"Å det är så invecklat och svårt, låt oss fortsätt som vi brukar"

Det är inte alls svårt eller invecklat men tänker man fel blir det enkla svårt och krångligt.
Tänk nytt...

#49
2018-11-04 17:53

Lennart och Niclas, den här undersökning handlar om vad kunderna själva tycker om sina bilar, hur de värderar sina bilar och ser på kvalitet. En som köper en Dacia har troligtvis rätt låga förväntningar, vill ha en bil för att ta sig mellan A och B och som fungerar bra för detta. De har fått höra av andra att Dacia är sk*t och därmed blir de glada och nöjda över förväntan att bilen faktiskt fungerar för ändamålet.

Lågt pris = låga förväntningar, lätt att tillfredsställa.

En som köper en dyrare bil har högre förväntningar, har lättare för att bli missnöjd. Och det handlar inte om rationellt tänkande, vilket också artikeln tar upp

VW och Skoda/Seat har samma motorer, men VW är flaggat som ”fuskare” i medierna och därmed känner sig VW-kunder mer missnöjda. Sen så är ju VW lite dyrare än Skoda/Seat också.

Att köpa bil är ett personligt val, människor vill olika, önskar olika, har olika smak. Att köpa bil är inget IQ-test, utan ett exempel på ens känslor, önskningar, tycke och smak.

#50
2018-11-04 18:31

N-iklas: ""låt gå, vi trivs ju helfett..." är orsaken till oerhört mänskligt lidande"
Så, du menar att nöjda människor är orsaken till mänskligt lidande, medan den som påstår att andra är dumma för att de inte begriper bättre alltså är en som förhindrar mänskligt lidande?
Detta blir ju bara allt mer absurt!

#51
2018-11-04 19:41

Niklas
Jag har inte påstått något om förändring och utveckling. Det är du.
Men du generaliserar och förenklar motiven till varför människor förändras eller inte förändras. Om du visste något om mänskligt beteende så skulle du veta att det i många fall är svårförklarat.

#52
2018-11-04 23:25

Jo, det har du faktiskt gjort, men du har nog inte riktigt förstått vad du säger eller vilken innebörd dina ord har, jag talar om innebörden av dina ord, jag ser vad de betyder och innebär, det är det som räknas.

Tyvärr utmärkta exempel på just sådana uttalanden som bär ansvaret för att det är illa ställt i världen genom spridande av destruktiva tankar och resonemang, förnekande av problem och aktivt arbetande för att förhindra förändring.
Genom att hävda att det dåliga är mycket fint och bra, genom att påstå att ingen kunskap finns och att allt är omöjligt och situationen som råder är den bästa tänkbara.

Vi ser många exempel på hur olika ljusskygga "intressen" av att situationen i världen förblir oförändrad, satsar brett på att sprida dessa typer av resonemang för att förvirra människor och ge dem ursäkt att kalla alla hotfulla kloka ord för sinnessjukdom och dårskap.

Tobaksindustrin, oljeindustrin och mobilindustrin har alla mycket framgångsrikt de senaste 40 åren lärt människor konsten att förlöjliga alla kritiska röster, förneka alla problem och mörklägga obehagliga sanningar.

#53
2018-11-05 07:47

Om allt handlar om att ta sig från A till B så är det givet att det billigaste ger ”mest” för pengarna.

#54
2018-11-05 08:38

Raphael, du har nog missat poången i mitt inlägg. Undersökningen Autoindex baseras på att den som svarar på frågorna är ärlig, och är ägare av den/de bilar de värderar.
Ifall koppling även görs till bilregistret, så att de som svarar verkligen är ägare. Det utfallet hade varit betydligt intressantare.
Mitt inlägg är inte kopplat till något bilmärke, läs en gång till.

#55
2018-11-05 08:59

#52
Håller med. Vi behöver bara betrakta den nuvarande situationen i USA. Trump och republikanerna går inte ut med några som helst positiva budskap i den pågående valrörelsen.
Man lyfter hela tiden fram det negativa, destruktiva hotbilder(karavanen) osv för att så oro, ilska och splittring hos nationen och väljarna.
Ett skäl är att negativa budskap, speciellt inbäddade i hot, av någon anledning har en större genomslagskraft hos många människor än positiva dito.

