Bild
Nästa artikel

Bilen där du sitter allra bäst

AutoIndex

Kolla först vad bilägarna tycker om du vill skaffa en tio år gamla bil och ändå åka bekvämt. AutoIndex ger besked.

I Sveriges största bilkonsumentundersökning, AutoIndex, har bilägare fått tycka till om hur bekväma de tycker att sätena är i deras bilar. Valet är Volvo, tre gånger om.

Volvos stolar har i alla tider – nästan – fått högsta betyg för mycket god sittkomfort. Det får vi på nytt bekräftat när frågan ställs till privata bilägare med bilmodeller i årsmodellgruppen 2007–2010. 

Allra högsta sittkomfort får Volvo S80 följt av Volvo XC70 och Volvo S60. Lägg därtill vanliga Volvo V70 som rankas som åttonde bil av 28 i mellan- och storbilsklassen. 

Efter Volvo följer de tyska premiummärkena en efter en och därpå Citroën C5 där ägarna i bedömningen förmodligen också prisat gasvätskefjädringen. Saabkomforten håller också god klass medan de japanska bilarna, ofta med kortare sittdynor, fått mer beskedliga betyg.

Frågan om sittkomfort är bara en av 20-talet frågor som ställs om bilkvalitet/egenskaper i bilenkäten i AutoIndex. Privata bilägare från hela Skandinavien tycker till om sitt bilinnehav. 2018 svarade 40.511 privata bilägare på frågor om upplevd kvalitet, köregenskaper, komfort, bilekonomi och mycket annat som handlar om den egna bilen.

Diskutera: I vilken bil har du suttit allra bäst? 

Volvo S80 prisas för sin goda sittkomfort av ägarna till äldre bilar, årsmodellerna 2007–2010.

Kommentarer

#1
2018-11-10 11:30

Det här är en klurig fråga.. sitta bekvämt är en sak, men att sitta rätt, med tanke på whiplash, och bekvämt.. det är en annan sak..

#2
2018-11-10 12:01

Wow, att s80 var så bekväm visste jag inte, har tyvärr aldrig åkt i någon. Hur kommer det sig att xc70 får högre betyg än v70, jag trodde endast fjädring/dämpning skiljde, inte stolarna!?

Vågar man verkligen köpa en s80 om man som jag värdesätter driftkvaliteten lite högre än komforten? Jag tror att jag prioriterar egenskaperna i denna ordning: ekonomi, driftkvalitet, funktion/storlek, komfort. Utseende, flärd och sportiga egenskaper ligger i botten på min lista.

#3
2018-11-10 13:04

Utan tvekan Lexus generellt. Men BMWs komfortstol i 5-serien är nog en av dom bästa, men så kostar det extra också.

#4
2018-11-10 14:31

Intressant att V70 kommer så långt efter S80. Mig veterligen har dom exakt samma stolar. En undersökning i subjektivt tyckande säger kanske inte så mycket om hur jag kommer att sitta i samma bil...

Edit: såg nu att det var årsmodell 2007-2010, så jag stryker därför mitt sista stycke.

#5
2018-11-10 14:30

Jag har en känsla av att asiatiska bilar har kortare sitslängd än i motsvarande europeiska bilar. Rätt eller fel?

#6
2018-11-10 14:36

Just detta med sittkomfort är så oerhört personligt så det skulle jag inte låta andra bilägares omdömen låta påverka mig.

#7
2018-11-10 15:03

10+ På den kommentaren Pi + att de mesta bilmärken har standardstolar och BÄTTRE stolar som kostar lite extra.

#8
2018-11-10 15:53

40talisten.

När jag jämfört dynlängd i tester så har inte dynlängden varit kortare på japaner de har legat runt 50cm på alla bilar av olika märken. Men ofta får man höra detta att dynan är kortare på japaner. Volvo har ofta fördelen att ha tiltbara stolar som gör att man får stöd för låren. Därför brukar jag välja tex Toyotor med elinställbara stolar där man även kan tilta upp sittdynan i framkant för att få stöd för låren om man har långa ben som jag. Väldigt få bilar man får stöd för låren. Och att skjutmånen på stolen i längsled är riktigt bra, det har Mercedes enligt min uppfattning.

