Bild
Nästa artikel

AutoIndex - låg status blir plötsligt hög...

AutoIndex

Del 2: Kolla in hur svenska folket rangordnar imagefaktorn för 22 av landets mest sålda bilmärken. BMW, Audi och Mercedes i topp ger inga höga odds, men när ägarna själva ska rangordna var de placerar sitt eget märke händer det intressanta saker.

Vem kunde tro att ägarna till Hyundai skulle ranka sitt eget märke högst och helt sonika placera de etablerade prestigemärkena på betydligt mer undanskymda platser.

Bilägarna är stolta och vill inte gärna erkänna att de hellre hade valt andra bilar, om de själva haft den möjligheten. De egna besluten påverkar imagefaktorn så starkt att det egna märket nästan alltid hamnar i topp.

När Vi Bilägare nyligen redovisade AutoIndex enskilt för landets märkesrepresentanter var det inget resultat som väckte sådan förvåning och glädje som de egna ägarnas uppfattningar om image, åtminstone bland de märken som inte räknas in i prestige- eller premiumklassen. Det gick inte att ta miste på glädjereaktionerna, men när det sedan visade sig att var och varannan konkurrent också uppvisade samma resultat förbyttes de första spontana glädjeyttringarna mer i fundersam förvåning.

Bilägarnas behov av att rättfärdiga sina köp leder till det här beteendet. Det är psykologi på hög nivå.

Hela 13 av 22 märkeskunder placerar sitt eget märke högst vid en bedömning och jämförelse av imagefaktorer bland övriga märken. I två fall, Volkswagen och Skoda, rankar ägarna sitt eget märke som näst högst. I de fallen får premiummärket Audi högsta poängen - inte så märkligt med tanke på släktskapet inom försäljningsorganisationen.

En motsvarande reaktion visar Renault-ägarna med tidigare försäljningskopplingar till Volvo som rankas högst. Själva placerar sig Renault-ägarna på tredje plats.

Audi, Volvo, BMW, Mercedes och Toyota är de märken som når toppositioner från andra ägare än dem själva. Audi får också toppoäng från Subaru-ägarna som kan tyckas vara blygsamma i överkant och bara placerat sig själva på fjärde plats. Audis tradition med fyrhjulsdrift kan tänkas vara en imagefaktor som speciellt Subaru-ägarna ser upp till.

Ägare av japanska eller sydkoreanska bilar har alla valt att placera Toyota bland de mest imagestarka märkena. Allra längst går Suzuki-ägarna som ger Toyota högsta poängen. Seat-ägarna är mest återhållsamma och placerar sitt eget märke "bara" på åttonde plats.

Bland de 13 märkesägare som rankar sitt eget märke högst återfinns bland annat etablerade japanska märken som Toyota, Honda, Mazda och Mitsubishi liksom franska Peugeot och Citroën samt tyska Opel. Den stora överraskningen är tveklöst att sydkoreanska Hyundai redan fått sina ägare att ranka det egna märket till en topposition.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.