#56
2018-11-05 09:34

Niklas och LasseJ
Och på vilket sätt påverkar det individens köpbeteende när det gäller fordon menar ni?
För övrigt är det imponerande att Niklas skriver haranger fulla med betydelselöst innehålll för att verka vettig.

#57
2018-11-05 10:20

Axa
Individens köpbeteende?
Har inte en aning. Frågan var; Vad tycker du om bilmärket Dacia?
Sedan vidgades som vanligt sfären, vilket i och för sig kan vara utvecklande.

#59
2018-11-05 11:31

Jag har haft en Dacia Logan MCV av generation två. Den fungerade alldeles utmärkt till att frakta runt hustru och en skock hundar i. Ett oplanerat verkstadsbesök på tre år blev det. Den drog lite bensin och rymde mycket last.
Om de inte radikalt ändrar sina bilar kommer jag inte köpa en igen. Även om ett järnspett gör sitt jobb kan det sakna en del som gör ett multiverktyg bättre.

#60
2018-11-05 11:59

LasseJ
Nåja, jag tycker ändå diskussion förhåller sig till hur folk köper bil utifrån den presenterade undersökningen.

AL
Mjo, man kan ju tycka (subjektivt!) att visst köpbeteende generellt sett utifrån en viss trend är onödigt, dumt eller skadligt. Men att därifrån gå till att försöka uttala sig om psykologin bakom beslut på individnivå är vanskligare.

#61
2018-11-05 13:10

Visst, allt är relativt och vad man får för pengarna och om det kan sägas vara "billigt". Men om man jämför Dacia med begagnat, så har ju Dacia den fördelen att den är sprillans ny och det måste väl vara värt ganska mycket?

#62
2018-11-05 13:20

Axa: Javisst kan man utifrån sina egna preferenser anse att grannen är korkad, att chefen är en översittare och att frun slutat lyssna. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är sant enbart för att man upplever det så. Individen själv värderar fortfarande sitt köp allra bäst - utifrån sin egen sanning. Detta oavsett om han eller hon är korkad, superbegåvad, fullkomligt ir- eller rationell, kombinationen av samtliga eller något annat. Det kan ingen ändra på. Utanför matematikens värld är sanningen subjektiv. Därför köper inte alla världens bilköpare en Opel, lika lite som att samtliga väljer en Toyota, Volkswagen eller Dacia. En del väljer små bilar, andra stora och några en SUV. Några väljer att åka på dubbdäck, andra på friktion och några ytterligare på året runt-däck. En annan del åker buss, tåg, cykel eller flyg. Några promenerar och åker T-bana. Vilket färdmedel man väljer speglar (generellt sett) den personliga nyttan i relation till de resurser man är beredd att lägga på sina transporter. Hur man värderar sina resurser, och nyttan från resan är åter - individuellt. Det går inte att generalisera så lättvindigt som ofta görs här i trådarna.

Men bara som en enkel fråga: Varför kan en och samma flaska med vatten ha så olika nytta och värde beroende på hur individen värderar den (och vilken situation man befinner sig i)? Innan någon kan svara på den frågan kommer vi aldrig kunna enas om att SUV:ar är "onödiga", att Opel är världens frälsare eller att diesel och dubbade vinterdäck bör förbjudas.

MVH AL

#63
2018-11-05 15:08

Jag håller med A.L. Och vi människor är sinsemellan mer olika än vad vi kanske inser. Vissa kör en Dacia och tycker att den är en skramlig bullerburk, medan vissa andra tycker att den är en prisvärd familjetransportör. Faktiskt så varierar t.ex. hörseln och hur vi uppfattar frekvenser enormt mellan olika personer, så det den ene tycker är bullrigt kan den andre tycka är helt ok. Det gäller givetvis också hur känslig man är för vibrationer och fjädringsrörelser m.m. Vissa kanske bara kör bil en gång i veckan, men tycker ändå att de vill ha en bil. Då kan mycket väl en Dacia vara ett utmärkt val. Det är ju därför som det finns så många bilmärken och biltyper i världen. För att var och en ska kunna hitta något som passar dem. DDR försökte ett tag bestämma vilken typ av bil som alla skulle ha, det vet vi ju alla hur det gick...

#64
2018-11-05 17:26

"Utanför matematikens värld är sanningen subjektiv."...
Hm, intressant så det innebär att det du skriver bara är din personliga upplevelse av vad du personligen tror är sant.