#9
2018-11-10 15:53

Av de bilar jag ägt själv och kan bedöma sittkomforten under en längre tid har jag tveklöst en given vinnare:
Renault 30 TS!

Klassisk franskt mjuka plyschklädda stolar som passade min lekamen till 100%. Extremt trevlig bil som jag minns med värme...Dock törstig och VÄLDIGT understyrd men ack så charmig....

#10
2018-11-10 17:16

Har också suttit bra i fåtöljerna i gamla renault. Minns en 20 TS, Helsingborg Stockholm i ett svep utan problem :)

#11
2018-11-10 18:23

Ger rätt så lite för såna här "undersökningar". A5 och A4 har likadana säten, men skiljer 10 platser i resultaten.

Klar pajasundersökning. Autoindex är inget att luta sig mot.

#12
2018-11-10 18:39

Jag sitter alldeles utmärkt i min Avensis trots att den rankas nästan sist i undersökningen.
Alla bilmärken som ligger före måste ha helt gudomlig sittkomfort hur nu detta kan vara möjligt. ( Jag är 180 cm lång och väger 81 kg)

#13
2018-11-10 19:33

jeg har en Avensis 09 T4 2,o benz med el i alt også stole og sæder, sidder bedre end i konens Volvo ???

#14
2018-11-10 19:47

Ja, sittkomfort är ju högst subjektivt. Jag trivs riktigt bra att sitta på den ”stenhårda” förarstolen i min Seat. Medan jag inte riktigt är bekväm i en Volvo.

#15
2018-11-10 19:54

Toyotas stolar är sämst precis som undersökningen visar.

#16
2018-11-10 20:18

Jag hade en Citroën GS som jag tyckte var väldigt bekväm. Den fungerade väldigt sällan men de gånger den gick att köra var förarstolen en njutning.

#17
2018-11-10 20:23

Min far ägde en S80. Den satt man tämligen kungligt i. I hans ex var det ljus alcantara och vitt skinn.

När det gäller skillnaden mellan gamla V70 och XC70 så tror jag att XC70 hade en plattare sittdyna.

#18
2018-11-10 20:55

Det är ju rätt svårt att ha en åsikt om man inte har provat alla bilmodellers stolar. Håller med någon av ovanstående postare om att detta är en tramsundersökning. Själv har jag åkt bara Mercedes under aktuell period och är mycket nöjd med deras stolar.

Jag tänkte också passa på att säga att det är ingen idé att någon skickar PM eftersom jag har fått en del skumma PM på sistone som bryter mot svensk lag (bland annat hot och ärekränkning). Jag kommer helt enkelt inte att läsa PM i fortsättningen.

#19
2018-11-11 00:13

Hur något är tekniskt och funktionellt är ju lätt, hur man trivs är ju en helt annan sak eftersom det är personligt.
Och därmed är uppgiften som lämnas långt ifrån så tvärsäker som den framställs.

Jag har bara åkt långt i XC70 av nämnda modell och Saab 9-5 och stolarna är visserligen bekväma men de passar inte mig då jag sjunker ner för mycket i sätet, det blir som att sitta ingjuten i en deg som gör att man inte kan röra sig, jag vill känna att jag kan vrida och vända på mig i stolen, ha stöd och sitta säkert och mjukt och bekvämt - men ändå ovanpå och inte "inuti" det går praktisk taget inte i dessa Volvo stolar och Saabs är lite åt samma håll och det är lite obehagligt.

Däremot 850-70 stolarna är bättre, men även de har en lite för markerad "sug"känsla.

Volvo påminner om en pösig skinnsoffa som man också sjunker ner i, tydligen älskar flertalet det, jag sitter bättre i planare soffor som lyckas kompromissa och inte i sådana som är extremt ensidiga.

#20
2018-11-11 07:49

årsmodell 2007–2010 ... bilhistoria!

