Nästa artikel
AutoIndex 2012: Saabs fall
AutoIndex 2012

AutoIndex 2012: Saabs fall

Publicerad 6 augusti 2012 (uppdaterad 6 augusti 2012)
Saabs konkurs i december förra året blev det stora dråpslaget. Saab-ägarna, i normala fall tålmodiga och lojala, hade inte längre några nya produkter att längta efter. Lojaliteten till märket sattes på prov och Saab störtdök i bilkonsumentundersökningen AutoIndex.

Anders Parment är ekonomie doktor vid Stockholms universitet och har forskat om köpbeteenden och lojalitet inom bilbranschen. Han förklarar läget så här:
– Det är en unik situation som har uppstått. Saab-ägarna säger säkert att de gillar sin bil, men eftersom den inte nyproduceras kan de inte rekommendera den till vänner och bekanta. När en bil inte längre produceras skapar det givetvis problem, andrahandsvärde och tillgång på reservdelar på sikt blir frågor som ställs, även om reservdelsförsörjningen nu verkar vara tryggad.

I alla lojalitetsundersökningar är två frågor givna, de som handlar om återköp och benägenheten att rekommendera bilen till andra.

– En riktig lojalitet bygger på att kunden är säker på sin sak i båda dessa frågor, säger Anders Parment. Men om kunden endast svarar troligt ja på återköp är han eller hon bara lojal i teknisk mening. Kanske är det så att det är den enda bil som finns tillgänglig givet vissa kriterier eller den enda bil som kunden har råd med, men egentligen vill kunden ha något helt annat.

Och tvärtom kan läget också vara såhär: kunden är tveksam till återköp, men rekommenderar gärna bilen till andra.

– Ändrade familjeförhållanden och annan ekonomi gör att kunden inte längre kan behålla sin Porsche, men att rekommendera bilen till nära vänner kan man göra ändå.

I AutoIndex är det av förståeliga skäl just på grund av de här frågorna som Saab faller igenom. Ändå finns det lojalitetsband kvar eftersom frågor om tillfredsställelse med nuvarande bil och attraktionskraft i förhållande till andra märken också mäts i en lojalitetsundersökning. Här hamnar Saab på ett resultat klart över medel.

– Här finns ett moment av nostalgi, förklarar Anders Parment. Här kan vi tänka oss att Saab-ägaren med en 9-5 av årsmodell 2010 tycker att det är förfärligt synd att det inte längre tillverkas några svensktillverkade Saabar. Själv är han mycket nöjd med sin nuvarande bil.

Totalt toppas lojalitetsenkäten i AutoIndex i vanlig ordning av Subaru även om poängen blivit lägre jämfört med förra året. Premiummärken som Lexus och BMW följer närmast. Utöver Saab – en självklar nedgång – är det i övrigt Toyota som tappat mest av lojaliteten sett till fjolårets resultat. Vinnare i det avseendet är Mitsubishi följt av Kia och Peugeot.

– Det här visar att vårt arbete har gett resultat, säger svenska Mitsubishis vd Thomas Holm belåtet. Vi har satsat på bonusaktiviteter och extraerbjudanden med målsättningen att alla våra kunder ska känna sig som en del i Mitsubishi-familjen.

Kia ligger trots framgången ”bara” på 13:e plats i AutoIndex lojalitetsrankning. Då har det sydkorenska märket ändå gjort stor affär av att de har landets mest lojala kunder enligt konsultföretaget Vrooms analys av den svenska bilparken. Den undersökningen bygger på hur stor andel av kunderna som tidigare hade samma märke vid senaste nybilsköpet.

– Det är en intressant parameter, men inte den viktigaste, säger Loyalty Groups vd Mikkel Korntved.

– Här spelar tryggheten med Kias mångåriga garanti en stor roll vilket medverkar till att en stor del av kunderna väljer återköp, men intentionen eller drömmarna kan ligga på ett annat plan.

Läs mer om AutoIndex 2012 i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Läs också:
Hyundai och Kia ökar mest

Lexus har Sveriges nöjdaste bilägare

Allt om undersökningen

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i AutoIndex 2012?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-06 09:48
saabnisse

Jag tvekar inte att rekommendera köp av en beg, Saab, eller för all del en av de helt nya som fortfarande är osålda.
Det går knappast att hitta en mer prisvärd bil idag.