Ändå får man det intrycket att du väldigt bestämt påstår att det du skriver är den enda rätta och sanna sanningen, en sanning som du påstår inte kan existera.

Finns det ingen sanning så är inte det du skriver heller sant och därmed kan du ha fel.
Å andra sidan om du påstår att det du skriver är sant, inte bara för dig personligen, utan överhuvudtaget som en absolut objektiv sanning....

#65
2018-11-05 18:06

Niklas
Bra replik. Du slog hål på både ALs och ditt eget resonemang längre upp. Två flugor på smällen...

#66
2018-11-05 18:12

Knappast, eftersom jag inte påstår att ingen objektiv sanning finns.
Utan att den finns.
Vilket inte innebär att alla som påstår något uttalar denna objektiva sanning.
Alltså motsäger det inget jag påstår.

#67
2018-11-05 19:30

Niklas
Nja, jag menar bara att ditt resonemang i #44 är högst subjektiv.

#68
2018-11-05 20:26

Dacia är rätt prisad till sin kvalitet (kanske) och billigt så man är nöjda. Resten i toppen domineras av japaner och koreaner vilka är rätt prisade efter sin kvalitet också samt pålitliga vilket ger nöjda kunder. Resten är överprisade premium/light premium bilar. Dag ett betalar man gärna för statusen/emblemet/bling bling, dag två tröttnar man, dag tre finns bara skulden och irritationen kvar. Resultaten är inte väldigt förvånande. Förstås finns det undantag, Fiat och Renault trots sina låga pris lyckas hamna längst ner!!!!

#69
2018-11-06 09:05

Varken Fiat eller Renault kan sägas ha särskilt låga priser. Fiat 500 som är typ marknadens minsta bil, kostar i sitt billigaste utförande 144 900 kr. Trots detta är det en av Fiats mest populära modeller. Så detta med ”Fiat lågpris” stämmer inte längre. Det var möjligen sant för 20 år sedan.

Problemet med Fiat vilket även gäller Renault är återförsäljare, leveransservice och verkstäder. Det sänker ju upplevelsen av bilens kvalitet. Här finns det helt klart utrymme för förbättringar.

#70
2018-11-06 11:13

Axa: Det är inte N-iklas egna argument utan en fråga som gäckat filosoferna under århundraden. Det han precis uttryckte är en av huvudinvändningarna mot den ansats som han precis försökte pådyvla mig (för att kunna legitimera sin egen kritik). Å andra sidan, det som uttrycks i #66 är precis lika enkelt att bemöta utifrån ett metaetiskt perspektiv. Hur sanningen är beskaffad - vilka kriterier den skall utgå från och hur den skall tolkas är bygger på de intryck, kunskaper och perspektiv som N-iklas själv sätter upp. Vad han missar är dock att resterande delen av världen inte nödvändigtvis ser - eller definierar - saken på samma sätt. Det är just detta senare som är kullerbyttan i denna diskussion (#11) Opel är inte - rent objektivt - världens bästa bilval. Kunderna som inte väljer en Opel gör inte detta i brist på kunskap eller oförstånd (ett argument som N-iklas lånat eller hämtat från Platon) utan kan lika gärna handla om att kunderna värderar en Opel och dess olika påstådda företräden på ett annat sätt än vad N-iklas själv gör. För flera kunder kan därför en Dacia vara ett bättre val än just en Opel - eller Volvo, eller BMW eller vad som helst. Kunden själv avgör alltså och varje köpares preferenser är individuella. Ingen produkt kan täcka kombinationen av samtliga behov och preferenser, det är en omöjlighet (eller för att inte lämna utrymme för nya lån från Platon och Kant så lägger jag till att det gäller så som "sanningen" ser ut idag).

MVH AL

#71
2018-11-06 11:17

F.ö kan tilläggas att Renaults satsning på Dacia var ett riktigt genidrag. Inte nog med att kunderna tycks vara någorlunda nöjda (utifrån perspektivet att bilen är prisvärd) utan också för att Renault som företag kan använda samma teknik fler gånger.
Det vi kan fundera över är om Renault tänker göra en ny Skoda - eller om man överväger att fortsätta med lågstatusstämpeln även i fortsättningen?