#21
2018-11-11 08:06

Säg vad man vill men jag tycker listan stämmer ganska bra med mina erfarenheter av de bilar jag ägt eller kört någon längre sträcka.
Det är dock inte förrän man betar av 40-50 mil som det egentligen spelar någon stor roll praktiskt med komforten. Pendlar man bara till jobbet några mil så funkar stolarna i vilken skitbil som helst prima tycker jag.
XC70:n är däremot den enda bil jag använt som jag utan att tveka skulle nöta 50 mil efter en arbetsdag i, eller där jag inte skulle tveka att ta en dagstur för att gå på en mässa 40 mil bort eftersom jag vet att jag kan vila upp mig i bilen när jag kör hem efter att ha travat runt en hel dag.
Saabarna och större japanare funkar, men den där känslan från Volvon av att man är utvilad när man kommer fram infinner sig inte på samma sätt.
Småbilar ska vi inte tala om, efter 40 mil i en bil i Polo-klass är man vanligen inte så värst sugen på att avverka fler mil, jag skulle av egen erfarenhet aldrig överväga att jobba en hel dag och beta av 50 mil i en sådan efter arbetsdagens slut.

Så visst gör det skillnad och visst kan komforten rent av ha avgörande påverkan på hur man använder bilen, men det gäller egentligen bara om man kör långt regelbundet. Kör man sällan långt och har tid att spendera en extra dag på sitt resande ifall man gör det så spelar komforten mindre roll i min mening.

#22
2018-11-11 08:11

Flummig undersökning, även om resultat grovt stämmer med vad jag tycker. Prius har obekväma säten vilket gör sig extra påmint med den struttiga fjädringen.
Volvos stolar brukar vara sköna, tycker jag. XC70 har lite mjukare fjädring, högre däck än V70 och det känns ju upp i stolen, därav högre betyg (tror jag).
C5 åker man mjukt och skönt i, fast 2007-2010 är två olika modeller, med olika stolar.
Det självklart högst personligt, både fysiskt och smak.

#23
2018-11-11 09:11

Stolarna i V70 n 00-07 håller världsklass, Hade en 09 V70 II och kan absolut inte ge dem speciellt bra betyg. Kändes som att Volvo kört dem fintvätt 90 grader och krympt dem jämfört med V70n. Så undersökningen ger inte speciellt mycket trovärdighet och fakta dessvärre.

#24
2018-11-11 10:29

Av de bilar jag haft genom åren har Volvo haft de bästa stolarna/sittdynorna, men det betyder inte att jag suttit bäst i dem då de problem jag haft med Volvo är att med mina 186 cm går det inte att skjuta tillbaka stolen tillräckligt långt. Det problemet har jag aldrig haft med Toyota.

#25
2018-11-11 12:15

Ja det är väl väntat. Volvo ger fin komfort medan Toyota och Skoda (utom den större Superb)lämnar en hel del i övrigt att önska.

Som biltillverkare kan man inte erbjuda allt. Tvärtom anpassar man sin produkt efter de tänkta köparna.

Och därför ligger de större och mer komfortinriktade vagnarna högt upp i listan då deras köpare oftast kör många mil och så ofta i tjänsten. Då behöver man komma fram utvilad.

MVH AL

#26
2018-11-11 12:28

AL
Märkligt att du översätter en högst subjektiv undersökning till ett objektivt konstaterande. Du brukar ju vanligen kritisera sådana här undersökningar. Antar att dina egna preferenser speglar ditt omdöme...

#27
2018-11-11 12:41

Volvo, komfortabel ????
Har aldrig suttit bra i en Volvo, varken gammal (ev var det hyfsad komfort i 140:n farsan hade men minns inget av komforten i den) eller ny. Ett idiotiskt påfund med fasta nackstöd som attackerar nacken mellan skulderbladen. Stolarna i nya Volvo modeller slår nytt rekord i obekvämhet. Ler varje gång jag läser hur dvärgväxta reportrar höjer dom till skyarna som bilvärldens bästa, jag fick riktigt ont inryggen efter 20min provkörning av en ny V60.

#28
2018-11-11 17:32

Axa. Ja det finns många frågetecken i sådana här studier. Så långt har du förstått mig helt korrekt.

Men även om "omdömet" sviktar enkom för att tillfredsställa ett behov av att opponera (#26) så var det inte själva undersökningens design och dess brister som jag kommenterade utan resultatet.

Ett resultat som påvisar att stora bilar i allmänhet ger en bättre komfort än mindre. Ett ganska självklart utfall får man väl ändå säga?