Här ser man lite av skillnaden mellan en gammal Saab och en av de bilar som omhuldas av dess missionärer.
http://home6.swipnet.se/~w-62298/pics/ump.png

#2 • Uppdaterat: 2012-08-06 10:19
trasten

Det kanske var en lös bult på toyotan?

#3 • Uppdaterat: 2012-08-06 11:39
Mistro

Vet inte hur jag skall värdera dessa listor.
Översta tabellen visar hur lojala vi är mot ett visst märke,..sedan får vi reda på att det har ändrats drastiskt på bara ett år genom nästa tabell.
En tredje tabell visar att många är hyfsat tveksamma till att rekomendera sitt märke,..medan den fjärde tabellen visar att alla över lag är väldigt nöjda med sitt märke???

Vilken lista borde man förlita sig på? ,...är det inte viktigast att vara just NÖJD med sin bil som den fjärde listan visar på?

#4 • Uppdaterat: 2012-08-06 14:20
KaptenOberkommando

Mistro, jag kan bara hålla med dig i fråga om tabellernas motsägelser. Och jag har ju tidigare sagt många gånger att sådana här undersökningar inte säger någonting - egentligen. Trafikmagasinet slog sig en gång i tiden för bröstet över att de ansåg det vara bevisat att folk köpte bil efter vad Storklas och Lillklas sa i programmet och nu anser sig ViBilägare vara den nya tidens orakel med sitt värdelösa AutoIndex. Jag kan inte begripa att det här får fortsätta.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-07 10:50
hultarn

Jag är inte "ekonomie doktor", men kan ändå inse vad som händer när ett bilmärke försvinner. Man kan inte längre rekommendera det, och det är omöjligt att vara lojal, även om man nu vill det....

Det är liksom bonnförnuftet som säger det.

För övrigt kan man fundera på varför inte Toyota ligger i topp (de har ju till och med sjunkit), har någon en bra förklaring till det? Toyota sägs ju vara så bra på alla sätt...

#6 • Uppdaterat: 2012-08-07 12:03
saabnisse

hultarn, varför skulle man inte kunna göra det?

#7 • Uppdaterat: 2012-08-07 13:58
hultarn

nisse: vad jag menar är att man knappast kan rekommendera en ny bil som inte görs.
Att rekommendera den som begagnad är förstås en annan sak. En bättre beg 9-5 är ju ett kalasköp idag, de står lågt.

Om inte folk går på snacket om att det inte finns reservdelar...
Dessutom är det ju sällan som tillverkaren själv tillverkar delarna, de köps in och monteras samman på bandet.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-08 10:38
saabnisse

hultarn, jag kan rekommendera en ny Saab också, de som finns kvar har sänkts väsentligt i nypris och om man tittar på vad man får för pengarna är det få bilar som kan konkurrera.
Rent ekonomiskt i pris alltså.
Man kan ju räkna med att i princip vilken ny bil som helst halverar sitt värde vart tredje år.
Sedan finns det ju andra aspekter som kommer in förstås.
Och dessa är det ju upp till var och en att värdera.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-08 14:30
Mistro

Ja man måste ju trots allt beakta att man idag kan få en Saab till ett väldigt bra pris och är det en sådan bil som man vill ha så varför inte?
Många faktum kvarstår dock som inte kan trollas bort,...

En väldigt snabb koll på nätet gav mig dessa bilar som dessutom kom upp på samma sida,..men det visar att även andra fabrikat säljer ut bilar billigt ibland.

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_3_175Hk_Bio_Kombi_Nybil_Aut_Skinn_40549068.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_318_d_Sedan_Ny_Pris_331_000_41784027.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Volkswagen_Jetta_TDI_105_Bluemotion_GT_41595085.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_C30_T5_R_DESIGN_MANUELL_123_MIL_41445342.htm?ca=23_15&w=3

Menar inte att jämföra med Saab då alla dessa modeller har sina egna köpgrupper men det är som sagt bilar som är kraftigt reducerade i pris utav någon anledning.
Anledningen till Saabs låga priser vet vi ju och oavsett hur lockande priset blir så skulle i alla fall jag tänka efter många gånger innan ett köp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.