MVH AL

#72
2018-11-06 16:19

Faktum är att även om jag kastat en blick på dessa filosofers påståenden och resonemang så upplever jag filosofin i största allmänhet som så tråkig och svamlande att jag absolut inte kommer ihåg ett ord av deras utläggningar.
"Konsten att prata i oändlighet om absolut ingenting" är vad jag kallar filosofin, en meningslös konst AL också är en mästare på.

Allt jag skriver är är mitt eget och råkar det sammanfalla med andra "berömdheters" uttalanden så är det en, i och för sig intressant, tillfällighet.

#73
2018-11-06 16:35

Ok N-iklas. Då tolkar jag det som att dina tidigare utsvävningar i ämnet, med utfästelser om mångåriga egenstudier inom området, som just svammel. Filosofin är f.ö grunden inom vår vetenskap och de metoder som Opel utnyttjar när man bygger bilar, men det kanske vi skall lämna därhän i denna tråd.

Det är inget fel på att vara autodidakt. Men om man inbillar sig att man hittat på något unikt så kan ett besök på närmaste bibliotek vara av värde, inte minst för sin egen utveckling;-)

Angående Opel och Dacia - eller för den delen något annat - kvarstår det jag tidigare skrev. Folk väljer olika eftersom de värderar och uppskattar saker och ting på olika sätt. Det finns inget som rent objektivt kan säga att en Dacia är sämre än exempelvis en Mercedes eller Porsche, trots stora skillnader i mätbara prestanda. Vad man värderar och hur är individuellt betingat. Person A uppskattar sin Dacia medan person B uppskattar sin Mercedes. Person C kanske inte åker bil alls utan väljer att transportera sig på något annat vis. Hur person B sedan skulle uppfatta en Dacia (eller någon av marknadens övriga fordon) kan vi inte svara på - eftersom vederbörande med största sannolikhet inte prövat samtliga alternativt, under identiska förhållanden och i relation till dess kostnad. Jämförelsen blir därmed meningslös.

MVH AL

#74
2018-11-06 16:36

"Konsten att prata i oändlighet om absolut ingenting" är vad jag kallar filosofin, en meningslös konst AL också är en mästare på.

Och N-iklas

#75
2018-11-06 17:16

Vw och speciellt Audi är väldigt överreklamerade märken men har väldigt fin kvalitet på inredning men ingen imponerande verklig kvalitet och driftsäkerhet tyvärr. !

#76
2018-11-06 20:00

AL, jag brukar inte hålla med dig men för en gångs skull gör jag det. Upplevd kvalitet och prisvärdhet handlar mycket riktigt om personliga preferenser, förväntningar och tyckanden. Och jag tror att många har låga förväntningar på Dacia för den utmålas som en sk*tbil i forum och när man upptäcker att den faktiskt fungerar helt ok så blir man ju glad.

#77
2018-11-06 22:14

Så är det säkert, Raphael !

#78
2018-11-06 23:32

Raphael. Ja precis som jag skrev redan när Renault investerade i Dacia så har man på ett effektivt sätt lyckats fånga upp den målgrupp som tidigare köpte begagnat men nu istället då kan kosta på sig något "nytt", plus alla de som inte ser bilen som en statusmarkör utan snarare vill kunna äga och bruka en bil tilla lägsta möjliga kostnad. Renault är att gratulera i och med denna satsning. Det var smart tänkt.

Några som troligen inte är lika överförtjusta är Volkswagen som på detta vis tvingats släppa köpare till Renault. Det är priset man får betala för att få in Skoda i finrummet;-).

Nej vi är inte alltid överens, men här tycks vi kunna hitta ett gemensamt förhållningssätt. Människor tänker och resonerar olika. Därför ser också bilarna olika ut. Jag kan inte förstå varför N-iklas har svårt att acceptera den saken.

MVH AL

#79
2018-11-07 10:33

Nej och orsaken är att du inte alls förstår vad det handlar om.

Det rör sig om två totalt skilda frågor, ämnen, "saker", det ena är personligt tyckande och upplevande det andra är hur det faktiskt är och hur det skulle vara även om mänskligheten inte existerade.

Men om man är helt oförmögen att släppa det personliga tyckandet, personliga värderandet, personliga upplevandet och hela tiden uteslutande låter sin personliga tro och övertygelse färga allt man rör vid och uttalar, så är möjligheten att se och förstå den värld som ligger bortom det personliga, obefintlig.