MVH AL

#29
2018-11-11 17:48

Älskar Volvos stolar, är lite över 1,90 och få andra bilar kan erbjuda samma komfort för min lekamen.

Jag gillar inte att sitta på en förarstol, läs tyska märken, utan omfamnas hellre av stolen, och där är Volvo outstanding idag.

Eller som tidningen Top Gear skriver:

"Nobody does seats or comfort quite like Volvo (south of Rolls and Bentley, anyway) and the S60 is a very placid place to be."

Kan bara instämma...

#30
2018-11-11 18:34

Ja, hur man kan ens presentera ett resultat i denna "mätning" övergår mitt förstånd. Det är ju helt befängt. Flera modeller får olika betyg fast stolarna är identiska. Skäms, ViB.

#31
2018-11-11 18:46

Jag har aldrig förstått det här AutoIndex. Något mer ovetenskapligt går inte att hitta.

#32
2018-11-11 20:00

Audi: "Mätningen" försöker skatta ägarnas upplevelser av stolarna. Och då kan det ju vara så att ägarna till stol A i bil A tycker att den känns bättre än ägarna till stol A i bil B.

Förväntningar alltså och ingen direkt sanning..

MVH AL

#33
2018-11-11 21:32

AL
Nja, hypotesen att stora bilar generellt har skön sittkomfort baseras ju på resultatet ovan. Å andra sidan så skriver du att inlägg #32 att det hela kan handla om förväntningar.
Det skulle kunna vara så att stolar i en mindre bil får höga och kanske högre poäng än en stor bil? För man kan väl inte förvänta sig att en liten bil har samma sittkomfort som en stor? Eller är det fel förväntningar? Hehe...

Nåja, som någon annan antyder i tråden, vissa större bilars så kallade komfortabla stolar upplever jag som svampar. Sköna när man sitter still på långfärd men desto bökigare inne i stan när man vrider och vänder sig desto mer. Men det är ju vad jag tycker.

#34
2018-11-11 23:08

Vi har alla olika kroppar. Måste vara svårt att konstruera det perfekta sätet. Jag kör själv upp till 100 mil i sträck och när jag hade en S80 klev jag ut helt utan sittfläsk vilket jag inte upplevt i någon annan bil.

#35
2018-11-12 08:48

Axa: Vad gäller de bristerna i undersökningen har jag redan skrivit spaltmeter om det under årens lopp. Jag orkar inte upprepa samma sak igen utan väljer istället att kommentera resultatet då det är av större intresse här i trådarna än statistisk bearbetningsmetodik.

Och resultatet ger ett stöd för att ägarna (?) till större bilar generellt sett upplever att de har en bättre sittkomfort än ägarna (?) till de mindre fordonen. Vad som sedan påverkar att stol A upplevs som mer komfortabel i bil A än i bil B (givet att det verkligen är så) kan ha mängder med alternativa förklaringar. Några har uttryckts tidigare i tråden.

För att utreda vad som verkligen påverkar ägarnas upplevelser krävs både en mer ingående statistisk bearbetning samt förändringar i undersökningsdesignen. Axa har säkert hört talas om det som kallas för placebo. En annan viktig detalj i sammanhanget är att vi skiljer på statistiska samband och orsakssamband.

Men (utan att tråka ut er) i allmänhet - större bilar har vanligen en bättre komfort än de mindre. De har mer påkostade chassin, de har bättre ljudisolering och de har större innerutrymmen. Det är mycket sannolikt att samtliga av dessa element har en direkt som indirekt påverkan även på hur ägarna - eller de som säger sig bruka fordonet - upplever kvaliteten på sin stol. I vilken grad och omfattning (givet att det förekommer samvariation) kan vi inte bedöma utifrån den information som givits oss.

MVH AL

#36
2018-11-12 08:46

Jag sitter bra i Saab och äldre Volvostolar, nyare Volvostolar är lite för hårda, men de är ok efter en hel del inställningar och det finns ju många att prova för att hitta rätt.
Jag föredrar mjuk stoppning, jag har förmodligen en känslig röv, långfärder i A4 eller Golf avstår jag gärna, men som Axa skriver kan det vara bökigt med mjuka stolar om man ska ur och i ofta.

