Bild
Nästa artikel

AutoIndex ger eko över världen

AutoIndex

Anders Parment refererar till Auto-Index i sin nyutgivna bok ”Auto Brand” som spridits bland branschfolk i hela världen.
– Era frågor om kunders lojalitet och glädje över att äga ett specifikt bilmärke är mycket intressanta att belysa, säger han.

Anders Parment forskar om köpbeteenden och märkeslojalitet inom bilbranschen och är en ofta anlitad föredragshållare, både här hemma och utomlands. I sin nya bok ger han bakgrund och exempel på hur man för framtiden kan bygga framgångsrika varumärken.

– Det går inte bara att stirra sig blind på om kunderna gör faktiska återköp när de i själva verket drömmer om något helt annat. Det är vanligt i köpbeslut att man gör något man inte vill. Det gäller också allmänt i andra branscher.

I Vi Bilägares lojalitetsundersökning ingår frågor om hur säkra bilägarna är på återköp, hur benägna de är att rekommendera sitt märke till släkt och vänner, hur de ser på attraktionskraften med det egna märket i förhållande till andra och hur nöjda de är totalt sett. 

– Det är en bra måttstock på verklig lojalitet, säger Anders Parment. Det fångar de saker jag är ute efter.

Ett steg längre är att också skildra hur mycket glädje bilinnehavet för med sig, och det är det som Anders Parment och hans forskarkollega på Handelshögskolan i Stockholm, professor Magnus Söderlund, velat ha med som en intressant parameter i den här typen av undersökningar. Vi Bilägare har på deras inrådan fått med den frågeställningen i de senaste årens AutoIndex – och det är just dessa jämförelser som Anders Parment tagit upp i sin nyutgivna bok.

Här får bilägarna ge uttryck för mer känsloladdade synpunkter än att bara konstatera att de är mer eller mindre nöjda. Lycka ger ett större inslag av positiv energi än att ”bara” vara nöjd, och det borde biltillverkare och marknadsförare fokusera mer på, enligt de båda svenska forskarna.

– Att vara nöjd är egentligen ett lite avslaget tillstånd, säger Anders Parment. Bilföretagen borde istället fokusera på glädje, attraktion och fascination, uttryck som är energigivande.

Mer spännande blir det att kika på lyckobarometern och jämföra med de totala lojalitetsresultaten. Här ger Saabägarna bevis på att de är mycket lyckliga med sitt bilinnehav, där nostalgifaktorn säkerligen spelar en viktig roll i sammanhanget. Överlag får entusiastmärkena, om vi nu räknar Saab dit, betydligt högre ranking när denna mer känsloladdade fråga ställs. Mini, Citroën och Fiat är också tydliga exempel på det.

Exempel på mer förnuftsmässig lojalitet visar de ägare som kör Toyota, Hyundai, Nissan och Volkswagen. De är förhållandevis nöjda med sina bilval, och kan mycket väl tänka sig återköp, men när det handlar om riktiga känsloyttringar blir rankingen lägre.

Diskutera: Väljer du bil efter förnuft eller känsla?

Kommentarer

#1
2014-10-23 11:34

Jag väljer bil efter livskvaliteten avseende på den frid och välbefinnandet man känner med ägandet. Att sväva som på moln tusentals mil bakom ratten i stället för att få hjärnskakning i groparna när man kör spiralfjädrat på våra dåliga vägar ger en känsla av den högsta meningen och glädjen med livet. Därför kör jag Citroen C5.

#2
2014-10-23 11:46

Jag kör åter Lexus igen. Det känns som man är "hemma" igen. För mig med den erfarenhet jag har av bilar av olika märken så är detta det bästa som finns i bilväg........