Att denna förmåga tycks vara bortom 99 % av mänskligheten innebär inte att denna oförmåga automatiskt blir det enda rätta.
Men det är så människor agerat i minst 3000 år, bara den egna "åsikten" i den egna gruppen är tillåten och det är orsaken till allt elände i världen under denna tid, utrotande av annan kunskap än den som dyrkas av "makten" och den stora gruppen förhindrar framåtskridande och utveckling.

För övrigt är det så att dessa frågor kräver någonstans mellan 560 och 700 sidor för att behandlas uttömmande, varför det ser ut som det gör i detta forum där redan detta överskrider gränsen för det tillåtna enligt reglerna.

#80
2018-11-07 11:57

Det måste jag ändå säga N-iklas, att det är revolutionerande. Inte nog med att du tycks sitta in på mysteriet om meningen med människans existens. Du sitter dessutom inne med en funktion som löser både svält, krig och konflikter världen över. Och detta helt utan stöd eller insikter från några av de auktoriteter eller för den delen icke-autkoriteter som har studerat dessa frågor ingående i människans historia.

En milt uttryckt revolutionerande teori som alltså - när den tillämpas - förklarar varför Dacia egentligen inte alls har nöjda ägare och - om jag inte missförstått dig helt - dessutom åskådliggör att Opel är lösningen på världens samlade problem.:-). I ärlighetens namn måste jag ändå be om att få ta del av dessa rön - då de per definition skulle spara mänskligt lidande och därtill hjälpa en konkursfärdig biltillverkare tillbaka på fötter igen:-),-)

Med all respekt, märkesivern kan verkligen ta sig mängder av uttryck ibland. Det är tydligt.

Fram tills dess att dessa banbrytande insikter har presenterats oss övriga fåkunniga håller jag en vacker slant på att Dacias ägare faktiskt tycker att deras bilar är ganska prisvärda (enligt resultatet i artikeln). De kan transportera sig till en i sammanhanget rimlig kostnad - vilket tycks uppskattas av målgruppen. Folk är ju som bekant olika - även om N-iklas inte tycks kunna acceptera det:-)

MVH AL

#81
2018-11-07 12:14

Ja tänk på det alla ni som är högst nöjda och belåtna med era bilval.

Ni är egentligen inte det, eftersom den åsikten är grundad på ett personligt tyckande och inte som det egentligen är, borde varit eller hade kunnat vara...

#82
2018-11-07 12:47

Det är om inte annat ganska märkligt att man först åberopar människans natur som den felande länken - för att i nästkommande mening beklaga sig över att människans val är irrationellt och fel (utifrån en objektiv synvinkel till råga på allt:-))). Frågan som uppstår; är det inte människan som bilfabrikanterna säljer till? De mänskliga egenskaperna måste väl därför ingå i beslutsprocessen? Man bör rimligen inte först klaga på att människor är som de är - för att sedan säga sig vilja sälja en produkt till dem. Är man missnöjd med den mänskliga hjärnan och människans brister får man väl då rimligen byta målgrupp.

Så vem skall köpa bilarna om människans förmågor nu är den felande länken i den "objektiva" modell som beskriver sanningen och köpbeslut och meningen med livet?

Hundar? Schimpanser? Bakterier???

Men det är onekligen underhållande det här med att Dacia tycks ha förstått människans natur bättre än självaste Opel;-) Det svider uppenbarligen rejält;-)

MVH AL

#83
2018-11-07 17:00

Om Renault skulle ”göra en Skoda” med Dacia, så skulle de säkert tappa köpare och dessutom börja konkurrera med sig själv. Jag tror Renault/Nissan vill undvika det. De har hittat en nisch med Dacia, som de givetvis gärna vill behålla.

Olika bilar uppfyller olika människors behov och preferenser, därför finns det ingen ”objektivt sett bästa bil”. Bara personliga val. Finns ingen universell sanning. Och skulle ju bara vara tråkigt om alla hade samma fordon för den var ”objektivt bäst”.

Att diskutera vilken bil som är bäst eller mest prisvärd är som att diskutera konst, det handlar om tycke och smak. Vissa gillar Rembrandt, andra Toulouse-Lautrec, och Van Gogh har ju sina fans också.

Och det är underhållande så. Men ”universell sanning” om bästa bil, det finns inte.