#37
2018-11-12 08:53

Personligen tycker jag Volvos stolar är föredömliga. Man sitter bekvämt och med lagom stöd.

BMW (som också hamnar bra till i undersökningen) är jag lite mer kluven inför. Originalstolen är där högst medioker. Men väljer man sportvarianten sitter man avgjort bättre. Komfortstolen är sedan nära på marknadens bästa. Men så kostar den senare också en vacker slant.

MVH AL

#38
2018-11-12 09:54

Tycker bäst om BMW:s och Volvos stolar. Framförallt eftersom de har väl tilltagen tiltmån på sittdynan och väl tilltaget, utdragbart, lårstöd. Perfekt för mig som har långa ben.

#39
2018-11-12 16:09

Är siffrorna viktade efter hur många bilar som
säljs av resp märke/modell? Statistik...

#41
2018-11-12 16:13

Inga regler utan undantag smaken är ju som baken.

Personligen har jag alltid gillat Volvo med undantag för nackstödet som anses säkert men enligt mig varning för nackspärr särskilt på en 745a jag hade.

Allra bäst tycker jag att jag suttit i Ford och Saabbilar. Särskilt då en Saab 95 02a jag körde nära 40k mil. Hittills absolut bästa stolen jag haft i en bil. De fordar jag ägt såsom Taunus/Sierra/Scorpio/S-Max har alla haft kanonbra stolar som står sig bra mot "premium".

Har aldrig varit imponerad av asiatiska bilars stolar såsom Toyota och Hyundai som jag ägt. Sällan man kör mer än 15 mil i stöten utan träsmak.

#42
2018-11-12 16:51

Ärligt talat så sitter man bäst i Lexus RX modeller. Deras stolar slår allt. Har även Volvo som är helt okey. Saab var också bra, likaså Mercedes, Opel och BMW som jag testat, men ingen var ens i närheten av Lexus.

#43
2018-11-12 16:59

"Ärligt talat så sitter man bäst i Lexus RX modeller. Deras stolar slår allt."

Du kanske skulle förtydliga att du sitter bäst i Lexus RX modeller. Jag gör det inte.

#44
2018-11-12 22:28

Vem är det som strösslar forumet med bromsar? Någon missunnsam jäkel? Någon säger att vederbörande satt bäst i Renault 30:s stolar och får fem bromstecken. Varför? Obegripligt...

#47
2018-11-13 08:06

Volvo S/V90 1997/98 säteskomfort
Har haft och har bilar av den modelllen och efter 20 år sitter vi fortfarande mycket bra i dessa säten
Rmn

#48
2018-11-13 12:06

Du är inte trovärdig.

#49
2018-11-13 13:48

Vad är säteskomfort, Lambi muggpapper?? Antar att det finns två huvudgrupper i frågan. Själv tillhör jag de som inte kan med mjuka sängar eller soffor/fåtöljer och följdaktligen gäller det även bilsäten. Har man en stor och lite otränad bak trivs man definitivt inte i mitt favoritsäte, de stenhårda smala sportstolarna i BMW120D. Kör lätt Stockholm-Kvikkjokk non-stop i den bilen utan träsmak. Och jag struntar blankt i vad andra tycker ;)

#50
2018-11-13 15:41

Jag har en whiplash och är jättekänslig för stolen. Min hustru har samma problem, och är ännu känsligare för stolen.
Grejen är att det som fungerar för oss två kanske inte är någon succé för dig. Vad som är bäst stol är extremt individuellt.
Med det sagt kan man säga att dyrare bilar ofta har bättre stolar än bilar som kostar mindre pengar. Och att Volvo brukar fungera för det flesta stolsmässigt.
Däremot lämnar ofta japanska och koreanska bilar en del att önska på stolsområdet.
Men absolut mest för åtminstone min nacksmärta gör fjädringen. Så kallade sportfjädring tenderar att förstöra all komfort - och av någon anledning gäller det särskilt VAG. Sedan har vi kopplet av SUV:ar som marknadsförs som "sportiga" och har stenhård fjädring för att klara högre kurvhastigheter. Problemet med den detaljen är bara att hård fjädring inte gör en bil sportig. Hård fjädring gör bara bilen obekväm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.