#3
2014-10-23 11:52

Paddan - jag tror säkert att en C5 med "gasfjädringen" är bekväm men i de allra flesta fall så kan en väl konstruerad stålfjädring också fungera mycket bra - i alla fall om man undviker extrema lågprofildäck utan håller sig till lite högre profiler. Och dessutom undviker utpräglade s k sportchassin. Jag lider i alla fall inte av fjädringskomforten i min stålfjädrade plåtlåda...:)

#4
2014-10-23 16:14

Paddan, jag njuter med dej varje dag! C5 klarar även av 19" fälgar utan att kännas stötig, jag kör dock med 17". Lite synd ändå att Citroen inte vågat välja gasklockor som medför gammaldags DS-känsla utan valt att installera sådana som ger vägkänsla, säkert för att locka dom som inte är vana med en härlig fjädring? Vet också att vissa byter gasklockorna (billigt!) så att dom får vägen nästan helt och hållet trollat bort utan att bilen ändå blir gungig i sidled.

#5
2014-10-23 17:39

"Exempel på mer förnuftsmässig lojalitet visar de ägare som kör Toyota, Hyundai, Nissan och Volkswagen".

Av dessa märken har jag bara haft ett, VW..och den fungerade oklanderligt men var så in i h-vete tråkig att jag aldrig lär återvända till det lägret igen., VAG alltså.

Har däremot b la haft Fiat , Alfa, Citroen, (gasfjädrad förstås!), och Saab så jag väljer tydligen med hjärtat framför hjärnan då om vi ska tro på detta.

Förnuftigt? Mjaa.....

#6
2014-10-23 18:03

Fy bubblan va trist att frivilligt vilja ruttna i en sunkig lexus häck från 2008... :- o .....

Fruns toyota är ju inte så mkt bättre den heller men undrar hurudan jag är som väljer Ford Focus Flexifuel från 2006?

Lyxbilar av genuin premiumkvalitet är tex Mercedes Benz, som tidningen Motorföraren testade häromveckan och sa någonting i stil med att Mercedes kvalitetsbygge mm pekar in i framtiden. Andra premiumbilar är BMW, Audi, Maserati, Bentley och RR.

#7
2014-10-23 18:05

Roligt att just Anders Parment kom till tals eftersom han bor bara ett stenkast från min bror och gissa vad forskar Anders kör?

- Jo, en Volvo V70 från 2013!

#8
2014-10-23 18:40

Hur många nick får man ha enligt forumreglerna........? ;o)

#9
2014-10-23 20:50

Jag väljer den bilen jag vill ha och inte efter vad andra tycker om sina bilar. Jag har högre krav än kreti och pleti. Därför kör jag inte Lexus.

#11
2014-10-23 22:59

Shogun:
Är råttsoffan (lexus) bra :- o ......?

#12
2014-10-23 23:08

Shogun:
Är råttsoffan (lexus) bra :- o ......?

Thommys:
Jag tror mig veta att du kör en ÄKTA premium dvs kvalitetsbil dvs Mercedes Benz och i senaste numret testade de Mercedes Benz senaste bilmodell som fick det absolut högsta betyget hitintills och jag tror att Shogun skulle " gå i självspinn" om han ens skulle våga läsa recensionen på sidan 34 i tidningen om Mercedes Benz. Hela hans världsbild skulle rämna samman som i sin tur troligen skulle leda till att just nämnd person skulle behöva gå på själavårdssamtal och psykoterapi under l-å-n-g tid....

#13
2014-10-23 23:14

Thommys:
Glömde säga att tidningen heter "Motorföraren" där man testade och recenserade Mercedes Benz. Man testade också den senaste lexusen som jag tror heter nx eller något annat patetiskt och den fick ett halvtaskigt betyg bl.a. beroende på dålig detaljkvalitet, simpla reglage, trist inredning mm och ett riktigt uselt omdöme jämfört med Mercedes Benz.

- Kvalitetsbilar och premiumbilar tillverkas i princip bara i Tyskland!

#14
2014-11-11 00:46

Hej

#15
2016-02-17 18:21

MB ägarna har ju tittat på stjärnan på huven så länge att dom måste ha en sån .Även om många av nyare MB har tveksam kvalitet på fram och bakvagnsdetaljer och mycket eletronikfel så ska de va en Merca

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.