#84
2018-11-07 17:20

Raphael. Jag tror du har en god poäng där. Att göra en Skoda med Dacia borde rimligen bli en förlustaffär, eller så öppnar man upp för en ny aktör att fylla igen det tomrummet. Fast å andra sidan kanske det är eftersträvansvärt. Det kan ju inte vara roligt att sälja till korkade kunder;-).

Nej givetvis kan ingen avgöra vilken bil som är bäst. Det är ungefär lika dumt som att uttrycka sig om att vita bilar är snyggare än röda men fulare än blå.

Smaken är som baken.

MVH AL

#85
2018-11-07 22:00

Nog finns det bättre och sämre bilar. De som inte tycker det kör oftast "sämre" bilar som klarar sig dåligt i sådana undersökningar/ tester. Jag tycker inte om att lura mig själv nämligen......men det är ju upptill var och en vad man vill tro bli religös på vad som är rätt...

#86
2018-11-07 22:56

mm, ja. nr 80.
Så är det, dessa auktoriteter under nämnda tidsrymd har ju misslyckats med att få till en bra värld, trotts detta misslyckande fortsätter människor att följa dem och ifrågasätter dem inte.
Och det beror helt enkelt på rädsla, om man inte tror på dem som de som ska rädda allt, vad händer då?
Alltså fortsätter man att intala sig att hoppet står till det välkända, och blundar för det som talat emot.

Jag kan det som enligt, i princip, samtliga är omöjligt därför att jag vänt ryggen åt det mänskliga och åt samhället som varande ett mediokert och primitivt hafsverk och omedvetet började jag slå in på den långa vägen första dagen i skolan när jag insåg att "här är det något som är väldigt fel" när jag noterade hur lätt läraren manipulerade de andra.

För att kunna göra något som andra misslyckats med måste man veta varför de misslyckades och själv göra något som inte har den minsta koppling till de misslyckades agerande.
Om man är som de, är det omöjligt.
Därför misslyckas människor, de skiljer sig inte nämnvärt från föregångarna.
Dagens mänsklighet har blivit själva innebörden av misslyckande.

Om man går på gatan och ser någon framför snubbla på en trappa och falla pladask på näsan, hur gör man då?
Människorna går på ett långt led fram, snubblar på samma trappsten och faller samtliga på näsan.
Ingen stannar upp och tänker "det där var bra klantigt, så ska vi inte göra."

Men för att göra det så måste man våga lämna ledet och ensam göra vad ingen annan gör, rädslan gör att människorna med glädje trycker näsan mot asfalten som alla andra.

Jag är mycket nöjd med resultatet av denna "diskussion".
Vilket ju inte precis var avsikten med kritiken och invändningarna, men jag kanske ser något ni inte ser...

#87
2018-11-08 17:11

Javisst ser vi ett fulländat cirkelresonemang N-iklas. Ett verkligt hafsverk och mängder av ord utan innebörd om något (#86)

Men fortfarande inget konkret som förklarar att Dacias ägare egentligen inte är nöjda med sina bilar, eller att det finns en objektiv sanning som beskriver både den optimala bilen som köparen. Bara en massa (uråldriga)plattityder om att världen borde se annorlunda ut och att ingen förstår osv... Svammel som man ofta stöter på när folk inte kan leda det man påstår i bevis med en förhoppning om att just slippa att göra det. .

Du får nog försöka igen och utan en massa högtravande ord. Beskriv nu denna nya universella och sesnsationella tes. Annars är det nog väldigt få som tror dig;-).

MVH AL

#88
2018-11-12 21:49

Ett kryphål som okunniga personer alltid använder, de litar på att det ska vara så krävande att bevisa att de har fel att dessa bevis inte kommer att framläggas och därmed kan de obehindrat fortsätta häva ur sig dumheter.

Tyvärr går det inte att göra något åt det då vi bilägare inte är ett forum för dessa frågor.
Men till skillnad från dig som alltid vill ha sista ordet till viket pris som helst, så kan jag acceptera att saken rinner ut.

Med tiden kommer hela världen att få se det du efterfrågar och då ångrar du nog att du uttalade önskan, det är nog väldigt kul att uttala sig hånfullt om så länge man är övertygad om att det aldrig kan hända, men när ens värld plötsligt faller samman håller man sig nog för skratt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.